Инж. Добромир Щилянов: Най-голямото предизвикателство за мен беше реконструкцията на Лъвов мост

Тук се дава шанс на млади хора, които израстват и остават да работят в компанията

Прочетена: 3499

Мартин Славчев

Инж. Щилянов, разкажете на читателите на в. „Строител” за Вашата професионална биография. От колко години сте в „Главболгарстрой“ АД?

Вече 9-а година съм в „Главболгарстрой“ АД. Преди това не съм се занимавал със строителство. Средното си образование завърших в Техникума по химични технологии и автоматизирани системи в Ямбол, от където съм и родом. През 2003 г. се дипломирах в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), специалност „Водоснабдяване и канализация”, профил „Мрежи и съоръжения”.

Кой беше първият Ви обект?

90 Постъпих на работа във фирмата по обява за технически ръководители без стаж. Първият ми обект беше изграждането на бизнес център на Hyundai в София под ръководството на инж. Иван Митрев, който сега е главен изп. директор на „ГБС – Инфраструктурно строителство” АД. До ден днешен не мога да забравя как той ме учеше да меря с нивелир. Тъй като практическата подготовка в УАСГ не е на необходимото ниво, ми се наложи много бързо да се уча на строителната площадка. Бях на този обект в продължение на 9 месеца до неговото предаване. Така започна моят трудов стаж в бранша.

На какви други обекти сте работили?

След Hyundai работих върху една офис сграда, а след това – по изграждането на жилищния комплекс Winslow Gardens в столичния квартал „Манастирски ливади”. По-късно, в продължение на година, участвах в строителството на метростанция „СУ Св. Климент Охридски“. След това 15 месеца правихме много тежка реконструкция на Полиграфия Oфис Център в София. Когато приключихме и този обект, бях назначен за главен инженер при реализирането на Sofia Ring Mall.

Това ли беше най-предизвикателният Ви обект?

На този обект научих много неща, но най-предизвикателният за мен беше реконструкцията на Лъвов мост. Много тежък инженерен проект, изпълнен за изключително кратко време. Това действително беше сериозно начинание. Работихме при неблагоприятни атмосферни условия, постоянно имаше аварии. Видимата част от обекта в момента не представлява и 10% от това, което е свършено под земята. Като мащаби проектът за реконструкцията на Лъвов мост е около 20 пъти по-малък от Sofia Ring Mall, но в пъти по-сложен.

Най-трудната част беше изместването на главните владайски колектори – ляв и десен, без да спираме работата на цялата система, която отвежда над 30% от горния оток на София до ПСОВ Кубратово. За да стане възможно всичко това, трябваше първо да се изградят новите колектори и старите да се преместят към тях. Тази процедура се оказа доста сложна, защото до този момент не беше правена в такива мащаби.

91Други дейности, извършени на Лъвов мост, бяха изместването на ел. инсталацията и изграждането на двата тунела, които минават под реката. Всичко това беше направено в много тежки условия. Въпреки трудностите успяхме да завършим обекта два месеца преди крайния срок.

От сравнително скоро заемате длъжността изп. директор на „Главболгарстрой“ АД, как се чувствате на тази позиция?

В момента като изп. директор се занимавам основно с организацията на производството на обектите на дружеството, както и с тежките оферти, по-специално в частите ценообразуване и технологии.

На тази позиция съм от 16 март 2015 г. Ще излъжа, ако кажа, че е лесно, но определено е предизвикателно и интересно. Буквално преди дни например започнахме изграждането на депо за фаялитов отпадък в Медодобивния завод на „Аурубис България” АД в Пирдоп, същевременно строим и 20-километровото разширение на транзитния газопровод към Турция, няколко офисни и жилищни сгради и не на последно място – подготвяме началото на строителството на лот 3.3 от АМ „Струма“. Това са изключително разнородни проекти и от професионална гледна точка е и късмет, и изпитание.

Какви са целите на компанията в близко бъдеще?

Нашата сила е в средноголемите и големите проекти в областта на високото строителство, инженерната инфраструктура и енергийните проекти, особено в част „Газоснабдяване”. Става въпрос за обекти с голяма РЗП, където се изисква наличност на много кофражи и др. В момента в групата на „Глав­болгарстрой“ работят над 2000 души, т.е. имаме ресурс – кадри и техника, така че можем да изпълняваме тези обекти качествено и в срок.

Смятаме да продължим да развиваме и производствените си бази. Знаете, че „Главболгарстрой“ АД е една от българските компании, които са създали собствена технологична линия за производство на главни греди за мостови конструкции от предварително напрегнат стоманобетон. Вече близо две години в клона на компанията в Самоков се изработват такива елементи и успяхме в пъти да надминем първоначално заложените обеми. Идеята ни е да се наложим като един от основните доставчици на пазара, като предложим максимално конкурентни цени и условия.

Бумът, който се наблюдава в дребното жилищно строителство, не е нашата сфера. Има редица причини за това. Например нелоялната конкуренция.

Според Вас от какво се поражда сивият сектор в строителството?

Сивият сектор се поражда от инвеститорите. Прекомерното желание за сваляне на цените води до влагането на некачествени материали, а от там и до изсивяване на сектора. Наемат се работници, които не се осигуряват, за да излезе по-евтино. В една напълно изрядна компания като „Главболгарстрой“ АД допълнителните разходи за един работник са между 65% и 85%. Това са средства за осигуровки, облекло, транспорт и т.н. Компонентите са много. Затова ние сме с около 10-15% по-скъпи от повечето малки фирми.

Как се справяте с един от най-големите проблеми на бранша – липсата на квалифицирани кадри?

Аз съм продукт на „Главболгарстрой“. Това дружество винаги е било подобно на футболните отбори. И ние имаме своя школа, в която се произвеждат кадри. Тук се дава шанс на млади хора. Те израстват и остават да работят в компанията. Не се разчита на привличането на вече доказани кадри от външни фирми.

Самият процес по изграждането на ръководител-проект отнема между 5 и 7 години. Тук не става въпрос само да се извърви пътят по цялата стълбица от помощник технически през технически ръководител, отговорник на един и накрая до ръководител на група обекти, а да се мине през различни видове проекти. Универсалният и успешен ръководител-проект трябва да е натрупал опит и във високото строителство, в инженерната инфраструктура, дори в ниското строителство. При енергийните проекти вече се изисква по-голяма степен на профилираност.

В момента средната възраст на инженерния състав на компанията е около 32 години. Т.е. заложено е на изключително млади специалисти. Разбира се, всеки трябва да има потенциал и желание да се развива и да разбира строителния процес.

92Вашите принципи, които спазвате в работата си?

Според мен има няколко основни принципа, които всеки трябва да спазва по време на работа. Те трябва да се следват и от младите специалисти. На първо място винаги е безопасността. Защото дори най-хубавият проект губи своите качества, когато на него има нещастни случаи. Затова основната наша задача е да си пазим хората и да спазваме определените мерки за безопасност на труда. Второто важно нещо е да се изпълни икономическият показател на обекта, или иначе казано, да ти излезе сметката. Третото, което върви ръка за ръка с предходното, е срокът. Той е от съществено значение и ние стриктно държим да бъде спазен. И разбира се, не на последно място – качеството. Когато всеки спазва тези основни принципи, нещата се получават. В крайна сметка строителство го има, откакто свят светува, а основните неща са си същите. Много малко неща са се променили. Например сграда се проектира от горе на долу, а се изгражда от долу на горе. Тази база няма как да се промени.

Как виждате ролята на Камарата на строителите в България (КСБ) за развитието на бранша?

Категорично трябва да има такава браншова организация като КСБ. Тя обединява общото мнение на строителните компании и представя бранша пред законодателната и изпълнителната власт. Работи и по промените в нормативната база, свързана с професията.
За съжаление Камарата, тъй като е неправителствена организация, няма необходимите инструменти, за да се бори със сивия сектор в строителството. Тя може само да се опитва да регулира нещата. Но когато самият инвеститор не изисква да се наеме вписана в ЦПРС фирма, притежаваща необходимите категории, не виждам какво в случая може да бъде направено от КСБ.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 02.06.2016. Категория Строител. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *