ОП на КСБ – София, дискутира с гл. архитект Здравко Здравков предизвикателствата пред столицата

СО предлага създаване на наредба за градската среда

Прочетена: 70

Росица Георгиева

В кк Боровец се проведе семинар, организиран от Областното представителство на Камарата на строителите в България в София (ОП на КСБ – София). Специален гост на събитието бе главният архитект на Столичната община (СО) арх. Здравко Здравков. В срещата участваха зам.-председателят на Управителния съвет на КСБ и председател на ОП на КСБ – София, инж. Илиян Терзиев, инж. Любомир Качамаков, член на Изпълнителното бюро (ИБ) на КСБ, председател на секция „Високо строителство“ и член на Съвета на директорите на в. „Строител“, инж. Благой Козарев, член на ИБ на КСБ и председател на секция „Хидротехническо строителство, ВиК мрежи и съоръжения“, академик Ячко Иванов, председател на Контролния съвет на ОП на КСБ – София, инж. Виктор Шарков, зам.-председател на Националния клуб на строителите ветерани (НКСВ), и други. Главният архитект Здравко Здравков представи промените в Закона за устройство и застрояване на Столичната община (ЗУЗСО), които са внесени за обсъждане в Народното събрание.

„В XXI в. няма как да не се изграждат високи сгради, но те трябва да са в многофункционални зони и да не увличат трафика“, коментира главният архитект. Той обясни, че в предложенията за изменение в ЗУЗСО се определят зони за много високо строителство.

Местата на
небостъргачите в София

По думите на арх. Здравков високите сгради в столицата ще са разположени в територии с обезпечение откъм транспорт, ако бъдат приети предложенията на СО. Подобна е зоната около 7-ия км на Цариградско шосе, свързана с метростанция, булевард и АМ „Тракия“. Районът между втори и трети микрорайон на жк „Люлин“ има същите характеристики – предвижда се спирка на градската железница между двете части на квартала, както и такава при Столичния околовръстен път (СОП). „Ще се изгради мултифункционален комплекс, който ще поеме трафика от направлението Перник. За да определим височината на зданията в различните части на града, ние стъпихме върху правилата за пожарна безопасност след инцидента с небостъргача в Лондон“, допълни арх. Здравков.

„Най-ценното в София е близостта до планината. Зоната с височина на зданията от 75 м ще е заключена между бул. „Цар Борис III“, централната градска част, бул. „Александър Малинов“ и СОП. В териториите след Столичния околовръстен път се предвижда сградите да достигат до 15 м. Целта ни е създаване на град, който се събира в своята вътрешност, а не се разпростира“, коментира още гл. архитект. Според него има достатъчно територии, които са неусвоени. Той даде пример с „Хладилника“, където могат да се изпълнят всички изисквания на съвременното градоустройство. Подобни места са бивши военни поделения и жп ареали, което ще даде възможност градът да се развива в своята вътрешност.

Демографската картина
в София

„Населението в страната намалява, но прогнозата за столицата е ръст“, съобщи арх. Здравков и допълни, че това не се държи на бейби бума, а заради възможностите, които привличат хората от страната. По думите на главния архитект моделът е подобен на Солун, Атина, Истанбул, Анкара. „Строителство ще има, но е важно да се предоставя един устойчив продукт“, каза той и се обърна към бизнеса да подкрепи промените в ЗУЗСО. „Апелирам към Вас, когато създавате своя продукт, да мислите за опезпечеността откъм инженерни връзки“, призова арх. Здравков. Според него проблемите, които към момента се създават по отношение на липсата на улици в някои райони като „Манастирски ливади“, „Бистрица”, „Симеоново“, са натрупвани с години.

Създаването на ясни правила е приоритет за СО.

Столичната община предлага създаването на наредба за градската среда. В нея ще са разписани ясни правила и система от стандарти, които да определят как да изглеждат зданията, след като се извършват ремонти по тях. Регламентите ще се приложат за първи път при обновяването на зона 2 – територията, определена от ул. „Граф Игнатиев“, ул. „Солунска“, ул. „6 септември“, ул. „Ген. Паренсов“, ул. „Цар Шишман“, пл. „П. Р. Славейков“, пл. „Джузепе Гарибалди“, пл. „Патриарх Евтимий“ и градината пред храма „Св. Седмочисленици“ и зона 4 – пространството около храм-паметник „Свети Александър Невски“. Дейностите по тях се очаква да започнат през следващата година. Ще се определя видът на фасадата, цветовото оформление, мястото на осветителните тела, на климатиците, на рекламните елементи. „Знаем, че в други страни от Европа не може просто да се подмени дограмата с алуминиева или да се използват различни цветове по етажите на едно здание“, акцентира арх. Здравков.

„С проект на наредбата за гариране и паркиране искаме да направим промяна в историческия център на София, защото много от сградите не са обезпечени с паркоместа“, каза още главният архитект. Той подчерта, че градът е проектиран за 80 автомобила на 1000 души, а в момента са достигнати нива от 600 коли на 1000 на души. Чрез предложения документ ще се въведе задължителното изработване на анализ на трафика, който генерират сгради с разгъната застроена площ над 20 хил. кв. м.

Въпросите на строителния бранш към главния архитект

Акад. Ячко Иванов запита какви възможности се създават с измененията в ЗУЗСО за запазване на зелените площи в града. Арх. Здравко Здравков обясни, че ясно се дефинира понятието междублоково пространство. „За това, което имаме заложено в Общия устройствен план като зелени зони, са ни необходими стотици милиони левове – някъде над 100 млн. лв. Столичната община няма неограничени ресурси. Реституцията от деветдесетте години на миналия век ни поставя пред трудна задача да спасяваме всеки един имот, отреден за зелена площ“, коментира още той. Арх. Здравков посочи, че все още не всички улици в „Манастирски ливади“ например са отчуждени и допълни, че примерите в София са безбройни.

Сред другите въпроси, които бяха дискутирани, са за недопускането на застрояване в Южния парк, за заменките и закупуването чрез явни търгове на общински имоти. Арх. Здравков обясни, че волята на местната власт е общинските терени да не се продават чрез търгове, а да бъдат използвани за замяна на различни частни – определени за зелени площи или за образователната инфраструктура. Поставен беше и въпросът за паркирането в „Студентски град“, както и за бъдещото развитие на СОП в частта от жк „Младост“ до АМ „Тракия“. Арх. Здравков каза, че плановете за този участък от трасето вече са предадени в Агенция „Пътна инфраструктура“. „Оттук нататък АПИ трябва да вземе решение как да започне процедурата по отчуждаване на частните имоти. Другият участък, който трябва да се доизгради, е сложен за изпълнение. Последно правихме няколко варианта на кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и СОП. За трафика от направлението Княжево – Владая е нужен ляв завой. Оказа се, че натоварването ще се реши чрез кръстовище на три нива“, обясни арх. Здравко Здравков.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 24.10.2017. Категория КСБ. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *