Хотелите и водата – нови архитектурни предизвикателства

Прочетена: 16

Мария Давчева – БАН,
Орлин Давчев – УАСГ

Настоящото проучване е само част от проблематика, с която се занимаваме през последните три години като изследователи, преподаватели и проектанти. Имахме възможността да споделим на Международната научна конференция ВСУ’2015 част от хипотезите си за алтернативните модели за настоящите и бъдещи архитектурни форми на съвременните хотели. Форматът на това събитие бе подходящ да представим само квинтесенцията на своите проучвания и да направим опит да развълнуваме с хипотезите си повече слушатели и читатели, като избрахме темата за водата и хотелите. Първоначалната ни заявка акцентираше на хотелите под водата, но докато подготвяхме настоящия доклад, си дадохме сметка, че както еволюцията на живите организми е минала по пътя вода – суша, така и единиците за временно обитаване, мястото за релакс и уединение имат своя траектория, свързана с живителната течност.

Общоприето е, макар и доста клиширано, че тя е живот не само защото покрива 71% от повърхността на планетата ни. Там се смята, че се е зародил нашият свят. Около нея са се заселвали хората, за да създадат свой дом, етнос, селище, държава. Използвала се е, използва се и до днес във всеки жизнен цикъл – от раждането до смъртта. Тя е в голяма част от ритуалите по целия свят и през всички години от съществуването и развитието на човешката цивилизация.

Всички чудеса не са безпричинно приписвани заслуги на едно толкова просто химичното съединение, каквото е Н2О. Руските учени Дерягин и Чураев през 1971 г. започват изучаването на водата като жив организъм, а японският изследовател Масару Емото посвещава повече от десетилетие (от 2000 г. до днес) на експерименти с нея, изложена на музика, на изговорено слово, на фотографии, на мисли и думи, написани на хартия и прикрепени към стъклен съд. Документирайки физическите превъплъщения, продиктувани от настроението и паметта на водата, той създава цяла поредица от книги, доказващи нейната живост.

Това са само част от фактите, съпътстващи търсенията в алтернативните модели в архитектурата, там където двигател, притегателен център или внушение е свързано с водата. Организирането на човешката, а оттам и на архитектурната дейност около Н2О е безспорен факт, натрупал много информация през хилядолетията. Тя също е място за организиране на жизнена среда, което в миналото е било от съображения за сигурност или отвореност към търговия и промишленост. В исторически план архитектурните тенденции до и във вода са пъстра мозайка от примери, почти невъзможна да бъде структурирана в принципи или стилове. В този материал само с два примера ще направим опит да онагледим днешната формулировка на по-широко застъпената архитектурна концепция за хотелите до и във вода. Ще се абстрахираме от големите морски курорти, създадени именно в близост и заради море или река. Ще дадем пример с много известни, ексклузивни и високо оценени от посетителите, туроператорите и архитектите хотели, обвързани с водата извън комплексите и курортите, които днес проявиха повече проблематичен, отколкото естетичен характер. Като пример във водата е малък комплекс от къщички лодки край Малдивите – Cocoa Island Hotel, а до нея е комплексът Brando на о.Тетиароа, Френска Полинезия.

Желанието водата да присъства в сградата е все по-често срещан интериорен прийом, който успешно я вплита като символ на живот и движение и внася различен мащаб и философия в
съвременния архитектурен образ. От огледало, фонтан или каскада през един или няколко етажа до грандиозни експерименти във вид на съоръжения – това са само част от шедьоврите на многобройните хотели по света.

Хотел Radisson Blu, който се намира в историческия център на Берлин, е един от най-впечатляващите примери за присъствието на вода в архитектурен обект.1
Най-интересни и все още малко познати (респективно реализирани) решения са хотелите (и въобще архитектурата) под водата. Такъв е почти изпълненият и дългоочакван луксозен хотел – Poseidon Undersea Resort близо до о. Фиджи.

Взаимоотношенията вода – сграда и тези няколко примера са рамката, в която ще бъде направен опит да се представи един от алтернативните модели за развитие на съвременния хотелски прототип.

Хотелски единици
във водата

Cocoa Island Hotel е ексклузивен хотелски комплекс от 33 луксозни къщички, разположени около дървен кей до един от малките и необитаеми острови на Малдивите.2 В търсенето на съвременния образ, хармонично вписан в средата, за хотелската единица са вплетени символика на формата (къща лодка и пътека кей), традиционни материали (дърво, палмови листа и сламен покрив), иновативни услуги и обзавеждане.

В непосредствена близост се намира и друг подобен хотелски комплекс – The Banyan Tree Island Resort3, който има подобна структура и визия, което потвърждава мнението ни, че съвременният облик на хотелите в тази категория търси диалог с традициите и локацията и без да лишава посетителите от лукс, предоставя пълноценно преживяване и отдих сред неподправената природа и местна култура.

Бора Бора е друго екзотично място, където повечето хотели (и известни вериги като Hilton, Four Seasons, Sofitel, Intercontinental и др.) са реализирани като комплекс от къщи, лодки или модули във водата. В повечето случаи те са подобно на наколни жилища вдигнати над нивото на водата, но усещането за обитаване сред нея и пълноценното общуване с природата са напълно запазени.

Използваните материали отново са дърво, палмови листа и монохромни тонове, контрастиращи на тюркоазената течност.

Хотелски единици
до водата

Остров Тетиароа се намира 52 км северно от Таити и е по-известен като Острова на Марлон Брандо. По време на снимките на филма „Бунтът на Баунти“ актьорът се влюбва в мястото, културата и Тарита Терипай (която става негова съпруга по-късно). След смъртта на Брандо през 2004 г. част от праха му е разпръсната именно на Тетиароа, а през 2005 г. островът е купен от бизнесмена Ричърд Бейли с уговорката, че марката Островът на Брандо остава. В чест на Брандо, който е голям природозащитник, се изгражда Eco Resort Brando, където се използват местни материали както за построяването, така и в експлоатацията му. Заложено е използването на възобновяеми енергийни източници (слънчеви панели, кокосово масло, вода от дълбочините на океана). Курортът включва 35 отделни вили, всяка с излаз на плажа и изглед към синьо-зелената шир. Подобно на примерите от Малдивите и тук контрастът между традиционни материали за екстериора и иновативни за интериора са умело подчинени на цялостната идея за различен, уникален съвременен хотел.

Хотелски единици
под водата

Дълго време хотелите под водата бяха само утопични проекти и очакваха както сериозни средства, архитектурно осмисляне и реален инженеринг, така и съзряването на потребителя. Направените проучвания по темата ни дават основание да смятаме, че именно сега е повратният момент, когато утопиите по естествен път стават реалност, и то именно защото са преминали всички изпитания на философското начало, устойчиво формообразуване, целенасочени иновации в технологии и материали, плавно преодоляване на чисто човешки психологически бариери.
Едно от най-предизвикателните архитектурно-инженерни съоръжения под вода в близост до частния океански остров Фиджи е Poseidon Undersea Resort. Това е първият в света подводен хотел. Неговото създаване има дълга история както в реализирането му, така и в личен план от гледна точка на неговия създател – Брус Джоунс.4

Целият проект е на 12 м под водата и заема 225 акра площ. Представлява две големи кръгли зали (общодостъпни обслужващи пространства), свързани с дълъг коридор, по чието протежение са разположени 22 специални херметично затворени кабини, където са хотелските стаи. Инженерното чудо е построено върху стоманена основа от огнеупорни материали и максимално остъкляване (70% от всяка стая е остъклена), осигуряващо панорамен визуален контакт на посетителите с морската флора и фауна. Според изискванията на гостите има три вида стаи (бунгала с частен плаж, апартаменти над и под водата), подводна библиотека, ресторанти (единият с панорамно завъртане на 180 градуса), голф игрище, тенис кортове, басейн, театър и дори параклис за венчавки. Във визията на едно толкова високотехнологично съоръжение, каквото е подводен хотел, несъмнено материалите и формообразуването са подчинени на иновации и флуиден дизайн.

Един интересен български пример – дипломната работа на Христо Тритаков, който разработва идеята за (под)водна колония до нос Шабла. Там той търси едновременно иновативен дизайн и алтернативна архитектурна структура с три основни характеристики: енергийна независимост и самостоятелност; връзка с културното, архитектурното и археологическото наследство на мястото; база за извършване на научна и изследователска дейност в прилежащата акватория.
Заключение

В момента архитектурата, изкуството, човечеството се намират в кризисна точка, силно драматична от изчерпването на стиловете и от липсата на единна ценностна система, но в същото време в състояние, характерно за края на всяко столетие и началото на ново. Също така характерно за този кръстопът – кризисна точка на изчерпване, е търсенето и достигането до нови стилове, модели (във всички сфери на нашето съществуване и общуване). Убедени в нуждата от изследвания и стигане до хипотези, преди да е дошъл моментът с кризата на определен архитектурен тип, какъвто е несъмнено е хотелът, споделяме нашите проучвания и анализи по проблематиката.

Н2О е и ще остане много силен фактор в човешкия живот, респективно в архитектурата като антропогенен продукт. Нейното все по-често интегриране в архитектурата или потапяне на самата архитектура вътре са факт, който ще се развие, а посоката и конкретиката ще са въпрос на индивидуалността на локацията, собственика и най-вече на автора.

По-разпространените формати – над и до, в момента претърпяват своята метаморфоза в търсене на регионална идентичност, опазване и популяризиране на традициите, природосъобразно реализиране и експлоатация. Това може да бъде проследено както във формообразуването (овални форми, лодки, колиби, наколни къщи и т.н.), ситуационното решение (аморфни връзки, пейзажна композиционна схема, синхрон с прилежащия ландшафт), така и в използваните материали за строителството (дърво, палмови листа, слама, глина и др.) и при експлоатация (възобновяемите, местни източници – слънце, палмово масло, океанската вода и т.н.).

Хотелите, в които водата е основен композиционен център, също доказват разнообразие и връх в архитектурно-инженерните технологии и съоръжения. Безспорно най-много като мисъл и предизвикателства в реализирането архитектурата има да извърви в експериментите си под вода. Формообразуването и композиционните решения отново са подчинени на околната среда – обтекаеми флуидни обеми, връзки и разпределение на единиците подобно на структурата на кораловите рифове, йерархия в обемите, съответстваща на морското дъно.

Както често се случва, идеите изпреварват възможностите или иновациите се откриват в една област, но спомагат решаването на казуси в друга. Остава фактът, че човек е силно привързан към водата и ще продължи да търси връзката с нея независимо от предизвикателствата на архитектурната и инженерна мисъл. Проблемите, пред които е поставено човечеството днес – глобално затопляне, повишаване на нивото на световния океан, нарастване на населението на планетата, недостигът на храна, изчерпването на природните ресурси и др., са само част от факторите, които ще катализират търсенията и решенията на сгради и съоръжения във и под вода с подчертана екологосъбразност и енергийна независимост.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 12.02.2017. Категория Анализи, Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.