Стартира програмата за енергийна ефективност

Национална програма за енергийна ефективност в многофамилните жилищни сгради
Потребителски аватар
Admin
Site Admin
Мнения: 37
Регистриран на: пет яну 09, 2015 10:56 am

Стартира програмата за енергийна ефективност

Мнениеот Admin » пон фев 09, 2015 9:22 pm

Това е най-мащабният проект за обновление на многофамилни жилищни сгради, изпълняван у нас

Екип на вестник „Строител“

Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради вече е факт. От 2 февруари, понеделник, общините приемат заявления за участие, след като ден по-рано влезе в сила правителственото постановление с методическите указания, които уреждат реда за кандидатстване и за избор на изпълнители. Регионалният министър Лиляна Павлова предприе широка разяснителна кампания в страната, в която се включиха и депутати, областни управители и кметове.
Програмата е най-мащабната инициатива за мерки за енергийна ефективност у нас. Тя е насочена към общо над 70 000 стоманобетонни енергийно неефективни сгради в 265 общини.
За КСБ успешното реализиране на програмата е от изключително значение, Камарата участва в подготовката на методиката и в изготвянето на типовите тръжни процедури. От браншовата организация настояват схемата да бъде изпълнявана основно от малките и средните строителни фирми.
Във връзка със старта на програмата през седмицата ще се проведе работна среща на министър Павлова с разширения УС
на КСБ.

Всеобщо вълнение и огромен интерес – това е впечатлението от първите дни на старта на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Инициативата на правителството е важна и за Камарата на строителите, тъй като очакван ефект е създаването на допълнителна заетост в бранша.
„Малките и средните строителни фирми на територията на цялата страна ще могат да изпълнят дейности за 1 млрд. лв. В условията на криза ще бъде осигурена заетост не само в строителството, но и в об­ласт­та на производството на материали. Инвестиция от 1 млрд. лв. ще бъде инжекция в икономиката и в сектора, който дава работа не само на специалисти, но и на хора с ниска квалификация.” Това увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на разяснителна кръгла маса в Плевен, в която се включиха граждани, домоуправители и бизнесмени. КСБ бе представена от инж. Розета Маринова, председател на ОП на КСБ – Плевен.
Зала „Плевен“ в областната администрация се оказа тясна да събере всички желаещи да присъстват на информационната среща.
Същото се случва във всички градове в страната, където вече са преминали срещите на екипа на ведомството с местните власти и граждани. В Бургас, откъдето министър Лиляна Павлова започна разяснителната кампания, присъстваха над 800 души, които повече от два часа и половина задаваха въпроси. За по-малко от две седмици на горещия телефон в общината, на който се дава информация за програмата, са позвънили близо 300 граждани. В морския център има над 400 едропанелни, ППК и ЕПК сгради с близо 55 000 жилища, които могат да бъдат санирани безвъзмездно.
Във Варна 890 блока имат потенциален шанс да участват в програмата, стига да успеят да създадат сдружения на собствениците. В града се намират едни от най-големите панелни сгради у нас, които имат по повече от 15 входа. При визитата на министър Павлова тук хората проявиха интерес към възможностите за поставяне на слънчеви панели. Лиляна Павлова обясни, че ще се поставят само ако бъдат препоръчани в докладите на енергийните одитори.
В Пловдив състезанието ще е между внушителните 1400 сгради – панелни, с пакетоповдигащи плочи, едроплощен и пълзящ кофраж. Най-много – 300 на брой – са в кв. „Тракия“. „Най-големият жилищен блок „Гигант“ с пет секции и 525 апартамента е един от първите, учредили сдружение за саниране“, съобщи зам.-кметът инж. Димитър Кацарски. До този момент под тепетата са създадени още няколко сдружения на етажните собственици, сред които е и блокът до Бетонния мост. Така двата обекта имат реален шанс още тази година да бъдат реновирани.
Общо 377 сгради отговарят на условията в Стара Загора, 329 са в Русе. В Добрич могат да бъдат санирани 224 блока с около 19 500 апартамента, според данни на общинската администрация.
Кметът на Кюстендил Петър Паунов бе сред първите, които се похвалиха, че вече се подготвят обществените поръчки за избор на фирми за обследване. 53 са сградите, които отговарят на условията там.
На опашката е Свиленград със само 13 блока с над 36 апартамента. Със съдействието на общината вече е сформирано първото сдружение на етажната собственост. И тук има екип от специалисти в общината, които консултират хората ежедневно и оказват пълно съдействие. Подобно е положението във всички общини в България.
От 5 януари към дата 4 февруари в Агенцията по вписванията са регистрирани 210 сдружения на собственици. В София вече са внесени документите на първия блок – 202 в кв. „Дружба”.
Какво вълнува
собствениците
Основният въпрос, който притеснява гражданите навсякъде, видно от срещите им с министър Лиляна Павлова, е изискването за 100% съгласие дадена сграда да се санира при започване на реалните строителни дейности. То е наложително, защото все пак държавата ще извършва строително-монтажни дейности в жилищата на гражданите и е важно всички да осигурят достъп. Програмата е двугодишна и ще продължи до 2016 г., така че сдруженията ще имат достатъчно време, за да се свържат с хора, които са в чужбина или такива, които не обитават постоянно дадено жилище. Няма срокове, а принципът е „първи по време, първи по право“ до изчерпване на финансовия ресурс. Прогнозите на различни експерти за броя на жилищата, за чието обновяване ще стигнат средствата, варират от 1000 до 6000 блока. На въпрос на в. „Строител“ от МРРБ коментираха, че всякакво посочване на конкретна цифра към момента, преди да са извършени конструктивно обследване и такова за енергийна ефективност на сградите, е необективно и неточно. Средствата, необходими за всяка една сграда, ще са различни в зависимост от нейното състояние, обясниха още от ведомството. Оттам уточниха и че по отношение на т.нар. блокове „пломби“ има предвидено решение.
Съдбата на остъклените балкони също е въпрос, който вълнува много собственици. Лиляна Павлова навсякъде припомня, че макар и голяма част от тях да са незаконни, при първия мандат на ГЕРБ бяха приети промени в Закона за устройство на територията, с които бе въведен режим на търпимост. Направените преустройства ще могат да се запазят, но ще трябва да се впишат в новата архитектурна визия на сградата. Според министъра всички общини ще трябва да издадат указания как да изглеждат сградите на тяхна територия и проектите при санирането ще бъдат съобразени с тях.
Голямата отговорност е в ръцете на кметовете
Те трябва да организират стъпките в реализацията на проектите. С подписването на договорите сдруженията на собствениците упълномощават кметовете от тяхно име да изберат одиторските компании, които ще извършат техническото и енергийното обследване, както и проектантите и фирмите, които ще изпълнят строително-ремонтните дейности по сградите. Изборът на компаниите ще става чрез публични търгове и всяка малка фирма, която отговаря на изискванията, ще може да кандидатства.
МРРБ, както и до момента, ще има единствено методическа и координираща роля. Областните управители ще бъдат гаранти по места от името на държавата и също ще подписват договорите, с което ще се осигури прилагането и изпълнението на мерките.
За да се намали бюрокрацията и за да се избегнат излишни административни спънки, за целите на проекта ще е достатъчно само един от собствениците на имота да попълни декларация за съгласие за участие в програмата.
КСБ зад програмата от първия ден
Като приоритет номер едно на КСБ обяви в първото си за 2015 г. интервю пред в. „Строител“ изпълнителният директор Иван Бойков подкрепата за програмата. За целта Камарата обособи специална група, която се ръководи от инж. Илиян Терзиев, председател на секция „Високо строителство”. Управителният съвет проведе среща с регионалния министър в самото начало на разработването на проекта, на която обеща експертна помощ в подготовката на адекватна стандартизирана тръжна процедура. Целите бяха, от една страна, тя да е опростена, а от друга – да се осигури достъп до нея на фирмите от 1-ва група, 3 – 5 категория съгласно Централния професионален регистър на строителя. „С въвеждането на определени стандартизирани нормативни изисквания за строителството, от една страна, ще избегнем порочните практики за дописване на странни условия към фирмите, а от друга страна, ще се гарантира качеството на извършваните дейности“, заяви инж. Бойков.
Той подчерта, че основната цел на Камарата е средствата за реновиране на сградите по програмата за енергийна ефективност да бъдат насочени към малките и средните фирми – политика, за която организацията отдавна работи.
Предложенията на КСБ бяха изготвени съвместно с Асоциацията по изолации, Асоциация „Врати и прозорци”, с архитектите и инженерите, така че да се получи добър документ, с който да се избегнат несъответствията.
НСОРБ с коментари
и бележки
Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) публикува на сайта си коментари и бележки по методическите указания за изпълнение на програмата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Там местните власти настояват за указания на Агенцията за обществени поръчки, с които да се гарантира законосъобразното им провеждане. От сдружението предупреждават, че изискването на гаранция за обезпечаване на целия размер на авансовото плащане от строителите (36%) противоречи на ЗОП, според който може да се залага само гаранция за изпълнение. „Липсва законово основание общините да въведат изискване към изпълнителите за предоставянето й, а в допълнение това изискване обезсмисля авансовото плащане“, предупреждават от НСОРБ.
Общините настояват още държавата да покрие разходите им за администриране и управление на новата национална програма. От сдружението напомнят, че допълнителни дейности, каквато представлява реализацията на програмата за саниране, може да се възлагат само с нормативен акт, който да отчита капацитета на местните администрации.
НСОРБ настоява също така да се промени Законът за местните данъци и такси, с което да се изключи прилагането на данъчни облекчения спрямо санираните с публични средства частни имоти заради опасенията, че общините ще бъдат лишени от собствени приходи. И още – регионалното министерство да изработи единен публичен регистър на постъпилите заявления на сдружения на собствениците.
И критиката има думата
Програмата на правителството за саниране на панелните жилища е добра инициатива, но е нужна промяна на модела, заявиха от новосъздадената коалиция „Достоен дом“, обединила организации като „Хабитат България“, Камарата на архитектите в България (КАБ), Центъра за енергийна ефективност „ЕнЕфект“ и др. Според тях трябва да се мисли как да се вменят задължения на собствениците за поддръжка на вече обновените сгради, а също и как поне частично да се попълва ресурсът на схемата с пари от спестената след санирането енергия.
От Камарата на архитектите настояват проектант и строител да не се избират с обща поръчка. Според зам.-председателя арх. Николай Гълъбов при липса на проекти строителните фирми няма как да планират добре разходите си и логично ще заложат по-висок бюджет за изпълнение. Той посочи, че инженерингът е подходящ при изпълнение на големи линейни обекти, като улици и пътища, но не и при санирането на сгради.
Според Драгомир Цанев от „ЕнЕфект“ добрият подход е държавата да инвестира, но само в няколко проекта образци. Той смята, че предвиденото ниво на спестяване на енергия в методическите указания на програмата не е достатъчно на фона на нарастващите изисквания на ЕС в тази посока. Позицията на МРРБ обаче е друга – целта е при обновяването на панелните и ЕПК блоковете да се постигне енергиен клас С по скалата към Наредба №7 за енергийна ефективност, което е максимално постижимото при обновяване на стари сгради.
Асансьорите не може ли да се включат?
60% от асансьорите в страната са опасни, заявиха от Българската асансьорна асоциация, която поиска в програмата за саниране да бъдат предвидени средства и за тяхното обновяване. Асансьорите у нас са общо 120 хил., като от тях 80 – 90 хил. са в много тежко състояние, а средната им възраст е 35 – 40 години. Според организацията за ремонт или подмяна на опасните съоръжения в санираните жилищни сгради няма да са нужни повече от 90 млн. лв. на година от общия ресурс на програмата.
Упреци по „нашенски
образец“
Между 50 и 60 – толкова според статистиката са всички обновени жилищни сгради по различни програми в България за последните десет години. Факт е само изпълнен пилотен проект на ПРООН. Причини много – бедност, безстопанственост, неспособност на админис­трациите.
Години наред, през които една Румъния например преобрази наследените панелни блокове, в България само се говореше, че те са грозни и студени. На този фон упреците към Националната програма, която бе разработена и заработи в уникално кратък срок, напомнят крилатата фраза на Кулеков: „Имаме си вода, имаме си земя и си правим кал“. И е странно, че критиките започнаха да се сипят не при предварителните обсъждания, а едва когато начинанието стартира със замах. Всъщност точно това не е странно, то си е по нашенски, макар че…
допълнителните ползи
са за всички.
За държавата – това е връщането на около 200 млн. лв. ДДС в бюджета при усвояването на средствата от държавно гарантиран заем, който ще изтегли Българската банка за развитие.
За общините – по-високите приходи от местни данъци и такси, тъй като данъчната основа на санираните имоти ще нарасне, защото ще има увеличение на пазарната стойност на апартаментите. В правомощията на всеки общински съвет е да реши дали да повиши данъците на сградите, приложили мерките за енергийна ефективност.
За строителите – глътка въздух за стотици, дори хиляди малки и средни фирми след тежките години на криза и мъчително оцеляване.
За хората – икономии от разходи за отопление, които падат средно с 40%, а в жилища, които са самостоятелно санирани, ефектът е на по-висок комфорт на обитаване за същите пари, тъй като температурата в жилището ще се увеличи.
За сградите – за пръв път от години хиляди панелки ще минат техническо обследване, което да установи доколко са здрави и устойчиви на земетръс според съвременните норми. Ако одитът препоръча изпълнението на мерки за укрепване, то те трябва да бъдат изпълнени. След което сградите получават безплатно технически паспорт.
За всички – по-добър, европейски вид на българските градове.

Изисквания към обществените поръчки

Общините провеждат процедурите за възлагане на дейностите съобразно Закона за обществените поръчки и приложимите нормативни актове.
За всяка сграда общините следва да изберат външни изпълнители по реда на ЗОП за извършването на следните дейности:
1. изготвяне на обследвания за установяване на техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169, ал. 1, т. (1 – 5) и ал. 2 ЗУТ, и изготвяне на технически паспорт;
2. изготвяне на обследване за енергийна ефективност и предписване на необходимите ЕСМ в съответствие с нормативните и минимални изисквания за енергийна ефективност;
3. изготвяне на работни проекти и осъществяване на авторски надзор;
4. изпълнение на СМР;
5. оценка за съответствие на инвестиционните проекти и упражняване на строителен надзор.
Дейностите по изготвяне на техническо обследване, технически паспорт (по т. 1) и обследване за енергийна ефективност (по т. 2) се препоръчва да бъдат организирани в рамките на обща обществена поръчка. Разходите за изготвяне на техническо обследване, технически паспорт и обследване за енергийна ефективност са с лимит до 200 000 000 лева (представляващи 20% от общия наличен финансов ресурс по Програмата). Лимитът ще се следи текущо и в зависимост от броя сгради и предвидените СМР по тях може да бъде увеличаван при наличие на свободен ресурс.
По отношение на дейностите за проектиране и изпълнение на СМР препоръката е също да бъдат организирани в рамките на обща обществена поръчка – инженеринг.
Оценката на офертите следва да е по критерий на най-ниска цена, в случай че не се провежда обществена поръчка, която има за предмет проектиране и изпълнение на строителство съгласно чл. 37,
ал. 2 от ЗОП.
Препоръчва се критериите за възлагане на обществените поръчки за проектиране и СМР да бъдат съобразени изцяло с възможността да се даде достъп на по-голям кръг от потенциални участници с цел осигуряване на спазването на принципите на чл. 2 от Закона за обществените поръчки – публичност и прозрачност; свободна и лоялна конкуренция; равнопоставеност и недопускане на дискриминация. С оглед осигуряване тяхното реално приложение и с оглед постигане на по-голяма ефективност на процеса по обновяване на сградите в рамките на програмата, общината следва така да организира процеса по възлагане на изпълнението на проектирането и СМР на сградите на нейната територия, че възложителят следва да изисква от участниците да декларират, че ще бъдат в състояние да осигурят предложения от тях ресурс (финансов, човешки и материален) за изпълнението на поръчката (ако същата им бъде възложена), като в съответния момент участникът няма да бъде ангажиран в други дейности на възложителя или един участник да кандидатства само за една обособена позиция в случаите, когато се обединяват сгради с изготвено техническо и енергийно обследване.
При възлагане на поръчки за проектиране в предмета следва да се включва и осъществяване на авторски надзор.
Непредвидените разходи следва да са в размер на максимум 10% от стойността на СМР и в договора с изпълнителя на СМР да има включена клауза, която касае третирането на непредвидени разходи. Тези разходи се отчитат на окончателно плащане. Следва да се има предвид, че ще бъдат признати само разходи за възлагането на допълнителни работи в резултат от настъпването на непредвидени обстоятелства.
Непредвидени разходи за строителни и монтажни работи са разходите, свързани с увеличаване на заложени количества строителни и монтажни работи и/или добавяне на нови количества или видове строителни и монтажни работи, които към момента на разработване и одобряване на технически или работен инвестиционен проект обективно не са могли да бъдат предвидени, но при изпълнение на дейностите са обективно необходими за въвеждане на обекта в експлоатация. Разходите, които биха могли да бъдат верифицирани като непредвидени, следва да отговарят на условията за допустимост на разходите по програмата.
За извършването на техническо и енергийно обследване по договорите с външните изпълнители общината ще има право да получава аванс до 35% и окончателно плащане. За извършване на проектиране и СМР общината ще има право да получава аванс до 35%, междинни и окончателно плащане.
В договорите за обществена поръчка задължително се предвижда предоставяне от изпълнителя на гаранция за обезпечаване на целия размер на авансовото плащане, както и гаранция за добро изпълнение.

Инж. Иван Бойков, изп. директор на КСБ: Предстои ни сериозна работа

Инж. Бойков, вече стартира Националната програма за енергийно обновяване. Камарата имаше активно участие от самото начало, какво можем да кажем към момента?
Идва сериозната работа по изпълнението. Камарата винаги е поддържала мнението, че старата схема няма как да тръгне, защото в панелните блокове живеят възрастни хора, които нямат финансови възможности или просто им е трудно да се организират. По новата програма този проблем е преодолян и от тук нататък е голямата отговорност на общините да организират тръжните процедури и да контролират изпълнението на строителните дейности.
Има много начини да се направи това. Въпросът е да не се допусне да се компрометира самото изпълнение, а за това е нужен много силен контрол. Иначе КСБ – заедно с нашите колеги от другите ангажирани в бранша структури, е описала процесите, помогнала е за изработването на тръжните документи и методиката, така че нормативно всичко е налице.

Имаше ли коментари по методиката, Камарата я изпрати до всички областни представителства за въпроси и мнения?
Доста коментари имаше. Мисля, че намерихме разумния компромис. Прие се да има два търга – един за техническо обследване, технически паспорт и обследване за енергийна ефективност и втори за проектиране и строителство, които се обединяват в един търг, защото е един процесът – от проекта зависи и изпълнението. Разумно е предложението на нашата колежка Розета Маринова, председател на ОП на КСБ в Плевен, фирмите да се сдружават в консорциуми, тъй като дейностите са много разнопосочни. Отпадна въпросът, дали да се ползват, или не подизпълнители, в методиката не се поставя такова изискване, така че всичко зависи от готовността на малките и средните фирми, от сдружаването им и с проектантите.
Явно е, че нещата ще отидат към местните компании, защото те биха били и най-конкурентоспособни в тази ситуация. С това че ще се изпълни целта на програмата освен енергийна ефективност на сградите да се осигури и заетост на малките и средните фирми.
Програмата стартира, да й пожелаем успех. Ние ще следим всички проблеми, които ще възникват. Предполагам, че в хода на изпълнението ще се наложат корекции, което е нормално при всяко ново начинание.

Предстои и среща с министър Лиляна Пав­лова…
Да, на тази среща ще обсъдим вече готовите неща и ще споделим нашите виждания за работата, която предстои.

В Плевен обещават отделен търг за всеки обект

Обществените поръчки, които община Плевен ще проведе за саниране на отделните жилища, няма да бъдат чрез рамково споразумение. Търговете ще бъдат отделни за всяка жилищна сграда, за да се даде възможност за участие на всички местни фирми. Това съобщи кметът на Плевен проф. Димитър Стойков по време на срещата на гражданите с регионалния министър Лиляна Павлова, която бе част от разяснителната кампания по националната програма. Той каза още, че общината вече е сключила договор с консултантска фирма, която ще съдейства на администрацията при подготовката на документацията за техническото обследване по програмата за енергийна ефективност. Създадено е и специализирано звено от седем специалисти, което включва юрист, архитект, двама строителни техници и различни експерти от администрацията. Осигурена е и постоянна приемна в кметството за консултация на гражданите, в която до момента са постъпили над 300 запитвания. Раздадени са над 10 хил. листовки с информация за санирането в кварталите.
В Плевен министър Павлова увери присъстващите, че няма квотно разпределение за малките и големите общини в страната. „Даваме равен шанс и достъп до осигурения ресурс на всички. Финансиране ще получат най-бързите и активните. В Плевен 200 сгради отговарят на изискванията за кандидатстване по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради. От тях 76 са в кв. „Сторгозия”, а 62 блока са в кв. „Дружба”. Колко от тях ще бъдат обновени, зависи от общината, която трябва да създаде необходимата организация за кандидатстване. Важна е ролята и на областния управител, който ще наблюдава работата на кметовете и ще координира процеса”, каза тя. Представителите на местната администрация увериха министъра на регионалното развитие, че Плевен и общините на територията на областта имат готовност за пълно съдействие на гражданите, така че процесът по кандидатстване да бъде максимално облекчен.
По време на представянето на програмата Лиляна Павлова подчерта, че в момента тече активна антикампания, която е достигнала много сериозен мащаб. Затова по време на събитието тя отхвърли повечето известни спекулации. „Хората се манипулират и заблуждават с невярна информация. Разпространяват се листовки, в които пише: не регистрирайте сдружение, ще ви вземат апартамента. Това е нелепо. Никой по никакъв начин не може да отнеме чуждо жилище само защото е член на сдружение. По закон те са с ограничени правомощия и няма как да се разпореждат с нечия собственост”, коментира тя.
Лиляна Павлова заяви, че между всички куриозни запитвания, постъпили в министерството, е зададен и въпросът: „Ще ми купите ли енергоспестяващ хладилник, печка и телевизор?“ Програмата няма да осигурява средства за ремонт, обзавеждане и оборудване на жилища, както и остъкляване на тераси, категорична бе министърът. Ще се сменят дограмите само на вече остъклените. Освен това няма да се подменя дограма, която е енергийно ефективна, но е с различен цвят от новата. Тя подчерта още, че няма да се финансира и закупуването на нови асансьори, но те могат бъдат приведени в нормите на енергийната ефективност по програмата. На дискусията стана ясно, че собствениците на апартаменти, които живеят в чужбина, е достатъчно да попълнят декларация и да я изпратят по пощата в оригинал. Когато обаче решат да упълномощят някого да ги представлява, то тогава пълномощното трябва да е нотариално заверено. Беше зададен и интересен въпрос: кой трябва да даде съгласие за санирането на блока, ако жилището е ипотекирано. Павлова отговори, че в този случай съгласие се изисква от банката.
На срещата присъстваха и председателят на Народното събрание Цецка Цачева, зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, депутатите Владислав Николов и инж. Пламен Тачев, областният управител Ралица Добрева и кметът на община Плевен проф. Димитър Стойков.

Блок 202 в „Дружба” ще е първият реновиран в София

Понеделник, 2 февруари, деловодството на общината в столичния район „Искър”. Тук сме по покана на о.р. полк. Георги Пашев. Той е председател на сдружението на собствениците в бл. 202 в кв. „Дружба“. Зданието е едно от най-напредналите по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради и днес полк. Пашев е готов не просто да поиска документи, за да кандидатства, а да внесе готовия пакет. Вероятно се сещате колко софиянци му завиждат.
Преди разговора с него сме обиколили този бивш работнически квартал на София, чието застрояване започва през 1947 г. около жп гара Искър. Началото на панелното строителство по тези места се свързва с Деветия световен фестивал на младежта и студентите, който се провежда от 28 юли до 6 август 1968 г. в нашата столица и преминава под лозунга „За солидарност, мир и дружба”. В него участват над 20 хил. души от 138 страни и мнозинството от тях влизат в първите панелни блокове. Комплексът се разраства и през 1983 г. е обособен като административен район „Искър” на Столичната община.
Георги Пашев е свидетел на описаното далечно време, а за идеята да се включи в осъществяването на проекта за саниране на своя блок намира много причини. Първата е, че сградата е с един вход. Втората е, че с много от обитателите го свързва стара военна дружба. „Подредени и сериозни хора”, отбелязваме и Пашев приема думите ни с одобрение.
В неговия блок има 68 апартамента. „Едно малко родопско село”, подхвърляме ние. Любопитното е, че е строен 9 години – от 1986 до 1995 г., т.е. той е рожба на демократичните промени, които по това време се извършваха в държавата.
„Ние сме на 200 м от новостроящата се линия на метрото към летището и това коренно променя района в инфраструктурно отношение. На този фон нашият неугледен блок просто разваля визията на квартала. Събрахме се със съседите, започнаха разговори. Стартирахме още с програмата, която предполагаше 75% външно финансиране и 25% дофинансиране от нас…”
Собствениците тук са били съгласни да платят по 500 – 600 лв. само и само начинанието да тръгне… Затова сега от новата идея на МРРБ те са повече от доволни. Питаме го дали активността им е свързана с евентуалното повишаване цената на апартаментите им предвид санирането и метрото. Пашев е категоричен. „Един блок с един вход, с 14 етажа и с 240 души не може да има висока цена. Не е актуална такава етаж­ност. Хората, с които живеем вече близо 20 години заедно, искаме да оставим нещо хубаво след себе си“, добавя той.
Пашев ни припомня за Германия, която започва подобна програма веднага след обединението на ФРГ и ГДР. Могъщата Федерална република поема санирането, а източните провинции така и не усещат финансова тежест върху плещите си. Интересното е, твърди Пашев, че преди 2 години подобно саниране е извършила и Румъния.
Разговаряме и с Бойко Бонев, един от живущите в бл. 202. Той смята, че пропуски при санирането са невъзможни, и вярва на строителния бранш. Петте години гаранция, които ще бъдат дадени, са достатъчно основание за спокойствието на живущите.
Нагоре по етажите обръщаме внимание на Пашев, че някои от съседите са направили външно саниране и два еднакви балкона няма. Но и това не притеснява стопаните: „Проектантите ще огледат блока, ще подготвят архитектурно решение, което ще разчупи фасадата, ще има игра с цветовете и няколко различни модула“, разяснява полковникът. Хората са доволни, че се предвижда и подпок­ривното пространство и мазетата да бъдат изолирани, т.е. застроената площ ще се затвори изцяло и по този начин ще може да се съхрани топлината и да има истинска енергийна ефективност.
Всичко това потвърждава и кметът на район „Искър” Ивайло Цеков, който наред с останалите си колеги, с депутати и министри всеки ден дава разяснения, за да разсее притесненията на хората, които се подхранват вече и с листовки от „доброжелатели“ в пощенските кутии.
„Не листовки, не реклами, не плакати по входовете, а човешкото обяснение, ходенето от врата на врата, от апартамент на апартамент е онази полезна връзка, която връща доверието на хората от „голямото село” на бл. 202. И е гаранцията за успех“, са думите, с които ни изпраща Пашев и ни кани на откриването на обновената сграда.

Инж. Илиян Терзиев, член на УС на КСБ и председател на секция „Високо строителство“: Типовите тръжни документи по схемата са готови

Инж. Терзиев, от 2 февруари сдруженията на собствениците могат да подават заявления за участие в Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради. Вие бяхте определен от Камарата на строителите в България за представител на КСБ, чиято основна задача е да се занимава със схемата. С какво тя е полезна за обществото и бизнеса?
Първо тя ще помогне на гражданите да обновят домовете си, което ще доведе до намаляване на разходите. Същевременно тя ще създаде доста работа на строители и на фирми доставчици, най-вече на широк кръг от по-малки дружества. Това мога да го кажа от личен опит, тъй като през 1996 г. реновирахме блокове в Германия с наши работници. Познавам процеса и знам какъв би трябвало да е крайният резултат, друг е въпросът как ще се получи у нас.

Как Камарата на строителите в България участва в процеса?
На последното заседание на УС се взе решение да се опитаме да помогнем на Министерството на регионалното развитие и благоустройството при съставянето на методологията за саниране. Тук искам ясно да подчертая, че с правителството „Борисов“, особено със стария-нов министър на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, имаме много добро партньорство и тясно сътрудничество. В доста от случаите чуват нашите желания – както на сектора, така и на останалата част от бизнеса, и се опитват, доколкото могат, да внедрят предложенията ни.
В началото набелязахме няколко въпроса, които считахме, че са важни за членовете на КСБ, и ги изпратихме до областните представителства в страната, за да ги обсъдим. След това получихме мнението на не малка част от фирмите.
Тук ще вметна, че много от компаниите на Общото годишно събрание на Камарата заявяват, че никой не ги чува, а когато постоянно ги питаме какво е тяхното мнение, не са активни. Отдавам го на това, че за по-малките дружества основната цел е да имат работа и да осигуряват заплати на техните служители.

Какви бяха въпросите, с които се обърнахте към членовете на КСБ?
Те засягаха различните страни на програмата – заплащането, тръжните процедури и материалите. Целта ни бе да създадем еднакви правила за всички. Проведохме няколко срещи с проф. Димитър Назърски и други експерти, както и с представители на производители и доставчици на строителни материали. Всеки един от тях изказа мнение по неговата част. Опитахме се да ги обобщим и излязохме с единно становище заедно с предложения и въпроси. Изпратихме ги на министерството, за да може да създаде правилата, по които да се осъществи обновлението на домовете.
Основната дейност на Камарата бе да събере достатъчно компетентни хора, които да могат да разпишат правилата, по които да се извършват търговете и самото строителство. Ние не само трябва да изпълним дейностите за енергийна ефективност. Има криворазбрано определение, че саниране означава единствено топлоизолация и фасада и, да речем, дограма. Това не е точно така. Трябва да ви кажа, че за мен това включва не само тези елементи, но и носителите на топлопреносни мрежи, каквито са отоплителните инсталации, както и покривите, от където се получават най-големите загуби на енергия. Не бива да забравяме, че има правила, по които трябва да се изпълнят дейностите. Необходимо е да се постигнат определени параметри, така че след приемането на обекта той да върши наистина работа на живущите в него.
На нас от КСБ ни бе абсолютно ясно, че не навсякъде има достатъчно компетентни хора, които могат да разпишат правилата. Добре е, че ние ги направихме заедно с правителството, за да можем да ги спазваме после.

Министерският съвет прие методологията за изпълнение на програмата.
Голяма част от предложенията на Камарата станаха част от документа. Не мога да кажа, че методологията е възможно най-добрата, но е крачка напред. Това наистина означава, че правителството започва да се вслушва в бизнеса и в добрите идеи.

Кога очаквате общините да обявят първите тръжни процедури за саниране?
Всяка местна администрация има различен капацитет. Оптимистично съм настроен, че някои от тях ще стартират процедурите още в края на март или в началото на април. Надявам се това да се случи, за да не изпуснем хубавото време и да не извършваме дейностите на парче. Очаквам общините да си свършат добре работата.
Типовите тръжни документи са готови и се надявам да влязат в работа и да са полезни. Вярвайте ми – наистина по правила се работи най-лесно, за да няма „онзи направи така”, „този го нагласи” и т.н. Със стандартизираните процедури няма да има съмнение за дискриминация или нарушение.
Преди четири – пет месеца бях на посещение в Словакия. В Братислава бях впечатлен от квартал като столичния „Младост“. В него блоковете се обновяват като се започва от едната страна на района, а не един – тук, един – там. Виждаш как целият квартал от ляво на дясно придобива нов облик. Дано гражданите да могат да си подготвят документите и да стигнем до реалното изпълнение на програмата. За мен е крайно неприемливо една фирма да изпълнява само един блок, а след като го предаде, да кандидатства за друг.
Какви ще бъдат резултатите от санирането?
Считам, че с парите, които влага правителството по схемата, и със средствата по ОПРР, че в рамките на десетина – дванайсет години финансовият ресурс ще се върне.
В момента голяма част от апартаментите у нас са санирани по първобитнообщинния начин. Такава е картинката и в „Люлин“, „Младост“ и на други места. Ако всичко се реализира качествено и се направи по правилата и се изпълни всеки детайл, считам, че разходите ще паднат минимум между 30 – 40%.
1 млрд. лв. ще стигнат за малко блокове. В Столичната община има над 103 хил. апартамента. Ако направим елементарна сметка – те са по 100 кв. м и с цена в порядъка между 10 – 12 хил. лв. за цялостно саниране. Но важното е, че започваме и ако това даде резултат, ще е много добре.

Има и противници на програмата. Какво бихте им казали?
За мен половината от аргументите против схемата са в областта на фантастиката. Какво означава да си срещу програмата? Не видях поне един нормален аргумент. Да, ще има негативи, ако схемата не се изпълнява по правилата и не се следи от всички заинтересовани лица, като започнем от инвеститора през съответните фирми доставчици, изпълнители, одитори. Свършим ли си работата всички, казвам ви, че тази програма ще даде уникални резултати. А защо хората са против? Може би защото някой друг харчи парите, а не те…

Как Камарата ще продължи да помага на членовете си?
Говори се, че има полемика между големи и малки фирми. Винаги съм считал, че една голяма компания е нищо без по-малките. За мен програмата е за по-малките дружества. Друг е въпросът, дали те не трябва да се обединяват помежду си, за да осигурят необходимата гаранция за изпълнение.
В постоянен диалог сме с дружествата. Основните въпроси са свързани с тръжните процедури, условията и т.н.

Очаквате ли изненади при изпълнението на проектите?
Според мен най-големият проблем е някой от участниците в процеса да не си изпълни задълженията както трябва. Ако правим компромиси с качеството и с начина на изпълнение на работата, процесът няма да е с добър край. Хората отдавна са го измислили. Идват при приемането на обекта с инфрачервена камера. Проверяват с нея целия блок и ако видят червени зони, те молят да го направиш качествено. И ако се чуе на две – три места, че не си се справил както трябва, никой няма да те търси повече. Доста от фирмите разсъждават, че въпреки всичко обектът ще бъде приет. Не трябва да е така.

Кога очаквате първите завършени обекти?
Според мен те трябва да са готови в края на тази година. Поне 30% от тях трябва да са завършени, но всичко зависи кога ще стартират тръжните процедури и дали ще има обжалвания. Знаете, че атакуването на обществените поръчки пред Комисията за защита на конкуренцията при нас е основна причина за спиране на реализацията на проектите. Но за съжаление, такава е ситуацията.

Какъв е съветът към колегите ви, преди да започнат да кандидатстват?
Преди да лапнат яйцето, да видят дали могат да го преглътнат. Те трябва да четат внимателно какво пише, а не да си мислят, че всичко ще мине толкова леко.

Като председател на секция „Високо строителство“ какви са очакванията Ви за развитие на сегмента през следващите месеци?
Всички знаем, че продукцията през последните години намаля близо 10 пъти. Програмата ще даде глътка въздух на всички фирми, които искат да работят в сегмента. Тя ще осигури доста голям обем работа. Не е тайна, че в момента парите са в инфраструктурата. Винаги съм казвал, че голяма част от компаниите от „Високо строителство“ се пренасочиха към този вид обекти.

Инж. Павел Калистратов, член на УС на КСБ: Програмата за саниране трябва да даде работа на малките местни фирми

Инж. Калистратов, какво е Вашето мнение за новостартиращата Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради?
Смятам, че тя е прекрасна инициатива. Трябва да признаем, че в момента обликът на градовете, поне що се отнася до състоянието на едропанелните сгради, не е добър. Това е следствие от дългите години, през които в зданията не е било влагано почти нищо. От друга страна, едропанелното строителство е най-функционалното разпределение на жилищна площ. През 1979 г. моят трудов път започна в Домостроителния комбинат в София, където извървях пътя от помощник технически ръководител до първи зам. генерален директор. Така че мога да твърдя, че имам опит в този вид строителство. Иначе стартирането на реализацията на програмата може да се отчете като успех на политиката, която води Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

На какво трябва да се обърне внимание, за да се подобри външният облик на градовете след санирането?
Според мен главните архитекти трябва да взимат решенията за избора на цветовата гама на фасадите на блоковете. Необходимо е да има обща идея, а не всеки блок да избира поотделно. Препоръчвам го като гражданин, като специалист и като инженер. Защото боядисването на фасадата по никакъв начин не променя ценовите параметри на обекта, а общият изглед определено става по-добър.

Какво можем да отчетем като пропуски на схемата?
Когато експертите подготвят определена документация, понякога се получава недоглеждане. Например в критериите за допустимост на програмата е записано, че за да бъдат одобрени сградите, те трябва да разполагат с минимум 36 апартамента. Едропанелните жилищни сгради достигат максимално до 9 етажа, а в по-голямата си част те са 8-етажни. Стандартно има по 3 апартамента на площадка. При един по-дълъг блок с няколко входа може да се достигне до определеното изискване, но има и т.нар. блокове „пломби”, които няма как да кандидатстват, тъй като не отговарят на условията, защото имат само един вход. А това е своеобразна социална несправедливост, защото те също са панелни и също имат нужда от обновяване. Затова лично аз не споделям подобно ограничение за минимален брой на апартаментите в сградата.
Също така трябва да се има предвид, че едропанелното строителство има своя определен живот. По-старите сгради, строени преди 1987 г., не отговарят на новия коефициент на сеизмичност. Затова при извършване на санирането трябва да има изискване и за конструктивно обследване, защото в много от случаите ще бъдат открити пукнатини по носещите елементи.
В момента Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради не включва реновирането на асансьорните уредби. А това е жизнено необходимо. Защото, освен че са по-енергоспестяващи, новите инсталации са и по-малко шумни.

А как оценявате цялостната организация на програмата?
Като цяло е добра. Домсъветите, посредством един свой представител, също трябва да участват в оформянето и подписването на документите. Трябва обаче да се следи стриктно за контрола на качеството. Подозирам, че сега ще се появят алпинисти, които ще искат да се включат. Аз лично боготворя този спорт, но това не са строителите, които могат да свършат работата с необходимото качество. Ще обясня защо. Например фугите между панелите се запълват с различни материали като болкит и т.н. Когато санирането се прави на парче, тъй като алпинистите имат ограничен периметър на действие, по един метър наляво и надясно, това неминуемо ще доведе до прекъсвания при реализация на процеса. Затова тази дейност трябва да се извършва на скеле или платформа и от висококвалифицирани строители.

Смятате ли, че благодарение на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради действително ще се даде работа на малките строителни фирми?
Първо, считам, че трябва да се спре да се говори за конфликт между големите, средните и малките компании. Категорично смятам, че в този случай трябва да се даде път на малките местни дружества. Сега е моментът това да се случи. Затова апелирам всички големи и средни компании да дадем глътка въздух на малките фирми сами да кандидатстват в тези конкурси. Поради това „Калистратов Груп” ООД няма да участва в тази програма.

Инж. Димитър Рътаров, управител на „Радми – 90“, средна фирма, член на КСБ: Националната схема е ключова, защото предимствата на панелните сгради са мног

Местните администрации трябва да положат много усилия и да назначат обучени кадри. Според мен някои общини към момента не разполагат с капацитет, за да се справят с една мащабна програма за саниране, каквато е новата схема. При една такава програма контролът също трябва да е засилен.
А схемата е от изключително значение, защото с времето се амортизираха и инсталациите, и съоръженията в панелните сгради и комфортът на живот в тях се влоши. Необходимо е не само да се топлоизолират сградите, а да се подменят и инсталациите в тях. Фасадите могат да се обработят освен с обикновени полимерни мазилки, така и с по-специални такива, като еталбонт и др. След подмяната на инсталациите в блоковете могат като част от схемата да се подменят и подовите и стенни покрития в сградите и да се обновят изцяло общите части. Старите асансьори са много енергоемки, елементите за поддръжка са скъпи и поддържащите фирми все по-трудно намират резервни части, затова и те трябва да се подменят по новата схема.
По отношение на дограмите, дори и собственици, които вече са ги подменили, биха могли да го направят отново, ако не са поставили качествени или те вече са се компрометирали. По този начин блокът ще промени изцяло визията си. Човек се чувства по-различно, когато влиза в една и отвън, и отвътре красива сграда.
При процедурите за избор на фирми за самото саниране трябва да се даде възможност да участват и по-малките фирми, за да се получи реална конкуренция.
Националната програма е ключова, защото предимствата на панелните сгради са много. Едно от тях е, че те са изключително стабилни при земетръс. Панелните сгради са измежду тези сгради с конструкции, които могат да издържат и най-силни земетресения. Това във Вранча в края на 70-те години доказва тяхната стабилност и устойчивост.
Вътрешното разпределение на помещенията в панелните блокове е едно от най-рационалните, което някога е постигано от архитектите. С влагането на средства в тях по схемата освен комфорта на обитаване ще се повиши и тяхната стойност, продажната им цена и така ще се раздвижи и пазарът на жилища.

Инж. Николай Николов, председател на ОП на КСБ – Бургас: Отдавна чакаме подобна държавна инициатив

Отдавна чакаме подобна схема за енергийно обновяване. Това е стъпка към съживяването на бранша, в частност на МСП. Както Камарата, така и ОП на КСБ – Бургас, се бори от години да има такава държавна инициатива. Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради дава възможност малките и средните фирми да участват в обществените поръчки за обектите. А това е свеж ресурс за тях.
Община Бургас сериозно работи в посока за енергийна ефективност на сградите. До голяма степен вече е готова да обяви и проведе първите търгове. Сформирани са и екипите, които ще се занимават със схемата. Готови са и фирмите, които ще правят енергийното обследване.
Според мен е необходима още по-широка разяснителна кампания сред гражданите, защото в момента постоянно се появяват слухове срещу програмата. Аргументите против схемата са повече политически, а не експертни.

Инж. Христо Димитров, председател на ОП на КСБ – Варна: Методологията е достатъчно ясна

Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради е тежка, тъй като съдържа множество процедури. Според мен, както е подредена, тя е премислена достатъчно добре. Вече се запознахме с указанията и в момента подготвяме нашите становища. За радост за строителите задачата е лесна – да изпълним това, което е проектирано. Има въпроси, свързани с конкурсите, които общината трябва да направи, обследванията на сградите и последващо проектиране.
Има финансови изисквания към фирмите, които ще изпълняват програмата. Затова препоръката ми към членовете на ОП на КСБ–Варна, е да се обединяват, тъй като голяма част от свършената работа ще се изплаща накрая. Ще има и технически изисквания, които трябва да бъдат покрити от компаниите. Най-лесният вариант да се реализира обновяването на сградите е да се обединят фирмите. За мен програмата е изпълнима. За съжаление има доста зложелатели. Но в края на краищата работа на общината е да организира дейността си, за да доведе докрай изпълнението на проектите. Нейната отговорност е най-голяма. В момента работим съвместно. Вече се състояха няколко срещи по темата. Едната бе със заместник-кмета по строителство Христо Иванов. Дискутирахме и с членове на ОП на КСБ–Варна, участието ни в програмата. Имаше и обществен съвет по темата, т.е. работи се активно, за да се преодолеят евентуални проблеми, защото при всяко положение процесът трябва да бъде интензивен.
Методологията е достатъчно точна и ясна, само трябва да се изпълни. Сега ще се види дали ще стигне физическият потенциал на самите фирми в регионите, за да реализират програмата.

Инж. Петко Балабанов, председател на ОП на КСБ – Стара Загора: Поръчките да се разделят на отделни позиции

Всяка една организация е призвана да защитава интересите на своите членове, най-вече на по-слабите. Сега на дневен ред е Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, която се очакваше от малките и средните фирми с голяма надежда. От методиката, одобрена от Министерския съвет, която ни беше изпратена за информация от КСБ, става ясно, че сградите, които ще бъдат санирани, трябва да имат минимум 36 апартамента, което е едропанелен блок с поне 3 входа на по 6 етажа, ако на всеки етаж има по 2 апартамента. Става въпрос за голям обем СМР – смяна на дограма, пълно външно саниране с минимум 8 см топлоизолация, покривни топло- и хидроизлации, както и ремонт на общите части, като входове, стълбища и т.н. Това е работа за стотици хиляди левове, за която ще е необходима и много сериозна банкова гаранция. Трудно малка или средна фирма ще може да отговори на поставените условия за участие в тази програма. Според мен те трябва да се променят. Поръчките да бъдат разделени на отделни позиции – хидроизолации, дограма, саниране, тенекеджийски работи, или да се регистрират консорциуми между различни специализирани фирми.
В тази ситуация Камарата на строителите трябва да има активна роля, за да помогне на по-малките фирми. Защото в момента хората са си вложили средствата в банките на депозит и никой не инвестира. Единствените свежи пари в икономиката са общинските бюджети за капиталови разходи за ремонти и тези от европейските програми. Затова и програмата за саниране в момента е толкова важна за нас.
Аз съм един от основателите на Камарата на строителите в Стара Загора. Знам, че невинаги става това, което браншът иска, но трябва да се започне отнякъде.
За пример мога да дам ситуацията в Германия. Там е записано, че главният изпълнител на обекта задължително трябва да е местна фирма. От там нататък тя може да има и двадесет подизпълнители от най-различни държави.

Инж. Розета Маринова, председател ОП на КСБ – Плевен: Строителните компании да сформират консорциуми

Очаквам Националната програма за енергийна ефективност да подобри състоянието на строителния сектор в Плевен. В многофамилните жилищни сгради в региона могат да бъдат инвестирани оптимистичните обеми от 60 млн. лв. Това определено е добра перспектива за строителните фирми. Надявам се да успеем да се възползваме максимално и да подобрим енергийната ефективност на всички обекти, които отговарят на условията, поставени от МРРБ. Санирането обхваща дейности, с които малките и средните компании могат да се справят без проблеми. Въпреки това считам, че правилният път е да се сформират консорциуми. Така плевенските фирми ще имат много по-добър шанс да спечелят тръжните процедури и успешно ще реализират възложените дейности. Всички проекти ще са обществено значими. Фирмите, които ще реализират санирането, трябва да имат потенциала да се справят с поетите ангажименти качествено и в срок.

Богомил Петков, председател на ОП на КСБ – Габрово: Интересът е голям както от граждани, така и от бизнеса

Изключително добре мина представянето на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в Габрово. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и нейният екип разясниха методиката на инициативата. Имаше доста въпроси от гражданите. Залата беше пълна. Интересът е голям както от граждани, така и от бизнеса. Същевременно има разкрит информационен център в областта, където желаещите могат да отправят своите питания. В Севлиево по програмата могат да участват 33 блока, а в град Габрово – около 160.
Очаквам на предстоящата среща с КСБ министър Павлова да отговори на въпроси на фирмите, свързани със строително-монтажните работи.
Ако бъдат разделени на лотове обществените поръчки, ще се включат много дружества от област Габрово.

Обновяването на панелните сгради е задължително, за да се удължи животът им

Панелните жилища бяха построени в периода 1960 – 1990 г., за да задоволят нарасналата нужда от домове, появила се вследствие усилената миграция на населението от селата към градовете след Втората световна война. Това се отнася за почти всички страни от Източна Европа.
Освен жилищата по тази система бяха изградени още хотели в два курортни комплекса край Черно море – Албена и Слънчев бряг, а така също мотели, почивни станции, общежития, детски градини, малоетажни индивидуални вили. Сградите бяха непрекъснато усъвършенствани в архитектурно, конструктивно и инсталационно отношение във връзка с измененията на нормите за проектиране, наличните у нас материали и технологиите за изпълнение. Системата намери широко приложение в България благодарение на добрите си технико-икономически показатели, относително нисък разход на труд, бързо механизирано строителство, съпоставим разход на материали за кв. м РЗП и приемлива стойност на изградените домове. Панелните блокове бяха реализирани заедно със зданията по други индустриализирани системи, като едроразмерен кофраж (ЕК), пакетно повдигани плочи (ППП), скелетно безгредова система (Е1-72).
Първата едропанелна сграда в София беше построена през 1958 г., през 1960 г. бяха направени още два експериментални обекта по проект на НИСИ. Първите панелни жилищни блокове бяха четириетажни, като височината им постепенно се увеличаваше съответно на 5, 6, 8 и 9 етажа за земетръсен район и 12 етажа за експериментална сграда в неземетръсен – тогава Бургас. Блоковете бяха проектирани в съответствие с действащите в момента норми от колективи към големите проектантски организации у нас. Проектите бяха обсъждани и приемани от експертни съвети в проектантските организации и в Министерството на строежите.
Използвани бяха още добрите практики на други страни и резултатите от проведените у нас проучвания.
В НИСИ бяха направени опитни изследвания в различни области, отнасящи се до конструктивната сигурност, експлоатацията, топло- и звукоизолацията на построените блокове. В резултат на това бяха създадени и публикувани инструкции, норми, статии и книги, които се ползваха в практиката.
Изградените у нас сгради отговарят на всички норми, които са действали към момента на проектирането им. При добро изпълнение те имат конструктивна сигурност, както и други здания, реализирани по другите строителни системи, прилагани по същото време у нас.
Бяха създадени 29 домостроителни комбината, които имаха възможност да произвеждат панели и от тях да се строят около 40 хил. жилища годишно.
Конструкцията на сградите се състои от:
монолитни стоманобетонни фундаменти, ивична гредоскара, обща фундаментна плоча, фундиране върху пилоти;
монолитен или сглобяем стоманобетонен нулев цикъл – външни и вътрешни стени в сутерена;
носещи вътрешни стоманобетонни напречни и надлъжни стени в етажите;
носещи и неносещи външни стени по етажите от лек бетон (керамзито бетон Б10 или керамзито-перлито бетон Б7.5) или с трислойна конструкция (бетон – топлоизолация от пенобетон, стиропор или вата – бетон);
неносещи стоманобетонни прегради, стенни панели и санитарни кабини (тоалетни, бани или и двете заедно);
стоманобетонни подови панели;
корнизни елементи за покрива от стоманобетон;
покривни стоманобетонни рамки;
покривни стоманобетонни панели.
Повечето от построените сгради бяха с плосък двоен покрив с вътрешно отвеждане на водата. Панелите, произведени в домостроителните комбинати, се доставяха на строителната площадка с панеловози и се монтираха с кранове. Монтажът, заварките в съединенията, замонолитванията с бетон и всички довършителни работи бяха правени под контрола на техническия ръководител и бе водена съответната документация. Сградите бяха приемани от комисия съгласно действаща наредба.
За да се установи състоянието на съединенията между носещите стенни панели, изпълнени от обла армировъчна стомана, в НИСИ бе направено проучване. Резултатите от това изследване показаха, че съединенията са в относително добро състояние, което не дава основание за тревога от поведението им по време на експлоатация.
Това проучване беше направено преди доста години и е добре то да се повтори. Трябва да се отбележи, че тези връзки в хоризонталните фуги между носещите панели са необходими най-вече за особеното натоварване при земетръс, за което състояние те са изчислени и оразмерени. В неземетръсните райони на повечето страни в Европа те са по-скоро конструктивни, тъй като в хоризонталните сечения на сградите по етажи не се получава опън при натоварването от собствено тегло, полезен товар и вятър, независимо от силата му.
Панелните сгради са в експлоатация повече от 50 години. Те изпълняват с успех предназначението си и имат добро поведение при земетръс. Това се видя при земетресенията у нас през 1977 и 1986 г. При това в Армения, което бе със сила 9-а степен и загинаха около 25 хил. души, само едропанелните здания останаха здрави и без човешки жертви.
Панелните сгради имат редица недостатъци. Един от тях е еднообразният външен вид. През 1970 г. при посещение във Виена видях да се строят едропанелни здания с различни осови разстояния между носещите стени, кратни на 10 см, с различни дограми и фасадни обработки. По този начин постройките не са еднотипни. Друг недостатък е необходимостта от непрекъснат текущ ремонт на плоския покрив поради стареене на листовата хидроизолация, лошо изпълнение, повреди в изолацията и т.н. Сред дефек­тите са протичания през фугите (затворени или отворени) между външните стенни панели и лошо реализирани или некачествени уплътнителни материали, поява на кондензна влага от вътрешната страна на фасадните панели с нарушена топлоизолация (най-вече при трислойните фасадни панели) в постройките без централно топлоснабдяване, относително по-ниска звукоизолационна способност на междуапартаментните и външните стени поради по-малката им маса в сравнение с монолитните сгради, където тези стени се изпълняват от 25 см тухлена зидария. Недостатък е и ограничената възможност за промени в разпределението на сградите поради твърдата планировка на носещите стени в план и невъзможността за разместване или премахването им.
Амортизационният срок на годност според съществуващата по-рано наредба за сглобяемите сгради е 70 г., а за монолитните е 80 г.
Все по-често по телевизията, радиото и в печата се правят изказвания относно бъдещето на тези сгради. Правят се заключения, които са технически и икономически необосновани, а някои от тях – и направо погрешни, като например да бъдат разрушени. Във всички страни на Източна Европа, където са построени подобни блокове, обектите се анализират с цел да се усъвършенстват сградите с оглед на бъдещата им експлоатация. Не става дума за разрушаването им.
Възможностите за подобрение според мен са следните:
Подобряване на хидроизолацията на съществуващите плоски покриви, като се използват по-качествени материали или се реконструират. Второто решение включва премахването на плоския покрив и създаването на използваемо подпокривно пространство под лек скатен покрив и прилагането на високоефективни топлоизолационни материали и покритие от керемиди или други леки материали – ламарина, листови материали на битумна или друга основа. Проучване на втората възможност беше направено преди около 20 години за сграда в София. Съвещание на същата тема бе проведено във Варшава през 1995 г., организирано и финансирано от Германия. Надстрояването на съществуващите панелни сгради е технически възможно, но практически неосъществимо при нашите условия.
Премахване на еднообразния външен вид на сградите, на течове през фугите между фасадните панели и подобряване на топлоизолацията на блоковете може да се постигне чрез допълнителна топлоизолация от външната страна на фасадите. Това вече се прави при много жилища.
Тук трябва дебело да се подчертае, че не са разрешени всички изменения, които могат да поискат обитателите на сградите. Възможни са промени, свързани с:
Премахване на разпределителни стени с оглед обединяване на помещения.
Пробиване на нови отвори за врати, но само в някои от носещите стенни панели на място, предварително определено от инженер конструктор. Не се разрешава разширяване на съществуващите отвори за врати в носещи стенни панели, както и прекъсване на носеща армировка по какъвто и да е повод.
Удълбочване на отвора за прозорец, като се премахне подпрозоречната част в неносещите фасадни панели при остъклени балкони.
Остъкляването на балкони с вземане мерки да не се претоварва конзолно издадената част от подовия панел. За целта да се използват леки материали.
Практиката показва, че много от собствениците на жилища си позволяват без разрешение да разрушават връзки между панелите, разширяват отвори, пробиват нови за врати в носещи стенни панели не там, където може. Търси се инженер за експертиза или становище чак след като са направили ремонта, вместо това да стане преди ремонта. Трудно може да се обясни на собствениците, че не трябва да се нарушава носещата способност на конструкцията в собствените им домове, което води до повреда.
Може да се направят промени във външния вид на блока чрез апликиране на нови обеми към тях. Това бе направено в курорта Албена за хотелите „Калиакра” и „Славуна”, като се изградиха балкони и се удълбочиха стаите, и може да се приложи и при жилищните сгради. Сред възможностите са допълнителни малки по квадратура сгради, долепени до съществуващите, нови входове с друга форма и конструкция.
В България построените жилища независимо от строителната система около 95% са частна собственост. Това означава, че когато се правят ремонт или реконструкция на цялата сграда (покрив, таван, допълнителна външна топлоизолация, вход и т.н.), при всички случаи това трябва да стане със съгласието и средствата на всички собственици. Тук е ключът за реализацията на описаните по-горе възможности. В повечето страни в Европа жилищата са държавни и тези ремонти, усъвършенствания и т.н. се финансират от държавата и се реализират по-лесно. При нас в момента се предприемат действия в тази посока. Една от възможностите е Националната програма за енергийно обновление на многофамилните жилищни сгради. По нея ще се осигури около 1 млрд. лв. за реновиране на блоковете. За първите две години финансирането ще е безвъзмездно за гражданите. Ще се започне със стоманобетонни здания с над 36 апартамента, което означава всички, изградени по т.нар. индустриален начин – едропанелно жилищно строителство, пакетно повдигнати плочи и едроплощен кофраж. От МРРБ в момента водят разяснителна кампания как гражданите могат да се включат.
За обновяването на блоковете под 36 апартамента може да се кандидатства по ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“. 75% от средствата ще бъдат поети по ОПРР, а останалите 25% от държавата.
По този начин построените едропанелни сгради ще продължават да се експлоатират и в бъдеще и да задоволяват жилищните нужди на около 25% от населението у нас.

Проф. д-р инж. Димитър Назърски, член на УС на Българската асоциация по изолации в строителството: За контрола на качеството да се разчита на надзорните фирми

В специално интервю за в. „Строител” проф. д-р инж. Димитър Назърски – експерт и преподавател в областта на хидро- и топлоизолациите на сгради и съоръжения, коментира изпълнението на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради.
Той посочи проблемите от техническо и административно естество, с които местните власти и фирмите биха срещнали. Обясни и какво точно включват дейностите по енергийно обновяване.

По думите му първата стъпка е ясна – необходимо е да се направят сдружения на етажната собственост, които да подадат документи за кандидатстване към общините за финансиране по програмата. Още в началото обаче трябва да се подчертае, че крайната цел на кампанията е да постигнем постройки с енергиен клас „С”, уточнява той. „Сградите не само ще бъдат обличани с топлоизолационни материали, ще има и други подобрения. Чрез спестяване на енергия живеещите в тях ще бъдат облекчени в месечния си бюджет, а държавата ще направи икономия на електрическа енергия”, допълни проф. Назърски. Изчисляването на броя сгради, които могат да се обновят с ресурса по програмата – 1 млрд. лв., е лесно. Проф. Назърски напомня, че по разчети на МРРБ цената на въвеждането на мерки за енергийно обновяване е около 150 лв. на кв. м. 1 млрд. лв., разделени на 150, дават общата площ, която ще обновим. Тя е 65 млн. кв. м. Разделяйки я на средната площ на един едропанелен блок с три входа и 100 апартамента, получаваме около 1000 – приблизителния брой на постройките, които могат да бъдат обновени. „Това никак не е малко. В рамките на програмата ще въведем мерки за енергийна ефективност в около 15 – 18% от едропанелните сгради у нас“, обобщава проф. Назърски, като допълва, че работата по подобен обект продължава около година – от кандидатстването през обществените поръчки до приключване на строителните дейности.
Той посочи, че работата на инженерите ще започне от
конструктивното и енергийното обследване,
за да бъде определено точното състояние на „болния”. Тоест, да се получи информация за актуалното положение на сградата. Отнасяйки го към нормативните изисквания, действащи към момента на проектирането й, ще се изяснят и нуждите от осигуряване на конструкцията. Според проф. Назърски не може да се говори за привеждане на сградите към съответствие на последните норми, защото това би изисквало доста по-сложни интервенции и повече средства. А и едропанелните постройки поради това, че имат ивични фундаменти са с по-малки възможности за увеличаване на носимоспособността, въпреки че това не е невъзможно от конструктивна гледна точка.
„Дори да вкараме сградата в параметри, в които да отговаря на нормите за времето, когато е проектирана, пак би имало резултат. Някои вероятно ще са с доста занижени показатели по отношение на конструктивната си надеждност в сравнение с изискването на проекта”, допълни той.
Конструктивните проблеми често идват от връзките между панелите, където има заваръчни работи и трябва да се провери дали са корозирали. Получават се и слягания, и деформации на ивичните фундаменти – при експертизи на едропанелни сгради експертът е установявал, че вследствие на течове от водопроводните или от канализационните системи стават слягания на почвата, заради които се слягат и фундаметите и се образуват пукнатини, създаващи опасност за цялата постройка.
Следващата стъпка е анализът на резултатите от енергийното обследване, показващи какво трябва да включва проектът в частите енергийна ефективност, отопление, вентилация, климатизация и ВиК. Дейностите за него предвиждат подобряване на топлоизолационната способност на стените, на покривите, на подовете над неотопляеми помещения и на остъклените части – прозорци и врати по фасадите. Според насоките на проф. Назърски на покривите задължително трябва да се направи и обновяване на хидроизолационната система.
Той постави акцент и върху контрола на качеството на
материалите,
които ще се използват за обновителните работи. „Прави ми добро впечатление, че в методичните указания на МРРБ за ефективните топлоизолационни материали за външните системи са записани добри изисквания. Те дават възможност за репери за контрол на качеството. Затова нека фирмите още в самото начало се обърнат към акредитирани лаборатории, които да удостоверят качеството на продуктите. У нас например се продава пенополистирен с с обем на плътност 10 – 12 кг на куб. м. Добрият пенополистирен за стени е с обем на плътност минимум 16, аз бих казал 17 кг на куб. м. Тези показатели са зададени и в методологията“, уточни проф. Димитър Назърски. Той допълни, че проверката на качеството може да бъде извършена за не повече от два часа в лабораторията на УАСГ, която разполага с един от най-модерните в България уреди за определяне топлопроводността на материалите.
Като едно от
предизвикателствата
при изпълнение на програмата той посочи казуса с дограмите. В 80% от сградите те са нови – алуминиеви, пластмасови, макар и с различна конфигурация. Според него едва ли ще се стигне до тяхната подмяна и ще се свалят само старите дървени дограми. Същото е и мнението му за остъклените балкони.
Втората трудност – най-вече за изработването на проектите и за строителните дейности, може да се явят външните топлоизолационни системи, поставяни масово от алпинисти. Те са предимно с дебелини от 3 до 5 – 6 см, уточни проф. Назърски. „Въпросът е да ги оставим, или да ги махнем? Мисля, че не е добро решение да отстраним направеното само защото не сме сигурни в качеството му. Още при обследването на сградата трябва да се види какво е изпълнението и най-вече захващането с пласмасови дюбели на външната топлоизолация – била тя от пенополистирен, плоскости или от минерална вата. Често дюбелите влизат само на 1 см в панела, защото алпинистът няма опора и съответно възможност да забие дюбела на необходимите поне 2 – 3 см. Затова ако захващането не е добро, могат да се добавят дюбели. После изолацията да се сложи върху старата, като се вземе предвид каква е общата дебелина на фасадните стени според проекта“, обяснява проф. Назърски.
Според него би било добре да се обърне внимание и на архитектурата и на околното пространство. Така може да се вдигне нивото на обитаване. Средствата за това не са много, но засега в методологията не е изяснено дали ще се предоставят. „И все пак, когато говорим за обновяване на сгради, нека мислим комплексно – като за зона за обитаване от XXI в. Това ще допринесе за повишаване на цените на етажната собственост“, смята той.
Като предизвикателство за строителите проф. Назърски посочи достъпа до имотите. Той е особено необходим, ако се налагат конструктивни намеси, както и при работата по отоплителната, електро- и ВиК системите. Затова според него още на ниво общини при кандидастването на сдруженията на етажната собственост трябва да се знае какви и колко са проблемите в дадена сграда и да се дава предимство на обекти, при които има достъп до максимален брой апартаменти. Проф. Назърски отбеляза и че за някои видове работи може да се наложи евакуиране на част от сградата или на отделни апартаменти. Но този проблем би се решил, ако общините окажат подкрепа с оборотни жилища, които да предоставят за обитаване за 15 – 20 дни.
Процедурите
„В указанията на МРРБ се казва, че за качеството на изпълнение ще следят представители на общините и на етажната собственост. Но там са малко технически грамотните и компетентни лица, които биха могли да изпълняват подобни функции. Моята молба към всички участници в процеса е с тази дейност да бъдат ангажирани надзорните фирми, в които има специалисти, защото не виждам как процесът по контрол ще стане на добра воля“, посочи проф. Назърски.
Той каза, че все още не е уточнено как ще се провеждат обществените поръчки за избор на изпълнител – дали общината ще групира обектите и ще ги обявява в една процедура, или ще има отделни търгове за всяка сграда. По думите му това е въпрос на организация, но групирането на постройките би бил по-добрият вариант и за администрациите, и за фирмите, които подават оферти към тях.
Проф. Назърски смята, че при избора на изпълнител не е удачно да дава предимство на фирмата, предложила най-малка цена. Тя може да се вземе предвид, но заедно с други фактори с по-голяма тежест като опита на кандидата и качеството на обектите, по които е работил.
„Фирмите с по-малки възможности тръгват към най-ниска цена и най-кратък срок за изпълнение, знаейки, че имат големи шансове да спечелят. Но резултатите са незадоволителни. Затова призовавам и общините, и компетентните органи на държавата да бъдат внимателни, за да не става така, че още при обществените поръчки да предопределяме незадоволително качество на крайния резултат“, подчерта той.
Като трудности за общините посочи и експертния потенциал. Те могат да бъдат преодолени с наемането на граждански договор на служители с технически и икономически капацитет, ако по програмата се предвидят средства и за това, отбеляза експертът.
През седмицата проф. Димитър Назърски е провел
работна среща с КСБ,
на която са били обсъдени възможностите за съдействие на специалистите от строителния бранш за оптимално изпълнение на програмата за саниране. „С КСБ имаме намерение да се дадат определени насоки по отношение на кампанията и особено в частта изпълнение, така че по най-добрия начин да се постигне целта – обновените енергийно сгради да са с изисквания клас „С”. Гражданите – участници в този процес, знаят, че основната работа ще се свърши от строителните фирми, затова топката е изключително в тяхното поле“, казва проф. Назърски.

Ивайло Алексиев, изпълнителен директор на Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР): В регистъра за енергийно обследване на сгради са вписани 302 фирми

Г-н Алексиев, разкажете повече за дейността на Агенцията за устойчиво енергийно развитие.
Първоначално тя е създадена като Държавна агенция за енергийна ефективност (EE) и е била в ресора на различни ведомства. В момента е под шапката на Министерството на енергетиката. Името на Агенцията се промени през 2012 г., когато й беше възложена задачата да поддържа регистъра за гаранции за произход на енергията от възобновяеми източници. Целта е доста сериозна, тъй като обектите са много и обработката на данните отнема доста време. В тази връзка искам да изразя доволството си, че приключихме проекта за електронизация на регистъра. Подаването на заявленията вече става и онлайн и се надявам това да набере популярност. Така ще разтоварим и бизнеса от изпращането на документация на хартиен носител, а и Агенцията от гледна точка на обработката на документите.
Функциите ни са много. Покрай ЕЕ задачата ни е да поддържаме системата за регистриране и промяна на обстоятелства за фирмите, които се занимават с енергийни одити както в сгради, така и в промишлени системи. Агенцията трябва да контролира качеството на обследванията и съответно – сертификатите за зданията, които се издават. Подпомагаме и държавните, и общинските структури във връзка със съставянето на планове и програми за ЕЕ и за възобновяемите източници, както и изготвянето на ежегодните им отчети.
Една от основните ни задачи е отчитането на изпълнението на Националния план за действие по енергийна ефективност.

Колко са фирмите, които осъществяват обследвания за EE на сгради и промишлени системи? Какви тенденции се наблюдават през последните години?
Eнергийната ефективност стана приоритет, а законодателството в тази област е доста динамично. Това е свързано и с промените в европейските изисквания. В публичния регистър на лицата, които извършват обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради са вписани 302 фирми. От 2013 г. се даде възможност и физически лица – а не само дружества – да извършват обследвания на по-малки постройки съобразно категоризацията им в Закона за устройството на територията (ЗУТ). Фирмите, които осъществяват одити на промишлени системи, са 51.
Моето лично наблюдение е, че откакто в ЗУТ бяха записани изискванията за оценка за съответствие и издаване на сертификати за проектни характеристики, много от компаниите, които се занимават със строителен надзор, се вписаха и в базата данни за ЕЕ. Затова имаше бум на регистрациите в един момент. Тъй като работата по обследванията поне за момента е силно повлияна от възможностите мерките за енергийна ефективност да се финансират от европейските фондове, затова тя е някак на приливи и отливи. Дали регистрираните фирми са много или малко – това зависи от състоянието на пазара и подготвяните проекти.

Очаквате ли нов прилив на дружества във връзка с приемането на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради?
Домовете по принцип са извън задължителния обхват на Закона за енергийната ефективност поне към момента. Има условие обаче, че те трябва да са обследвани, за да може обновяването им да се реализира по някоя от схемите. Програмите за саниране са сложни и не завиждам на колегите, които ще ги управляват, най-малкото заради структурата на собствеността в България. Има и допълнителни усложнения – хората се местят от един град в друг, има празни жилища, други домове са общинска собственост или на множество наследници на починали лица…
Все пак трябва да отчетем, че колкото и мащабни да са тези програми, има достатъчно натрупан опит. Да припомним пилотния проект на ПРООН за обновяване на многофамилни жилищни сгради. Същевременно се осъществява и схемата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството по Оперативната програма „Регионално развитие 2007 – 2013“ – „Енергийно обновяване на българските домове“. Убеден съм, че ще се направят правилните изводи от реализацията на двата проекта, за да се структурират новите програми.

Нека направим и кратък преглед на изпълнението на Националния план за енергийна ефективност. Как се справяме в това отношение в сравнение с партньорите ни от ЕС?
Спрямо другите държави от Съюза държим едно средно положение. Въпросът е, че по принцип имаме сериозно изоставане по отношение на енергийната интензивност. То би следвало да се навакса, ако до 2020 г. се изпълнят целите за енергийна ефективност.
Задачите ни са доста амбициозни по принцип. Като имаме предвид най-новата европейска директива от 2012 г. – те стават още по-амбициозни. Отчетите за изпълнението на Националния план се публикуват на сайта на Агенцията и там могат да се видят. Накратко казано, стриктно изпълняваме разписаното в документа, но разпределението по сектори е неравномерно.
Сградите са отличници, там има и преизпълнение, докато промишлените предприятия и търговците на енергия изостават. Това обаче може да се каже, че е нормално, тъй като общините и държавата изпълняват доста проекти за обновяване на обществени здания. Кризата от 2009 г. доста ни засегна, включително и енергийния сектор. Предприятията значително са свили инвестициите, включително и тези в ЕЕ.

Какъв е успехът на общините в подготовката на местните програми за енергийна ефективност, както и на регионалните планове? Предполагам, че и там виждате неравномерност…
Да, така е. В края на миналата година проведохме анкета с общините, за да оценим от какво точно имат нужда. Резултатите показаха, че сравнително малко от тях нямат такива програми – около 20 – 30%. Не сме правили анализ на структурата им, но предполагам, че това са най-малките местни администрации, които нямат капацитет да подготвят и изпълняват подобни планове.
Почти 50% от общините искат подкрепа и съдействие както за подобряването на програмите, така и във връзка с изпълнението им. Местните власти признават липсата на капацитет и на специалисти. Много от тях не могат да отделят ресурс за общински енергийни мениджъри, които да се занимават с тези въпроси. В тази връзка предстоят семинарни обучения на представители на администрациите им.

В Народното събрание е внесен за разглеждане новият Закон за енергийна ефективност. Кои са най-интересните моменти от него и кога можем да очакваме да влезе в сила предвид и наказателната процедура срещу България в сферата?
Проблемът е, че имаше обективно обстоятелство – липсата на правителство и парламент. Това усложни задачата да се направи такъв сериозен норматив. Със закона се въвеждат основните изисквания на Директива 2012/27/ЕС относно енергийната ефективност. Основна целева група на задължени лица, които да подпомагат изпълнението на националните цели, вече са търговците на енергия. Те са главните фигури във фокуса на новия закон. Не отпадат, разбира се, задълженията за обновяване на промишлените системи за 2016 г., като целите се завишават съгласно изискванията на директивата. Поради недобрата икономическа обстановка в страната сме декларирали пред Европейската комисия възможните намаления на задачите. Те са позволени и по директивата.
До момента фокусът по отношение на енергийната ефективност беше единствено и само върху крайното потребление. Ето тук се отваря „вратичка“ за мерки за ЕЕ в системите за пренос и разпределение на енергия.
Необходимо е, а и в закона са заложени да се разработят редица стратегически документи – Национална стратегия за енергийна ефективност, Национален план за сгради с близко до нулево потребление на енергия, Национален план за обновяване на сградите държавна собственост…

Ние всъщност имаме подобни документи…
В светлината на новата директива най-малкото те трябва да се актуализират. А и преди в обхвата на законодателството попадаха сгради с най-малко 1000 кв. м площ. Впоследствие той се разшири – вече правилата се отнасят до здания с над 500 кв. м площ, а от юли догодина ще се обхващат такива над 250 кв. м. Трябва да се направи и добра инвентаризация на постройките в страната – не само на държавните и общинските, но и на частните жилищни.
Продължавам с новото в закона. На практика трябва да се мобилизират четири министерства – на енергетиката, на икономиката, на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта, информационните технологии и съобщенията, което налага много добра координация за разпределяне на отговорностите по ресори.
Това са основните неща. При текстовете, свързани с одиторите, с обследванията, няма съществени промени. Натрупан е опит, практика…
В закона е записано, че трябва да бъде създаден търговски механизъм за финансиране на мерки за ЕЕ и че ще се разработва наредба. Надявам се, че се има предвид методът за търговия с „бели“ сертификати, който ние разработваме в момента по проект, финансиран от Оперативна програма „Конкурентоспособност 2007 – 2013“. Работата ни трябва да приключи тази година и да предложим на министъра на енергетиката една много добра база за подготовка и въвеждане на такава търговия.
Сроковете за приемането на закона в крайна сметка зависят от графика на Народното събрание и от процедурните стъпки. Има срок за отстраняване на нередностите по наказателната процедура, надявам се да го спазим.

Какви други законодателни промени са необходими в сферата на енергийната ефективност, за да се гарантира изпълнението на националните цели?
Смятам, че синхронизацията на нашето с европейското законодателство в сферата върви добре. Енергийната ефективност не е сама за себе си, тя е свързана с енергетиката, с енергията от възобновяеми източници, политиката в тези направления и със задълженията за намаляване на вредните емисии. Политиката в тези направления трябва да се разглежда взаимосвързано и да се изчистят всички противоречия между различните законодателни актове. Давам и пример: за сградите в Закона за възобновяемите източници на енергия пише, че при реконструкции, проектиране и т.н. трябва да се вземе предвид дали могат да бъдат въведени възобновяеми източници на енергия. В нормативите за проектирането това не е вписано и проектантите трябва да познават точно този член от нормативния акт, за да го прилагат. Трябва да се направи анализ и тези проблеми, а и някои противоречия да се изчистят.

Източник: http://vestnikstroitel.bg/news/102493_startira-programata-za-energijna-efektivnost/

Върни се в “Национална програма за енергийна ефективност в многофамилните жилищни сгради”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост

cron