Йорданка Фандъкова: Продължаваме мащабната ни програма за цялостни ремонти на основни булеварди и изграждане на улици

С КСБ и в. „Строител“ подготвяме изложба с фотоси от развитието на София и най-новите проекти, изпълнени в града през 2017 г.

Прочетена: 234

Свилена Гражданска

Г-жо Фандъкова, правим това интервю в навечерието на празника на столицата – Светите мъченици Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София. Как София се разви през последните месеци? Кои бяха ключовите проекти на общината?

Позволете ми първо да поздравя всички софиянци с празника на нашия град!

Продължаваме мащабната ни програма за цялостни ремонти на основни булеварди и изграждане на близо 40 по-малки улици в кварталите. След реконструкция и строителство на ВиК мрежа отворихме за движение бул. „Прага”, където продължава реализацията на тротоарите. Ремонтирахме също и бул. „Овча купел“ между бул. „Цар Борис Трети“ и ул. „Коломан“. Там направихме нов релсов път, като използвахме технология с цел намаляване на шума и вибрациите при преминаване на трамваите. Цялостно обновихме кръстовището Орлов мост на бул. „Цариградско шосе“ и участък от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“, където поставихме и стоманена мрежа с цел допълнително заздравяване на основното асфалтово покритие.

Изградихме и южното локално платно на Северна скоростна тангента в участъка от бул. „Рожен“ до бъдещия пробив „Рожен“. Ремонтирахме и ул. „Кракра”.

За 15 септември очаквам да пуснем движението по изцяло обновения бул. „Княз Александър Дондуков” в участъците от ул. „Сердика“ до ул. „Георги С. Раковски“ и от бул. „Васил Левски“ до ул. „Кракра“. След това ще започне работа в трасето от ул. „Г. С. Раковски“ до бул. „Васил Левски“, която при благоприятни атмосферни условия трябва да приключи до края на октомври. Булевардът се изпълнява целият с паважна настилка. В южната му част се обособява двупосочно велотрасе, което се прави със специален паваж. Полага се и гранитна паважна настилка на пътните платна и трамвайното трасе, в това число и в кръстовището с ул. „Г. С. Раковски“. Трамвайното трасе се реконструира на дълбочина 75 см.

След 15 септември ще продължат ремонтът на бул. „Монтевидео” и рехабилитацията и разширението на бул. „Тодор Каблешков” между бул. „Братя Бъкстон” и бул. „Цар Борис Трети”.

Напредва строителството на третата линия на метрото с 12 км и 12 станции. Към момента са изпълнени около 43% от дейностите. Тези 12 км ще бъдат пуснати в движение през 2019 г. Много важни в проекта за метрото са т.нар. интермодални станции, които имат връзка с жп транспорт, както и с летището. Вече са реализирани няколко такива, а от третия лъч предвиждаме връзка с жп мрежата при кв. „Горна баня” и Околовръстния път. Започна и производството на влаковете за метрото. Очак­ваме първият от тях да бъде в София през лятото на следващата година.
Заедно с подземната железница при бул. „Цар Борис Трети“ и ул. „Житница“ изграждаме кръстовище на две нива, което ще бъде завършено през лятото на 2018 г.

Как ще развивате политиките за превръщане на София в зелен град?

Това е цел, на която сме посветили работата си във всички сектори. Богатството на София като озеленяване и градски паркове е откроявано многократно, затова едно от основните ни усилия е тяхното запазване, възстановяване и поддържане и – второ – изграждане на подобни обекти. След като изпълнихме първия от 30 години изцяло нов парк в града – „Възраждане“ в „Зона Б-5“, сега започва работа по 8 декара от парк „Въртопо“. Сключен е договор за инженеринг на градината, който предвижда проектиране и изпълнение на обекта по първия етап на „Благоустрояване на зелени площи в териториалния обхват на парк „Въртопо“. Планираме реконструкция на Западен парк, като в момента се провежда процедура за избор на изпълнител. Към крайния срок за подаване на оферти са получени 4, които са в процес на оценка. Очакваме, в случай че няма обжалване, работата да стартира през ноември 2017 г., като дейностите ще се развиват поетапно на територия от 53 хектара.

Чистотата на въздуха е основно предизвикателство за развитието на София като зелен град. В програмата ни за подобряване на качеството на въздуха, която прие Столичният общински съвет, са заложени поредица от мерки в сферите на транспорта и битовото отопление, които са главните замърсители. Данните от измерванията показват, че основен проблем са фините прахови частици.

Всички останали замърсители вече са под нормите. Заедно с Българската академия на науките разработваме система за ранно предупреждение при повишени нива на фини прахови частици, която да е готова преди началото на отоплителния сезон.

В последните 4 – 5 години фокусирахме усилията си върху модернизацията на градския транспорт. Метрото остава водещ и транспортен, и екологичен проект, като с третата линия ще спестяваме 90 хил. тона вредни емисии годишно и над половин милион души ще пътуват с него всеки ден. Според експертите трафикът ще намалява с около 20 – 22% в районите, в които пускаме подземната железница, а общият ефект за града ще е 10% понижение на трафика.

Разбира се, продължаваме със залесяването и поддържането на зелените площи. През пролетта бяха посадени 3000 дървета в лесопарковата част на Западен парк и над 400 широколистни вида в Зоологическата градина. През есента предстои залесяване на различни площи в града по булеварди, включително в дворове на училища и детски градини.

Как ще продължат инвестициите в модерен градски транспорт?

Подменихме половината автобуси с нови и 90% от тролейбусите, закупуваме нови и реновирани трамваи. От 1 август тази година са пуснати в движение още 60 автобуса, които заменят такива на средна възраст 20 години. Те са по договор с частен оператор, който беше задължен да ги осигури, и всички ще са на природен газ.

В момента тече процедура за още 120 автобуса на природен газ. Срокът за подаване на оферти е 2 октомври. Очаквам през 2018 г. да бъдат произведени и включени в експлоатация. Променя се и по-стара поръчка за доставка на още 30 автобуса на дизел, с ново изискване да са на газ. Задължително условие за всички превозни средства, които купува Столичната община, е да са с най-високия екологичен стандарт Евро 6. Целта ни през 2019 г. е средната възраст на автобусите на градския транспорт да е под 7 години.

През последните няколко години тествахме и електробуси на различни фирми, за да видим как се справят по маршрутите на градския транспорт. Опитите преминаха добре и „Столичен автотранспорт“ обяви процедура за закупуване на 20 броя. Оферти се приемат до края на септември.

Преди Нова година ще бъдат доставени всичките 28 реновирани трамваи от Базел, които София получава по линия на Българо -швейцарската програма за сътрудничество. С финансиране по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“ ще бъдат доставени 13 нископодови нови трамвайни мотриси. Миналата година закупихме 20 трамвая от Прага и предстои да осигурим още 10.

С кои проекти по ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“ стартирате?

Подготвихме и стартирахме процедурите за ремонтните работи по обновяване на центъра, както и за реконструкция на трамвайните трасета по втора фаза на „Интегриран градски транспорт“ – бул. „Цар Борис Трети“ и ул. „Каменоделска“.

Работата ще започне през 2018 г. със зона 2, която обхваща пространството, определено от ул. „Граф Игнатиев“, ул. „Солунска“, ул. „6-ти Септември“, ул. „Ген. Паренсов“, ул. „Цар Шишман“, пл. „П. Р. Славейков“, пл. „Джузепе Гарибалди“, пл. „Патриарх Евтимий“ и градината пред храма „Св. св. Седмочисленици“. Проектът предвижда подмяна на съществуваща подземна инженерна инфраструктура, защото в зоната има водопроводни и канализационни системи, изпълнени още в началото на миналия век. Ще се продължи с обновяване на настилки, премахване на натрупаните с годините разнородни елементи на градския дизайн, изграждане на осветление, както и допълнително озеленяване. Ще се изпълни цялостна реконструкция и на трамвайния релсов път по ул. „Граф Игнатиев“.

Инвестиционната ни програма включва и основен ремонт на 26 училища и детски градини, които са планирани през 2018 г. Включихме и проекта за обновяване на Професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии „Проф. д-р Георги Павлов“, район „Илинден“

Как протича дейността по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради?

В почти всички райони има сгради, участващи в инициативата, с изключение на Банкя и Панчарево. Завършени са строителните работи в две многофамилни сгради – в район „Кремиковци” и една в „Надежда”.

Към този месец са подадени и одобрени заявления за интерес и финансова помощ на 204 сдружения на собствениците, като от тях има сключени договори за целево финансиране за 112 блока.

Програмата и дейностите, свързани с нея, са в постоянен работен процес, като за всяка една сграда изпълнителите се избират по реда на Закона за обществените поръчки.

Ваш основен приоритет е и развитието на културната инфраструктура, и показването на ценностите на града.

София е град с богато културно-историческо наследство и един от най-древните градове в Европа заедно с Рим и Атина. Приоритет в работата ни е разкриването и експонирането на това богатство и по тази причина през последните години са инвестирани над 8 млн. лв. европейски и общински средства в разкриване, реставрация и консервация на археологически обекти.

Само по Програма „Култура“ на Столичната община за последните години са вложени около 3 млн. лв. за разкриване на културно-историческото наследство на града. Тази година отворихме първия археологически парк в пространството на откритата Западна порта на Сердика, както и Триъгълната кула на Сердика, която превърнахме в място за култура.

Предвиждаме създаването на втори археологически парк на раннонеолитното селище в район „Слатина”. Това е най-старото трайно поселение на територията на града, зародило се още в края на VII хил. пр.Хр. През тази година експедицията, водена от видния наш учен чл. кор. проф. д.и.н. Васил Николов, направи поредните значими открития, сред които са огромни за времето си триделни сгради и т.нар. свещен ров на селището, както и множество дребни находки от различен характер.

Какъв е ръстът на туристите в София?

Разкриването и представянето на културните богатства допринасят за засилване на интереса към столицата ни. През първите шест месеца на 2017 г. в сравнение със същия период на предходната година отчитаме 16,54% увеличение при броя на регистрираните в местата за настаняване гости на София и 20,66% нарастване на реализираните нощувки. От всички туристи, посетили столицата, 63,84% са чужденци. В сравнение със същия период на 2016 г. техният брой се е увеличил с 27.23%.

България от 1 януари 2018 г. ще председателства Съвета на ЕС. София ще е домакин на повечето срещи, които ще се проведат у нас. Какво ще покажем на гостите? Кои трябва да са основните теми при дискусията, касаеща кохезионната политика?

Културната програма за председателството ще се формира от множество оператори, които работят в сектора. Основната роля в подготовката на председателството е на държавата в лицето на специално създаденото министерство. Столичната програма „Култура“, Календарът на културните събития и програма „Европа“ са насочени към финансиране на събития и проекти с приоритет председателството. Още от миналата година бяхме заложили изисквания към кандидатите да мислят в тази перспектива. В момента се кандидатства и по двете програми.

Съвместно с българския еврокомисар с ресор цифрова икономика и цифрово общество Мария Габриел обсъдихме провеждането на Европейската дигитална асамблея в София по време на Българското председателство.

По отношение на кохезионната политика винаги съм казвала, че тя трябва да продължи, да е по-гъвкава и ориентирана към резултати за хората. Гражданите остават нашият най-голям съюзник и е важно политиката на сближаване да продължи и да води до по-голяма резултатност на вложените средства за подобряване на живота на всички.

Как протича взаимодействието Ви с Камарата на строителите в България? Подготвяте ли нови съвместни инициативи?

По традиция с Камарата на строителите в България и в. „Строител“ подготвяме изложба с фотоси от развитието на София и най-новите проекти, изпълнени в града ни през тази година. Експозицията ще е от 23 октомври до 14 ноември на моста при Националния дворец на културата.

Участваме активно в ежегодния дискусионен форум, организиран от Камарата, в който представяме проектите на Столичната община. Много благодаря на КСБ за подкрепата, която оказаха на 81 ОДЗ „Лилия“ в район „Възраждане“. За първи път КСБ избра да инвестира в общинска детска градина.

Какво ще пожелаете на читателите ни за празника?
Да бъдат здрави и да обичат София. В голямата си част читателите на вестник „Строител“ принадлежат към сектора на строителния бизнес, затова им пожелавам здраве и успех. Нещата, които правят, се виждат в нашите градове и населени места. Нека да бъдат взискателни и да намерят добрите специалисти и персонал, с които да изпълняват обектите си така, че да се гордеят с това, което оставят след себе си.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 17.09.2017. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *