Започна изграждането на тунела за третата линия на метрото

Строителството на подземната железница до кв. „Овча купел“ ще стартира до два месеца

Прочетена: 42

Свилена Гражданска

Започна работата на тунелопробивната машина „Витоша“ за строителство на тунела в централния участък от третата линия на метрото в София от станция 14 „Красно село“ до станция 6 при Малък градски театър „Зад канала“. Изпълнител на дейността е Гражданското дружество ДВУ с лидер „Доуш иншаат ве тиджарет“ АД, Турция, а сътрудници – „Виа Конструкт груп“ ЕООД и „Ултрастрой“ ЕООД.

На церемонията по стартиране на работата на „къртицата“ присъстваха кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова, заместникът й с ресор „Транспорт и транспортни комуникации“ Евгени Крусев, зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Любомир Хаджийски, Н.Пр. Детлеф Лингеман, посланик на Федерална република Германия, проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД, Владимир Житенски, зам.-председател на УС на Камарата на строителите в България, Огнян Златев, ръководител на Представителството на Европейската комисия у нас, представители на изпълнителите и др.

„Метрото не се строи от само себе си. Това е огромен и тежък проект и на всеки етап от неговата реализация са необходими висококвалифицирани специалисти. Важно е, че това са опитни строители, инженери, проектанти и под ръководството на „Метрополитен“ ЕАД се прави нещо грандиозно. Благодарна съм на гражданите на София за тяхното търпение и разбиране за изграждането на обекта“, заяви кметът Йорданка Фандъкова и припомни, че реализацията на третия лъч е първият одобрен проект, който бе финансиран от програмния период 2014 – 2020 г.

„Благодаря на всички, които работят толкова активно, за да можем да напредваме непрекъснато по отношение на изграждането на метрото. То е не само най-големият транспортен, но и екологичен проект за нашия град. Променя градската среда и нагласите на гражданите към придвижването. Метрото е и проект, който е признат от Европейската комисия и се подкрепя от нея. Благодаря и на Управляващия орган на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ)“, каза Фандъкова.

По думите й тунелопробивната машина ще спомогне проектът да се реализира, без да се разкопае целият град. Става дума за 7 км трасе от МС „Красно село“ до МС „Малък градски театър „Зад канала“, което е най-тежкият участък, и преминава през централната част на столицата. „Къртицата“ трябва да приключи работа в края на 2018 г., за да може през втората половина на 2019 г. бъде изграден третият метродиаметър.

„Присъствах на приемането на машината в Германия и искам специално да благодаря на фирмата „Херенкнехт“ за това, че успяха да изпълнят в срок поръчката. Предстои трудна работа и затова искам да пожелая успех на всички на този тежък обект. Гражданите на София очакват да спазим сроковете и да изпълняваме дейностите качествено“, подчерта кметът и припомни, че до момента с построените линии на метрото са спестени 70 хил. т вредни емисии годишно във въздуха. С изграждането на третия лъч количеството ще достигне 90 хил. т годишно.

„Подписани са всички договори с изпълнители за изграждане на първия етап от третия метродиаметър“. Това заяви зам.-министър Любомир Хаджийски по време на церемонията. Той посочи още, че това е най-сложният участък от метрото. „Още от първия програмен период по ОП „Транспорт“ за изграждането на столичното метро бяха осигурени над 1 млрд. лв. и това са едни от най-добре инвестираните средства, с бързи и качествени резултати, видими за всички софиянци и гости на града“, каза той и допълни още, че за този програмен период от ОПТТИ са осигурени още 685 млн. лв. и през 2019 г. разстоянието от жк „Овча купел“ до центъра ще се изминава за 10 минути с метро.

„Поздравявам Ви за това нова начало, което ще спомогне градът ни да стане още по-хубав и по-чист. То е поредното доказателство какво е европейската солидарност. В момента е много модерно в ЕС да се говори срещу Европа и какво дава тя на своите граждани. Но с реализацията на проекти като метрото можем да разберем с какво помага. Много съм щастлив, че Столичната община се възползва по максимално добър начин от възможностите, които предоставят европейските програми“, коментира ръководителят на Представителство на ЕК
у нас Огнян Златев.

„Германия и България поддържат тясно партньорство в областта на политиката, икономиката, науката и културата. Федерацията е най-големият търговски партньор на страната Ви. Радвам се, че в този проект участва и немска компания“, заяви Н.Пр. Детлеф Лингеман.

Дължината на машината заедно със съпътстващото оборудване е над 180 м, а диаметърът й – 9,4 м. Тежи над 1400 т. За да бъде сглобена, е използван специален 600-тонен кран. Тя беше монтирана в стартовата шахта през периода декември – февруари. Тунелната конструкция, която ще се изгражда с машината, представлява предварително изготвени стоманобетонови сегменти, които се монтират от нея по периметъра на тунела и образуват пръстени с дължина 1,5 м. Всеки елемент тежи по 5 т. За да премине през цялото трасе, „къртицата” трябва да изкопае над 500 хил. куб. м почви и да монтира 28 хил. сегмента.

Трасето на третата линия на метрото преминава през бул. „Владимир Вазов“ – бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ – Орлов мост – НДК – жк „Красно село“ – жк „Овча купел“ и е 12 км с 12 станции. Предвидено е изпълнението на разширението да се изпълни на два етапа.

Първият обхваща участъка от бул. „Владимир Вазов“ до жк „Красно село“. Общата му стойност след приключване на тръжните процедури е 398 млн. евро. Изпълнени са над 21% от дейностите по строителството на станциите, които се изграждат в момента. През май ще започне поетапното възстановяване на движението по пътните платна, които сега са затворени заради спирките на метрото.
До два месеца ще стартира работата по втория етап, който включва още четири станции от жк „Красно село“ до жк „Овча купел“, Околовръстно шосе и жп линията София – Перник в кв. „Горна баня“. Общата му стойност е 102 млн. евро, от които 68,5 млн. евро са безвъзмездна финансова помощ. Прогнозното натоварване с пътници след пускане на двата участъка е над 130 хил. души на ден.

Преди дни Общинският експертен съвет по устройство на територията към Направление „Архитектура и градоустройство“ одобри отклонението на третата линия на метрото към „Слатина“ да продължи до бул. „Цариградско шосе“, защото това направление е с 25% по-натоварено спрямо другото – към жк „Дружба“ след бул. „Асен Йорданов“.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 03.03.2017. Категория Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *