Франсоа Канте-Пакос – новото старо имe на PAD Paris

Прочетена: 29

Елица Илчева

За поредна година най-добрите дизайнерски галерии подбраха хитови предмети за салона на изкуството и дизайна PAD Paris 2018, който се проведе между 4 и 8 април във френската столица. За 22-ри път събитието събра всички, които ценят колекционерските предмети за бита. Традиционно те бяха представени в огромна шатра в градините на Тюйлери, като този път салонът за гости бе проектиран от арх. Шарл Зана. В инсталацията му са използвани керамики на Еторе Сотсас, а цялата сценография е осеяна със спомени от 70-те години на миналия век. Според критиците последната сесия е изключително стойностна, тя се е провела под патронажа на президента на Франция Еманюел Макрон.

Ежегодно най-интересните предмети на ХХ в. се отличават от жури от колекционери, критици, куратори, архитекти и интериорни специалисти. Тази пролет начело на журито бе почетният куратор на „Центъра за модерно изкуство Жорж Помпиду“ Мари-Лор Жусе, а до него застанаха световноизвестните дизайнери Венсен Даре, Индия Махдави, Луис Лаплас и др. Те са споделили, че са били изправени пред изключително трудния избор да определят коя галерия да бъде наградена за това, че е избрала най-доброто в момента.

Голямата изненада на PAD Paris 2018 е призната мини експозиция от предмети на Франсоа Канте-Пакос (Francois Cante-Pacos), който е автор на първата серия скулптурни мебели за Пиер Карден. Той е представил вещи, проектирани през 70-те години на миналия век и преиздадени сега в лимитирани серии от по няколко бройки. Всички тези предмети са съобразени с изискването на Пиер Карден, съгласно което добре изваяната мебел е тази, която може да стои в средата на дадено пространство. „Страшно е глупаво да се подреждат мебели до стените. Когато седите в средата на едно поле, не Ви и идва на ум да потърсите оградата, за да се притиснете до нея. Красивата мебел е като скулптура, тя трябва да може да се огледа от всички страни, да се види от всеки ъгъл“, казва прочутият моделиер.

Колкото до Франсоа Канте-Пакос, той е роден през 1946 г. в Париж. Дълго време не е можел да вземе решение дали да не стане моряк. Разбира се, предпочел художественото творчество и записал Висшата национална школа за приложни изкуства, а после и парижката за изящно изкуство. През 1972 г. получил премия като най-добър млад скулптор, а само три години по-късно направил и първата си самостоятелна изложба в l’Espace Pierre Cardin. Като скулптор той реализирал двайсетина монумента, някои от които могат да се видят на входа в l’Hotel de Bordeaux Metropole. Живописта също заемала важно място в живота му. Неговите платна излъчват носталгията по морето и старинните кораби, по приключенията и пътешествията.

Скулптурните конзоли и шкафове обаче без съмнение са сред най-стойностните му произведения на изкуството и привличат внимание в най-скъпите парижки галерии. Единични модели от тях са произведени в лимитирани серии и така могат да се видят на повече от едно място.

Още горещи предложения от изложбата

PAD Paris 2018 показа и немалко предмети за интериора, които са шедьоври на ХХ век. Представени бяха майсторите на френския ар деко, на бразилския модернизъм, както и няколко изключителни вещи, създадени от Джордж Накашима.

Сред интересните експонати бяха и тези на дизайнера Ерве Лангле с неговите шкафове и комоди от Galerie Nergopontes, които демонстрират отлично стила на 80-те години, считал се дълго време за странен, а сега отново привличащ внимание.

На много от щандовете акцент бяха осветителните тела като нестандартната, но много известна лампа на Серж Муй, откритие на парижката галерия Chastel-Marechal. Beatriz Saint-Laurent пък изложиха нови елементи от невероятно успешната колекция на дизайнера Пия Мария Радер – Sea Anemone.

Традиционно сред експонатите присъстваха и предмети, демонстриращи артистична работа с ефектни материали, сложни съчетания на форми и редки цветове. Сред тях се открояваха такива с позлатен месинг, патиниран бронз, розов нефрит, ръчно рисувана смола, стъклопакет, повърхности от рядко дърво и много други.

Няколко галерии запознаха гостите на PAD Paris 2018 с произведенията на Мария Пергей, лампите на Андре Фернандес и скулптурите на Пол Бъри. Сред огромното разнообразие имаше и много оригинални огледала. Старинни и модерни рамки, съчетани с други предмети, показаха галериите Ratton, Galerie Italienne, Garrido, Maria Wettergren.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 15.04.2018. Категория Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.