Проф. д-р инж. Валентин Николов: Строителните фирми с охота назначават наши възпитаници

Основното предимство на обучението във ВТУ е, че ние не произвеждаме безработни

Прочетена: 519

 

Георги Сотиров

 

Мисията на ВТУ „Тодор Каблешков” е да бъде интердисциплинарна академична институция, основаваща се на богати исторически традиции, професионализъм и новаторство, за изграждане на специалисти на високо професионално равнище, способни да научат и прилагат знания във всички аспекти на сухоземния транспорт при съчетаване на образование, научни изследвания и възпитание в духа на съвременните национални и европейски ценности.

Проф. д-р инж. Валентин Николов преподава във ВТУ дисциплината „Пътища”. Той е автор на единствения учебник с ръководство по проектиране и строителство на пътища. Предстои тяхното четвърто издание. Учебникът се ползва от останалите вузове, обучаващи студенти по тази материя. Професорът има договор с МАДИ (Московския пътно-строителен институт) учебникът му, допълнен с материали и на колеги от московския институт, да излезе и на руски език.

Проф. Николов, благодаря ви, че приехте поканата ни да представите на читателите вашата специалност, а и да споделите мисли относно подготовката на студентите във ВТУ „Тодор Каблешков”.

Стратегическата цел, която нашето висше училище си е поставило, е да подготвя студенти, които след дипломирането си да имат правото да прилагат наученото при нас в работа по проектирането и изграждането на транспортната инфраструктура, като засега повече от завършващите се реализират в областта на пътното строителство. Такава е държавната политика и затова има оживление в строителството на автомагистрали и пътища. Радващото е, че това сложно и отговорно строителство основно става с наши кадри не само като проектанти и изпълнители. Наши възпитаници вече са на позиции в средния ръководен ешелон. Те са директори на фирми, шефове на окръжни пътни управления и т.н.

Във факултета ние обучаваме както бакалаври и магистри, така и около 15 докторанти. Основната идея е добре да взаимодействаме с потребителите на наши кадри още на ниво изработване на учебни програми, после през целия учебен процес до защитата на дипломните работи. Разглеждаме тази идея като двустранен процес от взаимна полза. Естествено е, че наши студенти са на стаж във водещи фирми от областта на инфраструктурата. Там те имат възможност да научат неща от практиката, а и да приземят мечтите си по време на следването. Строителните фирми от своя страна също участват равнопоставено – просто се оглеждат за нови кадри, преценяват нашите възпитаници, нивото им на подготовка, хъса за развитие и т.н. При всички случаи мнозина от нашите стажанти остават на работа при тях и това е добър атестат и за нашата преподавателска дейност.

Известна е обществената мисия на ВТУ, която се предопределя от традицията в обучението на транспортни кадри за железопътния транспорт и от признанието за тяхното качество. Подготвени са поколения специалисти в областта на организацията и управлението на транспортната инфраструктура и подвижния състав на железопътния транспорт. Да споделите мисли за призванието на преподавателя.

Позволете една по-различна гледна точка. Особеното на обучението по нашата дисциплина е, че ние не произвеждаме безработни. Осигурителният доход на студентите, завършващи специалността „Транспортно строителство”, е най-висок в страната след започване на тяхната същинска работа за първите три години трудов стаж. Това е статистика. Има публикувани документи за равнището на висшите учебни заведения за 2012 г. и там този доход е един от показателите, по които се формира рейтингът на вузовете по професионални изисквания.

По направлението „Строителство, архитектура и геодезия” нашите възпитаници, след като се дипломират и започнат работа, получават най-високия осигурителен доход. Това е така най-вероятно защото нашите студенти, имам предвид и от останалите вузове по сродните специалности, учат здраво през семестрите, карат отговорни практики и накрая излизат като знаещи и можещи инженери, проектанти и строители. Звучи приятно като факт и затова го споделям. Студентите от ВТУ имат възможности да пътуват в чужбина, където провеждат своите практики и стажове по специалността си – до Петербург, Москва, Виена, Атина, Истанбул. Освен това ползват програма „Еразъм”, която предлага по-дълги стажове по съответните научни дисциплини в Италия, Германия, Португалия.

Да припомним на нашите читатели, че Висшето транспортно училище е правоприемник от 1923 г. до днес на различни по вид и организация на дейността си училища. Има дългогодишна традиция в обучението на транспортни кадри за железопътния транспорт и носи в себе си белезите от тези преходи, своите активи и пасиви.

Това е вярно, но също така ВТУ осигурява условия и за пълноценен студентски живот, за качествено обучение, както и за сверяване на часовника с възможностите, които чуждите вузове и държави предлагат на младите хора, избрали нашата или близки до нея специалности.

 

Длъжен съм да защитавам знанията си и пред професорите, и в работата си на обекта

Борислав Кочев е студент II курс, специалност „Транспортно строителство”, задочно обучение, във ВТУ. Завършил е Строителния техникум „Хр. Ботев”. Работи в строителна фирма като технически ръководител в областта на високото строителство и на инфраструктурата.

Аз идвам във ВТУ от едно уважавано от всички средно училище, но тук изискванията са съвсем други – обемът е много по-голям, колегите са с еднакви интереси, преподавателите са ерудити в своите области. Доценти и професори, които са заслужили своето място под слънцето с издавани учебници, с научни публикации, с обучението на не един или два випуска студенти.

Очните занимания са много натоварени и трябва активно и съсредоточено внимание във всеки един момент от преподаването. Нямаш право да изпускаш и минута от лекциите. След това, разбира се, е задълбочената подготовка у дома, интернет, консултациите със завършилите вече колеги от фирмата, т.е. всеки по своему се старае да затвърди или да повиши това, което му е преподавано в краткото време на очните занятия. Всеки един час, всяка една лекция с нашите преподаватели е елемент от нашата подготовка. Взаимно опознаване. Вълнението на един задочник е много силно. Дали във времето на очните занятия той ще бъде на ниво да възприеме лекциите, дали консултациите ще бъдат достатъчни за солидна следваща подготовка. Дали аз самият ще бъда в състояние да възприема преподаваното, да го науча, да го развия допълнително и след това да защитя знанията си на изпитите…

Иначе работя по специалността си от техникума. Нашата фирма печели обществени поръчки в общините Божурище и Костинброд. Бил съм технически ръководител при изграждането на детска градина, физкултурен салон, зала за бойни изкуства, водопроводи, канализация. Очаквам и други предизвикателства в работата си и затова залягам здраво над изпитите си във ВТУ.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 11.05.2013. Категория Наука. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *