Отворените офиси не са това, което бяха

Или как от Манхатън тръгват идеи за нов тип работна среда

Прочетена: 40

Елица Илчева

За модерните отворени офиси, които в последните десетилетия на миналия век се превърнаха в абсолютна мода, напоследък се говори като за фасада, която само създава илюзия за кипящата работа и професионално общуване между колегите. Нови научни експерименти разкриват, че все по-популярният от 50-те години насам отворен план на работните помещения, създадени с идеята служителите да се движат свободно, без стени помежду си, да общуват, взаимодействат, обменят идеи и решават проблеми, създава по-скоро нежелана активност в мозъците им. Това им пречи да се концентрират върху конкретните си задачи и работоспособността спада с 15%.

Затова редица световни компании избират да раздвижат интериорния си дизайн, за да провокират креативното мислене и да създадат неповторима атмосфера.

Дали ще заложат на екзотични интериорни бои, оригинални мебели или на завръщане към природата, глобалните бизнес корпорации, които търсят млади и интелигентни служители, са открили печелившата комбинация. Ето само два проекта от Манхатън, които доказват, че и в най-отворения офис може да се създаде персонализирано пространство за всеки.

Ако служителят бъде „нападнат“ от дрямка на бюрото си, можем да бъдем сигурни, че ще получи порицание или предупредително писмо. В американската фирма Casper обаче дори стимулират лежането, защото буквално са внесли легла в новите офиси на централата в Манхатън, без изобщо да се притесняват, че това ще влоши работата на екипа. Е, все пак

Casper е изключително бързоразвиваща се компания – производител на матраци и възглавници,

но едва ли това е било водещо за интериорното решение, което те са възприели безрезервно от архитектурното студио Float Studio при преместването на фирмата.

Идеята за новото пространство на работниците, които организират онлайн продажбите, била провокирана от реклама на Casper, поставена в нюйоркското метро. Там с цвят на море се акцентирало върху сграда с форма на кутия, в която имало матрак. Така от Float Studio решили да поставят не една, а три легла кутии в средата на офиса, а „кутиените“ форми да намерят и други приложения. Служителите могат да използват тези секции при среща, когато искат да се съсредоточат в работата си или да почиват.

Синият цвят е водещ и на двата етажа на фирмата. Е, в коридора, където се влиза директно от асансьор, Ви посреща лилаво бюро, но и синьо

оцветени стени, облицовани с дъбов фурнир. Вдясно се отваря общото пространство, в което вътрешните прегради са премахнати, а таваните са оставени на тухла. Модерните маси и лъскавият под са в абсолютен контраст на неизмазаните тухли и оголените тръби. Авторите на проекта обясняват, че „живата“ зидария, заета от индустриалния стил, е не само дизайнерско, но и функционално решение – целта е да се освежи интериорът, като се извлече максимално голям обем. Таваните са свалени ниско само там, където е нужен уют – в кабинeта на директора и в залата за заседания, която е затворена със стъклени витрини, отново за да не се намалява обемът и да се използва всичката дневна светлина. Два шезлонга по външната стена завършват този участък.
Трите „спални“ са разпръснати из офиса – една зад рецепцията, в източния край и близо до шефския кабинет, който е отделен от общото пространство с дебел „прозорец“, облепен с бели плочки. Големият правоъгълник в средата позволява да се обменят мнения и осигурява видимост за прожекционен екран, който се ползва за презентации.

В западния край на общата стая е обзаведена и кухня. От другата страна на останалата част от зоната за работа са подредени в редици бюра сред открити тухлени колони. Малки офиси и конферентни зали със стъклени прегради заемат североизточния ъгъл. Стълбище вляво от рецепцията води до втория етаж, където Float Studio използва сребро и бяло, а стените са боядисани в градации на синьото.

Мезонетът има и отворена тераса, където подът е от жива трева и бели камъни. Шезлонги и дълги маси предлагат място за работа с поглед към центъра на Манхатън.
Архитектите от друго американско студио –

Clive Wilkinson Architects, също са създали интересен модел на отворено офис пространство в Манхатън,
като добре са се справили с предизвикателството да елиминират традиционните работни граници в своя дизайн. Офисът е за международната рекламна агенция Publicis, която се намира в непосредствена близост до кулата на Таймс Скуеър в Манхатън и служи за централа на компанията за Северна Америка. В нея работят рекордните 1200 служители, които по-рано са били разпределени в три офиса в Ню Йорк.

Основна цел на проекта е да насърчи движението и да образува чрез помещението единна работна общност. Офисът е с размер 17 650 кв. м на осем съседни етажа. Общите зони и затворени лични пространства са разпръснати в цялото нелинейно такова, като са отделени и цветово – от малиново до червено в мебели, стени и килими там, където служителят може да се уедини, и светло дърво, бяло и черно за останалото.

В сърцето на офиса е изпълнен със светлина атриум и грандиозно стълбище, което свързва три етажа, с вторични стълби, препращащи към други нива.
Концепцията със светло дърво, като обединяващ акцент за всички осем етажа, говори за архитектурната единност на пространството. Дизайнерите също така се опитват да прикрият тромавото ядро на сградата.

При встъпването си в офиса посетителите се сблъскват с рецепция, кафе-бар и галерия, в която се демонстрира работата на агенцията. Платформата разполага с дневна зона за клиенти и прилежаща конферентна зала. Специално за служителите пък са кътчетата, издълбани в стените или в зони за отдих със съвременни столове и мека мебел.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 03.05.2017. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *