Автомобилните гиганти

Прочетена: 65

Невена Картулева

Автомобилните концерни винаги са били в светлината на прожекторите. За мнозина колите не са само транспортно средство, но и страст за цял живот. Затова този бизнес има характеристики, нетипични за повечето сектори в производството. Заводите са в перманентен процес на развитие, тъй като не могат да си позволят да изостанат от конкуренцията – всички възможни предпочитания трябва да бъдат задоволени.

Марките на големите производители отдавна са се превърнали в попкултура. Това са гигантски корпорации с производствени бази из целия свят и хиляди служители. Ето кои са най-скъпите автокомпании спрямо пазарната им капитализация на американските фондови борси и как изглеждат техните предложения през 2017 г.

Toyota Motor Corp.

Японският концерн е най-скъпата автомобилна компания в света със своята стойност от 173,2 млрд. долара. Централата й се намира в Тойота, префектура Айчи. Началото на Toyota Motor Corporation е скромно. През 1933 г. Кийчиро Тойода посещава САЩ и разглежда няколко завода за коли. Връща се в Япония и поставя началото на автомобилна дивизия във фабриката за тъкачни станове на баща си. Компанията му е основана на 28 август 1937 г.

Daimler AG

Производителят на Mercedes няма нужда от представяне. Историята на компанията е неделима част от тази на Европа. Концернът е на стойност 75,8 млрд. долара. Той е продължител на основаната от Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах през 1890 г. в Щутгарт компания „Даймлер-Моторен“. Daimler AG произвежда следните марки автомобили: „Майбах“, „Мерцедес-Бенц“, „Сетра”, „Смарт”, „Додж”, „Фрайтлайнер” и „Стерлинг”. Концернът дава работа на 384 723 души.

Volkswagen AG

Компанията е на стойност 72,5 млрд. долара. Възникването й започва през 1933 г. в една от залите на хотел „Кайзерхоф“ в Берлин. Там Адолф Хитлер се среща с Фердинант Порше и Якоб Верлин, представител на Daimler-Benz. От тях се очак­ва да създадат „кола за народа“. На 17 януари 1934 г. Порше изпраща чертежите на прототипа на народния автомобил, създаден на базата на разработения по-рано Porsche Typ 60, в Райхсканцеларията (правителството) на Германия. Следват огромен успех за колата на народа и развитието на автогигант.

General Motors Company

Американският производител доскоро беше най-големият в света, но финансовата криза сви бизнеса на вековната компания, която така или иначе си остава една от най-влиятелните в индустрията със своята стойност от 50,9 млрд. долара. Основана е през 1908 г. във Флинт, щата Мичиган. Начело на компанията застава Уилям Дюрант. Той губи контрол над GM през 1910 г. поради натрупани дългове. След няколко години основава автомобилната компания Chevrolet Motor, за целта осигурява контролен дял от GM. Дюрант си връща управлението над компанията след една от най-драматичните пълномощни войни в американската бизнес история. Скоро след това той отново губи контрол над компанията – този път завинаги. Алфред Слоън е избран начело на концерна и го довежда до следвоенно световно доминиране.

Ferrari NV

Автомобилният бранд с над 60-годишна история има приходи от 13,6 млрд. долара. Съчетанието между лукса и високата скорост се ражда в северноиталианския град Маранело. Основателят на фирмата Енцо Ферари представил първия си състезателен автомобил на 11 май 1947 г. в Пиаченца. Тогава бил показан моделът 125S, задвижван от 12-цилиндров двигател с обем 1,5 л. Същата година машината печели състезание в Рим. През 60-те години на миналия век финансови проблеми стават причина фирмата да стане част от групата FIAT. През 2015 г. Ферари отново става независима компания, след като Fiat Chrysler Automobiles листна своите акции на борсата. Сега компанията произвежда около 5 хил. автомобила годишно. За да се купи ново Ferrari, се чака ред, понякога повече от година. И до днес с 15 титли това остава най-успешната марка във F1. С червените автомобили са побеждавали състезатели като Хуан Фангио, Ники Лауда, Ален Прост и Михаел Шумахер.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 22.04.2017. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *