Елен Герджиков: Договорите и завишеният контрол са гаранция за качеството на ремонтите

Не за първи път сме свидетели на това един незавършен обект да бъде използван като политически катализатор

Прочетена: 74

Росица Георгиева

Г-н Герджиков, навлизаме в последната година от този състав на Столичния общински съвет (СОС). Като се обърнете назад, каква е равносметката, която можете да направите за периода от 2015 г. до сега?

През последните години постигнахме много успехи, които – надявам се – са видими за всички. Реализирахме мащабни обновления в градската инфраструктура, създадохме условия за по-добър и удобен обществен транспорт, инвестирахме в строителството на нови детски градини и реновирането на училищни бази. Изключително важно нещо, което направихме в сферата на екологията, е, че приехме цялостната програма за управление на отпадъците. Обновихме паркови пространства и създадохме нови такива.

През първите шест месеца на 2018 г. София се представи като отличен домакин на председателството на Съвета на ЕС, което беше и много успешно за България. През цялата 2018 г. градът ни е и Европейска столица на спорта с изключително богат събитиен календар и с акцент върху развитието на спортната инфраструктура.

Трябва да отчетем, че съвсем наскоро София зае второ място в Европа по ръст на чуждестранните гости в класацията на най-посещаваните градове на Mastercard. Всички тези успехи обаче не бива да ни пречат да виждаме и проблемите, които неминуемо съществуват като във всеки един голям град. Нашата основна цел е да се фокусираме върху тях и да работим заедно с гражданите за решаването им, защото искаме столицата ни да се променя към това да бъде по-чист, по-зелен, по-достъпен и по-технологичен град.

За какво няма да Ви стигне мандатът?

Времето обикновено не стига, когато човек си поставя повече цели и задачи. Но от друга страна, амбицията е нещо положително и мотивиращо. Правим всичко възможно, за да завършим плановете си. В момента продължава усилената работа по мащабните ремонти, които заложихме за 2018 г. Давам си сметка, че затрудненото движение, което предизвикват строителните дейности, допълнително изнервя хората, но нека се съгласим, че всички тези обновления са необходими и с подобряването на инфраструктурата се създава една по-уютна градска среда.

В последните дни усилено се говори за ремонта на ул. „Граф Игнатиев” и прилежащите територии (визирам градината пред храм „Свети Седмочисленици”). Правят се оценки на използваните материали, проведе се дори протест, на който бяха поискани и оставки. Според Вас справедливо ли е недоволството на гражданите на София и каква е Вашата оценка на извършеното до момента?

Вижте, не за първи път сме свидетели на това един незавършен обект да бъде използван като политически катализатор, за да могат някои партии да привлекат внимание върху себе си. Наясно съм, че голяма част от тях вече започнаха предизборната си кампания и този път използваха ремонта на улица „Граф Игнатиев“. Много е лесно по време на строителни дейности да се отиде и да се покажат дефектите. Да не забравяме, че същото се случи и преди години със Завода за битови отпадъци, когато една партия тръгна да сади макове при село Яна и да твърди, че там друго няма да има. Същият сценарий гледахме и на „Руски паметник“, после и на бул. „Цариградско шосе“. Но обвиненията на опозицията в корупция и искането на оставки са напълно несъстоятелни.
Когато има подобни сериозни твърдения, трябва да има и доказателства за това, а не да се сипят просто ей-така, защото на някой нещо не му харесва. Да, разбирам гражданското недоволство.

Когато видях за първи път направеното пред църквата „Св. Седмочисленици“, и моята реакция не беше по-различна, но имам уверението, че във финалния вариант и градинката, и цялото пространство в района на ул. „Граф Игнатиев“ ще изглеждат по подходящ начин. Гражданите могат да са сигурни, че контрол се осъществява непрекъснато и че при най-малкото нарушение се налагат безпрецедентни санкции. Такива никога не са били записвани в договорите за строителство. Само в последните дни е наложена глоба от 100 хил. лв. на строителния надзор, който трябва да следи ремонта. Категоричен съм, че един лев няма да бъде изплатен за немарлива работа.

През тази година Столичната община разполага с рекорден бюджет, изпълняват се поредица мащабни проекти. В края на строителния сезон каква е Вашата оценка за свършената работа?

Всеки един ремонт на булевард, улица, тротоар е от съществено значение за града ни. След обновленията виждаме значително подобрение на градската среда и качеството на живот в столицата. В края на строителния сезон се надявам всички проекти да бъдат завършени в срок и с обещаното качество. Пак искам да подчертая, че гражданите трябва да са спокойни, тъй като нито един лев няма да бъде похарчен за недобро изпълнение на даден ремонт. Политиката на Столичната община е, че просто не се плаща за некачествена работа и изпълнителят ще бъде връщан толкова пъти, колкото е необходимо до отстраняване на всички допуснати грешки.

Има ли вече яснота за това какво се предвижда в столицата като инвестиции и реализация на проекти през 2019 г. ?

В момента колегите усилено работят по изготвянето на проектобюджета за догодина и на инвестиционната програма към него. В тях основните приоритети ще се запазят и това, разбира се, са екологията, транспортът и транспортната инфраструктура, образованието. Проектобюджетът предстои да бъде предложен, обсъждан и приет. Това е най-важната ни задача през следващите месеци.

Изграждането на метрото е най-мащабният проект в София в последните години. Ще има ли друг с подобни обеми, който да се изпълнява в столицата в следващите години?

За последните десет години се направиха над 30 км нови линии, сега изграждаме още 12 км. Догодина ще са готови първите 8 км. По този начин метрото ще свърже кварталите „Хаджи Димитър“ и „Красно село“ с центъра. През 2020 г. съответно ще е готов и участъкът през жк „Овча купел“ до Околовръстния път при „Горна баня“. Там ще има буферен паркинг и връзка с жп линията София – Перник.

Относно продължение на този проект – след завършването на третата линия на метрото се планира изграждане на нови 9 станции и още 9 км трасе. Идеята е подземната железница да обхване и кварталите „Гео Милев“ и „Слатина“, от там към зала „Арена Армеец“ и бул. „Цариградско шосе“.

Какви са резултатите от инициативата София – Европейска столица на спорта?

Оценката, която получихме от Асоциацията на европейските столици на спорта – София да продължи да използва бранда и след 2018 г., говори за това, че се справяме отлично като домакин на инициативата. За нас това означава не само че сме постигнали успех със спечелването на титлата, но и че сме показали желанието си да продължим да акцентираме и инвестираме в спортна инфраструктура и мероприятия и занапред.

Реално спортът се превърна в основен приоритет в управлението на столицата и мисля, че създадохме устойчив модел, по който да вървим и след края на тази година.

Докъде стигна работата на Специалната временна комисия към СОС за Природен парк „Витоша“, на която Вие сте председател? Какви са резултатите дотук?

Наскоро заедно с вицепремиера Валери Симеонов и министъра на околната среда и водите Нено Димов проверихме лифт „Драгалевци“. Безспорно е необходима подмяна на съоръженията.

Софиянци се нуждаят от удобен, бърз и екологичен достъп до планината. Действащият план за управление на Природен парк „Витоша” обаче не позволява подмяната на съоръженията с по-модерни. Това е един омагьосан кръг, в който се въртим от години. Работна междуведомствена група вече изготви промени в плана и очаквам тяхното внасяне. Мога да кажа, че сме на финала на тази дълга процедура, но очаквам отново тя да бъде политизирана.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 24.10.2018. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.