Йорданка Фандъкова: Изискваме да се работи много отговорно и качествено

Благодарна съм на КСБ и ОП на КСБ - София, че редовно провеждаме разговори по всички актуални теми

Прочетена: 36

Чрез инвестиции в реконструкция и изграждане на нова публична инфраструктура ние развиваме София години наред. Ще продължим да го правим и през 2019 г. с ясни приоритети, конкретен план и подготвени проекти. И през следващата година ще работим по основните приоритети на Столичната община – екология, подобряване на качеството на въздуха, транспорт, енергийна ефективност, образование, зелена система, културно-историческо наследство и, разбира се, поддръжката – изключително важна тема за всички нас.

Никой не може да отрече, че в града се строи много. Естествено това предизвиква и неудобства за гражданите, свързани основно с придвижването. Затова е изключително важно всички изпълнители да разбират, че хората проявяват търпение тогава, когато виждат, че се работи добре и качествено – много важна тема и изключително голям ангажимент на изпълнителите в София.

В момента сме на финала на поредния активен строителен сезон в столицата. С много компании от бранша работим, със сериозен мащаб и обем. В същото време обаче безотговорното отношение на няколко души компрометира голяма част от нея. Всички виждаме притесненията на гражданите, отзивите и снимките. Хората са взискателни и имат право на това. Нека не забравяме, че Столичната община възлага строително-ремонтните работи, но всъщност възложител са гражданите на София, които плащат данъци и имат основание да изискват. Всеки от тях има право да гледа, снима и да има високи очаквания. Това е и голямото предизвикателство да строиш в града. Когато изграждаш магистрала в полето, е трудно, но там е спокойно, за разлика от населеното място. В столицата строиш пред очите на твоите възложители – гражданите. Те контролират непрекъснато, 24 часа – дали е шумно, прашно, обезопасено и изпълнява ли се всичко така, както е по проект.

Инж. Илиян Терзиев попита
какво да очакваме през 2019 г. –

отново много работа. В София ще има повече, отколкото компаниите могат да поемат. Затова е изключително важно да си правим сметката. Отдавна вече няма упреци към нас защо избирате тези фирми, а не онези. В града има работа за всички компании – големи, малки, средни, стига обаче да са достатъчно отговорни. Вече стана дума от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, от зам.-министъра на транспорта на информационните технологии и съобщенията Велик Занчев, че продължаваме работа по важни стратегически обекти, финансирани с европейски средства. Бях на годишната среща на кметовете на столиците на страните от ЕС. На нея всички се съгласихме, че инвестициите, които се правят благодарение на европейската солидарност, помагат изключително много за развитието на градовете. Разбира се, най-важният проект за нас, който беше споменат и в писмото от председателя на ЕП Антонио Таяни, е метрото на София. За него винаги се дава висока оценка на всички срещи, защото работим в екип – Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Столичната община, „Метрополитен“ ЕАД. Поздравявам проф. Стоян Братоев, който е тук. Той е изключително отговорен, разполага с достатъчно опитен и добър екип. Надявам се и строителите да са отговорни както досега.

През 2019 г. очакваме да пуснем в експлоатация
първите 8 км от третата линия на метрото

от кв. „Красно село” до бул. „Владимир Вазов”. В началото на 2020 г. ще са готови и останалите 4 км. С този проект ще спестим още 90 хил. тона вредни емисии. За пореден път ще подчертая, че тази инвестиция не е само за по-добър транспорт, но и за по-чист въздух.
Догодина продължаваме да изпълняваме и проектите за обновяване на централната градска част – за Втора и Четвърта зона. Два много тежки обекта, които са голямо предизвикателство за града, за хората и, разбира се, за строителите. В началото на ноември очак­вам във Втора зона да бъде пуснато трамвайното движение. Нямам как да не кажа, че
сроковете са изключително важни,
особено за проекти, финансирани от ЕС, но за мен много по-значимо е качеството. Затова ще си позволя да дам няколко съвета на изпълнителите. Единият от тях е: по-добре да бъдете санкционирани за неспазване на сроковете, отколкото да направите нещо некачествено, защото това ще се отрази върху Вашия имидж. Смятам, че отговорните строителни компании трябва да държат на своето име. Така че по-добре да реализираме един обект със закъснение, отколкото да бързаме и след това да го преработваме няколко пъти. Нито хората ще го приемат, нито аз като кмет на града.

Развитието на пешеходните пространства и площади заедно с представянето на културно-историческото наследство на София е много сериозен приоритет. Доказахме го в последните години и привлякохме много туристи в града. Надявам се през 2019 г. да приключи успешно конкурсът за пл. „Света Неделя” и да имаме добър проект, за да завършим обновяването на центъра, като изградим площадно пешеходно пространство, в което да интегрираме останките от антична Сердика.

През 2019 г. предвиждаме основни ремонти на улици и общински пътища, на мостови съоръжения, подлези, релсов път и контактно-кабелна мрежа и др. Продължаваме и със строителството и модернизацията на детски градини, училища, ремонтите на здравни заведения. В списъка с обекти за следващата година са: бул. „Шипченски проход“, бул. „Асен Йорданов“, бул. „Първа Българска армия“, участък от бул. „България“ и др. Още напролет очаквам да започне основен ремонт на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис III” и по ул. „Каменоделска”. Тази година реализирахме дейности на бул. „България” в участъка от бул. „Гешов“ до бул. „Гоце Делчев“. Надявам се със същите темпове да продължим другите две отсечки на булеварда през 2019 г. Сериозно предизвикателство ще е и реконструкцията на двата големи тунела в София – под НДК и под бул. „Царица Йоанна”.

Програмата за изграждане на велосипедна инфраструктура е съчетана с останалите обекти. Очаквам да започнем много важен проект за града – бул. „Скобелев“. Доста коментирахме обекта и съответно връзките към Северната скоростна тангента на СОП.

Напълно възможно е напролет да започнем и участъка от Източната тангента на София – от Северна скоростна тангента до бул. „Владимир Вазов”. Вече сме на финала с отчуждаването. Надявам се да завършим и бул. „Рожен“ – пробива и няколко от другите връзки. Имаме готовност, когато приключат процедурите по отчуждаване, да продължим напред.

Няма да изненадам никого, че
работим с много дългосрочна програма
и ще завършим 26 училища и детски градини по ОП „Региони в растеж“. Друга важна тема за строителите е за предстоящата поддръжка на уличната мрежа. Вече е обявена тръжната процедура, в която обособихме 7 зони, за да бъде по-удобно за поддръжка. Заложихме много сериозни изисквания по отношение на контрола. Очаквам фирмите, които кандидатстват, да са достатъчно мотивирани и да си дадат сметка, че олимпийският принцип не действа, защото не работим само за участие.

Предстои обявяване на процедура за изграждане на третата фаза от инсталацията за третиране на отпадъците. Това ще бъде един мащабен проект, надявам се да има силни участници от цяла

Европа, но и българските компании да се включат.

На финала сме с подготовката на регионалното прединвестиционно проучване във връзка с кандидатстване за около 400 млн. лв. по ОП „Околна среда“. Това са тежки проекти.

Накрая ще се върна към това, с което започнах – контрола. Отново ще кажа – не може да си позволяваме изпълнението на тежки обекти и мащабен обем свършена работа да я компрометираме с три повдигнати шахти. Вицепремиерът засегна темата за най-ниската цена. В процедурите си Столичната община не залага на най-ниската стойност, а на много критерии, защото
търсим компании с капацитет.

Разбира се, така се затрудняват след това одитите по европейските проекти, наясно сме. Плащаме редовно, осигуряваме достатъчно средства за нашите обекти и изискваме да се работи много отговорно и качествено. Затова ще Ви посъветвам – моля Ви, не се захващайте с повече работа, отколкото позволява Вашият капацитет. Направете си сметка, за да не се налага да местите бригадите си от един обект на друг – както в рамките на града, така и в рамките на страната.

Благодарна съм на КСБ и ОП на КСБ – София, че редовно провеждаме разговори по всички актуални теми, включително за липсата на кадри. Както каза вицепремиерът, това е проблем във всички сфери, който е особено видим в строителния отрасъл. Трябва да направите усилие, за да запазите кадрите, да ги привличате, да не заминават там, където им плащат повече. Начинът е ясен – с по-високи заплати и по-добра мотивация. Със сигурност трябва да помислите за това, защото имаме много работа. Но в никакъв случай няма да си позволим да платим и един лев от обществените средства за недобре изпълнените дейности. Публичните инвестиции са огромно предизвикателство. Надявам се темата за отговорното строителство да присъства и през следващата година на всички наши срещи и най-вече да намираме добри решения – заедно, а ако се налага, и със законодателни промени.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 09.10.2018. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.