Околовръстна железница на София? Мисия невъзможна

Прочетена: 392

В никакъв случай няма да пишем сценарий за нова серия на „Мисия невъзможна”, независимо че Том Круз ни е любимец… Ще се опитаме да надникнем отвъд предложението за интегриране на жп транспорта в градската част „трамвай–влак” на фирмата „Мот Макдоналд”. Разработката е по обществена поръчка на Столичната община за изготвянето на генерален план за движението през 2008 г. Тогава документи подават „Мот Макдоналд” и френско-британското дружество „Луи Берже”. На 7 ноември 2008 г. първоначалната процедура е прекратена, защото и двата кандидата са отстранени. Месец по-късно поради „необходимостта от спешното изготвяне” на плана същите дружества са поканени от общината на пряко договаряне, спечелено от българския клон на британската „Мот Макдоналд”, като стойността на поръчката е 2,3 млн. лв.
В разглеждания от нас случай иде реч за движение на някакъв вид железница, която да се интегрира или „принади” към трамваите. Или да довежда столичните жители до възлови кръстовища, откъдето те да продължават по пътя си с друг вид транспорт – велосипеден, автобусен, метро и прочее. С други думи, да се реанимира в някакъв вид съществувалата преди години околовръстна железница на София, която тогава се е използвала само за товарни превози. И сега е така, но много частично. Само там, където са останали релси…
Длъжни сме да потвърдим, че създаването на железопътна система на градския транспорт в София може сериозно да помогне за превоза на пътници. Но тази система не трябва в никакъв случай да има пресечни точки с автомобилния и автобусния транспорт, тъй като ще създаде сериозни проблеми. И верни на журналистическата максима, че е по-добре „око да види”, отколкото да ти разказват, поемаме към
Мисия невъзможна-1
Квартал „Слатина” отдавна не е спомен, свързван само с читалищната сграда, с борсата и с жп училището… Модерната му визия стана възможна от факта, че неговите заселници бяха софийски шопи, прогонени от недоимъка в годините веднага след войната. Техните едноетажни къщи и малки дворчета, в които те отглеждаха домати и люти чушки за Женския пазар, бързо спечелиха строителните предприемачи и те преобразиха квартала.
Но нямаше как да преобразят… прелеза до жп училището, сега ВТУ „Тодор Каблешков”, на шосето към гара Искър. Защото там се движат товарни композиции, които зареждат със стока околните складове. Движението никак не е интензивно, но когато се зададе влак и пуснат бариерите по техниката на безопасността за преминаване на влакова композиция, от двете страни на бариерата настава панаир. Който не е чакал, той нищо не знае… Представете си тогава оттук на 10 минути да преминава жп трамвай… Защото тунел, надлез или подлез просто няма как да се случи.
Мисия невъзможна-2
В общия устройствен план на всяка община се залага информация, която показва как ще се развива във времето общественото, жилищното и транспортното строителство. Това по закон е правомощие на общините. Понастоящем урбанизирането на териториите е до такава степен засилено, че няма никакви свободни площи, върху които е възможно да се развият нови транспортни комуникации.
Примерът с изчезналото железопътно трасе на околовръстната железница на София в частта й по бившия бул. „Димитър Несторов”, сега „Иван Ев. Гешов” (срещу Центъра по хигиена) е очеваден. Този булевард, който един усмихнат кмет от близкото минало успя да направи на мястото на жп трасето,  премина под Княжевското шосе, като свърза по най-добрия (за мен) вариант Вазовия квартал с „Красна поляна” и оттам за „Люлин”, е далновидно градоустройствено решение. Но място за околовръстна жп линия там няма.
За съжаление вече е невъзможно да се продължи железопътното трасе към Захарна фабрика, както е било преди повече от две десетилетия, и да се реализира една южна връзка между железопътните линии София–Пловдив и София–Перник. Невъзможно е поради създаването на бул. „България” през
1978 г., което доведе до демонтиране на железопътната линия и премахването на гарите Стан и Сердика през 1996-1997 г.
Мисия невъзможна-3
Не мислете, че изграждането на жп прелез в столичния кв. „Христо Ботев” е част от някаква стратегия за интегриране на железопътната мрежа с трамваите… Само преди два-три месеца мургавите обитатели на този квартал край аерогарата бяха изсипали върху релсите няколко самосвала пръст и отгоре безпрепятствено преминаваха с каруците си. Но слава богу, по-добре е импровизираният прелез да се превърне в модерно инфраструктурно съоръжение, с автоматично централизирано пропускане на движението, отколкото някакъв влак изневиделица (мястото е в завой) да отнесе в отвъдното и коня, и каруцата, и не дай си боже – кон-драйвъра… Повече от сигурно е, че сънародниците ни от този квартал на края на столицата бързо ще видят сметката на автоматизирания прелез и ще си преминават, както знаят. По тези места печалната жп история пази спомени за камари от автомобилни гуми, които принудително спират товарните композиции със скрап, и докато машинистите разчистват препятствието пред електровоза, ербапите за минути разтоварват вагоните и отнасят всичко, което може да се носи. Сега представете си оттук да преминава бързо влакче с пътници. Аз не бих се качил във влак по такова трасе.
Мисия невъзможна-4
Подобни разсъждения са подходящи и за гара Пионер и преминаването на влакове през Ловния парк. Мислите ни визуално са мултиплицирани най-добре
в западната част на Факултето, където преминава международната жп линия София–Атина. Неравната битка, която местната власт и НК „Железопътна инфраструктура” води с обитателите на бидон-вилите, има единствен реален резултат… счупените предни стъкла за по 3-5 хиляди евро на „дезиротата”, онези красиви нови влакчета за близки разстояния.
Мисия възможна
за 2,3 млн. лв.
Не е луд този, който изяжда зелника! Защото точно толкова пари са гласували столичните общинари за „труда” на „Мот Макдоналд”, който в значителната си част – и за велоалеите, и за нови трасета по някои булеварди, ще си остане на книга.

Р.S. Невъзможните мисии по тази тема могат още да продължат. Но срещу заплащане от общината – на цената на един SMS за паркиране…

Сподели в социалните мрежи

Автор на 10.12.2010. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.