Метрото като произведение на изкуството

Прочетена: 66

Десислава Бакърджиева

Метрото не трябва да се възприема само като сложно подземно транспортно съоръжение, чиято единствена функция е да ни придвижи от една точка до друга. То може да бъде произведение на изкуството и дори интересна забележителност за посещение. По света има редица станции, които разкриват един цял нов свят и са определяни като шедьоври. Те привличат уважението и възхищението на пътуващите, на туристите и дори на критиците на изкуството. Едни от най-красивите съоръжения в света са в Русия. Транспортната система на столицата Москва има два изключителни обекта. Станция

„Киевская“

е построена през 1954 г. Мраморните стълбове и поразителните мозайки в нея са внушителни. Оригиналният й вид се е получил благодарение на разширяването на върха на пилоните и свода с параболична форма. Колоните са украсени с бял мрамор и с цветна керамика, а по стените на станцията има 24 фрески, изобразяващи трудещите се от Украйна и Русия. Погледът привличат и рисунки с изображения на фантастични растения.

„Комсомольская“

е другата значима спирка от московския метрополитен, която прилича на катедрала. Открита е на 15 май 1935 г. и носи името на площад „Комсомольской”, където всъщност се намира обектът. Ако огромният купол, портикът, коринтските колони, бароковите детайли и полилеите не Ви впечатлят, то тогава мозайките със сигурност ще го направят. Осемте таванни мозайки, проектирани от легендарния художник Павел Корин, показват героите на Русия и най-великите й победи.
Друг интересен обект в тази страна е

„Автово“

в Санкт Петрбург. Спирката е изградена през ноември 1955 г. Тази забележителност привлича със своята прилика с известен архитектурен символ – Капитолията на САЩ във Вашингтон. Неокласическият куполен покрив на „Автово“ се извисява на върха на станцията върху мраморни стълбове и красиви мозайки. Плоският покрив в основната зала се поддържа от 46 колони, като някои от тях са облицовани с декоративно стъкло с релефни орнаменти. Интересен акцент на спирката е мозайката „Победа“, изобразяваща жена с дете в ръце. На гарата има и много елементи с военна символика – полилеи, лампи, решетки, украсени с лаврови клони, позлатени мечове.

Пример за красиви подземни съоръжения има и в Швеция. През 1950 г., художниците Вера Нилсон и Сири Деркерт показват, че изкуството може да се интегрира в новата система на метрото в Стокхолм. То се движи по три линии – червена, синя и зелена, а мрежата му се състои от 110 станции, 90 от които показват оригинални произведения на изкуството на над 150 художници. В архитектурно отношение всяка станция е арт творба, но

T-Centralen

е направо неповторима. Това е единствената станция, където минават и трите линии на системата. Обектът наподобява пещера – сияеща в синьо и бяло, украсена с рисунки по стените и таваните. Някои от изображенията представляват силуетите на работниците, които са изпълнили строителството през 1970 г.
Друга магнетична спирка в стокхолмското метро е

Solna Centrum.

Обектът се намира само на 5 км от центъра на столицата на Швеция. Акцентът тук е яркочервеният таван. Стените на станцията също привличат погледа със смърчовата гора с дължина 1 км, която изглежда много реалистично. На места зад тази „зеленина“ наднича слънцето, под лъчите на което се разхождат хора. Просторната станция е и мол, в който се помещават близо 120 магазина и ресторанта, 40 офиса и 214 апартамента.

Arts et Metiers Station

в Париж е икона на модернистичната обществена архитектура. Станцията носи името на Музея на изкуствата във френската столица, който е пълен с изобретения и странности от XVIII и XIX век, включително Махалото на Фуко. Сюрреалистичният интериор на Arts et Metiers Station, проектиран от белгийския комикс художник Франсоа Шуитен, Ви пренася в друга вселена. Пътниците влизат във вътрешността на подводница, пълна с илюминатори и гигантски колела…

Toledo Metro Art Station

е отворена през 2012 г. и построена на дълбочина 50 метра и е част от арт метростанциите в Неапол. Творбата Light Panels на Робърт Уилсън озарява подземните тунели. Играта на светлината върху безброй малки плочки от стъкло в нюанси на синьо превръща интериора в морски пейзаж. На стените в Toledo Metro Art Station можете да се насладите и на релефните вълни, проектирани от Оскар Бланка.

Karlsplatz Stadtbahn Station

е бивша станция от метрото във Виена, Австрия. Обектът е открит през 1899 г. с предназначение за персонална станция на кралското семейство, поради което се различава от останалите спирки. Проектирана е от арх. Ото Вагнер и Джоузеф Мария Олбрих. Съоръжението има стоманена рамка с мраморни плочи. През 1981 г. линията Stadtbahn е преобразувана в U-Bahn. Първоначално е планирано постройките на Karlsplatz да бъдат разрушени, но обществеността се възпротивява и те са запазени. След завършване на конструкцията на U-Bahn спирка Karlsplatz е разглобена, обновена и след това изградена два метра по-високо от първоначалното си местоположение. Днес станцията е музей, показващ работата на арх. Ото Вагнер – оригинални чертежи, главни планове и ценни подробности. В задната му част има вход за U-Bahn.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 14.08.2017. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *