Интервю: Инж. Иван Бойков: Типовите тръжни процедури и документи са приоритет номер едно

Тук можете да прочетете всички новини около Камара на строителите в България
Потребителски аватар
Admin
Site Admin
Мнения: 37
Регистриран на: пет яну 09, 2015 10:56 am

Интервю: Инж. Иван Бойков: Типовите тръжни процедури и документи са приоритет номер едно

Мнениеот Admin » чет яну 15, 2015 6:25 pm

Инж. Иван Бойков: Типовите тръжни процедури и документи са приоритет номер едно

Електронизацията ще ни постави в ясна и предвидима бизнес среда, където състезанието е само на идеи, технологии и цени

Ренета Николова

Инж. Бойков, с какви ангажименти за КСБ стартира първата работна седмица на 2015 г. и как се очертава годината за Камарата?
Очертава се като много интензивна, и то още от първите дни. Цялата седмица бе запълнена с работни ангажименти с представители на институциите и все по теми, които се повдигнаха на последния УС. Сред основните задачи на Камарата през 2015 г., така както бяха приети на Общото събрание, са професионалното образование и създаването на типови документи за строителство. Две изключително големи отговорности. По професионалното образование имаме решения, те ще се развиват напролет, но вече проведохме една среща в Министерството на труда и социалната политика. Предстои друга с министъра на образованието и с Националната агенция „Професионално образование и обучение” за доизясняване на взаимоотношенията, принципните позиции и изобщо насоките за развитие. Реализацията в тази област обаче предстои на по-късен етап.
Сега на дневен ред максимално бързо трябва да се решава въпросът с типовите тръжни процедури за реновиране на сградите по програмата за енергийна ефективност. Това е приоритет номер едно. Знаете позицията на Камарата, че ние подкрепяме тази програма, за която по думите на министър Павлова ще има осигурен бюджет около 1 млрд. лв. Средствата ще бъдат насочени към малките и средните фирми – политика, за която ние отдавна работим. Ще се опитаме да направим адекватна стандартизирана тръжна процедура, като посоката ще бъде, от една страна, тя да е опростена, а от друга – до нея да имат достъп фирмите от 1-ва група, 3 – 5 категория, съгласно Централния професионален регистър на строителя. С въвеждането на определени стандартни нормативни изисквания за строителството, от една страна, ще избегнем порочните практики за дописване на странни изисквания към фирмите, а от друга страна, ще се гарантира качеството на извършваните дейности. Ние проведохме първи разговор с министър Павлова, нагласата е до 30 януари такъв документ да бъде готов и съгласуван, между другото ще го правим съвместно с Асоциацията по изолации, Асоциация „Врати и прозорци”, с архитектите и инженерите, тоест с всички заинтересовани лица, така че да може да излезе един добър документ, с който да се избегнат несъответствията. От страна на Камарата с решение на УС за този проект ще работи специално обособена група, която се ръководи от инж. Илиян Терзиев, председател на секция „Високо строителство”.
Пак от тази седмица започна работа интензивно и другата група за типовите тръжни документи и договори. Направихме една ретроспекция, какво сме свършили до момента в годините. Имаме проекти на над 15 официални документа – за тръжни процедури, за договори за проектиране, за строителство и надзор по различни видове дейности. Ръководител на тази тематична работна група е Андрей Цеков, зам.-председател на Камарата. Тези изработени проектодокументи ще изпратим до всички областни представителства да дадат мнения със срок до края на февруари. Надявам се, че чрез тях ще достигнат до всички заинтересовани фирми. Чакаме предложения за поправки, така че да може да излязат едни съвременни документи в тази посока. Предстои среща с вицепремиера по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев. Знаете, че той и регионалният министър Павлова изказаха становище, че трябва да има стандартни документи, за да се избегнат финансовите корекции, които така или иначе се наложиха, и то главно поради това, че има проблеми и дефекти в тръжните процедури. Разбира се, тук пътят ще е по-дълъг. Предложенията трябва да се съгласуват и с интересите на общините, тъй като те са основен възложител по европейските програми.
В сряда проведохме среща с инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ, въобще започваме годината с една наистина много интензивна седмица. Вероятно тя ще бъде динамична и като цяло, тъй като приключваме един програмен период. Колегите трябва да знаят, че около 2,5 млрд. евро трябва да се усвоят тази година от него, а междувременно започна и новият – 2014 – 2020 г. Стартират две програми, които са одобрени вече и по тях ще се провеждат тръжни процедури. Освен това имаме уверение, че поръчки ще има и по линия на бюджета на Световната и на Европейската банка.
Знаете, че започват тръжните процедури за строителство на два язовира, за първи път от 15 години ще има и хидротехническо строителство. Типовите документи са страшно важни, за да имаме стандартни и ясни процедури. По този начин ще се ограничи и проблемът с обжалванията, ще има много по-малко основания за подаване на жалби и нещата ще вървят напред, а няма да се губи ценно време.
Поуките от предишния програмен период са ясни. Камарата работи много активно и се надяваме, че до пролетта ще имаме готови документи, одобрени от правителството, така че търговете да стартират по тази схема. Това е основната ни задача като Камара, а също и на голям кръг от други наши колеги от организациите, с които имаме взаимоотношения.
Започна работата и по един много сериозен проблем, по който сме си поставили задача още миналата година – това е единната номенклатура на СМР. Той също е свързан с реализацията на европейските програми, но и с огромна работа. По темата през миналата година под ръководството на зам.-председателя Пламен Иванов се проведоха две срещи с доста широк кръг професионалисти. Задачата, която ни постави Управителният съвет, е до следващото заседание да имаме изготвено задание. Колегите, които работят в строителството, знаят, че тук също има широк кръг интереси, предстои огромна работа, която обаче ще ни помогне да вървим към електронизация на целия процес, ще подпомогне електронните търгове и е пряко свързана с типовата документация. Тоест ние се стремим да обхванем всички процедури, така че фирмите да работят по-лесно и по-ефективно. Като прибавим към това и трите закона, които изготвихме миналата година и бяха на разположение на предишните правителство и парламент и които ние ще представим и пред настоящите правителство и парламент с цел те да бъдат приети, ще видите, че така ще покрием целия строителен процес – от принципите през устройството на територията до СМР. Всичко това ще ни доближи изключително много до нашите напреднали европейски партньори. Ще помогне за електронизацията и ще ни постави в ясна и предвидима бизнес среда, където състезанието ще бъде само на идеи, технологии и цени.

Инж. Бойков, стана ясно, че ще се пише нов ЗОП, КСБ получи уверение, че нейни представители ще бъдат поканени в работната група, така ли е?
Вече не е уверение, а решение. Както виждате, бързо се развиват нещата. Имаме двама професионалисти, представители на Камарата, които ще участват в тази работна група. Процесът се координира от зам.-председателя Андрей Цеков, който отговаря за нормативните документи. От днес започваме сериозна кампания, която разчитаме да стигне до всички фирми. Знаете, че ние имахме едни предложения, които бяха в основата на предишния ЗОП, но те в окончателния вариант почти не присъстваха. Част от тях актуализирахме и изпратихме на 5 януари на вицепремиера Томислав Дончев. За разработването на останалите ще разчитаме на изключителна активност от нашите членове за нови предложения. Разчетът ни е в рамките на един – два месеца да получим тези предложения, да ги обобщим, да ги направим правно състоятелни и да ги вкараме в тази работна група като предложения на Камарата. Колкото по-бързо стане това, толкова по-добре. Към момента групата все още не е провела заседание.
Ние знаем, че в АОП се пише проект за нов закон, който след това ще бъде разглеждан от работната група, допълван и коригиран. Там ще бъдем изключително активни относно нашите предложения. Имаме вече опит – с вицепремиера Дончев работихме по по-предишния ЗОП, тогава успяхме да вкараме революционно изискването за опит да се взима от нашия Регистър, след това лека-полека това бе променено, но ние пак ще предложим Регистърът да се включи активно в новия ЗОП, тъй като считаме, че нашият ЦПРС може и трябва да бъде част от системата за електронните търгове.
Ето ви пак връзката с това, което правим. Една сериозна и разгърната програма, с много работници, която реализираме буквално от днес. Това са изискванията на нашите членове и на УС. Темата миналата година беше дискутирана от отделни фирми и колеги и на общите събрания, които се проведоха в областните представителства. Сега ще разчитаме не само на актива на КСБ, но и на всички фирми в системата, като ползваме Регистъра, нашата мрежа в страната, за да имаме максимално разгърнати предложения. За целта стартираме и форум в сайта на Камарата. Той ще бъде факт след две седмици, така че и по електронен път ще събираме информация, за да обхванем максимално интересите на нашите колеги. Това е по нормативните документи, които са ни възложени с решенията на УС и на Общото събрание. Отделно продължаваме изключително интензивните си контакти с оперативните програми, с държавните структури.

Какви бяха водещите теми на проведените през седмицата срещи и какво предстои?
С председателя на Камарата инж. Светослав Глосов проведохме среща с председателя на Държавен фонд „Земеделие” Румен Порожанов, на която бяха обсъдени както някои сериозни проблеми, които пречат на реализацията на проектите, така и съвместната ни дейност през годината. Имаме много добър опит и сътрудничество. Мисля, че над 500 проекта се пуснаха с наша помощ преди две години, като Камарата предостави експерти за оценката им. Успяхме да помогнем до малките и средните фирми да достигнат изключително много проекти, които те реализираха. Знаете, че ДФ „Земеделие” работи предимно с малки и средни фирми. Така че ние ще продължим този път за защита на интересите им.
В сряда имахме среща с АПИ, на която присъстваха и инж. Росен Колелиев, член на УС и председател на секция „Инженерна инфраструктура“, и инж. Валентин Зарев, председател на секция „Проектиране и строителен надзор“. Тя бе насочена към разширяване на сътрудничеството чрез провеждане на периодични работни срещи, на които да дискутираме промените в нормативната база, свързани с пътното строителство. Обединихме се около необходимостта за регламентиране на статута на подизпълнителите, както и около предложението в новия ЗОП като задължително условие да бъде включено изискването те да имат регистрация в ЦПРС. Поставен бе и въпросът за мястото на МСП по пътната поддръжка и дейностите, които се обслужват от Агенцията. Там имаме сериозна работа за вършене. От АПИ предпочитат да подписват договори на големи лотове, с големи компании, но в крайна сметка после пак малките фирми вършат работата, само че при други, по-тежки условия. Ще се опитаме да сменим тази философия. Това е трудно и ще отнеме време – знаете, че договорите са многогодишни, но ще се опитаме да променим нещата и да подкрепим малките и средните фирми. Ненапразно ги споменавам, тъй като това е водеща политика на Камарата. Знаете, че 90% от фирмите членове са малки и средни. Често ме питат какво правим за тях. Разбира се, за конкретно дружество не може да направим много и не бива да се работи само за дадена компания, но ето основната ни дейност е свързана именно да създадем условия за работа на тези колеги, тъй като МСП са най-уязвими от кризата и най-трудно се адаптират в средата.
Продължаваме нашата дейност и по един голям проект, който стартира успешно и по който работим заедно с държавата. Става въпрос за лот 3.2 на магистрала „Струма” – преминаването през Кресненското дефиле. Знаете нашата кампания за търсене на алтернативни варианти на 15 км тунел. Тръгнахме от нула, с много сериозни обструкции, а в момента вече сме стигнали до готов проект за ОВОС, продължаваме да събираме експертни мнения, така че да защитим пред ЕК друг вариант на трасето.
Много хора ще запитат защо Камарата се занимава с този проект? Занимава се, защото се очаква да се спестят около 200 – 300 млн. евро, които ще отидат за работа на български фирми, най-вече по магистрала „Хемус”, където няма осигурено финансиране. Освен това, ако се приеме алтернативният начин – това ще даде възможност на родните компании равностойно да се състезават с чуждите за реализацията на този изключително важен и за България, и за ЕС проект. Тоест тук интересите на държавата и на бранша съвпадат.

Във вестник „Строител” започнахме рубриката „Региони в растеж”, в която питаме какви са проблемите на фирмите по места в регионите на страната. В началото на годината стартират срещи на ниво ръководство на Камарата с областните представителства, където ще има по-широк кръг от компании и такива, които не са членове на КСБ, за да се коментират въпросите, които ги вълнуват, и да се получава отговор от първа ръка. Кажете ни нещо повече за това.
Има решение на УС от последното заседание, което беше в София. Някои колеги изказаха съображение, че много ограничен кръг фирми се включват в нашите мероприятия и доста въпроси остават без отговор. За да се реши този проблем, УС възложи на председателя и на членовете на съвета да се срещнат с всички областни представителства, но не в рамките на председателя и членове на областния съвет, а с колкото се може повече фирми от района, дори да не са наши членове. Искаме да има двустранна полза. От една страна, да обясним на колегите какво правим като Камара, защото много често тази информация не стига до тях, те са заети с ежедневна борба за оцеляване. От друга страна, искаме да си поговорим с тях, да чуем какво им пречи в системата, какви предложения имат. Ще използваме тези срещи, за да се видим и с кметовете. Камарата всяка година има срещи и на ниво централно ръководство, и на ниво местна власт, работим много активно с кметовете и областните съвети също по тези теми. Искаме да разширим достъпа до информация на всички колеги и да си сверим часовника с тях, така че да бъдем по-ефективни и в услуга на техните интереси, защото Камарата прави точно това – тя не работи за ръководството си, тя работи за своите членове.
Стартираме тази поредица от срещи през февруари с разчет да сме готови до есента. Ние ще ги информираме постоянно чрез областните представителства и системата на Регистъра какво правим, какво се случва и какви са резултатите. Тук много разчитаме на вестник „Строител“, тъй като той е директният медиатор до всяка една строителна фирма. Тези срещи са стратегически важни и честно ще кажа, че Камарата някак си в годините започна да работи рутинно и ще бъде полезно малко да ни се накарат хората, за да се ориентираме и коригираме в своите действия.

Един от проблемите, който най-често се дефинира от фирмите, е липсата на регламент за подизпълнителите. Тук Камарата има ли ясна позиция?
Това е темата, която постоянно се поставя във всякакви разговори, включително и на УС. Трябва колегите да разберат, че тя е сложна. Необходимо е ние да съвместим по най-добрия начин интересите на главните изпълнители и подизпълнителите. Проблемът съществува, той е много тежък, от него произлиза междуфирмената задлъжнялост, от него произлиза и основното недоволство и напрежение в Камарата – трябва да си го кажем в прав текст. Ние няколко пъти сме давали предложения в тази насока. Включително, както вече споменах, в понеделник изпратихме тези предложения до вицепремиера Томислав Дончев (вж. стр. 10 – 11). Едно от тях е да може главният изпълнител в процеса на работа да променя листата на подизпълнителите, разбира се, съгласувано с бенефициента, защото някак си не се разбира, че на големи обекти, където се случват търкания и проблеми, работят по 100 – 120 подизпълнители. Нормативната уредба сега допринася за това, на обекта да има няколко официални подизпълнители, а другите да се наричат доставчици на услуги, с което стават търговци. Този статут не ги защитава и не им гарантира заплащането на СМР, които извършват. Това се видя и в Регистъра – когато трябва да докажат опит, те не могат да покажат документ, че са работили като строители. Тоест от един формален акт не могат да се подредят взаимоотношенията в строителния процес. Оттук се получават и неплащане, съдебни искове и недоволство. В новата директива е разписано, че държавата директно може да се разплаща с подизпълнителя, но това е много тънка материя, защото каква е ролята на главния изпълнител, когато някой може да действа през главата му, а той има ангажимент към изграждането на обекта, не подизпълнителите. Така че тук трябва да се работи много активно, включили сме група юристи, които да готвят текстове по темата. Но разчитаме и на колегите сега, в тази кампания, да дадат своите предложения, тъй като въпросът е много сложен за решаване. Трябва да се намери баланс на интересите, а те са от много посоки. Необходимо е да се реши окончателно този проблем, защото той е сериозен и за държавата, и за нас.

Има очаквания за по-голяма намеса на Камарата при взаимоотношенията между фирмите. Хората имат нагласа тя да бъде регулатор при етични казуси. Дойде ли време за промяна на Етичния кодекс и ако да, в каква посока?
Това е област, в която търпим критики. Честно казано, не е моя работа да правя оценка на Етичната комисия, тъй като това е орган на УС, но тя така и не заработи в изминалата година. А имаше решение на Общото събрание и още има, че трябва да се преработи Етичният кодекс и комисията да играе много по-сериозна роля, тъй като това е инструментът на Камарата, който може да бъде медиатор в проблемни отношения между наши членове, а дори и между фирми, които не са наши членове, какъвто опит имахме при предишния мандат. Успешен при това. Би трябвало на следващия УС тази тема да се разисква и да се определят конкретни отговорници и срокове за реализация. Много е важно да заработят етичните комисии по областните съвети, където е първото ниво на проблеми.
Бих посъветвал колегите да започнат да включват арбитражни клаузи в своите договори, защото, когато ги има, въпросите се решават бързо, а когато минат през съдебната система, понякога се обезсмислят, тъй като резултатът излиза след няколко години. Системата с арбитража работи в цяла Европа. Повечето чужди фирми я използват. Камарата няколко пъти имаше инициатива в тази насока, дори бяхме стигнали до идеята да правим арбитраж и към Камарата. Засега сме отчели, че това не е толкова ефективно, но има над 20 арбитража в България. Ние може да сключим договор и да препоръчаме на нашите колеги през кой арбитраж да вървят. Това е модерният начин за изчистване на такъв тип проблеми.
Етичната комисия обаче е най-важна, тя е тази, която може да се намеси още в самото начало. Така че това е важна сфера, в която ни предстои да направим промени през настоящата година, деликатна е, защото става въпрос за взаимоотношение между фирми – наши членове, и всеки е прав за себе си. Камарата не може да бъде арбитър, но може да бъде медиатор, защото много често истината се оказва по средата.

Какво ще пожелаете на колегите си?
Ще има изключително активна работа през тази година. Аз се надявам да започнем по един по-добър начин изпълнението на оперативните програми. Но пак подчертавам, че всичко зависи от фирмите, от тяхната активност. Нека ни търсят, да предлагат решения и идеи, дори нека ни се карат, за да може да решаваме проблемите. Камарата има необходимия авторитет пред всички държавни структури, нейната дума се чува в европейски мащаб. Колегите трябва да се възползват от възможностите на организацията.
Пожелавам им да са здрави, всичко друго се нарежда.

Върни се в “КСБ”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост

cron