Светлини от Light + Building

Или как иновациите могат да срещнат дизайна в един-единствен полилей

Прочетена: 63

Елица Илчева

„Най-важното нещо? Перфектно осветление през цялото време“. Думите са на „дизайнера на американските първи дами“ Оскар де ла Рента, който печели прозвището си, защото е обличал и Джаки Кенеди, и Мишел Обама. Осветлението, което често е пренебрегвана част от интериора, има способността да променя основната атмосфера, да създава впечатление за по-голямо или по-малко пространство и, разбира се, има изключително важна декоративна роля. Но когато става въпрос за декорация, неизбежно се съобразяваме и с модата, която е склонна да разчупва стереотипи и не се задоволява с никакви ограничения. Като един от консуматорите на потребление на енергия осветлението е и във фокуса на всички нови технологии, които търсят начин да се намалят разходите.

Водещият световен търговски панаир за осветление и технологии Light + Building (Светлина + сгради) във Франкфурт, който традиционно се занимава с темите на утрешния ден, тази година отваря дума именно за вплитането в общ дизайн на дигиталното бъдеще и декоративното изкуство. При разработването на новите понятия за обитаване на домовете и работните места все повече се говори не просто за създаване на условия за сигурност, удобство и комфорт за жителите и потребителите, но и за това, че те трябва да бъдат съчетани с красивото и да не ни оттласкват от него. От 18 до 23 март повече от 2600 изложители ще представят своите иновативни продукти в областта на осветлението, електротехниката, както и на автоматизацията на дома и сградите.
Предлагаме Ви някои от моделите, които тепърва ще диктуват тенденциите в тази област.

Матео Уголини и Едмондо Тестагуца: В нюанса Tiffany Blue

Матео Уголини (Matteo Ugolini) и Едмондо Тестагуца (Edmondo Testaguzza) създават полилея в нюанс Tiffany Blue специално за изложбата Light + Building. Той е част от тазгодишната им колекция и носи името Ceraunavolta. Уникалното в него са различните лампи, излети в реални форми на плафони от 70-те. Обновлението излиза под марката Karman, която Уголини води като творчески директор.

Тюркоазеният цвят, част от модерната синьо-зелена палитра, е предпочетен заради вдъхновението на дизайнерите от сложните нюанси на синьото и тяхното символно значение. От една страна, това са цветовете на ерата на глобализацията, на цифровата комуникация, от друга – напомнят за природата, дават чувство за свобода и помагат да се противопоставите на стреса.

Ceraunavolta идва от италианското „веднъж отдавна, отдавна“ и представлява композиция от 12, 17 или 22 стъклени елементи, спуснати всеки на отделен мек шнур, образуващи уникален букет. Отделните плафони имат собствено излъчване от меки вълни до строги геометрии, различно отразяващи и пречупващи светлината.

Щефан Диез: невидимите светлини

Колекцията Guise бе удостоена с премия от German Design Award 2018 още преди да бъде официално показана за първи път на Light + Building. Нейният автор – германският дизайнер Щефан Диез (Stefan Diez) — проектирал лампи за Vibia, вдъхновени от осветените пътни знаци. Той използва обичайната LED технология – в Guise светлината идва от самия материал, докато източникът остава невидим. Повърхността на боросиликатното стъкло е трайна и устойчива на високи температури и е гравирана с роботизирана техника за рязане.

Релефните структури отразяват светлината и така стъклото сияе. Светодиодната лента е скрита в „шева“. А при изключени светлини се слива с пространството. Моделите Guise са оборудвани със сензори, които Ви позволяват да намалите интензитета на светлината, като просто вкарате ръката в лампата – няма нужда дори да докосвате превключвателя.

Колекцията включва висящи лампи, „цилиндри“ с различни конфигурации, както и стенен модел под формата на диск, който създава ефекта на светлинен кръг.

Линдзи Аделман: единство на противоположностите

Линдзи Аделман (Lindsey Adelman) комбинира противоположности – грубо камъче и крехко стъкло, индустриален стил и арт елементи. Творческият почерк на Аделман е изключително разпознаваем. „Светлината винаги ме привлича именно поради нейната нематериалност и това, че е ефимерна, нещо, което не можеш да хванеш, но можеш да усетиш“, признава дизайнерката.

Често нейните полилеи и лампи приличат на предмети на съвременното изкуство и са нещо повече от утилитарна мебел.

Името й се чува в Ню Йорк през 2006 г., когато полилеят Bubble й носи първия независим търговски успех. Комбинацията от органичната форма на стъклото и стриктните метални компоненти е това, което дизайнерът повтаря и повтаря в разнообразните си колекции. За малко повече от 10 години тя вече се е превърнала в законотворец на стилове и един от най-търсените автори на осветление за бита. Вероятно няма да остане незабелязана и сега във Франкфурт.

В студиото на Аделман в Ню Йорк работи екип от повече от 30 дизайнери, както и мрежа от местни занаятчии, които правят всеки продукт по поръчка. В творбите най-важният принцип е така нареченият DIY (Do it yourself). Ръчната изработка на всеки предмет е неразделна част от философията на Линдзи Аделман и с последните си модели Boom Boom, Branching Bubble, Cherrybomb тя идеално се вписва в концепцията на изложбата, която както казахме, търси най-добрите образци за вплитането в общ дизайн на дигиталното бъдеще и декоративното изкуство.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 18.03.2018. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.