Инж. Светослав Глосов: Продължаваме строителството на автомагистралите „Хемус” и „Струма”

Успешното внедряване на ТОЛ системата е кауза

Прочетена: 153

За мен е чест и удоволствие да участвам в Осмия дискусионен форум „Строителството през 2019 година – перспективи и предизвикателства“ – допреди години като домакин, сега вече като гост. През тази и следващата година основните задачи на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) са свързани с продължаване на строителството на автомагистралите „Хемус“ и „Струма“, със стартирането на проектите Калотина – София, Видин – Ботевград, Русе – Велико Търново и довършването на обходния път на Габрово. Кауза на целия екип на пътната администрация е и успешното внедряване на ТОЛ системата за превозните средства над 3,5 тона от 16 август 2019 г. и на електронната винетка за леките автомобили от 1 януари догодина. С въвеждането на новия финансов модел ще се осигури в пъти по-голям ресурс за модернизиране на инфраструктурата, за нейното поддържане и изграждането на ключови направления. Изпълнението на тези обекти ще ускори развитието на Северна и Северозападна България и ще повтори ефекта от завършването на магистралите „Тракия” и „Марица” в Южна България, и ще допринесе за икономическото развитие на държавата. През тази година със средства от републиканския бюджет
започнахме строителството на близо 26 км от АМ „Хемус“.

Работи се от двете страни на автомагистралата – в участъците между Ябланица и Боаза, и Белокопитово – Буховци, в посока Търговище. Реализацията на отсечката между Ябланица и Боаза, която е с дължина 9,3 км, започна през март т.г. Обектът е изпълнен на 35%. Инспекциите, които извършихме с министър-председателя, показаха, че организацията на работа на строителната площадка е много добра и има възможност трасето да бъде предсрочно завършено в началото на есента на 2019 г.

Началото на дейностите по участъка между Буховци и Белокопитово бе дадено през август. Той ще бъде с две ленти за движение, 2 ленти за изпреварване и 2 аварийни ленти, банкети, средна разделителна ивица. На него ще бъдат направени 7 виадукта, 1 мостово съоръжение и 10 подлеза.

За цялостно изграждане на АМ „Хемус“, която е с дължина 420 км, остават още 250 км, които преминават през сложен терен. Целта ни е цялата автомагистрала да е готова до 2024 г. По прогнозни стойности за довършването й са необходими 2 млрд. лв. АПИ работи по подготовката и стартирането в кратък срок на
търгове за общо 137 км от АМ „Хемус”.

До края на 2018 г. ще бъде обявена обществена поръчка за строителство за 3 участъка с дължина 50 км за около 494 млн. лв. Първият е Боаза – Дерманци, вторият е Дерманци – Каленик, а третият е от Каленик до пресичането с път II-35 Плевен – Ловеч. Плановете ни са до края на тази година или в началото на 2019 г. да стартираме търгове за проектиране и строителство на още 3 участъка от АМ „Хемус“, с обща дължина 85 км за 700 млн. лв. Трите отсечки са разположени между пресичането с път II-35 Плевен – Ловеч и кръстовището с I-5 Русе – Велико Търново. Така ще остане само едно трасе – от пресичането на АМ „Хемус“ с пътя Русе – Велико Търново до п.в. „Буховци“.

В края на август открихме процедура за най-дългоочаквания и може би най-трудоемък като подготовка и изпълнение търг за изграждане на АМ „Струма”, лот 3.2 в участъка между Крупник и Кресна, в платното за София. Индикативната стойност на проекта е 875, 3 млн. лв. без ДДС. Срокът за подаване на офертите за двата подлота изтича през ноември. Убеден съм, че в обществената поръчка

за най-сложния участък от АМ „Струма“

ще участват редица български строителни компании. Изграждането му ще бъде сериозно предизвикателство за бранша. От една страна, защото отсечката трябва да е готова до 2023 г., когато е срокът на допустимост на разходите по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. От друга, изпълнителите ще трябва да работят на изключително труден терен. Освен това отсечката е с дължина близо 24 км, има 7 тунела, 21 виадукта и 4 пътни възела, 12 подлеза и надлеза. Толкова много съоръжения с подобна сложност досега не са правени у нас на нито един магистрален участък. За да може обектът да се работи едновременно от двете страни, той е разделен на два подучастъка. Целта ни е през 2019 г. да имаме избрани изпълнители за да започне същинската реализация, и да не загубим нито евро от осигуреното финансиране от ЕС. След като се завърши новото платно в посока София, ще бъде осъществено пренасочване на движението по него и ще се извърши реконструкция, рехабилитация и модернизация на съществуващия път.

В края на август 2017 г. започна изграждането на лот 3.1 на АМ „Струма“ от Благоевград до Крупник. Дължината му е 26 км и е разделен на две отсечки – преди и след тунел „Железница“. Той ще бъде изпълнен като отделен обект. Физическото изпълнение на лот 3.1 към момента е 27% . За съжаление, на този етап са замразени 2 км от него – заради археологическите разкопки при с. Покровник. На специализирана експертна комисия при Министерството на културата беше взето решение част от археологическите разкопки с голямо историческо значение да бъдат преместени извън трасето. Надявам се скоро да има проект за тяхното преместване, за да може да продължи изграждането на лот 3.1.

„Железница“ ще е най-дългият пътен тунел в страната – 2 км.

Решението за избрания изпълнител на съоръжението се обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Имаме разрешение за предварително изпълнение от КЗК, но ще изчакаме решението на Комисията и тогава ще бъде подписан договорът за изграждането на тунела.

До края на строителния сезон ще бъде завършен лот 3.3 на АМ „Струма“ от Кресна до Сандански. Към момента е изпълнен на над 82% и са готови 25 съоръжения. Предстои изпълнението на връзката между лот 3.3 и лот 4. Но и тук срещаме проблем – има жалба по отчуждителните процедури. Очакваме в скоро време да бъде решен и до края на 2018 г. да бъдат свързани двата лота.

Друг много сложен проект, по който АПИ работи, е обходният път на град Габрово. Изпълнението му е достигнало 72%. Напредва изграждането на най-сложните съоръжения, едното от които е 540-метров тунел под Бакойския баир, който е с една тръба, с две ленти на движение. Има и 640 м мост при р. Синкевица – реализира се по метода на конзолно отливане с два максимални отвора от по 160 м. Този способ е използван два пъти в България – на АМ „Хемус“ след тунел „Правешки ханове“ и на пътя Кърджали – Маказа в близост до границата с Гърция. Обходът ще бъде завършен през следващата година. След това важна задача ще

е тунелът под връх Шипка,

който ще осигури най-кратката връзка между Северна и Южна България. Тунелът е приоритетен в управленската програма на правителството в периода от 2017 – 2021 г. Предвижда се той да бъде с дължина 3,5 км. В момента разработваме разширения идеен проект и се разглежда възможността за финансирането му.

Планираме да започне и изграждането на АМ „Русе – Велико Търново“, за да може да се облекчи трафикът за Дунав мост и да се повиши пътната безопасност. Участъкът между Русе и Бяла е една от най-опасните отсечки в България, с висока концентрация на тежки пътни инциденти. След изграждането на магистралата очакваме броят на инцидентите да намалее значително. АМ „Русе – Велико Търново“ е с обща дължина 133 км. Започва от Русе при моста на р. Дунав и ще достига до Дебелец, където трафикът се разделя към Шипка и Прохода на републиката.

Откриването на тръжните процедури в момента е възпрепятствано от жалби по доклада за ОВОС пред Върховния административен съд (ВАС), като делото за трети път е отложено за 26 октомври. В зависимост от решението на ВАС имаме готовност в края 2018 г. или в началото на 2019 г. да стартират поръчките за 75 км от трасето на стойност 548 млн. лв. Това са участъците Русе – Бяла и обход на Бяла. Предвидени са редица съоръжения – 4 тунела в ляво платно и 5 в дясно, както и 22 моста и виадукта с дължина 14,853 км. Връзката на републиканските и общинските пътища ще се осъществява от 18 пътни възела, а достъпът до земеделски земи ще се осигури с 12 селскостопански надлеза и 9 подлеза. Предвидени са 8 площадки за отдих.

Ключов проект за Северозападна България е направлението Видин – Ботевград,

тъй като съществуващият първокласен път Е-79 отдавна не може да поеме трафика за Дунав мост II. Скоростното трасе е с обща дължина от 167 км. Изграждането му ще започне от двата най-тежки участъка – от Мездра до Ботевград и от Видин до Ружинци, които са общо 88 км. Това е малко повече от половината от общата дължина на направлението. В кратък срок ще обявим процедури за инженеринг за два от подучастъците на Мездра – Ботевград с обща дължина 33 км, на стойност 301 млн. лв. В края на тази година или в началото на 2019 г. ще стартират търговете за 3 подучастъка на Видин до Ружинци с обща дължина 55 км, като стойността е 458 млн. лв. Целта ни е направлението да бъде завършено до 2021 г. Важен обект, за който има финансиране чрез Механизма за свързване на Европа (МСЕ), е АМ „Калотина – София“. Общата й дължина е 48 км. Изграждането й е разделено на три участъка. Единият от тях ще се финансира чрез МСЕ, а останалите два ще се изпълнят със средства от републиканския бюджет. Предстои подписването на договорите с избраните изпълнители за участъците между ГКПП „Калотина“ и Сливница.

Така че най-късно до 2021 г. и последният участък на направлението между сръбската и турската граница ще бъде с магистрален габарит.

Завършването на ­магис­тралния пръстен около София

също е сред основните приоритети на АПИ. Работим много сериозно в синхрон с Направление „Архитектура и градоустройство” и Столичната община. През изминалите години бяха изградени

Западната дъга и Северната скоростна тангента. Беше достроено и липсващото мостово съоръжение при Казичене. Следващата отсечка, която ще бъде разширена до магистрален габарит, е от п.в. „Младост“ до АМ „Тракия“. В началото на тази година стартира търг за проектиране и строителство на този участък. Индикативната му стойност е 123 млн. лв., които са от републиканския бюджет. В момента поръчката е на етап разглеждане и отваряне на техническите предложения на участниците в процедурата. Предстои отваряне на ценовите предложения и се надяваме, че до края 2018 г. ще има избран изпълнител.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 10.10.2018. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.