КСБ започва поредица срещи с политическите партии

Първата дискусия бе с ПП ГЕРБ, която представи приоритетите в предизборната си програма в областта на инфраструктурата и инвестициите

Прочетена: 60

Ренета Николова

Емил Христов

Свилена Гражданска

Камарата на строителите в България започна поредица от срещи с основните политически партии преди извънредните парламентарни избори на 26 март. Първата дискусия бе с ПП ГЕРБ. Тя се проведе в централния офис на браншовата организация. Участие в нея взеха председателят на Управителния съвет на КСБ инж. Николай Станков, почетните председатели на КСБ инж. Симеон Пешов и инж. Светослав Глосов, зам.-председателите на КСБ инж. Николай Николов и инж. Илиян Терзиев, членове на Изпълнителното бюро и на УС.

Приоритетите в предизборната програма на ПП ГЕРБ в областта на инфраструктурата и инвестициите представиха председателят на ПП ГЕРБ Бойко Борисов, Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството, Ивелина Василева, бивш министър на околната среда и водите, Николай Нанков, бивш зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството, Александър Ненков, депутат в 43-тото Народно събрание.

„Очакваме да разберем повече за Вашето виждане за развитието на държавата, икономиката и най-вече за строителния бранш, което ни интересува пряко.

Има известен спад в отрасъла. Липсва достатъчно работа. Забавиха се тръжни процедури. Ако Вие поемете властта, искаме да знаем какви са Вашите идеи и какво да очакваме. Ще споделим и нашите проблеми“, заяви в началото на срещата инж. Николай Станков. „До вчера бяхте на управленското кормило и ще бъдем по-взискателни към Вас с нашите питания“, добави той.

„Благодаря много за възможността да направим тази среща. Безспорен е фактът, че в лицето на Камарата на строителите в България винаги съм получавала подкрепа. Били сме в партньорски отношения и по време на двата мандата на премиера Бойко Борисов“, каза Лиляна Павлова и подчерта, че основен стълб в политиките и на двата досегашни кабинета на Борисов са били инвестициите в инфраструктура. „Благодарение на Вас успяхме за два мандата да изградим много. Обектите са в резултат на Вашите усилия и капацитет, на екипите Ви. Трябва да оценим приноса на всеки един строител, проектант, инженер, служител, който е работил. От наша страна имаше волята, усилията и финансирането, а от Вас – реално свършената работа. Взаимодействахме си за промяна на законодателство с цел подобряване на нормативната база. Безспорно Камарата за нас е естествен партньор, на чието добро сътрудничество ще разчитаме и занапред“, подчерта тя.

Според Павлова кампанията на ГЕРБ ще се основава на надграждане на досегашните резултати, като са визирани и областите, където не е направено достатъчно, за тях са предложени реални решения. Образованието е сред основните приоритети, като се цели преодоляване на липсата на кадри най-вече в средния ешелон, което е проблем и за целия строителен бранш – ВиК, пътния и т.н. Втората основна тема в предизборната програма е икономиката във всичките й аспекти, като се гарантира запазването на плоския данък.

„Ще обърнем с хастара административните режими. Много работихме по темата, но някак в обществото, в бизнеса и в самите нас го няма това усещане, че сме постигнали върхови резултати. Затова този път ще подходим по-радикално, ще направим така, че администрацията да работи за гражданите и бизнеса, а не както сега – гражданите и бизнесът тичат между администрациите“, обясни Павлова и каза, че в момента екип разработва необходимия закон и подзаконова нормативна уредба.

„Усещаме застой в строителството, но той е в резултат и на обжалванията. Мога да дам и пример – в момента се атакуват от 15 лота за пътища и 15-те. 250 млн. лв. вече можеха да са инвестициите в пътища по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“. Надявам се тези проекти да могат да стартират в строителния сезон на 2017 г. Статистиката показва, че няма търг, който да не бъде обжалван. Това е притеснително, забавя инвестиционния процес в строителството и отлага във времето възможностите да стартира реалната работа“, каза тя.

В пътната инфраструктура единият от приоритетите е въвеждането на електронната система за плащане използването на пътищата, т.нар. ТОЛ система. По думите на Павлова тя работи в редица държави, а забавянето на внедряването й у нас води до 800 млн. лв. загуби, ощетява българския бюджет и гражданите и не позволява добри инвестиции в пътищата. Тя даде пример, че у нас тировете минават транзит за 10 евро, за същото в съседна Сърбия се плащат 70 евро. Топприоритети ще са доизграждането на магистрала „Хемус“, вертикалните връзки София – Калотина, София – Видин, Русе – Велико Търново, тунелът под Шипка, Бургас – Слънчев бряг, обходът на Пловдив, тъй като там икономическата зона вече се задъхва. Ще се работи по обхода на Варна и за довършването на Софийския околовръстен път. Не на последно място е и инвестицията в пътна безопасност. „За съжаление трагедията в „Ечемишка“ се изкриви и политизира, но пътната безопасност за нас винаги е била приоритет, независимо дали са тунели, мостове и т.н. Тя изисква огромен ресурс. Говорили сме го заедно и преди“, обясни тя.

„Служебният кабинет не трябва да пропусне последния влак за АМ „Струма“. Преминаването през Кресненското дефиле трябва да се случи по най-добрия екологичен и технологичен начин, но и в рамките на срока за финансиране, с който разполагаме. Иначе би било престъпно от страна на държавата към човешкия живот“, подчерта бившият регионален министър.

Според Павлова е необходимо да се изчисти негативният нюанс от думите „концесия“ и „публично-частно партньорство“ и те да се превърнат в добра възможност за развитието на икономиката и инфраструктурата. Фокусът е добър закон за концесиите и ПЧП и повече отваряне към бизнеса. Тя поясни, че финансовият инженеринг и инструментите чрез Фонда на фондовете дават добра възможност за развитие на ПЧП и трябва да се работи чрез него, защото ще има промяна в европейските фондове след 2020 г.

„Много сме говорили за Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Тя остава категорично наш приоритет. Наясно сме, че с втория милиард не можем да постигнем много, тъй като нуждата е толкова голяма, че и по 1 млрд. лв. годишно да отделяме, години ще ни трябват, за да подобрим сградния фонд и да достигнем средноевропейските нива“, подчерта тя и допълни, че е нужно да се разшири обемът на програмата. С времето ще дойде и моментът за съфинансиране, защото е ясно, че тя не може да остане безвъзмездна. „Притеснена съм от изказванията на опонентите ни за програмата. Надявам се на обективно мнение от Ваша страна, да защитите бранша от обвиненията, че строи скъпо и некачествено. Още веднъж подчертавам, че не се толерират определени компании по програмата, 570 са малките и средните фирми, които работят по нея“, акцентира тя.

„Благодаря за мащабния подем, който доведе до изграждането на голям брой изключително важни стратегически обекти,
свързани с обновлението и модернизацията на екологичната инфраструктура в България. Това наистина беше мащабно усилие на целия сектор. Искрено благодаря на близо 10 хил. инженери, проектанти, консултанти, надзорници, строители, които бяха ангажирани в този процес. Успяхме да докажем, че родните строители умеят да се справят с предизвикателствата. В изключително кратък период от време бяха приключени проекти, които дадоха основание да продължим да надграждаме. Модернизацията на България не трябва да спира“, заяви Ивелина Василева при представянето на приоритетите на ГЕРБ в екологичния сектор. „Нашата политика безспорно е насочена и носи ползи на хората с опазването на природата, с оползотворяването на ресурсите и такива за икономиката. Вие споменахте, че има известно забавяне в първата част от програмния период 2014 – 2020 г., но в края на нашето управление по ОП „Околна среда 2014 – 2020“ вече бяха на разположение близо 38% от ресурса за бенефициентите. И през този програмен период огромната част от средствата по програмата, чийто размер е 3,5 млрд. лв., е предназначена за реализацията на инфраструктурните проекти“, добави тя и поясни, че съгласно плановете до края на годината целият финансов ресурс трябва да бъде на разположение на бенефициентите. За ВиК сектора са предназначени 70% от средствата на ОПОС. Започнахме с ранните проекти. Вече подписахме 13 от тях“, каза Василева. Четири са подготвени за сключване на контракти. Според нея по времето на служебното правителство „Герджиков“ могат да се подпишат договорите за Пловдив, Тутракан, Елхово и Чирпан.

„Що се отнася за сектора за управление на отпадъците, там до края на годината близо 350 млн. лв. ще бъдат на разположение на общините за строителство на инсталации за компостиране на отпадъци, анаеробно компостиране и т.н. В ОПОС са заложени 56 млн. лв. за укрепване на свлачища. Там проектната готовност е много висока. 20 млн. лв. са отделени за рехабилитация на съоръжения, свързани с ангажиментите на общините да поддържат малките язовири“, обясни Ивелина Василева.

ПП ГЕРБ се ангажира със създаването на Национална програма в областта на водите, насочена към осигуряване на чиста питейна вода и пречиствателни съоръжения в по-малките населени места. Ще се финансират ВиК проекти там, където не е възможно да се кандидатства по ОПОС или Програмата за развитие на селските райони. Предвижда се ресурсът да се осигурява от държавния бюджет и да е по близо 100 млн. лв. годишно.

По думите на Василева по ОПОС е в ход изготвянето на 14 регионални прединвестиционни проучвания, които ще бъдат базата за новите проекти, както и тези за София. Тя припомни, че в края на миналата година е подписан предварителният договор с ВиК – Смолян, където ще се реализира първият пилотен проект.

„Ще работим за облекчаване на административната тежест и процедурите в няколко сфери. В последните дни от мандата на 43-тото Народно събрание беше приет ЗИД на Закона за опазване на околната среда. Новите текстове опростяват процедурите, свързани с ОВОС, и се намалява броят на инвестиционните намерения, за които се изисква задължителен доклад. Това, което направихме заедно с Камарата, а именно стандартизираните документи, ще продължим при провеждането на обществените поръчки. Надявам се така да намалеят и обжалванията“, каза бившият министър на околната среда и водите и допълни, че заедно – ведомството и Камарата, са пионери в сферата на разработването на стандартизирани тръжни документи, за което вече са давани за пример в ЕК.

„Искам пак да Ви благодаря за действията по възстановяване в Хитрино, защото, като мине време, се забравят нещата, но тогава ситуацията беше опасна за здравето на хората, голяма част от тях останаха и без домове. А в живота най-тежкото е, когато няма надежда. Изключително важно беше това, което не само екипите направиха, но и Вие като Камара на строителите, Червеният кръст, даренията. Това, което се прави в Хитрино, мисля, че стана един модерен модел за съпричастност на всички по тази тема“, заяви в началото, преди да обобщи програмата на ГЕРБ, председателят на партията и бивш премиер Бойко Борисов. Той добави, че времето вече се оправя, така че вярва, че КСБ ще направи необходимото да се стартира строителство, и припомни, че и партията ще изгради една къща. „Така че март – април, дай Боже, да се съберем там, за да видим как сме направили нещо добро“, каза той. „Иначе от нас по темата строителство изненади не може да се очакват. Не е случайно, че ни атакуват по това, което е най-видимо и резултатно. Самите Вие сте ни свидетели и преки участници в процеса. Знаете какво заварихме преди години. Когато се говори за некачествени ремонти и корупция, не сме само ние страната, засяга се и браншът и считам, че трябва надлежно да се отговаря, защото така се подлагат под риск и програмите“, поясни Борисов.

„Моето голямо притеснение е, че при една смяна на властта и на приоритетите няма да се реализират проектите. Когато правите срещи с другите политически партии, кажете им, че има теми, по които като КСБ сте страна, че имате интерес да строите и да развивате бранша.“

Експремиерът засегна и темите за археологията и екологията. „Браншовите организации не трябва да ни оставят сами. Не може в Австрия лифтовете да са като паяжина, а тук да не можем да изградим втора кабинка на Банско“, каза той. „За АМ „Струма” няколко човека блокират най-големия пътен инфраструктурен проект от новия програмен период, което може да доведе до загуби на държавата“, каза още Борисов.

По думите му от партията са направили сравнение с Румъния за цените на км магистрала и разликата е, че четири пъти са по-скъпи в полза на северната ни съседка. „Метрото у нас е в пъти по-евтино от Унгария, Полша. В Унгария е 90 млн. евро, а тук е 44 млн. средна цена. В Полша е 120 млн. евро. А влаковете са еднакви, релсите са еднакви. „Тези цени декапитализират фирмите”, подчерта бившият премиер.

Сред проблемите, които са идентифицирали от партията, е административната тежест. „Оказа се, че фирмите сте ходили около 1 млн. пъти да взимате данъчна оценка, около 800 хил. пъти да извадите свидетелство за съдимост. Това е плащане на някого. Ние предлагаме намаляване на административната тежест и ускоряване на процедурите“, каза Борисов.

Камарата на строителите в България ще проведе срещи и с другите основни политически партии, за които в. „Строител” подробно ще Ви информира.

Инж. Николай Станков, председател на УС на КСБ: КСБ счита, че критерият „Най-ниска цена” трябва да отпадне от тръжните процедури

КСБ винаги е била отговорен партньор на правителството и ще продължава да бъде такъв и на следващия кабинет, защото добрият диалог с институциите е важен за бранша. С подкрепата си за редица благородни каузи Камарата е доказала авторитета си на общественозначима организация. Ние сме сред първите, които реагираха на трагедията в Хитрино. Много работа се свърши. Към момента част от проектите на къщите са готови. Текат процедурите и се остойностяват обектите. Има проведени срещи със собствениците, така че очакваме в края на март или началото на април да започнем реалното строителство.

Крайно време е опитите да се противопоставят малките и големите фирми да спрат, защото по света те са в режим на сътрудничество. Едните без другите не могат.

Ние заставаме твърдо зад програмата за саниране. Тя трябва да продължи. Това беше и един от моите приоритети, които посочих при избирането ми за председател. Програмата е необходима, защото дава работа на малките и средните фирми. Отделно са социалните ефекти и това, че тя ангажира много съпътстващи дейности. Друг е въпросът за цените, където имаме коментар. Лично мое мнение е, че те са ниски. В момента се изготвя анализ от работна група на Камарата и скоро ще излезем с експертно становище по всички аспекти на програмата, включително цените.

Ние сме категорично за премахване на най-ниската цена като критерий при тръжните процедури, защото тя декапитализира фирмите, води до нискокачествен продукт, от нея произтича неадекватно заплащане на труда и всички знаете резултата – кад­ри­те излизат от бранша, а и от страната. Идеята да ги образоваме е хубава, но трябва и да ги задържим в България.

Инж. Симеон Пешов, почетен председател на КСБ: Бихте ли се наели с другите политически сили в следващия парламент да има консенсус по три въпроса – инфраструктура, енергетика и безопасност?

И на другите срещи с политическите партии ще се противопоставяме на популистките изказвания, ние не искаме да бъдем завъртани в някакви политически интриги. Искам да повторя, че набиването на клин между малките и големите фирми е удобна тема. Ние ще се противопоставим на това нещо. Между другото се противопоставихме и на един бивш финансов министър Симеон Дянков, който веднъж също се изказа по този въпрос. След като излязохме и го опровергахме с факти, той спря да коментира. Искам да дам един пример. За строителството на Ринг мола българска фирма се състезаваше с гръцка – голяма срещу голяма. Не можеше малка да се класира. Абсурд беше. След това 70 малки дружества бяха подизпълнители на обекта, който завърши с много високо качество по оценка на собственика. Симбиозата между големи и малки е навсякъде – и в Европа, и по света. По отношение на магистралите се чудя на някои, които са против тяхното изграждане, защото това означава, че оставяме в по-миналия век.

Понеже стана дума за еколозите, искам по този въпрос да кажа, че Камарата е правила редица срещи и благодарение на това в ЕК имаше декларации в подкрепа на правителството за това да не се случи 15 км тунел по АМ „Струма“. Но проблемът с еколозите е много сериозен. Много пари събраха, законът не е добър в тази сфера и в бъдеще трябва да се промени. Не може 10 души, събрани в два офиса, да спират инвестиционните процеси в страната. За АМ „Струма“ битката ще е голяма. Можем да успеем само с общи усилия. Добре е, че има и сериозни екологични организации, които ни подкрепят.

Бих препоръчал на г-жа Павлова да преоцени проекта „Белене – Турно Мъгуреле“. Румънците са „за“. Той решава въпроси за енергия, транспорт, напояване и т.н.

„Бихте ли се наели с другите политически сили в следващия парламент да има консенсус по три въпроса – инфраструктура, енергетика и безопасност?“ – този въпрос ще задавам по време на всяка среща с различните политически сили, която КСБ ще провежда.

Инж. Светослав Глосов, почетен председател на КСБ: Трябва да има правила, не може 5 – 10 човека да спират инвестициите в страната

Може би аз съм най-дълго работилият председател на Камарата с Вас. След кризата Вие имахте куража да инвестирате точно в това, което трябваше – в инфраструктура. Казват, че асфалтът не се яде, но от него се хранеха стотици хиляди строители, покрай тях може би милион души. Това беше правилно решение, което ние подкрепяме. Същото е правено и в Германия през 1932 – 1933 г. с магистралите, в Америка – също. Дадохте хляб на строителния бизнес, който в този момент беше със спад от близо 80% спрямо предишните години. Ние заедно трябва да направим така, че да върнем хората от чужбина и да им създадем условията тук, защото при едно по-добро заплащане те биха си дошли. Пожелавам Ви да успеете да намалите административната тежест, защото всички ние като граждани и фирми непрекъснато се сблъскваме с тези проблеми.

Нещо, което касае повече общините, е прилагането на влезли в сила регулации, което е доста сериозен проблем за София. Коментирали сме го с кмета Йорданка Фандъкова, заедно с инж. Симеон Пешов сме членове на консултативния бизнес съвет на Столичната община. Не може да се спират инвестиционни намерения и дейности за това, че някой си е запазил парче път и улицата и по никакъв начин не може да се минава оттам. С промените, които се предлагаха в Закона за устройството и застрояването на Столичната община, щеше да се блокира инициатива в най-атрактивните райони на София, където биха се вложили много средства. Тъй като той отново ще бъде поставен в следващия парламент, преди да бъде внесен, трябва да се помисли много по текстовете в него.

Поздравления за сроковете, които се приеха в Закона за устройството на територията.

Една препоръка към г-жа Василева, тъй като тя се занимава повече с екологията. Нека да има правила, които да важат и за т.нар. зелени, не може 5 – 10 човека да спират инвестициите в страната.

Всички искаме красива България, добра природа, но мисля, че се злоупотребява с темата.

Инж. Благой Козарев, член на ИБ и УС на КСБ: Необходим е сериозен ресурс за ВиК сектора

Отговарям в Камарата за сектор „Води“ и съм председател на секция „Хидротехническо строителство, ВиК мрежи и съоръжения”. За нас е важно какво планирате в бъдеще по отношение на реформите във ВиК сектора, тъй като доколкото ние знаем, те са необходимо условие, за да тръгнат програмите, които финансират водните инфраструктурни проекти. Ивелина Василева представи Вашата програма за изграждане на ВиК инфраструктура в населените места между 2 и 10 хил. е.ж.

От друга страна, ако ние не направим тази инфраструктура, ние ще подлежим на санкции от ЕС, че не сме изпълнили това условие. Говорим за 200 броя пречиствателни станции, които не струват лев или два, а става въпрос за доста сериозен ресурс, който по някакъв начин трябва да се осигури. България е приела стратегия за развитие на водния сектор, в който минималните нужди са дефинирани за близо 11 млрд. От европейските фондове можем да осигурим много малка част от тях. Хареса ми Вашата позиция за бъдещето на ПЧП, но специално във ВиК сектора тази дума е натоварена с много тежки негативи. Бихме искали да знаем какви мерки ще предприемете, за да гарантирате неговото устойчиво развитие.

Руен Панчев, член на ИБ и УС на КСБ: Малките фирми не могат без големите и обратно

Взимам думата като член на Изпълнителното бюро (ИБ) и на УС на Камарата, като собственик на малка строителна фирма с повече от 20 години история, като председател на СД на „Строителна квалификация“ ЕАД и не на последно място като човек, който все още емоционално и организационно е свързан с една партия. Всички проекти, които коментираме за инфраструктура, са жизненоважни за нашата страна. Ние от Камарата сме реагирали винаги – кога индивидуално, кога като УС, на всякакви опити да ни се вменят вини. Първата реакция беше, когато още по времето на предишния парламент един голям специалист по санирането се изказа изключително „компетентно“ в кулоарите.

Последната референтна цена за санирането от 115 лв. вече е недостатъчна. Бях преди седмица на среща с доставчици, защото аз работя по програмата, и те ми казаха, че от 1 март се очаква увеличение на цените на строителните материали, които се използват в процеса, с 19% – топлоизолации, минерални мазилки, мрежи. Ние сме пазарна икономика и цените се решават от пазара, а не от политбюро. В момента сме на предела и ако следващото правителство не направи корекции на стойностите, няма да работим по програмата. Вече има фирми, които отказват да подпишат договори за изпълнение на такива обекти.

По въпроса за плоския данък – едва ли има представител на бизнеса, който ще застане срещу него. Необходимо е запазването на плоския данък. И по тази тема Камарата е готова да е в помощ на всеки за консултация, за да има някакъв консенсус и единство, защото трябва да вървим напред.

Другият въпрос, по който искам да говоря, е за образованието и квалификацията. Много разчитам и на ГЕРБ след изборите да има нова политика за усвояването на европейските средства за обучение и квалификация. Трябва да седнем специално за нашия отрасъл да направим нова стратегия за обучения на хора, които да остават да работят за нас, а дори някои да отидат в Европа – те пък пращат пари и си хранят семействата.

Следващата болна тема е отношението малки и големи фирми. Големите фирми печелят големите обществени поръчки, но това са български дружества и те плащат данъците си тук. Не мога аз да се явя на търг за 500 млн. лв., за 200 млн. лв. или за 60 млн. лв. и да дам съответните гаранции и да имам съответния финансов и кадрови ресурс, за да го спечеля. Ако не го спечели българска фирма, ще се появят гръцки, турски или италиански компании, каквато беше практиката в първите години след като станахме членове на Съюза. Помним докъде стигнаха жп проектите, магистралните и т.н.

Като малка фирма аз не мога да съществувам без големите и аз се радвам, че има големи дружества, защото ние не можем навсякъде да се включим. Тук по-важният въпрос е, че трябва да се направи едно браншово споразумение за минималните цени, допустими в строителството. Щом си член на КСБ и си регистриран в ЦПРС и държавата ни е гласувала доверие да ти дадем съответната група и категория, ти трябва да спазваш в търга минималните цени. Такива споразумения има в почти всички европейски страни, като например Германия. Преди години започнахме, но ни обвиниха, че правим картелно споразумение, и ни глобиха от КЗК. Ако успеем да се споразумеем за минималните цени, ще отпадне проблемът и с най-ниската цена.

Опитът на Камарата на строителите в България и как работят родни компании у нас се изучава от други страни като добър пример – от Туркменистан, Азербайджан, Сърбия, Хърватия и др.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 01.03.2017. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.