Инж. Светослав Глосов: Източният вариант Г10,50 за лот 3.2 на АМ „Струма“ е единственият, който може да бъде реализиран в рамките на „ОПТТИ 2014 – 2020“

С корекциите, които направихме по изискванията за изпълнител на тунел „Железница“, ще дадем възможност на повече компании да участват в процедурата

Прочетена: 284

Ренета Николова

Инж. Глосов, поздравления за новия пост. След два изключително успешни мандата начело на Камарата на строителите в България (КСБ) сега ще прилагате натрупания опит и експертиза за ефективната работа на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Свикнахте ли на новата позиция, кои са ресорите, за които отговаряте като член на Управителния съвет, и накъде ще насочите усилията си?

В АПИ съм вече от три месеца. Досега Агенцията за мен беше позната като важна за бранша институция и партньор на КСБ. Сега вече съм част от нея и се радвам, че работя в структура с близо 135-годишна история. Дейностите, които са ми поверени, са малко по-различни от това, с което досега съм се занимавал, но когато на един човек работата му е увлекателна, той я изпълнява с желание.

Членовете на УС на АПИ се занимават с всички ресори, защото има взаимозаменяемост между тях. Ресорите, които са ми поверени, основно са свързани с обектите, които се изпълняват със средства от държавния бюджет. Отговарям за областните пътни управления, за пътното поддържане, за цялата администрация и административната дейност на АПИ, за лицензите на фирмите за пътна помощ, а напоследък и за наказателните постановления, които Агенцията съставя на нарушителите, свързани със Закона за движение по пътищата. Независимо че не са в моя ресор, участвам в дейности, свързани с проектите по ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“ („ОПРР 2014 – 2020“), ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“ („ОПТТИ 2014 – 2020“).

През последните месеци АПИ стартира рехабилитация на много обекти в страната като път II-86 Пловдив – Асеновград. Само преди дни бяхте на първа коп­ка на рехабилитацията на 30,2 км от път II-57 Стара Загора – Раднево. Колко обекта от републиканската мрежа се изпълняват в момента и с какво финансиране?

Проектите, които споменахте, се реализират със средства от „ОПРР 2014 – 2020“. Общо 25 обекта се финансират по тази програма. В момента се работи по рехабилитацията на над 147 км второкласни и третокласни пътища. Предстои да бъдат възложени още 278 км. Предвидените дейности са основно рехабилитация на съществуваща пътна мрежа и изграждане на нова.
В ход са и проекти с финансиране по „ОПТТИ 2014 – 2020“, свързани с изграждане на участъци от АМ „Струма“. Това са от Благоевград до Крупник и от Кресна до Сандански. По-значимите обекти, които се реализират с пари от държавния бюджет, са отсечки на АМ „Хемус“, които са на различен етап – на едни е възложено проектирането, на други – строителството. За 16-те километра от Белокопитово до пътен възел „Буховци“ е избран изпълнител и предстои подписването на договора. За отсечката от Ябланица до Боаза имаме подписан договор на инженеринг и изпълнителят работи по подготовката на проекта. Други трасета от АМ „Хемус“, предстои да бъдат възложени.

Значими обекти, финансирани от републиканския бюджет, са обходите на Поморие и на Ахелой, както и връзката Поморие – Ахелой. Известни са тапите, които се получават през летния сезон и в двете посоки – и към Слънчев бряг, и обратно към Бургас. Стремежът на АПИ е тези отсечки да бъдат завършени до края на юни 2018 г. Така че през следващия летен туристически сезон да няма неудобства за пътуващите към Черноморието, по-специално към Слънчев бряг.

В ход е ремонтът на тръбата към София на тунел „Витиня“. Той стартира веднага след като приключи рехабилитацията на тръбата за Варна. Проверихте изпълнените строително-монтажни работи непосредствено преди пускането на трафика през тунела. Как ще коментирате качеството на строителството?

Не е само тунел „Витиня“. Месец преди това беше въведен в експлоатация и тунел „Ечемишка“, който е първият рехабилитиран тунел с изграждането на всички необходими средства за безопасност на движението и на пътуващите при евентуални аварии. Монтирани са нови пожароизвестителни и пожарогасителни сигнални системи, нова вентилация, каквато досега не е имало в тези съоръжения. Има и инсталация, която при евентуална катастрофа да отвежда от тунела т.нар. опасни разливи – изтичане на масла и горива. Подсигурена е максимална безопасност.

Десните тръби от София към Варна на тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“ са първите, изпълнени по този начин. Предстои ремонтът в левите тръби и на двата тунела – в посока София, както и на още 6 тръби на тунели по АМ „Хемус“. Рехабилитацията на дългите тунели не е никак лесна задача за АПИ. Доста средства трябва да бъдат насочени за изпълнение на необходимите дейности. Това важи и за другите пътни съоръжения по АМ „Хемус“ и за някои по АМ „Тракия“, които не са ремонтирани повече от 35 години. За съжаление голяма част от тях са в лошо състояние и рехабилитацията им е належаща. По прогнози на АПИ стойността на тези ремонти само в частта на АМ „Хемус“ ще възлезе на 250 млн. лв.

Какви СМР по републиканската мрежа предстоят през есенния сезон?

През цялата година се извършват строителни дейности по републиканската пътна мрежа. Все още средствата са недостатъчни, за да приведем цялата републиканска мрежа във вида, в който всички биха искали. Преди няколко дни излезе постановление на Министерския съвет, с което ни бяха предоставени 100 млн. лв. за ремонтни работи в частта рехабилитация на пътна мрежа, които средства много бързо се усвояват и голяма част от тях вече са вложени.

Надяваме се, че с въвеждането на ТОЛ системата през 2019 г. ще постъпват пари, които ще бъдат значително повече от тези, които имаме в момента.

Търгът за избор на изпълнител на тунел „Железница“, част от лот 3.1 на АМ „Струма“, отново беше спрян. Какви са причините? Кога ще стартира новата поръчка? Има ли опасност за реализирането на проекта от това забавяне?

Знаем причините, когато беше спрян търгът преди няколко месеца, които няма да коментирам. При обявяването на новата процедура се наложиха някои промени, главно по изискванията към изпълнителя относно опита, за което получихме коментар от Агенцията по обществените поръчки. АПИ реши, че е по-добре тази процедура да бъде спряна, да бъдат коригирани изискванията на търга, така че да няма финансови корекции впоследствие, защото проектът се изпълнява по „ОПТТИ 2014 – 2020“.

Предстои търгът да бъде обявен отново вероятно със същия срок. Така че забавянето е само 10 дни. То няма да застраши проекта. Трябваше да променим условията. С корекциите, които сега правим, ще дадем възможност на повече компании да участват в процедурата.

Едно от най-големите предизвикателства през този програмен период е лот 3.2 на АМ „Струма“. Вие познавате много добре казуса още като председател на КСБ. Миналата седмица се проведе и поредното обсъждане в региона. Какво предстои и ще успеем ли да реализираме проекта в срок?

По проекта за лот 3.2 на АМ „Струма“ работя още като председател на КСБ. Председателствал съм експертния съвет, който беше структуриран към КСБ. Източният вариант Г10,50, който е предложен, е най-удачен според учените и експертите, както и според много браншови, екологични и неправителствени организации. Това е и предложението на АПИ. Той разделя движението на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна, включва строителството на къси тунели и мостове. В посока Гърция трасето преминава по съществуващия път I-1 (Е-79), а за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Считаме, че това е най-удачният вариант, икономически най-изгоден и най-изпълним от строителна гледна точка. Той е единственият възможен, който да бъде реализиран в рамките на „ОПТТИ 2014 – 2020“, така че България да има магистрала и в същото време да не загуби парите, които са инвестирани до момента за изграждането на цялата АМ „Струма“.

На 12 октомври Висшият експертен екологичен съвет към МОСВ одобри Източен вариант Г10,50 на лот 3.2 на автомагистрала „Струма“. Следващата стъпка е да стартираме процедурата по възлагане на обществена поръчка. Най-вероятно ще има обжалване. Това показва опитът ни през всичките години, но държавата и съответните органи ще вземат най-правилното решение.

Кога най-късно трябва да стартира строителството, за да се вместим в рамките на програмния период?

Трябва да има възлагане най-късно през про­лет­та на следващата година. Това е срокът, в който трябва да е избран изпълнителят, тъй като това е инженеринг, за да може да бъде проектирано и започнато строителство през 2019 г. и 2023 г. да е готова цялата магистрала „Струма“.

Какви други обществени поръчки за строителство предстои да обяви АПИ през 2018 г. Кои са по-значимите?

Търговете, които АПИ ще обяви, са главно за изграждане на отделни лотове по АМ „Хемус“ и за рехабилитация на основни пътни артерии. Предстои да бъде обявена поръчка за пътя Ботевград – Видин, да се възложи проектиране на АМ „Черно море“, за която има одобрена апликационна форма. Така че да имаме готовност при наличие на инвеститор, при публично-частно партньорство или при осигурени средства от бюджета да се започне и тази магистрала.

Въвеждането на ТОЛ системата е много важна тема за АПИ. Кога очаквате да бъде внедрена и да заработи ефективно? В какви обекти трябва да бъдат вложени първите приходи от нея?

През миналата седмица бяха отворени ценовите оферти на двамата допуснати участници в обществената поръчка, а в началото на тази – на 9 октомври, обявихме решението за класиране на участниците и определянето на изпълнител на поръчката. Възможно е да има обжалване и на тази процедура. Тя в последните две години непрекъснато се обжалваше по какъвто и да е повод. Надявам се до края на годината да има сключен договор с изпълнителя. 19 месеца е срокът за внедряване на системата. 2019 г. тя трябва да започне да работи и да генерира средства, които да бъдат вложени в рехабилитация на републиканската пътна мрежа.

Относно това къде да бъдат инвестирани първите приходи, ще се прецени от състоянието на пътищата. Ще се започне от първи и втори клас, тъй като те ще бъдат първите, които ще влязат в обхвата на ТОЛ системата.

Експерти от АПИ и КСБ работят по подготовката на проекти за типови договори за рехабилитация на републиканската пътна мрежа. Разкажете ни повече за това?

Има създадена работна група, която изготвя договорите за възлагане на строителство по пътната мрежа. Инициирането на създаването на такава работна група започна преди повече от година от КСБ. Камарата на строителите вече изготви заедно с Министерството на околната среда и водите такива типови договори за проектите по ОПОС.

Работната група в АПИ е съставена от специалисти от КСБ, от Българска браншова камара „Пътища“, Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ и от други неправителствени организации. Задачата й е да разработи договори, които дават яснота и прозрачност при възлагането на дейностите при пътните обекти. През следващата година започват да изтичат 4-годишните договори за текущото и зимното поддържане на републиканската пътна мрежа. Ще стартира обявяването на новите търгове за избор на изпълнители и е важно да бъдат създадени добри, ясни и прозрачни условия за всички страни в процеса.

Както казахте, отговаряте и за зимното поддържане. Там активната работа тепърва предстои. Готови ли сме за снега? Има ли нещо, което може да се оптимизира по отношение на този процес?

Зимното пътно поддържане е един много сложен процес, който в голяма степен зависи и от природата. Но като готовност АПИ и фирмите, сключили договори правят всичко, което е необходимо, за да се реагира адекватно и навреме при снеговалеж. Вече има заповед, предвид влошаването на метеорологичните условия, всички планински проходи на височина над 500 м надморско ниво да бъдат обезопасени, снабдени с необходимата техника, соли, пясък, така че да реагираме възможно най-бързо.

Изминалият зимен сезон беше много тежък. За съжаление хората не отчитат реалната възможност за почистване, съобразена с метеорологичните условия в страната. Пътища се затварят не само в България, а и в Западна Европа, и в Америка. Но като че ли тук не се разбира, че невинаги е възможно всичко да се почисти на мига до асфалт.

Вие сте и почетен председател на КСБ. Как протича комуникацията с ръководството на Камарата? Планирате ли бъдещи инициативи?

Имам добра комуникация с ръководството на КСБ. Участвам на заседанията на Изпълнително бюро и на Управителен съвет, когато имам тази възможност, защото служебната ми ангажираност тук не е малка, а много често съм и извън София.

Стремя се да участвам активно в живота на Камарата на строителите в България. За мен КСБ винаги е била кауза и продължава да е такава. Надявам се това да важи и в бъдеще. Все пак съм строител повече от 36 години.

В навечерието сме на Димитровден. В тази юбилейна за бранша година – 10 години от създаването на КСБ, какво ще пожелаете на Вашите колеги от страниците на в. „Строител“?

Аз винаги съм призовавал строителите да бъдат оптимисти. Ние сме железни, твърди хора, които се справят с всякакви трудности. Хубаво е, че в последните години се вижда, че има ръст на строителната индустрия. След сериозните кризи фирмите са оцелели. Фактът, че имаме компании по на 20 – 25 години и повече, говори, че строителният бранш може да се запази, да издържи на всякакви изпитания.
Отново ще подчертая, че АПИ се стреми да осигурява средства за пътната мрежа, а това е свързано с компаниите в бранша, по този начин осигуряваме работа на строителите, особено на тези, които са в пътния сектор. Анализът, който е направен съвместно с КСБ и ББК „Пътища“, показва, че за да бъдат запазени компаниите в бранша и да може те да се развиват, е необходимо да имат обем на работа от 800 млн. лв. до 1 млрд. лв. годишно. Убедени сме, че с въвеждането на ТОЛ системата ще може да осигурим тези средства за българските фирми.

Пожелавам на колегите здраве, много работа и успешно изпълнени обекти!

Обществени поръчки на приоритетни пътни проекти, които предстоят да стартират до края на 2017 г. и през 2018 г.

1. Предстоящи проекти с държавно финансиране през 2017 – 2018 г.

В края на 2017 г. се предвижда да стартират следните обществени поръчки:

 Проектиране и строителство на СОП път II-18 от км. 8+575 до км. 14+495.
 Проектиране на АМ „Хемус“ от път II-35 до път I-5 /Велико Търново/ – от км. 137+800 до км. 222+500.
 Проектиране и строителство на път I-1 Враца – Мездра от км. 152+500 до км. 161+367.

През 2018 г. при осигурено финансиране предстои да бъдат обявени тръжни процедури за следните по-големи обекти:

 Строителство на път I-1 Видин – Ботевград – Обход на гр. Димово от км. 35+500 до км. 46+700.
 Проектиране и строителство на път I-5 Русе – Велико Търново – Обход на
гр. Бяла от км. 40+375 до км. 75+800.
 Строителство на АМ „Хемус“ – Етап 1, участък от км. 87+800 до пресичане с път III-307, включително пътен възел „Дерманци“, с приблизителна дължина 14.120 км.
 Строителство на АМ „Хемус“ – Етап 1, участък от края на пътен възел „Дерманци“ (пресичане с път III-307) до пресичането с път III-3005, включително пътен възел „Каленик“, с приблизителна дължина 18.080 км.
 Строителство на АМ „Хемус“ – Етап 1, участък от края на пътен възел „Каленик“ (пресичане с път III-3005) до пресичането с път II-35, включително пътен възел „Плевен“, с приблизителна дължина 17.800 км.
 Строителство на път I-1 Мездра – Ботевград от км. 161+367 до км. 194+122.
 Строителство на път I-1 Видин – обход Димово от км. 3+757 до км. 35+500. Строителство на път I-1 Обход Димово – Монтана от км. 46+500 до км. 98+897.
 Проектиране на АМ „Хемус“ от път I-5 /Велико Търново/ до път III-5102 /п.в. „Буховци”/ – от км. 222+500 до км. 310+940.

2. Обществени поръчки, финансирани по „ОПТТИ 2014 – 2020”, предвидени до края на 2017 г. и 2018 г.

Проект: АМ „Струма“ Лот 3.1, Тунел „Железница”

 „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма“ Лот 3.1, Тунел „Железница” с три обособени позиции:
 Обособена позиция №1: Подучастък №1 от км. 366+000 до км. 366+720, включително обслужващ тунелен път при северния портал на тунел „Железница“;
 Обособена позиция №2: Подучастък №2 от км. 366+720 до км. 369+000, включително обслужващ тунелен път при южния портал на тунел „Железница“ и площадка за хеликоптери;
 Обособена позиция №3: Подучастък №3 от км. 369+000 до км. 370+400.

Прогнозна стойност:

За обособена позиция №1 – 33 545 308 лв. без ДДС
За обособена позиция №2 – 194 301 267 лв. без ДДС
За обособена позиция №3 – 22 153 425 лв. без ДДС

 Предстои обявяване на обществената поръчка в кратък срок.
 „Супервизия на проектиране и строителство на АМ „Струма“ Лот 3.1 Тунел „Железница“ с три обособени позиции:

Обособена позиция №1: Подучастък №1 от км. 366+000 до км. 366+720, включително обслужващ тунелен път при северния портал на тунел „Железница“;

Обособена позиция №2: Подучастък №2 от км. 366+720 до км. 369+000, включително обслужващ тунелен път при южния портал на тунел „Железница“ и площадка за хеликоптери;

Обособена позиция №3: Подучастък №3 от км. 369+000 до км. 370+400“

 Планирано обявяване на обществената поръчка: ноември 2017 г.

Проект: АМ „Струма“, Лот 3.2

 Тръжна процедура за избор на изпълнител за проектиране и строителството на АМ „Струма“, Лот 3.2 „Крупник – Кресна от км. 376+000 до км. 397+000”
 Очаква се през декември 2017 г. да бъде обявена тръжната процедура.
 Тръжна процедура за избор на изпълнител на консултант (строителен надзор)
 Очаква се през декември 2017 г. да бъде обявена тръжната процедура за избор на консултант за проект АМ „Струма“, Лот 3.2 „Крупник – Кресна от км. 376+000 до
км. 397+000”.

Проект: „Подготовка за доизграждане на АМ „Черно море“

 Избор на изпълнител за изготвяне на разширен идеен проект (включително парцеларни планове)
 обявяване на обществената поръчка: 2018 г.
 Избор на изпълнител за изготвяне на Доклад за ОВОС и Доклад за оценка на степента на въздействие (ДОСВ);
 обявяване на обществената поръчка: 2018 г.

3. Обществени поръчки по ОП „Региони в растеж 2014 – 2020”

До края на 2017 г. се предвижда да стартират последните обществени поръчки за проекти с осигурено финансиране от ОП „Региони в растеж 2014 – 2020”. Това са:

Определяне на изпълнител за строителството на 3 обекта – Лот 24, Лот 25 и Лот 2 на ОП „Региони в растеж 2014 – 2020” по обособени позиции:

 Лот 24 „Път III-866 Смолян – Стойките – Широка лъка от км. 8+225.53 до км. 11+557.32 и от км. 26+600 до км. 50+484.86”, с обща дължина 27.217 км, област Смолян;
 Лот 25 „Път III-109 /I-1/ – гр. Мелник“ от км. 0+528 до км. 12+81”, с обща дължина 12.287 км, област Благоевград“;
 Лот 26 „Път III-507 Кърджали – Мост – Манастир от км. 0+055 до км. 26+109”, с обща дължина 26.054 км, област Кърджали.

Определяне на изпълнител на консултантска услуга във връзка със строителството на 3 обекта – Лот 24, Лот 25 и Лот 26 на ОПРР

 Лот 24 „Път III-866 Смолян – Стойките – Широка лъка от км. 8+225.53 до км. 11+557.32 и от км. 26+600 до км. 50+484.86”, с обща дължина 27.217 км, област Смолян;
 Лот 25 „Път III-109 /I-1/ – гр. Мелник от км. 0+528 до км. 12+815”, с обща дължина 12.287 км, област Благоевград;
 Лот 26 „Път III-507 Кърджали – Мост -Манастир от км. 0+055 до км. 26+109”, с обща дължина 26.054 км, област Кърджали.

4. Планирани поръчки до края на 2017 г. По програма „INTERREG V-A Гърция – България 2014 – 2020”

 Обществени поръчки за избор на изпълнител на СМР и за надзор на „Път II-86 Средногорци – Рудозем и обходен път на гр. Рудозем от км. 132+920 до км. 135+530“

Сподели в социалните мрежи

Автор на 12.10.2017. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *