Доц. д-р инж. Любен Любенов: Работата за нас е мисия, призвание и отговорност

Прочетена: 978

Георги Сотиров

Доц. Любенов, в началото сме на кандидатстудентската кампания. Какво правите, за да привлечете по голям брой нови възпитаници?

Всички университети търсят разнообразни форми, за да информират бъдещите студенти за предлаганите от тях специалности. През тази година разчитаме и на настоящите възпитаници. Предоставихме на Студентския съвет възможността да организират и проведат участието ни в кандидатстудентските борси. Помогнахме им, разбира се. Търсим по-непосредствени контакти с абитуриентите, което могат да направят само с година-две по-големи младежи с опит като студенти…

В София, Пловдив, Стара Загора и Хасково нашите възпитаници доказаха, че в това отношение сме на прав път. Също така сме активни в различните социални мрежи. Съобразно с огромния пътникопоток в столичното метро – рекламираме и там. От „Топливо” АД ни разрешиха да качим послания на техни билбордове… С други думи, освен обичайната, позната от години кандидатстудентска кампания, търсим нови, неизползвани досега методи за информация и реклама на нашето висше училище.

Ваши съмишленици са и многобройните випускници на „Любен Каравелов” през годините. Днес децата на строителните офицери, на управителите на компании, на архитектурни студиа е повече от естествено да се насочат по пътя на родителите си.

Това е вярно и е един от големите плюсове на нашето висше училище. Притежаваме авторитет, завоюван и на големите строежи при изграждането на икономиката на страната. Сигурно е излишно да споменавам, че на всички крупни инфраструктурни обекти емблемата на нашето училище, на неговите възпитаници през годините е запазена марка.

Борбата за всеки абитуриент понякога рефлектира в намаляване на изискванията за учебната дисциплина на студентите, а и на взискателността на техните преподаватели.

Колкото и да е трудно, трябва да кажа, че тази ситуация е притеснителна. Но поне според мен учебната дисциплина запазва своята същност в едни поне традиционни за нашето висше училище рамки. Все пак ние сме наследници на една военизирана структура, където понятието „дисциплина” в различните му проявления беше издигнато в ранг на задължителност.

По отношение на преподавателите мога да кажа, че в болшинството си това са утвърдени в науката и практиката хора, учени с високи изисквания… Хора, които не от позицията на силата, а с авторитета си, със знанията си задържат вниманието на студентите в залите или лабораториите. По този начин те активно влияят на мнозинството на нашите възпитаници за получаване на повече знания, нова и разнообразна подготовка, какъвто впрочем е и смисълът на работата на академичния състав.

Като зам.-ректор по учебната част ще Ви помоля да се спрете на вижданията Ви в об­ласт­та на структурата на учебните планове. Какви нови дисциплини и форми на обучение да очакват Вашите студенти, а и кандидат-студенти?

По отношение на учебните планове сме длъжни да изпълняваме новите държавни изисквания за специалностите „Архитектура” и „Строително инженерство”. Има промяна в хорариума за някои дисциплини, което се прави с оглед на нови и модерни виждания за развитието на образованието в училището ни. Основно това се отнася за по-задълбоченото изучаване на специалните предмети.
Архитектурата, като медицината и правото, е регулирана професия и ние сме длъжни да спазваме конкретните държавни изисквания за това. В Архитектурния и Строителния факултет имат сериозно развитие в контактите с професионалните камари и с водещи строителни фирми, за да можем по-точно да спазваме изискванията на професията в реалния живот на обекта.

Интересно ще бъде, ако е възможно да направите сравнение на подготовката на курсантите, какъвто сте бил и Вие, и на днешните студенти. Има ли разлика?

Това е сложен въпрос. Най-лесното ще бъде, ако се измъкна със сентенцията: „Историята ще покаже…”. Но понеже съм бил и съм от двете страни на барикадата – и като студент във военното строително училище, и сега като преподавател във ВСУ „Любен Каравелов“, мога твърдо да декларирам, че това, което дава академичната общност при нас и преди, и сега, е на едно много високо равнище. Разбира се, днес времената са други, динамиката в развитието на икономиката предполага различни темпове и ние сме длъжни да се съобразяваме с нея, както и студентите ни.
Наши възпитаници в две последователни години са носители на приза „Студент на годината“ в област „Технически науки“. Също така те са традиционни участници и призьори в редица архи­тек­турни конкурси.

Разкажете за личните си професионални и научни планове във ВСУ.

Като зам.-ректор имам доста административни задължения. Изборът ми за такъв от уважавания от мен ректор, проф. д.а.н. арх. Борислав Борисов ме задължава обаче да поддържам добро професионално равнище.

Новото ръководство на ВСУ от самото начало, след като безапелационно спечели доверието на академичната общност, утвърди вижданията си за развитието на образователния процес. Бихте ли конкретизирали някои от тях?

Да, ние от есента влизаме в първата учебна година като нова администрация. Надявам се стартът да бъде успешен. С няколко думи – ще се стремим за запазване на високото качество на обучение, попълване на преподавателския състав с високообразовани професионалисти, амбицирани да работят за авторитета на училището, за собственото си утвърждаване, и което е най-важ­ното – за подготовката на студентите. Лично аз се надявам на успешно начало на две нови магистърски програми в Архитектурния факултет – по „Урбанизъм” и по „Дизайн”. В Строителния факултет традиционно на високо равнище вървят магистърски програми по „Строителни конструкции”, по „Технология и управление на строителството”, по „Управление на инвестиционни проекти” и т.н.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 16.07.2017. Категория Наука, Новини. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *