Дизайнерите на 2019 г. – Оки Сато и Пиер Йованович

Прочетена: 43

Елица Илчева

В началото на всяка година водещите световни издания за интериор избират най-добрия дизайнер. Оценяват се достойнствата на различни творци като цяло, но се обръща специално внимание и на дейността им през изминалия сезон.

Вече ви разказахме за младия Себастиан Херкнер (Sebastian Herkner) от Германия, предпочетен за каталога на Парижката изложба Maison & Objet, която се проведе от 18 до 22 януари. Според специализираното немско списание Architektur & Wohnen (A&W) дизайнерът на 2019 г. е японецът Оки Сато и неговото студио Nendo, а изборът на британското издание на Wallpaper е французинът Пиер Йованович (Pierre Yovanovitch).

Оки Сато е роден през 1977 г. в Торонто, изучава архитектура в Япония. Когато през 2002 г. създава своя дизайнерска работилница в Токио, малцина могат да предскажат какъв зашеметяващ успех му предстои. От A&W коментират, че той черпи вдъхновение от японския стил, създавайки свой собствен, съответстващ на днешното време. През 2012 г. и 2015 г. редакцията на британското списание Wallpaper определя Оки Сато за дизайнер на годината.

Сато споделя, че с творбите си се стреми да улови момента „УАУ”, защото той обогатява живота ни с различни впечатления. Разнообразието му от проекти е впечатляващо. Мебелите „Акварел“ за Фридман Бенда представляват серия от 18 предмета, сякаш изработени от хартия и боядисани с акварел. Елегантният дървен стол №01 е резултат от сътрудничеството на Сато с великия датски производител на мебели Fritz Hansen. „Енергичният процес на разработване на този продукт се превърна в един от най-значимите моменти от моята 15-годишна дизайнерска кариера”, заявява дизайнерът по повод сътрудничеството с марката.

За най-старата парижка порцеланова компания – Sèvres, Оки пък създава колекцията от маси Hasu с керамични плотове във формата на лотосови листа и декоративни цветя, за които използва дръжки от чаши, които преди това са произвеждани от марката.

Сред интериорните проекти, които списание Architektur & Wohnen споменава, е този за реконструкция на магазина на Shiseido the Store – най-голямата козметична компания в Япония. Основната идея на интериора е да се сравни процесът на завършване на помещенията с етапите на нанасяне на грим – от изравняване на повърхността с грунд (крем за лице) до нанасяне на декоративни материали (козметика).

Тази година Оки Сато вече демонстрира колекция Melt – мебели от разтопено стъкло, създадени за италианската марка WonderGlass. Според Сато неговото творение е вдъхновено от венецианските работилници, в които стъклото се топи в пещи, и от изкуството на майсторите там.

Според британското издание на Wallpaper творчеството на Пиер Йованович значително се различава от всичко, което е направено от другите дизайнери днес. Затова той е наречен виртуоз. В портфолиото на студиото, основано от него през 2001 г., има много архитектурни и интериорни проекти. Но редакцията на списание Wallpaper смята, че е по-добре Йованович да бъде описан като майстор на форма, материал и пространство. Французинът със сръбска фамилия започва кариерата си в света на модата през 1990 г., като работи 8 години с Пиер Карден. През 2001 г. се захваща с вътрешно обзавеждане и отваря своето студио в Париж. Оттогава до днес той сам проектира мебели за интериорните идеи, с които се захваща. Специален успех му носи мебелната линия Oops, представена през 2017 г. в нюйоркската галерия на R & Company. Тази колекция показва професионалната харизма на Пиер и веднага печели признанието на експертите и любовта на клиентите. Колекцията включва 24 артикула. Моделите се отличават с гладки форми, изискана комбинация от материали – грубо дърво с естествени материи с изразителна текстура, и най-важното – с игрив подтекст. Пиер дава смешни имена на всички теми. Сред тях са столовете Monsieur Oops и Madame Oops, няколко лампи – „Джеймс” и „Марш” – в чест на героите от комедията Mars Аttacks! Колекцията включва и създадените по-рано кресла Papa Bear и Baby Bear. Wallpaper споменава, че Пиер е автор на много частни и обществени интериори, включително бутик Christian Louboutin и хотел Marignan в центъра на Париж. Работил е по винарни в долината Дуро, в курортите Мерибел и Зермат, както и в частни резиденции в Париж, Москва, Лос Анджелис, Тел Авив и Лондон – дизайнерският талант е търсен навсякъде.

Историята е продължена през 2018 г. в Тулон, на Фестивала за вътрешна архитектура, където дизайнерът представя филма „Еротоманията на Mademoiselle Oops“, който разказва за измисления собственик на мебели от колекцията Oops и за таланта на Йованович.

Както споменахме, според експертите успехът на Йованович се дължи на това, че работата му не прилича на тази на други дизайнери. Той е едновременно смел и ексцентричен, строг и забавен.

За успеха му значение има и това, че съчетава таланта си с уменията на много занаятчии, с които работи в тясно сътрудничество.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 11.02.2019. Категория Лайф. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.