Инж. Николай Чомаковски: Като строителен мениджър искаме да дадем на инвеститора една пълна и прозрачна услуга на най-добрата стойност и в желания срок

В момента изпълняваме 54 обекта в цялата страна

Прочетена: 246

Ренета Николова

Инж. Чомаковски, в разгара на строителния сезон кои са най-интересните обекти, по реализацията на които работи „Пайп систем“ АД?

Обектът, който тази година искам да реализирам в рамките на новото начинание на „Пайп Систем“ АД като „строителен мениджър” или главен изпълнител, е новата болница „Света София“ на д-р Мазнейкови. Тя се води разширение на старата, но всъщност е три пъти по-голяма от нея. Предвидено е двете части да имат топла връзка, която ще бъде изградена след официалното откриване. Вярвам, че сградата ще се впише чудесно в пейзажа в района. На покрива е предвидено да има ресторант. Смятам, че ще се получи много красиво. Обещал съм си, както и на инвеститора, до края на октомври тази година да вземем Акт 16 и да въведем сградата в експлоатация. Вложили сме голяма част от усилията си там, учим много нови неща, има много казуси, но пък успяхме да спечелим доверието на инвеститора. Заедно с арх. Цветан Петров, който работи по проекта, с екипа на „Пайп Систем“ и добрата организация, която съм направил на обекта, ще успеем да пуснем болницата в срок. Това е първата сграда, която реализираме сами като строителен мениджър.

В момента сме част от градежа на един интересен хотел в Равда с РЗП 48 хил. кв. м и 520 стаи, 5 звезди. Намира се зад аквапарка и ще носи името „Аква Парадайз“. Собствениците са установили, че 70% и повече от хората не ходят до морето, а се забавляват на водните атракции, на басейните. И всъщност разширяват аквапарка, правят този много голям хотел, за да привлекат повече туристи и да имат по-добри резултати.

Друг подобен проект е хотел „Астория“ в кк Златни пясъци, който обаче няма да бъде готов за настоящия сезон. В София в момента един от най-сериозните ни обекти е „Гаритидж Парк“. Това е мултифункционален затворен комплекс. До него правим новата сграда на „Телерик“ – Rich Hill. Продължаваме също така с работата по „Милениум център“ в центъра на София. Там хотелът ще бъде един от най-добрите в столицата. Това е първата сграда, която има предвидена хеликоптерна площадка на покрива, в нея ще има няколко големи ресторанта и казина. Най-вероятно догодина ще бъде открита. Сред обектите, които реализираме, е и хотел HYATT в столицата. Това е доста голямо предизвикателство. В този хотел, който е част от голяма американска верига, едно от най-специфичните изисквания е свързано с пожарогасенето, защото застрахователите са доста взискателни. При реализирането му трябва да се изпълнят българските изисквания, но и американските стандарти (NFPA). Ние имаме опит в тази сфера от времето, когато участвахме в тръжната процедура на първия хотел Mariott в Скопие. Във Велико Търново също строим няколко интересни обекта. Там имаме вече утвърдено партньорство с компанията „Екстрапак“ и изпълнихме инсталациите по трети техен завод. Работим по една луксозна хотелска резиденция „Света гора“ над Велико Търново. В Шумен имаме 3 – 4 индустриални обекта, сред които са „Алкомет“. През 2017 г. на годишните награди на КРИБ бяхме номинирани в категория „Растеж“ заедно с „Алкомет“, които взеха приза. Надявам през следващите години да настигнем победителите. Реално имаме 54 обекта, по които работим в момента. Спечелихме един много интересен обект, който започваме и който е едно от нещата, които се случват за първи път в България – склад за съхранение, дигитализиране и унищожаване на архиви. Той е франчайз на една немска фирма. Ще се намира в индустриалния парк на Божурище. Във всички производствени мощности, които са направени, ние сме участвали и сега ще бъдем главен изпълнител на този обект. Това е предизвикателство, което тепърва ни предстои. Наскоро приключихме инсталацията по новите мощности на завода на „Рубела“ в Рудозем. Ще пропусна може би нещо, защото изпълняваме много обекти. Опитваме се да покажем, че една фирма може да се развива, без да участва в обществени поръчки.

Разкажете ни малко повече за новото в „Пайп систем“ АД, известни сте с това, че сте ориентирани към иновациите, стремите се да предлагате най-доброто решение за Вашите клиенти, и то по креативен начин.

Ние сме фирмата, която първа въведе интегрирана система на управление на работните процеси. Това са системи, които обединяват дейността и носят информация на управлението. Ние седма година ги внедряваме, като сме на 30 – 40% от възможностите им. Всички неща, свързани с дейността – складова база, счетоводство, проекти, – са части от една голяма система, откъдето в реално време може да се черпи информация. Това улеснява дейността и намалява намесата на човешкия фактор. Въпреки дългия процес на внедряване вече имаме устойчиви резултати. Всеки един обект се анализира в детайли. Така можем да постигнем максимално добра цена за инвеститора и добър марж за нас. Това е разковничето, когато успееш да удовлетвориш клиента, но и ти си доволен от резултата. Преди 6 – 7 години стартирахме собствен проектантски екип, който вече работи на пълни обороти. Сега ние много бързо разработваме проекта, даваме на инвеститора по няколко опции и процесът се оптимизира. Нещо, което искам да споделя, е, че стартирахме работа с 3D моделиране. Към 3D модела на сградата искаме да прибавим 4D – модел на изпълнение по етапи, и 5D – цена. Когато презентираме на клиента, може да му покажем как ще се случи сградата, за колко време, на каква стойност. Мечтата ми е до 1 година да започнем да подготвяме т.нар. интерактивни оферти, каквито има на запад, в които конфигурираш всеки елемент: фасада, зидария, дограма и т.н. Целта е да дадем на инвеститора варианти и той да направи свободно своя избор. Искаме да работим по прозрачен начин, инвеститорът да знае колко струва всеки елемент, колко е реално нетната цена на съответното СМР или продукт. Затова смятам, че ние не сме типичният строител, а влизаме в ролята на истински строителен мениджър. Например миналата година ние сме първата фирма, която убеди застрахователите да даваме застраховка за цялата електро-механична част на даден проект. Ако има пропуск във ВиК или ОВК инсталациите и това създаде проблем на съответния обект, ние даваме застраховка от наша страна на самия инвеститор, която е до 3 млн. евро, като еднократното събитие е до 200 хил. евро в една от най-големите компании – „Дженерали“. Ние работим така: като свършим работата и за 10 години има някаква щета, клиентът ще има действаща застраховка, която да я покрие. Ако има някакъв проблем, ние ще го отстраним, но щетите се поемат от застраховката. Вместо стандартната 5-годишна застраховка, изискуема по ЗУТ, ние даваме двойна такава, и то нотариално заверена.

Казахте „строителен мениджър”, обяснете какво представлява?

В това влагам един ангажимент, който дава на инвеститора, на човека, който дава парите си, максимална прозрачност какво ще се направи и колко ще му струва. Много малко са фирмите, които имат специалисти за всичко. Ние искаме да подберем на инвеститора добри изпълнители във всяка една област, за всяка част от сградата – груб строеж, архитектура, инсталации. Като мениджър ние координираме и управляваме, за да може сградата да се осъществи с най-добрата стойност за възложителя в желания възможен срок. За нас е много важно строителният график за обекта да се изпълнява и ежеседмично да отчитаме напредване или изоставане на дейностите и инвеститорът да е информиран. Може да има изоставане, но то трябва да се компенсира, да работим много добре с архитектите. В процеса на строителство винаги има някакви промени, понякога пропуски или нещо, което не е доизчистено. Ние искаме нашите специалисти, заедно с проектантите, да дават решение и да не се губи време. Да дадем на инвеститора една пълна, прозрачна услуга и той да знае колко ще спечелим, да развенчаем мита за работата на загуба или пък, че се печели много. Желанието ни е да бъдем максимално полезни.

Бихте ли казали какви са Вашите наблюдения по отношение на развитието на сектора?

Аз винаги казвам, че има достатъчно работа за фирмите, които могат да работят. В България постоянно казват: няма хора. Хора има, но няма хора, които да искат да работят. Строителство и инвестиционни намерения винаги е имало, но няма работа за тези, които си мислят, че ще работят между другото. В последните 2 – 3 години има подем, и то основно в жилищното строителство. Там има бум, но докога ще бъде и как ще се променя във времето – има специалисти по тези въпроси. Аз смятам, че в момента има достатъчно работа за всички, които искат да работят. На 2 август ще направим 14 години, през които сме на пазара, и за това време ние не сме се оплаквали от липсата на работа. Даже ни казват, че имаме много обекти. Но ние имаме много обекти, защото даваме добри условия. Наскоро коментирахме с колеги, че аз приемам всеки обект като вид трупане на опит. Когато човек трупа опит, той става по-добър, а когато ти плащат за този опит – още по-добре. Един чирак работи дълго време, без да му плащат, за да стане майстор. За нас мога да кажа, че ние обект на загуба нямаме. Това е в общи линии за пазара. Аз съм оптимист, защото знам, че има много инвестиционни намерения в момента. Преди дни от инж. Илиян Терзиев чух за 10 млрд. инвестиции от европейските фондове за следващия програмен период. Това са страшно много пари. Аз отчитам, че генерирането на ресурс от европейските фондове дава възможност на много инвеститори да работят с държавата, а след това да инвестират в частния сектор. Всеки търси полезността.

Вие сте член на УС на КСБ, която е с ново много активно ръководство. Как оценявате работата му за последните 3 месеца?

Аз няма да скрия моята подкрепа към инж. Терзиев, той е много деен човек с авторитет. Смятам, че добре се случват нещата. Приветствам действията на ръководството и пожелавам успех, мисля, че заслужават да им дадем надеждите и подкрепата си.

Кои са най-важните направления, в които трябва да се развива дейността на КСБ?

КСБ има ясно направление и то е да защитава интересите на строителния бранш. Тук винаги съм мислил, че трябва малко повече в частния сектор да се работи, въпреки че там е по-трудна комуникацията с различните по тип инвеститори. С държавата има повече яснота с кого трябва да се говори – НС, министерствата. Смятам, че доста добре се отстояват позициите на бранша и така трябва да продължи. Едно от нещата, които аз се опитвам да предложа, е засилването на контролните функциии на Камарата. Иска ми се да се отдели време и ресурс от средствата, които се акумулират за повече проверки, дали са вписани или не в ЦПРС фирмите, които изпълняват даден обект, дали се спазват правилата. Въпросът е дали ще разчитаме само на общински или държавни организации, или можем нещо повече да направим като наш контрол за саморегулация на бранша. Фирмите в ЦПРС искат равнопоставеност. Ако някой не спазва правилата, не трябва да му даваме шанс да бъде участник на пазара. Говорим за сива икономика. На мен ми се иска да се провери и да се покаже по строителните обекти всичко ли е така, както се декларира. Голяма част от фирмите продължават да работят в сивия сектор. Това е нещо, за което трябва да бъдем активни. Дали е възможно и дали сега е времето – това е друг въпрос. Но аз искам да работим коректно на пазара, да си плащаме данъците и осигуровките. Тук виждам необходимост от засилване на ролята на КСБ.

Преди дни се проведе форум по много актуалната тема за липсата на кадри, в който Камарата бе съорганизатор. Вие имате идеи какво може да се направи, за да се подобри ситуацията?

Всички се опитваме да го анализираме този проблем. Трябва да се върнем малко назад във времето. Във висшите учебни заведения и в техникумите практиката почти я няма или се прави проформа. Това, което виждаме, е, че излизат хора със строително образование, меко казано, неподготвени. Твърдят, че нямали самочувствие. Но един човек има самочувствие, ако може нещо. Забелязвам обаче, че не им липсва самочувствие да се пазарят и да искат да бъдат добре заплатени. За мен един строител трябва да започне от калта. Независимо дали е проектант, или след това ще се развива в строителния процес, трябва да мине през калта и да види как се случват нещата за една-две или повече години. Всички трябва да сме наясно, че кадри ще има, когато се инвестира в тези кадри. Аз повтарям моето предложение – всяка фирма да отделя някакъв процент, който да е за обучение на кадри. Факт е, че трябва да се опитаме сами да си създадем кадрите. Добра е идеята да изградим обучителни центрове. Моето виждане е, че те не трябва да бъдат самостоятелни, а в общ екип между МОН, МРРБ, професионалните училища и КСБ, както и всички, които членуваме в нея. Трябва да се наблегне на средното образование. Стига вече с това: учи, мама, да не работиш. Де факто, като завършиш висше и нямаш работа – пак не работиш.

Използвам случая да Ви благодаря за подкрепата за в. „Строител“, какво мислите за ролята на изданието и Вие лично какво бихте искал да четете в него?

Каквото и да кажа, ще бъде реклама. Аз мисля, че всички са наясно, че това е един изключително сериозен вестник, с извоювано място на пазара, с уважение от всички институции и с респект, защото медиите са четвъртата власт. Както винаги казвам, да продължавате в същия дух и да не се отпускате. На този етап не виждам такива индикации и ще се радвам така да е и в бъдеще.

Започнахме съвместна работа по един клип, който да представи компанията, готвим нещо което трябва да стане много впечатляващо, как гледате на идеята да го презентираме на специално събитие?

Надявам се, че съвсем скоро ще го представим и ще бъде нещо качествено и смислено. В последно време забелязвам, че в този дигитален свят хората искат да гледат. Затова говоря за 3D модели. Хората искат да видят. Мисля, че ще се получи много добре този първи клип, който правим. Надявам се след това да има още много строители, които да поискат да им направите клипове, в които да показват какво са постигнали. Истината е, че когато нещо се прави за първи път, нещата не стават бързо. Хубаво е да има график, но пък и трябва да го изпипаме.

Какво предстои пред „Пайп систем“ АД и инж. Чомаковски до края на годината?

Много работа в различни направления – и вътре във фирмата правим промени, но пък съм изключително убеден, че трябва да се надгражда, както и да се премахват някои неща, които не вървят. Това изисква изключително много работа. А ако след тази работа остават достатъчно пари, всички да сме щастливи – чудесно. Хората търсят баланс в какво ли не. Той си е тук и няма какво да го търсим. Всичко е работа, работа и пак работа. Пожелавам си да сме живи и здрави, защото вкарваме много енергия в нея!

Сподели в социалните мрежи

Автор на 28.06.2018. Категория Новини, Строител. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.