Евгени Крусев: Работим по над 20 големи обекта от транспортната инфраструктура на София

С Камарата на строителите в България си сътрудничим активно

Прочетена: 209

Росица Георгиева

Г-н Крусев, инвестиционната програма на Столичната община (СО) през 2018 г. e по-мащабна спрямо предходната година. Как тече изпълнението на заложените в нея проекти в разгара на строителния сезон?

Капиталовата ни програма е по-мащабна не само в сравнение с 2017 г., но и спрямо последните няколко години. В момента се изпълняват над 20 големи обекта от транспортната инфраструктура на София, като не включвам метрото. То е нещо уникално, което се случва в нашия град. Обикновено през юли и август работим по всички основни фронтове на уличната мрежа. Използваме максимално периода на летните отпуски, защото движението в столицата е по-малко и трафикът е по-слабо натоварен. Повечето строителни процеси обаче зависят от времето – изграждане на основите на пътя, бетониране, асфалтиране и т.н. За съжаление, тази година времето ни възпрепятства изключително много. Ежедневните обилни валежи през юли, които понякога падаха и по три пъти на ден, доведоха до закъснения от предварителните графици. Те не са големи – средно с пет или шест дни. Строителите работят с удължено време и дават всичко от себе си, за да могат да ги преодолеят.

Разкажете повече за 20-те основни обекта от базовата инфраструктура, които изпълнявате. Докога ще продължат те и колко проекта сте приключили? Наскоро беше завършено разширението на бул. „Тодор Каблешков”.

Разширението на бул. „Тодор Каблешков” в участъка от бул. „Цар Борис III” до ул. „Майор Горталов” беше първият голям обект, който финализирахме. Веднага след приключването на дейностите на тази отсечка започнаха строителните работи по бул. „Монтевидео” – от ул. „Боряна” до бул. „Никола Петков”. Така единствената оставаща неразширена част от булеварда в район „Овча купел” е между изграждащата се метростанция от третия лъч на подземната железница и ул. 763. Колегите от „Метрополитен“ ЕАД правят всичко възможно да завършат конструкцията на тази станция до края на годината. Така ние през 2019 г. ще можем да започнем дейностите по разширяването на това трасе.

Друг обект, който вече е приключен, е ул. „Могилата” в кв. „Витоша”. Става въпрос за един много къс участък, с който имаше сериозни проблеми, тъй като се наводняваше при всеки дъжд. Сега отводняването е решено по нов начин, изградени са тротоари, настилки и вече преминаването в участъка е много по-комфортно.

Сред големите проекти, по които работим, е бул. „Васил Левски”, като в частта от ул. „Граф Игнатиев” до Софийския университет „Св. Климент Охридски” строителните дейности приключиха. Беше направен ремонт на пътните трасета и се обособи бус лента, тъй като в участъка се движат много голям брой тролеи. Извършено беше преасфалтиране на кръстовището при сградата на Ректората, а сега работата продължава по булеварда до паметника на Васил Левски. Изпълнителят ремонтира тротоарите от страната на Националната художествена галерия, като ще бъдат рехабилитирани и пътните платна. Тези СМР са част от проекта за обновяването на Зона 4 от Централната градска част.

Реновирахме трамвайните релси по бул. „България”, където бяха изградени и перони. Започнахме и преасфалтиране на пътното платно по булеварда от бул. „Акад. Ив. Евст. Гешов” до бул. „Гоце Делчев” в посока кв. „Бояна”. В ход са строителни дейности и по улиците: „Гюешево” в район „Възраждане”, „Хемус” в „Слатина”, „Феникс” в „Овча купел”, „Резбарска” в „Подуяне”.
Продължават дейностите по обособяване на локалните платна на Северната скоростна тангента на Софийския околовръстен път, а също и по бул. „Христофор Колумб”. По бул. „Константин Величков” в район „Красна поляна” се работи по обособеното трасе за градския транспорт. Това е един пилотен проект, при който автобусите и трамваите ще използват общо платно. След като изградим 6 перона, които да се използват от хората, предвиждаме да бъдат обновени и пътните настилки в обхвата на трамвайните линии.

Опитали сме се да обхванем всички райони на града и да подобрим транспортната инфраструктурата навсякъде. Планирали сме повечето от ремонтите, които започнахме през това лято, да приключат до средата на септември.

Споменахте обновяването на Зона 4 от Централната градска част. На какъв етап са дейностите в този район и какъв е напредъкът при ремонта на Зона 2, който също започна?

Строително-монтажните работи на тези две части от центъра се реализират с европейско финансиране по проект на Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“. Зона 2 обхваща ул. „Граф Игнатиев” – от ул. „Алабин” до Канала, площадите „Джузепе Гарибалди” и „Славейков”, градината „Св. Седмочисленици”, ул. „Цар Шишман” – между ул. „Граф Игнатиев” и пл. „Народно събрание”, ул. „6-и септември” – между ул. „Граф Игнатиев” и ул. „Аксаков”, ул. „Солунска” – между бул. „Витоша” и ул. „Граф Игнатиев”. Навсякъде подземните комуникации вече са подменени, а по ул. „Солунска”, в частта от ул. „Ангел Кънчев” и бул. „Витоша”, всички ремонтни дейности приключиха. Започна поставянето на гранитните плочи по пл. „Славейков” и по бул. „Джузепе Гарибалди”, монтира се релсовият път по ул. „Граф Игнатиев”. Вече са подменени релсите на кръстовището на улицата и бул. „Васил Левски” и предстои това да се случи и на кръстовището с ул. „Г.С. Раковски”. Стартира и обновяването на градинката пред църквата „Свети Седмочисленици”. Всички СМР в Зона 2 са в срок, като провеждаме ежеседмични срещи с изпълнителите.

Зона 4 обхваща пространството между градината „Кристал“, пл. „Народно събрание“, бул. „Цар Освободител“, бул. „Васил Левски“, ул. „Московска“, ул. „Г. С. Раковски“, пл. „Александър Невски“, ул. „Париж“, ул. „Оборище“, ул. „Дунав“, ул. „15-и ноември“, ул. „11-и август“, ул. „6-и септември“. По отношение на този район имаме натрупано минимално забавяне заради неблагоприятното време, но то ще бъде наваксано. Там строителите работят по градините „Кристал” и „Свети Климент Охридски”. Възстановяват се тротоарите по ул. „Московска”, където, както знаете, беше открита една късноантична гробница. Предстои археолози да започнат проучвания на находките. Затова предвиждаме този участък до тротоара по ул. „Московска” да бъде обособен в отделен подобект. Неговото обновяване ще продължи след като археологическите находки бъдат проучени. Всички останали СМР в зоната трябва да приключат до края на септември.

Тази година средствата за ремонт на вътрешнокварталните улици са почти колкото тези за базовата инфраструктура. Докъде стигна тяхното обновяване?

Така е, през 2018 г. отделяме повече от 38 млн. лв. за по-малките улици. Дейностите, които бяха планирани, са изпълнени на повече от 80%. Трасетата, по които работим, са ни подадени от районните кметове, тъй като те са хората, които имат преки наблюдения какви са належащите нужди от ремонти в жилищните квартали. Като цяло всичко се изпълнява в срок, въпреки неблагоприятните условия, които имахме през предходния месец.

Столична община реализира и програма за обновяване на тротоарите. Как протичат тези дейности?

Работата и по това направление върви добре. Бяха ремонтирани множество тротоари в районите „Оборище” и „Средец”. Извършват се възстановителни дейности и във „Възраждане”. Например ремонтираме тротоара пред Военномедицинската академия, като след това ще се пристъпи и към обновяването на пътните платна на бул. „Пенчо Славейков”. Продължаваме напред.

Какви средства са предвидени за мостовите съоръжения през тази година?

Над 1 млн. лв. са предвидени за ремонти в това направление. За тази година сме планирали дейности по 10 големи съоръжения. Вече бяха обновени три пешеходни пасарелки в район „Възраждане“. Рехабилитиран е и мостът на ул. „Даскал Стоян Попандреев” в кв. „Бояна”, както и старото каменно съоръжение в този район.

Предстои да изпълним и възстановителни дейности на моста на Софийския околовръстен път към кв. „Бояна”. Откакто е в експлоатация, съоръжението не е ремонтирано. Предвиждаме строителството на тротоари, подновяване на настилката, поставянето на парапети и мантинели. За този обект сме отделели около 450 хил. лв.

В програмата за това лято са включени още две съоръжения в район „Нови Искър”. Едното е висящият мост в с. Долни Пасарел, който също не е ремонтиран от пускането му в експлоатация. Предстои да стартираме и СМР по моста на Чепинско шосе над Софийския околовръстен път, за който сме отделили около 600 хил. лв. Той е в много тежко състояние и дори през последната зима там имахме аварийна ситуация. Затова този ремонт е неотложен. Движението в района няма да бъде изцяло затваряно, а само пренасочвано в платното, по което няма да се работи.

Има ли обекти, по които дейностите започват сега или предстои да стартират?

Да, имаме такива. Постарахме се през това лято строителството да не започва навсякъде едновременно. Например от тази седмица е в ход ремонтът по бул. „Арсеналски”. Ще бъдат обновени пътните платна и тротоарите. И тук не предвиждаме да спираме изцяло трафика, а ще пренасочваме движението в платното, в което не се реализират дейности.
Обновяването на ул. „Източна тангента” до кв. „Христо Ботев” ще стартира след като приключи това по бул. „Христофор Колумб”. И при този обект основно ще се работи по пътните платна и по тротоарите. Трасето трябва да е готово до септември.

Какви са плановете на Столичната община за развитие на трамвайния транспорт?

По отношение на този тип транспорт предвиждаме ремонт на трасето по бул. „Цар Борис III”. Обхватът е от Руски паметник до кв. „Княжево”. Планирали сме да закупим и нови мотриси. Такива ще се движат по линия 5 след ремонта на бул. „Цар Борис III”.

Строителни дейности ще се реализират и по ул. „Каменоделска”. Продължаваме и работата по обособяване на трамвайно трасе по бул. „Тодор Каблешков”. По бул. „Копенхаген” също предвиждаме да има трамвай. Развитието на този вид транспорт е един от нашите приоритети.

Преди време проверихте какъв е достъпът до планината Витоша. Какво установихте?

Жителите и гостите на столицата достигат до планината основно посредством леки автомобили и автобуси на градския транспорт. Превозните средства, които сега се движат по маршрут до планината обаче не са в добро състояние, много са амортизирани и в тях няма осигурена достъпна среда за хора с увреждания. Поставили сме си за цел да увеличим възможностите на градския транспорт, за да бъде намален броят на леките коли.

Предвиждаме да закупим 10 реновирани автобуса. Те ще са предназначени само за движение в това направление. Автобусите ще бъдат съобразени с особеностите на маршрута по трите линии и ще са с по-голям брой седалки, тъй като се пътува по-дълго и теренът е планински. До края на годината реновираните автобуси трябва да бъдат доставени и да се движат по тези линии.

Развитието на веломрежата е един от приоритетите на Столичната община. Какво предстои през тази година?

За 2018 г. сме предвидили да бъдат изградени някои малки отсечки, които ще свързват вече съществуващи съоръжения. Имаме намерение велоалеята, която сега минава през бул. „Княз Александър” да бъде продължена и да се свърже с тази по бул. „Тодор Александров”. Предвиждаме обособяването на алея и в участъка от Руски паметник до Петте кьошета и така да свържем бул. „Прага” с бул. „Цар Борис III”.

Догодина, след като приключат дейностите по изграждане на метростанциите в обхвата на бул. „Патриарх Евтимий”, и булевардът възстанови пълния си капацитет за движение, и там ще обособим велотрасе. Алеи ще бъдат направени и по бул. „Пенчо Славейков”, ще продължим и мрежата по бул. „България”, за да достига до кв. „Бояна”, а от там – и до планината Витоша. Това са ни приоритетите.

Как ще продължи обновяването на автопарка на градския транспорт?

Към момента имаме сключени договори за доставка на 102 нови автобуса. Те трябва да бъдат в София до края на годината. 82 от превозните средства ще са газови, а останалите 20 ще са електрически. По този начин значително ще модернизираме автопарка на градския транспорт. В началото на 2019 г. очакваме доставка и на други 60 съчленени автобуса, с което програмата ни за обновяване на автопарка ще е завършена в по-голямата си част. По план тогава ще сме постигнали средна възраст на превозните средства 6 години, а това е един от най-добрите стандарти в цяла Европа.

Няколко пъти споменахте метрото.

Към момента основните дейности се изпълняват в срок. Вече са доставени първите два влака, които ще обслужват третата линия на метрото. Те са в новото депо, което е ситуирано на територията на автобусно депо „Земляне”. Тунелопробивната машина достигна до бул. „Патриарх Евтимий”. Всичко върви по график.

Как оценявате съвместната си дейност с Камарата на строителите?

С КСБ си сътрудничим активно. Осъществяваме добър диалог. Наскоро ръководствата на най-голямата структура на Камарата – софийската и на КСБ проведоха работна среща с кмета на София г-жа Йорданка Фандъкова и с нейния екип. По време на срещата беше представена Инвестиционната програма, която се реализира в столицата през 2018 г., както и проекти, които предстои да се изпълняват в следващите години. Поддържаме постоянна връзка. Изключително добре си партнираме с Камарата на строителите в България. Надявам се да работим ползотворно и занапред.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 16.08.2018. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.