Инж. Светослав Глосов: През юли ще стартираме най-голямата обществена поръчка, която АПИ някога е обявявала

Общата индикативна стойност на търга за изграждането на лявото платно на лот 3.2 от АМ „Струма“ е 832,6 млн. лв. без ДДС

Прочетена: 400

Инж. Глосов, поздравления за назначаването Ви за председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Какви ще са Вашите приоритети начело на Агенцията?

Основните приоритети са свързани с успешното изпълнение на проектите, по които нашият екип вече повече от година работи, и стартирането на новите проекти. По тяхната подготовка през последните месеци се положиха огромни усилия и вече сме на финалната права. Подготвителният етап, който е невидим за хората, коства огромен обем работа, свързана с изготвяне и съгласуване на проекти и т.н. През юли ще стартираме най-голямата обществена поръчка, която Агенция „Пътна инфраструктура“ някога е обявявала в 135-годишната си история. Ще открием процедурата за избор на изпълнители на последния и най-сложен участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Става дума за платното в посока Кулата – София, което ще преминава източно от дефилето по ново трасе. Цялата близо 24-километрова отсечка ще бъде разделена на два участъка. Единият е с дължина около 13 км – между 375-и и 389-и км, и включва изграждането на две пътни връзки между двете платна на магистралата при селата Полето и Брежани и при Стара Кресна – Ощава. Втората отсечка е близо 10,5 км – между 389-и км и 399-и км, като в нея е включено строителството също на две пътни връзки Кресна – Влахи и Стара Кресна – Ощава, както и обхода на Кресна.

Общата индикативна стойност на търга за изграждането на лявото платно на лот 3.2 от АМ „Струма“ е 832,6 млн. лв. без ДДС. Отново ще кажа, че това е най-голямата обществена поръчка, която агенцията някога е стартирала като индикативна стойност за един обект.

Предстои да обявим и процедури за избор на изпълнители на над 50 км от АМ „Хемус“ от Боаза до разклона на пътя Плевен – Ловеч. Работи се и по подготовката на останалите участъци. Скоро ще открием процедурите и за отсечката от Плевен – Ловеч до връзката с пътя Русе – Велико Търново. Целта ни е до 2024 г. цялата магистрала „Хемус“ да бъде изградена.

Проведохте среща с ръководството на Камарата на строителите в България. Кои бяха най-важните теми, които обсъдихте, и набелязахте ли бъдещи стъпки за сътрудничество и взаимодействие между АПИ и КСБ?

Диалогът с браншовите организации е важен, защото работата на агенцията е пряко свързана с пътните и пътнопод­държащите дружества, които са членове както на Камарата на строителите в България, така и на Браншова камара „Пътища“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“.

Като дългогодишен председател на КСБ винаги съм работил за честен, открит и динамичен диалог с държавната администрация, защото знам това колко много помага за работата и на двете страни. Сега вече като представител на държавната администрация ще продължа диалога, защото съм се убедил в полезността му. Браншовите организации са важен партньор на АПИ, защото експертизата на специалистите винаги е ценна както при изготвянето на предложенията за законодателни промени, така и при изработването на различните правила и норми.

Експерти от пътния бранш са работили съвместно с АПИ по подготовката на проекти на типови договори за поддържането на републиканската пътна мрежа. Съвсем скоро бяха обявени обществените поръчки за възлагане за следващите 5 години. С какво са по-различни новите договори и кога очаквате да има избрани изпълнители?

Обществените поръчки за текущо и зимно поддържане, които стартирахме, са за следващите 5 години. Досега договорите бяха 4-годишни, тъй като Законът за обществените поръчки преди четири години е позволявал този максимален срок. В новите контракти ще има промяна и в гаранционния срок при извършен ремонт в зависимост от класа на пътя. За изкърпване на автомагистрали и пътища първи клас гаранцията ще е 2 години, за второкласни и третокласни пътища – 1 година. В момента тази гаранция е 1 година независимо от класа на пътя. Променен е срокът за машинно полагане на асфалт. В договорите, които са в сила в момента, гаранцията е 2 години. В новите договори срокът ще бъде 3-годишен. Целта е качествено изпълнение на ремонтните дейности по новите 5-годишни договори за поддържане на републиканската пътна мрежа.

В действащите контракти няма възможност за авансово изплащане на дейност за поддържане на пътя. В новите договори при възлагане на допълнителна работа на стойност над 1 000 000 лв. без ДДС и срок на изпълнение над 2 месеца е заложена възможността за предоставяне на аванс в размер до 35% от стойността на съответното задание.

В задълженията на бъдещите изпълнители е включен нов размер на неустойките при неизпълнение на поетите ангажименти. За неосигурена готовност на машините или необходимите материали съгласно оперативните планове изпълнителят ще дължи неустойка в размер на 1000 лв. на ден за всеки пътен участък, до момента тя е 5000 лв. на ден за опорен пункт. При забава на снегопочистване се запазва размерът на неустойката – 10 хил. лв. на ден. При забавяне на представянето на необходимите отчетни документи изпълнителят ще дължи неустойка от 300 лв. на ден, но не повече от 1500 лв. при всяко отчитане.

Какви проекти за ремонт и рехабилитация ще реализира АПИ през летния сезон? С какво финансиране? Какъв е напредъкът по вече стартиралите като тези по АМ „Хемус“? Колко обекта вече са приключени?

Преди началото на активния туристически сезон – на 15 юни, завършихме ремонта на 22-километровия участък от АМ „Тракия“ в отсечката между Пловдив и Стара Загора и през настоящия туристически сезон по магистралата за Бургас ще се пътува спокойно и няма да се извършват ремонтни дейности. През цялото лято обаче ще продължат ремонтите по съоръженията на АМ „Хемус“ – на виадукт „Коренишки дол“ при 36-и км, който започна на 20 април, и на съоръжението преди тунел „Витиня“ в посока София. В момента движението по моста в посока София се осъществява двупосочно в платното за Варна. Работи се по долното строене на съоръжението в посока София, като се ремонтират стълбовете. За да се ограничат вибрациите от преминаващите превозни средства, не се извършват ремонтни дейности в платното за движение. По този начин се осигурява безопасна работа на строителите, работещи по стълбовете на съоръжението. До завършване на СМР, които се очаква да продължат до декември т.г., трафикът е пренасочен двупосочно в платното за Варна. Осигурени са по една лента за Варна и за София.
Всички ремонти по автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“ се изпълняват със средства от бюджета, като завършилият на АМ „Тракия“ струва около 39,4 млн. лв. С финансиране от Европейския фонд за регионално развитие обновяваме близо 370 км републикански пътища. Само тази седмица стартирахме рехабилитацията на 50 км от пътя Чирпан – Симеоновград и 32 км от Момчилград – Крумовград – участъци, които не са ремонтирани около 30 – 40 години.

Тази година ще завърши обновяването на ключови пътни артерии в Североизточна и Северозападна България, което започнахме през миналата година. Сред обектите са реконструкцията на пътя Пловдив – Асеновград, 42 км от прохода Петрохан на територията на Софийска област (II-81), 30 км от второкласния път Търговище – Разград и Кубрат – Тутракан, 30 км от Варна – Добрич – Кардам, 29 км от път Старо Оряхово – Гроздьово – Провадия, 30 км от Стара Загора – Раднево и др.

На какъв етап е разширението на пътя Пловдив – Асеновград и останалите пътни проекти за Пловдив – кръговото кръстовище на изхода на града и Югоизточният обходен път?

Напредва рехабилитацията и реконструкцията на пътя Пловдив – Асеновград. До края на юли движението ще бъде прехвърлено двупосочно в платното в посока Асеновград, за да бъде изпълнен неплътният асфалтобетон на това платно. На другото в посока Пловдив предстои да се направи част от колекторната система, свързана с отводняването на пътната отсечка, както и полагане на износващия асфалтов пласт в двете платна. Изпълнителят на обекта работи максимално мобилизирано. Предвидено е до началото на ноември т.г. пътят да е напълно завършен.
Имаме избран изпълнител за кръговото кръстовище на изхода на Пловдив. В момента сме в срока на обжалване и ако няма такова, предстои подписване на договора с изпълнителя „ИСА 2000“. Срокът за изграждането на кръговото кръстовище е 6 месеца.

Как се развиват проектите за доизграждане на АМ „Хемус? Какъв процент на изпълнение е постигнат на вече стартиралите обекти и ще започне ли скоро строителството на отсечката между п.в. „Белокопитово“ и с. Буховци?

Напредва изграждането на 10-километровия участък от АМ „Хемус“ между Ябланица и Боаза. От стартирането на работата в края на март до сега са изпълнени над 20% от строителните дейности. Очакванията ни са обектът да бъде завършен с около 5 – 6 месеца по-рано от предвиденото по договор и до края на следващата година отсечката да бъде готова. В следващите месеци ще стартираме и строителството на участъка между „Белокопитово“ и с. Буховци. Техническият проект е разработен и представен за разглеждане. След одобряването на проекта и издаване на Разрешението за строеж ще бъде подписан Протокол 2а и ще започнем изпълнението на дейностите.

С работата от двете посоки на магистралата и от посока София, и от Варна тази година ще се изграждат общо 26 км от трасето на „Хемус“.

Какъв е напредъкът по лотове 3.1 и 3.3 на АМ „Струма“? Кога може да стартира строителството на тунел „Железница“?

На 5 юли отворихме ценовите оферти за тунел „Железница“. Обществената поръчка е в 3 обособени позиции – за тунела, който ще е около 2 км и ще бъде най-дългият досега, изграждан у нас, и за пътя преди и след съоръжението. Търгът е обособен в три позиции, за да може на обекта да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“. Ако няма обжалване на процедурата, има всички шансове до края на октомври да имаме подписани договори с избраните изпълнители за тунел „Железница“.
В отсечката между Кресна и Сандански, която е близо 24 км, работата напредва. Очаквам да е готова през октомври – ноември тази година, което е близо 6 месеца предсрочно. Извършват се дейности и по съоръженията – по жп надлеза, по една от пътните връзка на п.в. „Сандански“ и др. Над 70% е изпълнението на обекта.

На другото трасе Благоевград – Крупник продължават археологическите проучвания край с. Покровник. По договор те трябва да завършат до 20 юли. След като археологическият екип приключи дейността си по договора, експертна комисия към Министерството на културата ще издаде протокол за бъдещите действия относно археологическия обект.
Знаете, че на 5 май бе спряно изпълнението на всички видове строително-монтажни дейности в отсечка с дължина около 1,9 км, включително и в участъка с археологическите проучвания. Извършено е консервиране с битумна емулсия на изпълнените до момента на спиране строителни работи, за да не се повредят от атмосферните условия.

Какви други търгове предстои да обяви АПИ до края на годината?

Както споменах, ще стартираме тръжните процедури за участъка от АМ „Хемус“ от Боаза до разклона на пътя Плевен – Ловеч. Отсечката ще бъде разделена на три. Първата ще е от Боаза до п.в. „Дерманци“ с дължина 14,1 км, втората ще е от п.в. „Дерманци“ до п.в. „Каленик“ – 18 км, а третата от п.в. „Каленик“ до п.в. „Плевен“ – 17,8 км.
Другият приоритетен проект е направлението Видин – Ботевград. В следващите месеци ще обявим поръчките за пътя Видин – Ружинци. Участъкът от около 52 км ще бъде разделен на три – Видин – Димово, обход на Димово и Димово – Ружинци, като целта е да се заобиколят големите населени места.

На 22 март 2018 г. обявихме търг за избор на изпълнители на отсечката Мездра – Ботевград, която е 33 км. Тя е разделена на два лота, за да може изграждането им да стане колкото се може по-бързо. До 28 май и 4 юни бяха сроковете за подаване на офертите от кандидатите, но на 18 май в КЗК постъпиха жалби от „Хермес-87“ ЕООД, които временно блокираха процедурата. Индикативната стойност на поръчката (двата участъка) е близо 302 млн. лв. без ДДС и средствата са от републиканския бюджет.
Целта ни е строителството на пътя Видин – Ботевград (167 км) да започне от най-сложните участъци Мездра – Ботевград и Видин – Ружинци, което е общо 85 км от цялото трасе.

Какъв е напредъкът на обходния път на Габрово?

Обходът на Габрово е един от най-сложните пътни проекти, които се изпълняват в момента. До края на годината по договор трябва да завърши изграждането както на обхода, така и на 540-метров тунел, който е част от трасето. Съоръжението под Бакойския баир е при 12-и километър на път III-5004. Тунелът е с една тръба с две ленти за движение по 3,75 м, две водещи ивици по 0,5 м и тротоари по 0,75 м. Завърши прокопаването на тунела, което се изпълняваше по нов австрийски тунелен метод и с взривни дейности. В момента се работи по вторичната облицовка и хидроизолацията на тунела.

Освен тунела на обекта се изгражда и уникален 640-метров мост, преминаващ над долината на р. Синкевица, кварталите „Чехлевци“ и „Войново“. Съоръжението се изпълнява по метода конзолно бетониране – световна технология в изграждането на мостове с големи отвори. Досега у нас по този способ са построени две съоръжения – едното е на АМ „Хемус“ след тунел „Правешки ханове“ в посока Варна, а другото е на пътя Кърджали – Маказа в близост до българо-гръцката граница след Кирково.
Обходът на Габрово ще осигури пътна връзка до бъдещия тунел под Шипка, като се избегне влизането в града. Изграждането на обхода и съоръжението ще улесни транспортните потоци по направлението север – юг, осигурявайки най-краткия път между Северна и Южна България.

Развиват ли се по план дейностите по въвеждането на ТОЛ системата и имате ли вече разчети за разпределение на първите приходи от нея?

Според предварителните анализи се очаква с въвеждането на ТОЛ системата приходите да се повишат в диапазона от 600 млн. до 1 млрд. лв., което е близо 3 пъти повече от приходите от винетни такси досега. Постъпленията ще ни позволят да имаме устойчив пътен сектор, като използваме предимствата на географското си положение. През нашата страна минават 5 от 10 европейски транспортни коридора и трябва да се възползваме максимално от това. Голямото предизвикателство тук обаче е така да бъде извършено тарифирането, че да намерим необходимия баланс, без да нарушаваме правата на гражданите на ЕС или други. Калкулацията на тарифните ставки ще бъде извършена в съответствие с общоевропейските нормативи в пътнотранспортния сектор. Важно е да се отчетат и редица съпътстващи фактори, в т.ч. социална поносимост, отражение върху транспортния ни сектор, релация към икономиката, към малкия и средния бизнес, интернализация на външни разходи, превенция на евентуална релокация на трафика по обходни маршрути.

Като външна граница на ЕС е необходимо България да се придържа към общоприетите норми, валидни на територията на ЕС. Тези действия са изцяло в контекста на общоевропейските транспортни политики. Европейската комисия винаги е наблюдавала винетните системи и таксуване като преходен инструмент към постигане на финансиране, обвързано с ползването. А пълноценното прилагане на принципа „ползвателят плаща“ е възможно в случая само чрез въвеждането на ТОЛ таксуване.

В момента експертите на АПИ извършват огромна по обем подготвителна работа в съответствие с европейските изисквания и указания на експерти от Главна дирекция „Мобилност“ към ЕК.

При определяне размера на таксите, които се предвижда да заплащат превозните средства над 3,5 тона на база изминато разстояние –ТОЛ такси, ще бъдат приложени и спазени европейските изисквания в областта на пътното таксуване.

Какви други задачи са на дневен ред за АПИ?

Пътната безопасност е изключително важна и неслучайно в АПИ създаваме дирекция „Пътна безопасност“. За съжаление ежедневно стават все повече пътни инциденти, които са заради шофиране с несъобразена скорост и неспазване на правилата за движение. Това, разбира се, е в правомощията на други институции, но и ние като стопани на пътя не може да сме безучастни, защото тежките инциденти през последните седмици стават на участъци, които са съвсем скоро ремонтирани и са в добро състояние. Като общество трябва да променим съзнанието си, манталитета си и всички шофьори да спазват правилата за движение. Убеден съм, че ако всички консолидираме усилията си – институции, медии, гражданско общество, войната по пътищата и черната статистика ще намалее.

Виждате във Франция, за да се ограничат тежките инциденти, се пристъпи към непопулярна мярка, която първоначално не се прие добре и от шофьорите, но въпреки това от началото на юли скоростта по второстепенните пътища е намалена от 90 на 80 км/ч. Това е скоростта за голяма част от двупосочните пътища с по едно платно във всяка посока без централен разделител – мантинела или насип, и на това описание отговарят 40% от пътищата във Франция. Готови ли сме и ние на подобна крачка?!

Сподели в социалните мрежи

Автор на 05.07.2018. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.