Симона Стоянова: 2017-а обещава отличен пазар за интериорни проекти

Като тенденция за годината се открояват пространства, изчистени от детайли, и с елементи, които кореспондират с природата

Прочетена: 100

Елица Илчева

Крепежен елемент от твърда дървесина, една от най-популярните сглобки за съединяване на детайли, при които се изисква скрит монтаж и здравина – това е дибла. Но DIBLA e и платформа, амбицирана да показва най-доброто от интериорния дизайн у нас, която предлага иновативен подход за стимулиране на бизнес отношенията в бранша. Само преди дни тя осъществи едно интересно събитие, озаглавено „Дизайнът е повече от хората“. Както в. „Строител“ писа, то събра авторите на 100-те най-добри проекти за 2016-а, класирани от DIBLA и публикувани в луксозен годишен каталог.

За амбициите на организацията разговаряхме със Симона Стоянова, която е един от създателите й.

Г-жо Стоянова, защо избрахте името на дребен крепежен елемент за название на Вашата платформа?

Избрахме диблата като символ, тъй като, образно казано, мебел без дибла не може. Отделно някои приписват създаването на този дискретен, но безценен елемент на българите…

Какво постигнахте за 12 години?

С инициативите, които създадохме, и с подкрепата на бранша, която получаваме, на първо място успяхме да онагледим нивото на интериорния дизайн в страната. В онлайн платформата към днешна дата има над 560 дизайнери, чийто труд е обобщен в над 2200 проекта. Сайтът ни предлага и възможността те да се разглеждат и филтрират по различни показатели, така че потребителят да си изгради представа и да избере подходящ интериорен дизайнер за своите идеи. Един от продуктите, с които най-много се гордеем, е вече споменатият от Вас каталог „Най-доброто от интериорния дизайн” – единственият по рода си луксозен хартиен годишен сборник у нас. Той отразява проекти от платформата през изминалата календарна година. Щастливи сме, че всяко следващо издание демонстрира все по-високото ниво.

Как избирате 100-те най-добри?

Платформата ни позволява да следим както дизайнери, които тепърва прохождат, така и професионалисти, които осъществяват десетки проекти на година. Събитието, което организираме, за да им направим среща, е инициатива, която намери подкрепа и на водещи компании в страната. То събира не само авторите на проектите от каталога, но и препоръчани специалисти от фирмите партньори в годишната ни партньорска програма.

А ако трябва да обобщим най-доброто от най-добрите през 2016-а – какво го отличава?

Професионалното отношение. Желанието им да бъдат все по-добри и да дават все по-качествена услуга. Стремежът да се информират за тенденции на световния дизайн и да се опитват да ги адаптират към нашите местни потребности и възможности, да познават материали и технологии, които да повишават както естетиката и функцията, така и технологичното ниво в работите.

Трудно е да се говори за тенденции в интериора и дизайна, първо, защото темата е много обширна, и второ, защото хубавото винаги е на мода, но все пак – кое ще бъде различното тази година от предишните, накъде вървят нещата?

Като цяло се забелязва уклонът към по-изчистени от детайли интериори с елементи, които кореспондират с природата и създават едно достъпно ниво на уют, така че потребителят да се чувства в хармония и с модерното, и с природата. Разбира се, някои материали се прилагат повече от други, като месинг и мед; има характерни цветови комбинации; дървото се използва във възможно по-естествен вид.

Преди време на Ваша професионална среща някой каза, че дизайнът е добавената стойност на всеки един продукт. Това го разбрах и приех без колебание. Но когато прочетох мотото на последното Ви събитие „Дизайнът е повече от хората“, признавам си, леко се обърках. Защото аз над хората слагам единствено природата, а дизайнът за мен е нещо, създадено от човека. Бихте ли разяснили какво съдържание влагате в този израз?

Мотото, разбира се, е до голяма степен избрано, за да предизвиква различни асоциации и да остави отпечатък в съзнанието на хората. Явно сме успели. Когато го създадохме, се сетихме за много велики автори, които вече не са между нас, а техният труд и идеи са оставили траен белег в еволюцията на съответната област. Безспорно дизайнът и нововъведенията, които те са създали, ще „живеят” дълго след самите тях…

Заедно с Вас един от съучредителите на DIBLA e Генчо Гоев, който е световноизвестен. Ще попитаме и него, но може ли Вие да кажете защо му е на творец с международна награда „Най-проспериращ млад дизайнер“ и много други да се занимава със създаването на платформа като Вашата?

За да сбъдне мечтите си. Като прохождащ и млад творец той – както и мнозина други, мечтаел да има български каталог, който да отразява нивото на дизайна у нас и да записва историята на професията през годините. Да има конкурси, като този за дизайнер на годината, за да бъде стимулиран всеки един да показва най-доброто, на което е способен, и така да се повишават нивото и авторитетът на бранша…

Всеки избира своя път – дали самостоятелно ще консумира знанията и опита, който е натрупал през годините, или ще го сподели, така че да промени средата, в която живеем. Самият Гоев винаги е вярвал, че не можем да говорим за ниво или израстване, ако сме единици – както знаем от биологията, еволюцията касае вида, не индивида. Така че и за да има авторитет професията, отговорността е на всички в нея. Това е принципът на работа на DIBLA – ако искаме нещо, не чакаме да дойде отнякъде, а го правим.

От няколко години сред дизайнерите усилено се говори за това, че трябва да се сплотите като бранш, да се легитимирате като самостоятелна професия. Какво вече е направено в тази посока и вижда ли се ефектът от него?

DIBLA не е браншова организация. И няма амбиция да бъде. Нашият път е различен. За две години, откакто платформата получи принципно нов вид и потенциал, десетките събития зад гърба ни и множеството проекти с професионалисти от бранша сами сочат, че общността е сплотена, че не сме безразлични към професионалната си съдба. Дизайнерът е творец, а те трудно се структурират във формална организация с кодекс и устав… Не намираме необходимост от такива реквизити, за да бъдем задружни и да си помагаме. Достатъчно е да разбираме, че за по-добрия авторитет на професията работим заедно – и това вече се случва. Много от колегите виждат ползата от това да преследваме общи цели. В платформата постоянно постъпват запитвания. Имаме раздел „Конкурси“, който дава възможност за възлагане на поръчки. Освен това все повече и по-големи фирми се обръщат към нас и искат съветите ни за продукти за местния пазар. Провеждаме и анкети сред колегите и сред крайни потребители, за да знаем с какво да подобрим услугата… Тези и много други наши начинания имат смисъл и са възможни само ако главното условие е изпълнено – самочувствието и битието на дизайнерите като отделна и единна гилдия.

Като че ли много наши дизайнери получават по-бързо признание по света, отколкото у нас. Защо е така?

Признанието се получава еднакво трудно, трябва да се полагат ежедневни усилия и да не спира човек да изисква от себе си. Разбира се, безспорен факт е, че световният пазар е много по-динамичен от нашия, с много привлекателни задания и проекти. Чисто статистически е възможно да си извадим такива заключения, но нека не забравяме, че навън се следи нивото на дизайна и се отрежда значимо място за проекти и продукти, които да бъдат отличени на различни конкурси с престижни награди. Докато у нас тепърва се създават такива традиции – смятаме, че ние сме пионери в тези области. Практически това е нашата raison d’être (право на съществуване).

Какво представлява DIBLA DESIGN SELECTION?

Това е един от най-новите ни продукти и една от най-амбициозните задачи до момента и засега не искаме да влизаме в детайли. Става въпрос за уеббазиран продукт с ограничен достъп, който да предлага възможност за споделено пазаруване, с опция за осчетоводяване на поръчки, следене на доставки и др., така че да се повиши ефективността на специалиста, който го ползва. В резултат на това ще се генерира капитал, който ще послужи за създаване на авторски продукти. Ще ги произвеждаме в страната и ще ги лансираме както на вътрешния, така и на външния пазар.

Какво още предвиждате да се случи през настоящата година?

Нашите проучвания сочат, че пазарните нива ще са много високи, ще има много работа за всички активни в бранша и им пожелаваме да покажат това, на което са способни. Надяваме се да не спират да споделят всеки свой проект и да ни правят съпричастни с творчеството си.

Сега работим усилено по събитието DDA|Dibla Design Awards и номинацията за Дизайнер на годината, ще има много голям конкурс и нови категории, които тепърва ще обявим.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 24.04.2017. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *