Холандецът Робърт Бронвасер: Добрият дизайн е скромен, логичен и приятен

Предметите за бита днес трябва да са първо устойчиви, а после красиви

Прочетена: 204

Елица Илчева

Тази година най-голямото изложение за потребителски стоки Ambiente заинтригува цял свят с прогнозите си за най-актуалните тенденции в областта на мебели и предмети за хранене, живот и подаръци. От 9 до 13 февруари в Изложбения център във Франкфурт бяха представени най-идейните проекти. Държавата, поканена за партньор на Ambiente 2018, бе Холандия, а водещият дизайнер Робърт Бронвасер – куратор на експозиционната част. Интересно е, че за първи път официалната пресконференция бе проведена в България и на нея бяха представени четирите стилистични течения – Modest regenerations, Colourful intentions, Technological emotions, Opulent narrations. Подборът бе фокусиран върху материалите – различни видове дървесина, бамбук, ковано желязо, чугун, камък и керамика. Те са дълготрайни, използвани традиционно в интериора през вековете, притежаващи специфичното свойство да стареят красиво.

Събитието стана повод да се фокусираме върху идеите и творчеството на Бронвасер. Работещият в Амстердам дизайнер ни убеждава, че всеки продукт е материална проекция на личността на автора и пропагандира, че добрият дизайн трябва да бъде интелигентен, скромен, иконичен, логичен и приятен за сетивата. За да присъства всяко от изброените неща в същността на даден проект, Робърт откроява три основни процеса: този на проучване, състоящ се от подробен анализ в контекста на продукта; този на измисляне, по време на който се разработва ясна визия за това какво трябва да представлява новият предмет и как е възможно да се постигне; както и този на създаване, при който е нужно да се намери правилната комбинация от функционалност и дизайн, която ще даде на потребителя очакваното приятно изживяване.

„На теория нещата изглеждат прости, но когато се стигне до истинската практика, определено се изисква и не малка доза талант и познания“, посочва холандецът пред журналисти. За Бронвасер творчески настроената семейна среда и завършването на Университета по технологии в Делфт с дипломен проект за Philips Design са достатъчно силна стартова комбинация за успешната бъдеща кариера. Син на архитект, още като ученик той основава свое дизайн студио, което преименува на SMOOL през 2002 г.

Благодарение на яркото съчетание на креативност и над 20-годишен опит в производствените процеси потокът от успешни проекти на твореца не пресъхва. Продуктите му са преди всичко лесни за употреба, в дизайна им личи последователността и художествената простота на изразяване. Признанията за работата му са едни от най-големите в световен мащаб награди – iF Design Award, Red Dot Awards, GIO Awards и Interior Innovation Awards.

Последните 25 години той е работил с най-различни материали, но на нито един не отдава предпочитания. „Всеки има свои особености. Пластмасата е нужна поради неограничените й възможности във формуването, детайлите и разцветките, текстилът – за широкия спектър на текстури, керамиката – заради високото качество, дървото – за топлината, която дава, и усещането за естествен продукт“, подчертава той. В собствения му дом цари минимализмът. „Повечето вещи са проектирани от мен, а изкуството по стените е дело на не един и двама млади художници.

Холандският манталитет е прост и прагматичен, на нас ни харесва да живеем просто и ценим умните решения на нашите проблеми. Доколкото сме малка и многолюдна страна, ни се налага да мислим нестандартно“, споделя Бронвасер. Той се гордее, че интериорът в студиото му се отличава с абсолютна организация на пространството, чистота на линиите, перфектно количество контраст и изключителен работен уют. Всеки елемент там той е обрисувал като типичен визуален облик, съответстващ на функционалните предимства, които притежават проектите му.

За инсталацията, представена на Ambiente, обаче е избрал огромен стелаж, дизайнът на който е с геометричен ритъм и ярки цветове, по почина на холандското движение De Stijl, чиито художници и последователи са направили радикална промяна в декорацията. „Харесва ми абстрактният подход към живописта, мебелите и архитектурата De Stijl. Това е презентация на холандската креативност и манталитет, място, където хората могат да видят ежедневните продукти в различен контекст“, обяснява той.

Според холандеца в днешно време акцентът в интериорните продукти трябва да пада върху устойчивостта, социалната значимост и техническите иновации.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 26.02.2018. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.