Акиле Кастилиони – дизайн извън шаблона

През цялата 2018-а Милано ще чества 100-годишнината на италианеца, печелил 9 пъти „Златния компас“

Прочетена: 50

Елица Илчева

Тази година се навършват 100 години от рождението на един от най-големите майстори на дизайна на XX в. Акиле Кастилиони (1918 – 2002 г.). С предметите си той създава доста работа на критици, класификатори и изследователи на дизайна. Творчеството му засяга принципите на модернизма, минимализма и класическия постмодернизъм, отхвърлял e някоя от тези категории, оставайки силно индивидуален и неповторим.

„Трябва да има ирония както в дизайна, така и в самите предмети. Една от моите тайни е да се шегувам непрекъснато“, е казвал Кастилиони, чийто творчески подход се отличава с наблюдение и интерес към ежедневието.

100-годишнината на майстора ще бъде отбелязвана през цялата 2018 година в родния му град Милано. Фондацията „Акиле Кастилиони“ организира
изложба „100 x 100 Achille“, която не е традиционна ретроспективна експозиция,

показваща делото на Акиле, а 100 анонимни предмета, избрани като подарък за него от 100 известни дизайнери. Това е почит към творческия му подход. Той е намирал вдъхновение в простите неща, създадени от неизвестни автори, и ги е събирал през целия си живот. Така Пиеро Лисони сега дава набор от ножици за бонсай, Джаспър Морисън – телбод, Патриция Уркиола –

профилометър (устройство за оценка на повърхностни грапавини), Филип Страк – щипка. Тези предмети могат да се видят заедно с други до 30 април в офиса на фондацията на пиаца „Кастело“ 27. Предстои и експозиция на жилищен интериорен дизайн на хол, създаден от Кастилиони през 1957 г. за изложението във вила „Олмо“ в Комо. Невероятно е колко подходящ е интериорът и колко е в съответствие с днешните виждания за това, как трябва да изглежда модерната всекидневна.

Ретроспективната изложба Aquila Castiglioni

пък ще бъде открита през октомври 2018 г. в Миланския триенале дизайн музей. Експозицията е проектирана от Патриция Уркиола и ще демонстрира гъвкавостта на работата на майстора – от дизайна до архитектурата, от инсталациите до изпълнението. Тя ще е отворена до януари 2019 г.

Кой всъщност е
Кастилиони – италианецът, който без никакъв свян

е казвал „Няма нищо по-лесно от това да спечелиш „Златен компас“. Лично той е получавал отличието девет пъти. В работата си с лекота съчетава познати елементи по непознат начин. За 52 години активна творческа дейност той е създал над 150 обекта. Най-известното му творение – стоящата лампа Arco (1962), има преимущества, които съвсем не се изчерпват със спестените дупки в тавана. Красотата й струи от усещането за уловено движение. Пръчката, която я държи, сякаш очертава параболата на подхвърлена иноксова топка, спряла да пада на 2,40 м от пода. Идеята за Arco идва от уличните лампи, светещи високо, без таван, на който да се закачат. Неслучайно продуктът си е заслужил да бъде определян като култов предмет и икона на дизайна.

По-интересна обаче е групата на т.нар. готови предмети. В тази категория е и запазената марка на Кастилиони –

столът Mezzadro (1957).

Той е композиран от сгъната V-образно хромирана лента, едната страна на която е легнала на пода и завършва с букова поставка за краката. На високия край е монтирана седалка за трактор от лакиран метал. „Дизайнерът създава реални предмети за реални нужди, докато хората на изкуството – уникати за себе си или за елита“, е подчертавал Кастилиони, въпреки че много от неговите проекти са поне на пръв поглед странни и сякаш се противопоставят на идеята за комфорт. Зад всеки един от тях обаче има някаква история и задоволена потребност.

„Просто предлагам различен тип поведение. Дизайнерът трябва да откликва както на реалните, така и на виртуалните нужди – тези, които хората откриват едва когато са задоволени“, е обяснявал творецът. Въплъщение на идеята е въртящата се табуретка за телефонни разговори Sella (1957). За непросветения това може да бъде само антипод на класическия люлеещ се стол, в който достолепни господа пушат своите пури, а стариците заспиват над любовния си роман. Но не е. Кожена седалка от велосипед, метална тръба и заоблена основа от лято желязо е това, от което Кастилиони е имал нужда, когато е говорил по телефона. „Не ми се ще да стоя на едно място, но ми се иска и да поседна, макар не напълно“, е заявявал той.

Контрапункт на Sella е Sanluca (1960). Профилът на този фотьойл, една от емблемите на Кастилиони, е характерен с облегалката от две полуокръжности – едната подпира гърба, а другата – врата.

Негови модели, част от които проектира заедно с брат си Пиер Джакомо, днес могат да се видят в Музея за съвременно изкуство, Ню Йорк, където му посвещават първата самостоятелна ретроспективна изложба, в центъра „Помпиду“ в Париж, както и в много други културни институции. По-значимото е, че тези лампи, пепелници, прибори за хранене, прахосмукачки и хай-фай уредби се срещат в домовете на хората и сега.

В продължение на много години Акиле Кастилиони е преподавал философията си за дизайна в завършения от него Политехнически университет в родния Милано. Там често е демонстрирал пред студентите си находчивостта на народа чрез наглед незабележими предмети. Веднъж е отишъл на лекция със столче за доене – кръгла дървена седалка, само един крак и кожена каишка за носене през рамо. Той е показал как се употребява то, като е подчертал връзката между форма и функция.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 12.04.2018. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.