Отворено писмо от министъра на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов до Камарата на строителите в България

Прочетена: 41

Като министър на регионалното развитие и благоустройството не считам, че взетото от УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) законосъобразно и единствено правово решение – това за прекратяване на процедурата „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма“ Лот 3.1 Тунел „Железница“, може да бъде причина за оставка – моя или на ръководството на АПИ. Решението е в защита на правото, прозрачността и информираността на българския народ и с единствена цел да се избегне вероятността от бъдещи финансови корекции по проекта.

Случилото се е криминален случай и само компетентните органи са тези, които ще установят виновните за опорочаването на процедурата лица – призовавам да ги оставим да си свършат работата и да не се опитваме да им влияем с политически тези.

Още веднъж категорично подчертавам, че прекратяването на тръжната процедура, при така създалата се ситуация, е единственият законосъобразен начин за действие. Чрез него ние не само не рушим имиджа на АПИ, а напротив – даваме на партньорите си солидна гаранция, че работим прозрачно, отговорно, в съответствие с всички законови изисквания. Всяко друго действие поставя под риск както репутацията на Пътната агенция, в която работят доказани специалисти с дългогодишен стаж, така и европейското финансиране за проекта. Доверието се гради с предприемане на законосъобразни действия и независимост от корпоративни интереси, а не с декларации.

От първия си ден на поста съм заявил категоричния си ангажимент за активизиране на работата по забавените пътни проекти с европейско финансиране – отсечките на АМ „Струма“ и другите обекти, по които има постоянни обжалвания. Факт е, че договори по оперативните програми реално не са сключени през миналата 2016 година, което няма как да е отговорност на настоящото служебно правителство. Публичен факт е, че по процедурата за тунел „Железница“ напр. не се е работило от август 2016 г. т.е. забавяне от 6 месеца вече е било натрупано преди формиране на служебното правителство. Знам това и като специалист, който беше ангажиран в комисията по процедурата.

В тази връзка държа да подчертая и основната си теза. Към момента няма и не може да се говори за фатално забавяне за проекта за тунел „Железница“ от въпросния криминален случай, принудил Възложителя да спре поръчката. При отговорно и професионално отношение в работата занапред – не само в подготовката, но и в провеждането на нова процедура, проектирането и строителството на обекта могат реалистично да приключат в сроковете по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“, чиито краен срок за верифициране на разходите е 2023 г.

Оттук нататък следва да се предприемат всички мерки за ново обявяване на същата процедура, без да се допуска забавяне.

В заключение бих искал да подчертая, че ако Камарата на строителите в България работи за интереса на своите членове, стремежът на правителството е да работи в интерес на всички български граждани, които биха били ощетени при продължаване на една компрометирана обществена поръчка. Както сме декларирали пред ръководството на Камарата в ползотворните си контакти досега, ние винаги сме отворени за обмен на експертиза, добри практики и идеи как да се гарантира спокойствие и предвидимост в строителния бранш у нас. С настоящото писмо отправяме покана към представителите на КСБ да проведем работна среща, на която в конструктивен дух да обсъдим Вашите притеснения за строителния бранш.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 07.04.2017. Категория Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *