Откриха три обекта, финансирани по „ОПТ 2007 – 2013”

Те са насочени към развитието на железопътната мрежа

Прочетена: 77

Мирослав Еленков

„До средата на годината очаквам да бъде завършена рехабилитацията на последната отсечка от Септември до Стамболийски, с което ще бъде готова цялата жп линия Септември – Бургас.“ Това каза служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев по време на откриването на обновеното жп трасе Стамболийски – Пловдив. На събитието, което се състоя на жп гара Тодор Каблешков, присъстваха зам.–министрите Георги Тодоров и Любомир Хаджийски, и генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) Красимир Папукчийски. Обект Cтaмбoлийcки – Плoвдив е Позиция 3 oт пpoeкт „Moдepнизaция нa жeлeзoпътния yчacтък Ceптeмвpи – Плoвдив – чacт oт Tpaнceвpoпeйcкaтa жeлeзoпътнa мpeжa“, който се реализира c финансиране oт Оперативна програма „Tpaнcпopт 2007 – 2013“. В него влизат още две отсечки – Септември – Пазарджик и Пазарджик – Стамболийски. Изпълнител на трасето Стамболийски – Пловдив е „Порр Бау” ГМБХ – Австрия, като стойността нa договора зa строителство e нaд 67 млн. лв.

Министър Алексиев припомни, че по линия на Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013“ в модернизацията на направлението от Септември до Пловдив, което е с дължина 53 км, са инвестирани 630 млн. лв. „До средата на годината жп линията от Септември до Бургас ще позволява движение на пътническите влакове със скорост до 160 км/ч“, посочи той. По думите му това разстояние ще може да бъде изминавано за под 3 часа, с което времето се съкращава наполовина. Христо Алексиев допълни, че очакванията са до 2022 г. да бъде завършена изцяло железопътната магистрала, от Сърбия през България до Гърция и Турция и през пристанище Бургас към Близкия изток. Той обясни, че новите жп линии са електрифицирани и оборудвани със съвременни ERTMS системи, които са съвместими в цяла Европа и осигуряват най-високо ниво на безопасност. „Паралелно с инфраструктурата обновяваме и жп гарите по новите трасета, за да осигурим по-голям комфорт на пътниците“, заяви той.

След приключване на церемонията министър Алексиев посети новоизградения
Интермодален терминал – Пловдив.

Обектът е реализиран по проект „Изграждане на интермодален терминал в Южен Централен район на планиране в България – Пловдив“ с финансиране по ОП „Транспорт 2007 – 2013“. Изпълнител на проекта е „Трейс Груп Холд“ АД. Стойността на договора за строителство на обекта е 8,5 млн. лв. Обектът се намира в района на жп гара Тодор Каблешков на 68 870 кв. м, където са разположени площадката на терминала, аминистративна сграда и паркинг.

„Пловдив е кръстопът между два европейски коридора, както и пресечна точка на две пътни и железопътни магистрали. Това е причината именно тук да бъде построен първият интермодален терминал с европейски средства“, заяви Христо Алексиев и допълни, че обектът вече има Акт 16.

Министърът припомни още, че успоредно със строителството на терминала е стартирана процедура за отдаването му на концесия. „Направените проучвания показват, че е по-целесъобразно частен оператор да стопанисва такъв логистичен център“, поясни той. Министърът обясни, че поради обжалвания процедурата е спряна и предстои нейното повторно стартиране. Според Алексиев с реализацията на транспортните проекти в района на град Пловдив в последните години той вече има всички предпоставки да се превърне в логистичен център за бизнес и търговия.

Жп участъкът Стара Загора – Бургас е напълно рехабилитиран

„Пътуването с влак между Стара Загора и Бургас вече се осъществява за час и половина. Работим по втората фаза на жп проекта Пловдив – Бургас и до 2021 г. ще завършим напълно модернизацията по цялото жп направление София – Пловдив – Бургас/турска граница. Едновременно с това усилията ни през тези пет години ще са насочени и в осигуряване на нов подвижен състав, който да използва параметрите на построения железен път“, това каза Христо Алексиев на пускането в експлоатация на последните два рехабилитирани жп участъка по проект „Рехабилитация на железопътната инфраструктура в участъци от жп линията Пловдив – Бургас“. Разгънатата дължина на трасето от Пловдив до Бургас е 292 км. Изпълнител е ДЗЗД „Джи Си Еф – СК-13 – Трейс Рейлинфра Консорциум“.

На събитието освен възложителите от НКЖИ и представители на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията присъстваха и зам.-кметът на Бургас Чанка Коралска, изп. директор на „Трейс Груп Холд“ АД Боян Делчев и Едуардо Росси, собственик на италианската „Джи Си Еф“ СПА. Преди да пререже лентата, Христо Алексиев връчи на ген. директор на НКЖИ Красимир Папукчийски разрешението за ползване на двата завършени участъка. Единият е Стара Загора – Завой и Завод – Зимница и е на стойност 162 688 909 лв. без ДДС. Второто завършено трасе е Церковски – Карнобат и Карнобат – Бургас, в което са инвестирани 157 689 484 лв. без ДДС. Първата позиция от проекта бе за рехабилитацията на отсечката Михайлово – Калояновец, която беше завършена през 2014 г. В нея бяха вложени 35 582 812 лв.

От думите на министър Алексиев стана ясно, че дължината на линията от Стара Загора до Бургас е 192 км. От нея само около 3 км от Стралджа до Церковски не са рехабилитирани – те остават за фаза 2 на жп проекта Пловдив – Бургас, чието изпълнение ще започне тази година.

„Жп линията от Стара Загора до Бургас има огромно значение за развитието на региона. Бургас е своеобразен транспортен хъб с пристанището, летището, жп гарата и е важен кръстопът на товарите и пътниците. Много сме доволни, че трасето вече е подновено“, посочи зам.-кметът Чанка Коралска.

„Рехабилитирахме първите участъци, продължаваме с останалите от фаза 2 на проекта Пловдив – Бургас. Искам да поздравя строителите за добре свършената работа“, изтъкна Красимир Папукчиев.
„Завършихме първия си железопътен проект. Имаше трудности и проблеми, но жп трасето вече е готово и по него може да се развие скорост от 160 км в час. Общо по целия проект Пловдив – Бургас са обновени 320 км. Доволни и щастливи сме. Натрупахме опит“, каза Боян Делчев.
„Работихме добре и професионално с нашите партньори. Благодарим на всички за успеха”, изрази задоволството си собственикът на италианската строителна фирма „Джи Си Еф“ Едуардо Росси.

Договорените средства по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020” са 831 млн. евро

„Договорените средства по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“ са 831 млн. евро, което представлява 44% от бюджета на програмата“. Това каза ръководителят на Управляващия орган (УО) на „ОПТТИ 2014 – 2020“ инж. Галина Василева по време на семинар за представяне на напредъка по програмата. В събитието взе участие и Мария Чакърова, ръководител на направлението за стратегическо развитие на железниците в НКЖИ.

По думите на инж. Василева към изпълнителите до момента са разплатени 9% от средствата, или 171 млн. евро. В процес на одобрение от УО са 11 проектни предложения, сред които е втората фаза на проекта за рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас. До момента са одобрени 22 формуляра за кандидатстване, от които 6 са за инвестиционни проекти.

Галина Василева коментира, че трите проекта, фазирани от ОП „Транспорт 2007 – 2013“, вече са завършени. Това са втори етап от изграждането на Западната дъга на Софийския околовръстен път, разширението на софийското метро от МС „Джеймс Баучер“ до МС „Витоша“ и проект за подобряване на корабоплаването по р. Дунав. Тя допълни, че вече е доставен в Русе новопостроеният хидрографен кораб, собственост на Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“. След провеждане на необходимите тестови изпитания плавателният съд ще бъде въведен в експлоатация.

По „ОПТТИ 2014 – 2020“ са заложени за изпълнение шест големи проекта, които представляват 89% от общия бюджет. Става въпрос за втора фаза на проекта за рехабилитация на жп отсечката Пловдив – Бургас с прогнозна стойност 350 млн. евро, модернизация на жп линията Елин Пелин – Костенец (460 млн. евро), лотове 3.1 и лот 3.3 на автомагистрала „Струма“ и тунел „Железница“, за които има подписан договор за 378 млн. евро и са в процес на изпълнение. Друг мащабен проект е лот 3.2 на АМ „Струма“. За него инж. Галина Василева посочи, че докладът за въздействието върху околната среда все още не е внесен в Министерството на околната среда и водите. Очаква се това да стане съвсем скоро и след това да започнат обществените обсъждания. По думите й в най-добрия случай строителството на този участък от автомагистралата може да започне през март 2019 г.

Според Галина Василева строителството на третата линия на метрото, което също е един от големите проекти, върви с много добри темпове. Очаква се скоро да започне реализацията на втория етап, който включва 4 нови метростанции от кв. „Овча купел“ до кв. „Горна баня“. Там ще бъде изградена връзка с жп пътя за Перник.

„Всеки момент ще бъдат обявени няколко тръжни процедури за железопътните проекти, изпълнявани от НКЖИ, коментира инж. Василева. Те са най-големият бенефициент по програмата и трябва да изпълнят проекти за над 1 млрд. евро – 673 млн. евро по „ОПТТИ 2014 – 2020“ и над 400 млн. евро по Механизма за свързване на Европа, посочи тя.

„Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще обяви търгове за 5 проекта на стойност над 750 млн. евро“, обясни Мария Чакърова. Обществени поръчки предстоят за :

Осигурителни системи на жп линията Пловдив – Бургас

Строителство на жп отсечката София – Волуяк (130 млн. евро), съставено от две позиции: Централна жп гара – ремонт и реконструкция на коловозното развитие; ремонт на трасето София – Волуяк.

Изграждане на ERTMS на София – Волуяк (50 млн. евро).

Строителство на участък Елин Пелин – Костенец на обща стойност 500 млн. евро в 3 обособени позиции, всяка с дължина по 20 км. Във всеки от лотовете е включена и по една гара, която ще бъде обновена – Елин Пелин, Костенец и Ихтиман. Този обект е най-сложен, включва 6,7 км жп тунел – най-дългия в България, пътни надлези и подлези.

Обновяване на трасето Костенец – Септември с финансиране по Механизма за свързване на Европа за 178 млн. лв.
(85 млн. евро).

Цялата линия от София до Септември следва да бъде завършена до 2023 г., като геометричните параметри на трасето са проектирани за скорост 160 км в час.

С 25 млн. лв. НКЖИ ще обнови 6 жп гари

„С 25 млн. лв. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще обнови 6 жп гари по „ОПТТИ 2014 – 2020“. Това са софийските Казичене, Подуяне и Искър, както и тези в Карнобат, Стара Загора и Нова Загора. С изключение на гарите Стара и Нова Загора проекти за останалите са изготвени по ОП „Транспорт“ през предишния програмен период 2007 – 2013 г.

До края на април ще бъде обявен търг за трите гари в София за 5,5 млн. лв. Строителството ще започне през декември и ще завърши за година и половина. „Гара Подуяне не е обявена за паметник на културата, но фасадата и интериорът й ще бъдат запазени“, каза инж. Ивайло Дженев, ръководител на звеното за подготовка, изпълнение и управление на проекти „Гари и интермодални терминали“ в НКЖИ. „При гара Подуяне мазилката ще бъде свалена до тухла и ще бъде сложена хидро- и топлоизолационна такава. Дограмата ще бъде сменена, отоплението променено. Предварителни проучвания доказват, че конструкцията е здрава и там ще бъдат направени съвсем малки промени – подмяна само на 2 греди“, допълни инж. Дженев.

„Търг за гара Карнобат ще бъде обявен до 2 месеца. Строителството е предвидено за средата на 2018 г. Обществената поръчка за Стара Загора и Нова Загора ще е на стойност 15 млн. лв., като обновяването на жп гара Стара Загора ще струва 13 млн. лв., а тази в Нова Загора – 2 млн. лв. Дейностите са предвидени също за средата на 2018 г.
„България има 300 гари. Две трети от тях се обновяват със средства по оперативните програми“, завърши Ивайло Дженев.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 11.04.2017. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.