Осмият дискусионен форум представи строителните перспективи за 2019 г.

Следващата година ще е ключова за реализацията на мащабни инфраструктурни проекти

Прочетена: 75

Десислава Бакърджиева

„Предстоящата 2019 година ще е ключова за програмния период 2014 – 2020 г. През нея се очак­ва стартирането на големите инфраструктурни проекти в пътния и екологичния сектор. Това налага мобилизация на целия строителен бранш, който обаче трябва да се справя с редица проблеми, като например все по-сериозната липса на кадри“. С тези думи председателят на Управителния съвет (УС) на КСБ инж. Илиян Терзиев откри Осмия дискусионен форум „Строителството през 2019 година – перспективи и предизвикателства“, който се организира от Камарата на строителите в България (КСБ) и вестник „Строител“. Инж. Терзиев обяви началото на събитието заедно с президента на Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC) Кйетил Тонинг и вицепремиера Томислав Дончев. В откриването участваха и министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев.

„Целта на форума е да говорим за реалните проблеми и предизвикателства, пред които е изправен секторът. Да представим нашите предложения за подобряване на строително-инвестиционния процес. Да чуем от първо лице от институциите какво да очакваме през 2019 г. и до края на програмния период, кои са големите проекти, каква работа предстои за строителните фирми“, каза още инж. Илиян Терзиев и преди да даде думата на вицепремиера Дончев, съобщи, че председателят на Европейския парламент (ЕП) Антонио Таяни е изпратил поздравителен адрес до КСБ и участниците в събитието, който беше представен от модератора на първата част на конференцията инж. Любомир Качамаков, член на ИБ и на УС на КСБ, председател на ОП на КСБ – София, и вицепрезидент на FIEC.

„Темата на форума е изключително значима. Перспективите в този сектор зависят от оперативните програми, от използването на финансовите инструменти и от развитието на публично-частното партньорство. Визията за кохезионната политика на ЕС след 2020 г. също е важна за неговото бъдеще. България се справя добре с усвояването на фондовете на ЕС и има много примери за успешно реализирани проекти благодарение на европейската солидарност, като например Софийското метро.

Убеден съм, че експертните познания, които ще бъдат демонстрирани, както и дискусиите, които ще бъдат проведени по време на Осмия строителен форум, ще бъдат трансформирани в предложения и идеи, които ще имат своя принос в предстоящите обсъждания по предложената нова финансова рамка на бюджета на ЕС. Пожелавам Ви успешно провеждане на това събитие“, се казва в адреса от Антонио Таяни. КСБ получи поздравителни адреси и от председателя на Комисията по регионално развитие в ЕП Искра Михайлова, и от председателя на парламентарната Комисия по икономическа политика и туризъм инж. Петър Кънев.

Според вицепремиера Томислав Дончев като обем публично финансиране за строителния бранш картината изглежда по-скоро светла. „До 2023 г. само от средства от ЕС за инфраструктура ще се разходват не по-малко от 1,5 млрд. лв. на година, като се добавят и всички останали източници с публичен характер, тази сума ще се удвои. Ако в момента на годишна база изразходваме за строителство и рехабилитация на пътна инфраструктура от бюджетни източници около 300 млн. лв., амбициите ни са след въвеждане на ТОЛ системата тази сума да нарасне почти три пъти“, изтъкна Дончев.

„За мен е огромна чест да бъда в София на тази важна конференция, защото на нея се дискутират перспективите и предизвикателствата за строителството за 2019 г. КСБ е много активен партньор на FIEC. Инж. Любомир Качамаков като вицепрезидент на федерацията, отговарящ за страните от Централна и Източна Европа, има голям принос за това“, подчерта Кйетил Тонинг.
Министър Петя Аврамова определи 2019 г. като ключова за пътното строителство в България. „Министерството на регионалното развитие и благоустройството даде зелена светлина на проекти за близо 3 млрд. лв., чиято реализация ще продължи“, информира тя и очерта големите инфраструктурни проекти на 2019 г. По думите й приоритет на правителството остават АМ „Хемус“ и АМ „Струма“.

„Събитието се утвърди като традиционно място за представяне на едни от най-големите и национално значими инфраструктурни проекти в страната. Поздравления към организаторите, че тази година в програмата е включен отделен панел, посветен на пътната безопасност. Това е тема, която изисква сериозна ангажираност от много институции, но и от всички хора“, заяви зам.-министър Велик Занчев.

Кметът на София Йорданка Фандъкова представи приоритетите в строителната програма на Столичната община за следващата година. „През 2019 г. ни очаква много работа. Продължаваме изпълнението на важни стратегически обекти, финансирани с европейски средства. Догодина очакваме да пуснем в експлоатация първите 8 км от третата линия на метрото, а през 2020 г. – останалите 4 км“, каза тя и допълни, че през 2019 г. отново ще се изпълняват проекти за обновяване на централната градска част.

Първият панел на форума представи по-подробно напредъка по настоящите и бъдещите инфраструктурни проекти в страната, както и градоустройствените планове, важни за развитието на София. В него участие взеха инж. Галина Василева, ръководител на УО на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“, инж. Светослав Глосов, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД, главният архитект на София Здравко Здравков и експерти от Национална компания „Железопътна инфраструктура“.

Във втората част на конференцията фокусът беше насочен към Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ („ОПОС 2014 – 2020“), Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) и проектите, които се реализират от Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС). „ОПОС 2014 – 2020“ представи Валерия Калчева, главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ в МОСВ, а с напредъка по ПРСР и актуалните проекти и дейности на ПУДООС участниците бяха запознати от експерти от Министерството на земеделието, храните и горите и Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда.

Тази година дискусионният форум за пръв път включи и панел „Пътна безопасност“, на който участниците обсъдиха темата, както и последните европейски и световни тенденции в сферата. Основен лектор в него беше д-р ик.н. Николай Иванов, член на УС на КСБ и председател на УС на ББА „Пътна безопасност“, като лектори се включиха и проф. д-р инж. Румен Миланов – член на УС на ББАПБ и преподавател в катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ в УАСГ, и инж. Алекси Кесяков – секретар на Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

Всичко от Осмия дискусионен форум „Строителството през 2019 година – перспективи и предизвикателства“ четете в следващия брой на вестник „Строител“.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 27.09.2018. Категория КСБ. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.