Проблемите пред професионалното образование обсъдиха на дискусионен форум за бъдещето на София

Конференцията, организирана от Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции, събра представители на законодателната, изпълнителната и местната власт

Прочетена: 170

Елица Илчева

„Информационните технологии, строителството и промишлеността са сферите, които най-сериозно страдат от недостиг на кадри. Дефицит се наблюдава и във всички индустрии, които боравят със знания и раждат нови технологии“. Това заяви Владимир Данаилов, гл. изп. директор на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции, която организира конференцията „Бизнесът и образованието – инвестиция за бъдещето на София“. На събитието присъстваха кметът Йорданка Фандъкова, вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика (в оставка) Томислав Дончев, зам.-министърът на образованието Диян Стаматов, Милена Дамянова – член на парламентарната Комисия по образованието и науката, учители и представители на бизнеса. Те се обединиха около мнението, че дуалното обучение е стъпка в правилната посока, защото дава възможност на учениците на по-ранен етап да влязат в реалната икономика и да вземат по-информирани и добри решения за по-нататъшното си кариерно развитие. Според Данаилов този тип образование ще даде възможност на 16 професии да се развиват – като се тръгне от туризма и готварството през строителството и информационните технологии. „Винаги има малка пропаст и леко изоставане между регулираната система на образованието и динамичните условия, в които работи бизнесът. Нашата задача е да създадем алгоритъм, по който двата сектора да тичат паралелно един до друг“, коментира той.

Йорданка Фандъкова отбеляза, че основна мисия на Столичната община е София да се развива като модерен и интелигентен град. От своя страна Томислав Дончев обърна внимание на нуждата бизнесът да бъде по-активен в решаването на проблемите в училище. Тук акцентът отново пада върху дуалното обучение, което дава възможност на младежите да работят.

Диян Стаматов заяви, че е необходимо директорите на професионалните училища да решат три проблема – да докажат потребността от специалностите, да убедят родителите и обществото колко важно е да бъде записано детето им там и да се справят с финансовите трудности. Според Стаматов в страната липсват кадри за средния и дребния бизнес. Той уточни, че тази година от професионалните гимназии на пазара на труда ще излязат едва 2600 ученици, което по думите му е съвсем малка част от общия необходим брой.

Томислав Дончев, вицепремиер (в оставка): Най-сложно е да се класифицират проблемит

Това събитие е важно, защото нито една минута, прекарана в разговор за образованието, не е загубена. Политиците повтарят, че мислят за образованието. Но това не е вярно. Защото то е такъв тип инвестиция, която дава ефект след 10 – 15 години, а малко политици могат да си позволят действия в такъв времеви хоризонт.

Похвални са постиженията, които кметът Йорданка Фандъкова отбеляза за София. Добре е, че столицата се развива, но трябва да се преодолеят и разликите между регионите в страната. Анализите показват, че и да имаме проблеми с кадрите с висше образование, те са по-малки в сравнение с тези със средно. Българската икономика страда за квалифицирани работници. Затова фокусът на нашите усилия трябва да е там. Необходимо е да се класифицират проблемите на професионалното образование, защото това е най-чувствителната сфера.

По изключение не можем да се оправдаем, че в тази сфера няма пари. Осигурени са милиони по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Швейцарската програма „Домино“ е за 3,5 млн. швейцарски франка и е създадена, за да въведе програмата за дуално образование в България.

Предизвикателствата на този тип обучение са в няколко насоки – трябва да се коментира какво да се направи, за да се мотивират компаниите да участват в процеса. Необходими са и законодателни промени. И някои от тях не са нито толкова лесни, нито толкова популярни. Трябва да се предвидят нов вид договори, да се прецени да има ли регистрационен режим на всички компании, които се ангажират, и др.

Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община: Партньорството с бизнеса дава резулта

Моделът на партньорство между общините, бизнеса и образованието дава резултат. 40% от БВФ се произвеждат в София, секторната структура на икономиката показва концентрация на работна ръка в няколко отрасъла, сред които информационните технологии заемат първо място. Недостигът на кадри обаче не само там е притеснителен, въпреки че София има водещо място в образованието. В града има 25 държавни и 2 общински професионални гимназии, също и 6 частни. В общинските училища има 53 паралелки с профил предприемачество. За 2017 г. предвиждаме нови професионални паралелки, включително и в отрасъла на мебелната промишленост. Информационните технологии се изучават в 20 средни училища.

Милена Дамянова, член на Комисията по образованието и науката към НС: Реформите закъсняха, но са факt

Закъсняхме с реформата в образованието, дебатите за нея са от 10 години. Но промените са факт. Вече сме в първата преходна или подготвителна година на новия закон за предучилищно и училищно образование (ЗПУО), от което беше логично да се започне. ЗПУО въвежда кариерното ориентиране. То е тъкмо едно от предизвикателствата пред професионалното образование. Всички знаем, че след VII клас малко деца избират професионалното образование. Затова комисията съвместно със „Съвета на жените в бизнеса в България“ имаше идея за изготвяне на програма за представяне на добрите професии. Отправям апел към частния сектор – Вие сте най-мотивирани да убедите младежите да изберат една или друга професия. И до този момент работодателите имат възможност да съгласуват план-приема. Участието им обаче трябва да е по-активно.

29С новия закон при избираемите предмети се дава възможност училищата да разработват сами образователните програми. Ценно е и разделянето на системата на два етапа – VIII – X и XI – XII клас. Това е крачка за подобряване на уменията за реализация на пазара на труда. Последните две години са тъкмо възможност за тясно профилиране.

На различни форуми за дуалното образование беше коментирано, че няма законодателна рамка. Това не е вярно. Ето, законът за професионално образование и обучение е факт. И преди него – текстовете, които въведоха дуалната система, бяха приети още от 42-рото Народно събрание с пълен консенсус.

Искам да споделя и един проблем – беше въведена система за натрупване и трансфер на кредити, също в 42-рото Народно събрание, но още чакаме МОН да разработи наредбата за това. И друго – законите дават рамката, но е важно основната им философия да не се подменя с поднормативните актове, които се разработват от министерствата.

Диян Стаматов, зам.-министър на образованието и науката: Ще предложим финансиране на 100 професионални паралелки със средства от ОПНОИ

На прага на план-приема сме. И тази година имаме предизвикателство – два випуска завършват едновременно основно образование. И ако те отново тръгнат към общо образование, след 4 години ще настъпи грандиозен проблем. Именно затова трябва да се действа различно. Проблемът в професионалното образование е голям. Разбрах го в последните 9 месеца, откакто съм на поста зам.-министър. Когато бях ръководител на общообразователно училище, си мислех, че всичко започва и свърша с доброто общо образование. Колегите имат два основни проблема – да докажат пред силната конкуренция на общото образование потребността от специалности и да убедят родителите, че е важно децата да излизат от училище с професии.

Кадри за среден и дребен бизнес няма в цялата страна. Ако в София е събран елитът и това не се усеща като проблем, то във всяка друга точка на страната нещата не стоят така. Създадохме образователен индустриален фонд, който срещна интересите на бизнеса, на всички професионални гимназии и местната власт.

В началото на следващата година ще се предложи финансиране на 100 професионални паралелки със средства от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОПНОИР).

Сподели в социалните мрежи

Автор на 08.12.2016. Категория Наука, Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.