Евгени Крусев: Предвиждаме 100 млн. лв. за реконструкция и изграждане на пътна инфраструктура « Строител | Строител

Евгени Крусев: Предвиждаме 100 млн. лв. за реконструкция и изграждане на пътна инфраструктура

Успешното ни сътрудничество с Камарата на строителите в България продължава

Прочетена: 401

Свилена Гражданска

Г-н Крусев, предстои приемането на бюджета на Столичната община за 2018 г. Кои са ключовите обекти, заложени в него, за направлението, за което отговаряте – „Транспорт и транспортни комуникации“, и кои са източниците им на финансиране?

– Основните проекти за 2018 г. са свързвани главно с реконструкцията на знакови улици, булеварди и трамвайни трасета. Сред тях ще е цялостното обновяване на ул. „Граф Игнатиев“, бул. „Цар Борис III“ и ул. „Каменоделска“ с ремонт на трамвайните трасета по тях. Едновременно с това планираме да продължим и с дейности на други основни отсечки. Ще довършим ремонта по бул. „Монтевидео“ и по бул. „Тодор Каблешков“. Преди дни обявихме обществена поръчка за рехабилитация на транспортните тунели под Националния дворец на културата (НДК) в район „Триадица“, по бул. „Царица Йоанна“ в райони „Илинден“ и „Красна поляна“ и по бул. „Панчо Владигеров“ във „Връбница“. Това са много сложни обекти, които не са ремонтирани, откакто са построени преди десетилетия. Заложили сме да пуснем търг и за обновяване на ул. „Първа българска армия“. Разбира се, и през 2018 г. ще продължим с масирана работа във вътрешнокварталните улици, които са не по-малко важни от основните булеварди на столицата. През последните години реконструирахме немалка част от тях.

Колко е проектът на бюджет за Вашия ресор през тази година?

– Инвестициите, които ще бъдат насочени в реконструкция и изграждане на пътна инфраструктура, са малко над 100 млн. лв.

Кои обекти ще обновявате в кварталите?

– Много са улиците, които планираме да ремонтираме. Сред тях са ул. „Хемус“, район „Слатина“, и ул. „Феникс“ в „Овча купел“. Ще довършим дейностите по ул. „Боянска“ във „Витоша“. Всички обекти се съгласуват с районните кметове и реално те имат основна дума по кои ще работим и в какъв обем. Това се отнася както за пътните платна, така и за тротоарите и уличното осветление.
Към момента не мога да предоставя пълен списък на проектите, които ще реализираме в кварталите, тъй като бюджетът на София предстои да бъде гласуван на заседание на Столичния общински съвет на 25 януари. След това районните кметове ще направят съответните програми, ще ни ги изпратят и ние ще ги обобщим. Чак тогава ще е ясно кои ще бъдат обектите през 2018 г.
Ще припомня, че през 2017 г. извършихме цялостен ремонт на 33 вътрешноквартални улици, включително 11 в районите „Нови Искър“ и „Панчарево“. Обновихме важни за хората отсечки в „Слатина“, „Люлин“, „Банкя“, „Витоша“, „Оборище“, „Триадица“. Рехабилитирахме основно тротоари по 36 улици в районите „Оборище“, „Лозенец“, „Триадица“, „Средец“, „Искър“, „Младост“, „Изгрев“, „Надежда“, „Студентски град“, „Красно село“ и др. Ремонтирани са 766 ревизионни шахти и улични отоци със 7-годишна гаранция.

Обявихте поръчките за зона 2 и 4 на централната част на София. Какво включват те? Кога ще стартират реалните дейности по тях?

– Ще припомня, че Зона 2 обхваща пространството, определено от ул. „Граф Игнатиев“, ул. „Солунска“, ул. „6-ти Септември“, ул. „Ген. Паренсов“, ул. „Цар Шишман“, пл. „П. Р. Славейков“, пл. „Джузепе Гарибалди“, пл. „Патриарх Евтимий“ и градината пред храма „Св. св. Седмочисленици“. Зона 4 е около храм-паметник „Свети Александър Невски“. Както казахте, в момента са обявени търговете за двете територии на центъра. Подадени са между 8-9 оферти за всяка поръчка. Това е добре, защото показва каква конкуренция има сред строителния бранш, което ни позволява да изискваме високото качество, на което държим. Сега се оценяват техническите предложения на кандидатите. Очаквам до месец-два процесът да е приключил и да имаме класиране на участниците. Целта ни е след юни, когато ще има по-малко трафик и хората отиват на почивка, да започнем с някои подобекти от съответните зони.

Какви други обществени поръчки предстои да обявите?

– Вече е пусната процедурата за реконструкция на бул. „Шипченски проход“. Ще припомня, че кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова прекрати договора на фирмата изпълнител, която ремонтира част от булеварда през миналата година. Предстои да бъдат обявени търгове за ул. „Николай Коперник“ и „Велчо Атанасов“ в район „Слатина“ и др. Това са обекти, които искаме да обезпечим с изпълнител и с проект, така че при осигуряване на необходимото финансиране да започнем работа по тях.

Както вече споменах, стартирахме обществена поръчка за рехабилитация на транспортните тунели под Националния дворец на културата, по бул. „Царица Йоанна“ и по бул. „Панчо Владигеров“. В нея сме включили и реконструкция на бул. „Пенчо Славейков“ от ул. „Цар Асен“ до бул. „Ген. Едуард И. Тотлебен“. Индикативната стойност на търга е 11,140 млн. лв. без ДДС. За бул. „Пенчо Славейков“ са отделени 2,6 млн. лв. без ДДС. Общата дължина на трасето е 1000 м. За транспортния тунел под НДК с дължина 460 м са заделени 4,3 млн. лв. без ДДС, за този по бул. „Царица Йоанна“ с 453 м дължина – 3,5 млн. лв. без ДДС, и за съоръжението по бул. „Панчо Владигеров“ със 142 м – 740 хил. лв. без ДДС.
Те може би ще са най-знаковите обекти в София, които ще бъдат ремонтирани през следващите месеци. Знаете, че Столичната община обнови огромна част от мостовете, сега пристъпваме към тунелите, които не са реконструирани основно от тяхното изграждане.

Споменахте, че голяма част от мостовите съоръжения са реконструирани, но по кои ще работите през 2018 г.?

– Остават по-малките по мащаб, основно разположени в крайградската зона на София. Има съоръжения в с. Казичене, с. Кривина, район „Кремиковци“, с. Чепинци. Трябва да се изградят три броя пасарелки – в район „Възраждане“ над р. Владайска на бул. „Инж. Иван Иванов“. Ще работим и по тези по бул. „България“ при ул. „Даскал Стоян Попандреев“ и в кв. „Бояна“.

Ще разкажете ли повече за предстоящите ремонти на трамвайните трасета?

– Както вече казах, реконструкцията ще обхване цялата дължина на ул. „Граф Игнатиев“ от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ до ул. „Алабин“, както и по бул. „Цар Борис III“, включително колелата за обръщане. Ще изключим от проекта района на Руски паметник, който беше ремонтиран заедно с линиите на трамвая преди две години. По бул. „Македония“ релсовият път се предвижда да е отново зелен, т.е. ще продължим зелената линия от Руски паметник до пл. „Македония“. Залагаме обновяването на всички спирки по бул. „Цар Борис III“, където ще бъдат поставени и камери. Така това ще е първата трамвайна линия, на която ще има изцяло видео наблюдение. Целта е да има по-голяма сигурност за гражданите на София. Освен това ще бъде осигурено приоритетното минаване на трамваите през кръстовищата, което означава, че когато мотрисата приближи, светофарите ще пускат зелен сигнал по-бързо.

Ще продължим ремонта от есента на 2016 г. по ул. „Козлодуй“, като реконструираме трамвайното трасе по ул. „Каменоделска“. Там ще бъде обновен целият участък, включително и колелото при Централния гробищен парк. Двата проекта по бул. „Цар Борис III“ и ул. „Каменоделска“ се реализират по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“.
Заедно с главния архитект на Столичната община арх. Здравко Здравков планираме да организираме обществено обсъждане за окончателно транспортно решение пред сградата на Софийския районен съд на бул. „Ген. Михаил Д. Скобелев“. Там също предвиждаме обновяване на трамвайните релси.

Предстои да бъде довършен релсовият път по бул. „България“ в участъка на кръстовището с бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов“. Поръчката за трасето приключи и е избран изпълнител. В момента се правят проучвания дали може да се работи без окончателно спиране на трамвая в отсечката, т.е. ако се извършват дейности в единият коловоз, в другия да се осъществява двупосочно движение. Отговорът трябва да получим от колегите от „Столичен електротранспорт“ ЕАД до няколко седмици. Кога ще можем да стартираме дейности по реконструкцията, е въпрос на стиковка и на метеорологични условия.

Докъде стигна стратегията за разработване на веломрежата на София?

– Тя се подчинява на програмата за развитие на велосипедния транспорт на Столичната община. Документът беше гласуван от Столичния общински съвет през 2017 г. В него са разписани всички трасета, които трябва да бъдат изградени. Паралелно с това е създадена работна група. В нея участват неправителствените организации, които са свързани с велотранспорта. Ще бъдат обсъждани всички обекти още на фаза проектиране, така че да намерим максимално доброто решение и след това да се пристъпи към неговото изпълнение.

Кои са трасетата, които планирате да реализирате през тази година?

– Те са по бул. „Ген. Михаил Д. Скобелев“ и по бул. „Патриарх Евтимий“. Заедно с реконструкцията на трамвайното трасе по бул. „Македония“ се предвижда да бъде въведено и велосипедно движение. По бул. „България“ се планира да се удължи алеята, така че да може да се достигне до полите на планината Витоша. Основно това са отсечките, по които ще се работи през 2018 г.

Как протича изпълнението на третия метродиаметър?

– Дейностите се извършват в срок. В момента тунелнопробивната машина работи между станциите на бул. „България“ и тази при Медицинския университет – София. Паралелно с това се реализират дейностите по изграждането на станциите. Строителите действат и изпълняват заложените графици. 2018 г. ще бъде ключова за изграждането на метрото. В края на годината тунелопробивната машина трябва да излезе на спирката при Малък градски театър „Зад канала”.

Участвахте в обществено обсъждане в Направление „Архитектура и градоустройство“ за продължение на втория метродиаметър до „Студентски град“. Разкажете повече какво се предвижда за зоната.

Там тепърва предстои да се променя Общият устройствен план. Бяха представени три варианта от ръководството на „Метрополитен“ ЕАД за продължение на втората линия след метростанция „Витоша“. Най-основно се планира да има още една станция по бул. „Черни връх“, след това трасето да поеме в източна посока. (Повече по темата на стр. 14)

Кметът на София Йорданка Фандъкова определи като стратегически приоритет подобряване на качеството на въздуха. Един от начините това да се случи е чрез закупуване на нови превозни средства за градския транспорт. Какво планирате по тази тема през 2018 г.? И как се обнови паркът през последните години?

– Планираме основно да придобиваме автобуси. Те ще бъдат от най-висок екологичен клас и ще се движат само на природен газ или електричество, така че да не замърсяват околната среда. Към момента вече е към своя финал процедурата за закупуване на 60 единични газови автобуса. Предстои да бъде обявена наново обществената поръчка за придобиване на 60 съчленени газови превозни средства. Отделно от това е готов търгът за още 22 газови и 20 електрически автобуса, които да заменят дизеловите.

Предстои да бъде сключен договор за 13 трамвайни мотриси, които ще бъдат пуснати по обновената линия №5 по бул. „Цар Борис III“.

През 2017 г. пуснахме 60 броя нови автобуси, които са изцяло климатизирани, с достъпност за хора с увреждания и с видео наблюдение. Те обслужват районите „Нови Искър“ и „Кремиковци“, както и някои части на „Връбница“ и „Надежда“. Движат се на природен газ, с най-висок екологичен стандарт Евро 6.

Малко встрани сякаш остава темата за изграждането и обновяването на уличното осветление.

През 2017 г. успяхме да изпълним няколко знакови проекта в сферата. Един от тях е по бул. „България“, където подмяната на осветлението ще донесе значителна икономия от разходите за електроенергия. Продължаваме и през 2018 г. с подобни обекти. На базата на средствата, с които ще разполагаме, ще подменяме осветлението в крайградските райони и в кварталите, където то е в лошо състояние или въобще липсва, и в зоните около обществените сгради, детските градини и училищата.

Разкажете ни повече за системата за управление на трафика.

– Към момента тя е изградена на 190 кръстовища в града. Системата позволява адаптивното управление на зеления сигнал, т.е. променлива дължина на зелената светлина, като предварително са уточнени минимални и максимални параметри. Така, ако линейката е в специален режим на движение, тя ще преминава приоритетно през кръстовището. Системата беше тествана и показва много добри резултати. В разговор сме с Министерството на здравеопазването и с Центъра за спешна помощ за оборудване на всички линейки с необходимата електроника, така че те да могат да си кореспондират със светофарните контролери. Паралелно с това се работи и за приоритизиране на градския транспорт, когато превозните средства закъсняват от разписание, да могат да изпращат сигнали към светофарната уредба, която на момента да изчислява кое от тях да пусне първо, така че максимално добре да удовлетвори нуждите на всички участници в движението на конкретното кръстовище. Ще се дава предимство на най-закъснялото превозно средство от градския транспорт.

Ще съобразите ли изпълнението на проектите с Председателството на България на Съвета на ЕС през 2018 г.?

– Текущата поддръжка на транспортната инфраструктура продължава непрестанно през цялата година, т.е. улиците се ремонтират постоянно, където има необходимост, маркировката се освежава, осветлението се подменя. За по-големите обекти в центъра на града ще се направи съответна организация, така че да не се затрудни движението. Практиката показва, че основно реконструкциите се извършват през месеците юли и август, когато движението в София е по-малко и Българското председателството ще е приключило.

Как протича работата Ви с Камарата на строителите в България?

– Успешното ни сътрудничество с Камарата на строителите в България продължава. Ние разчитаме изключително много на строителите и на тяхното отговорно отношение и съответно очакваме тяхната качествена работа, така че заедно с общи усилия да променяме нашия град към по-добро.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 18.01.2018. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Един коментар по Евгени Крусев: Предвиждаме 100 млн. лв. за реконструкция и изграждане на пътна инфраструктура

  1. Pingback: Вело-бюджет 2018 за София | Велоеволюция

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.