Магистралите са бъдещето, находките – в музеите

Прочетена: 227

Автори

Красимир Кирев
Свилена Гражданска


„Отсечката от лот 1 на АМ „Струма” – Долна Диканя – Дупница, се очаква да бъде готова предсрочно. Договорът с изпълнителя предвижда тя да бъде завършена през октомври 2013 г., но още в края на лятото работата по отсечката ще приключи. В момента строителите изпреварват графика на строителните дейности“.
Това съобщи премиерът Бойко Борисов, който инспектира обекта и разгледа археологическите находки по трасето заедно с министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и председателя на агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Лазар Лазаров.
„Винаги е хубаво, когато се разкрие такова културно богатство. Даваме време на археолозите до юни. Нека работят здраво, защото нямаме право да бавим строежа на магистралата. 22 години, да не говорим 40 преди това, не е пипано и днес му е дошло времето. Участъкът е с дължина 17 км, в които трябва да се изградят 16 сложни съоръжения. Засега ще копаем около археологическия комплекс, а в това време специалистите ще събират находки и ще заснемат разкопките. После откритията отиват в музеите и от тук минава магистралата. Може да построим малък музей в близост до мястото”, коментира премиерът.

Така той категорично отхвърли всякаква възможност за забавяне на строителството на магистралата заради археологическите разкопки.Наскоро министър Павлова алармира за възможно закъснение заради проучванията на археолозите. По думите й, ако строителството в ключовата отсечка от аутобана спре, за да могат археолозите да работят, и то върху нещо, което вече са проучили през 2007 г., изграждането на трасето ще се забави поне с шест месеца. Това пък ще доведе до закъснение в сроковете за завършване на магистралата и ще подложи на риск усвояването на европейските средства за нея. В резултат има вероятност да построим пътното съоръжение със средства от държавния бюджет. След посещението на Борисов и двамата министри обаче стана ясно, че „Струма“ не я очаква подобно песимистично бъдеще.
Строителството на лот 1 стартира на 1 октомври миналата година и се извършва от консорциум „Струма 1” с участието на „Импреза” АД – Италия, „ГБС – инфраструктурно строителство” АД – София, и „Пътстрой 92” АД. Инж. Симеон Пешов, президент на „Главболгарстрой” АД и почетен председател на Камарата на строителите в България, коментира, че археологическите проучвания няма да попречат на строителните дейности. „Ще коригираме разчетите си и ще приключим преди крайния срок. С каквото можем, помагаме на археолозите. Ако е нужно, ще им направим лагер”, заяви инж. Пешов.
Праисторическото селище, на което се натъкнаха строителите, датира от 5000 г. пр.Хр. Средствата за проучванията са от бюджета на АПИ. Досега сондажите са за около 50 хил. лева. Анета Бакъмска от Историческия музей в Перник коментира: „Археологията е деструктивна наука. За да проучим нещо, трябва да го унищожим – копаейки. Всичко се документира, снима се, рисува се, находките се консервират, всичко отива в музея и от тук минава магистралата. Много здраво ще работим, ние сме героични хора”.
Проектът за строителството на лот 1 от АМ „Струма” е на стойност 58 534 00 лв. без ДДС. Той ще бъде изграден с финансовата подкрепа на ОП „Транспорт” 2007–2013 г.
До дни ще е определен изпълнителят на идейния проект на лот 2 на АМ „Струма”, обхващаш участъка между Дупница и Благоевград с дължина 37 км. Това стана ясно, след като в четвъртък в АПИ бяха отворени ценовите предложения. Най-ниската оферта на стойност 207 720 лв. без ДДС даде „Ню ит и инженеринг” ООД, а до отваряне на предложенията не бяха допуснати четири фирми.
В момента тече строителството и на лот 4 от магистралата. Участъкът от Сандански до Кулата е с дължина 15 км и се изпълнява от гръцката фирма „Актор”. Лот 3 остава за следващия програмен период. Част от него ще бъде 13-километров тунел под Кресненското дефиле. Според предварителните изчисления съоръжението ще струва 1 млрд. евро. Магистралата е част от Трансевропейската транспортна мрежа по направление на Общоевропейски транспортен коридор IV в отсечката от пътен възел Даскалово до ГКПП – Кулата.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 13.01.2012. Категория Архив. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.