Николай Нанков: Обмисляме възможността за завеждане на дело срещу жалбоподателите по търга за ТОЛ системата за злоупотреба с право

Прочетена: 81

Свилена Гражданска

Почетният председател на Камарата на строителите в България (КСБ) инж. Светослав Глосов е назначен за член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред журналисти в Луковит. В брифинга участва и заместникът му инж. Валентин Йовев. „Още при встъпването си в длъжност заявих, че ще се допитам до най-голямата браншова камара за предложение. Колегите от КСБ се обединиха около името на инж. Глосов“, обясни Нанков и добави, че в ръководството на АПИ има още един нов член. Това е инж. Веселин Давидов, който е бил народен представител в 41-ото Народно събрание, след това става член на УС на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“. До момента е управител на Научноизследователския строителен институт – НИСИ. Нанков допълни, че двамата нови членове на УС на АПИ са с признат опит в бранша.
„Анализираме ситуацията и до дни ще преценим дали АПИ да заведе дело за злоупотреба с право срещу жалбоподателите по процедурата за избор на изпълнител на бъдещата ТОЛ система в страната“, съобщи министърът и обясни, че това ще е в унисон с решението на Върховния административен съд (ВАС) по обществената поръчка от март тази година в полза на агенцията, в което част от мотивите включва злоупотреба с право и шиканиране на процеса.

След отхвърлянето на една от подадените жалби срещу търга за ТОЛ системата се очаква решението на Комисията за защита на конкуренцията и по останалите две. По думите на Нанков, ако произнасянето е в полза на АПИ и не бъде обжалвано пред ВАС, ще се премине към сформиране на оценителна комисия, която ще работи в съкратени срокове, така че дейността по изграждането и внедряването на новия метод за таксуване да започне максимално бързо.

„Очаква се изпълнителят да бъде избран в периода между септември и ноември 2017 г., а той да стартира работа в края на тази или началото на следващата година“, информира регионалният министър. Той подчерта, че въвеждането на системата ще доведе до по-справедлив модел, като тенденцията и в Европа е в посока отпадане на винетните такси. Предстои да бъде взето решение, но е възможно
интегрираната електронна система за таксуване да обхване около 50% от републиканската пътна инфраструктура,
като се очаква, че приходите от нея още в първата година след старта й ще бъдат с около 500 млн. лв. повече спрямо сегашните, които са малко над 300 млн. лв.

Продадените през 2016 г. винетни стикери са 6 813 455 бр. Постъпленията от тях възлизат на общо 326 837 238 лв. и се изразходват единствено за рехабилитация на републиканската пътна мрежа. Най-голям е приходът от годишни винетки за автомобили, който възлиза на 177 288 655 лв. Следващият по размер е от седмичните стикери за коли – 41 031 420 лв., от които са продадени 2 735 428 бр. с единична цена 15 лв. След тях се нареждат дневните винетки за тежкотоварни автомобили, като през 2016 г. броят на закупените е над 1,4 млн. лв. по 21 лв.

„България е страната с най-евтино таксуване на транзитно преминаващи тежкотоварни автомобили. С въвеждането на ТОЛ системата тази несправедливост ще бъде отстранена. Транзитният трафик ще заплаща в държавния бюджет съизмерими с другите държави такси за ползване, съответно за амортизиране, на инфраструктурата“, посочи Нанков и обърна внимание, че след последните промени в Закона за движение по пътищата от началото на годината се е повишило закупуването на винетки от тировете, тъй като на граничните пунктове се проверява дали превозните средства имат стикери.

„Предвиждаме в агенцията да бъде обособено звено, което да изготви промяна в нормативната уредба и модел за адекватно тарифиране, което ще се одобри от Министерския съвет и Европейската комисия“, допълни той.

Министър Нанков изнесе данни за трафика за 2016 г. и 2017 г. Близо 37 600 автомобила са преминали по АМ „Тракия“ на 31 август 2016 г. Това е бил денят с най-интензивно движение по аутобана м.г., сочат данни на трафик броячите на АПИ. Досега през тази година по АМ „Тракия“ най-натоварено е било на 17 април – последния ден на Великден – около 30 200 коли.

През 2016 г. по АМ „Тракия“ средно на денонощие в участъка София – Пловдив са преминавали около 28 500 автомобила от различните видове – леки и тежкотоварни. В частта на магистралата между Пловдив и Стара Загора са регистрирани около 18 хил. По-слабо е било движението от Стара Загора до Ямбол, където средно на денонощие през 2016 г. са преброени около 12 хил. превозни средства. В отсечката от Ямбол до Бургас са преминали около 12 600 автомобила средно на денонощие.

Сравнителен анализ сочи почти двойно по-голямо движение по „Тракия“ спрямо „Струма“ през произволно избрани дни в месеците юли и август. Така например на 15 юли (петък) 2016 г. по АМ „Тракия“ са минали около 30 800 леки автомобила, а по АМ „Струма“ – 14 100. На 1 август (понеделник) 2016 г. на АМ „Тракия“ са преброени около 29 900 бр. леки автомобила, а на „Струма“ – отново около 14 100.

В сравнение с 2016-а около Великден и Гергьовден т.г. се забелязва ръст на трафика по АМ „Струма“. На 6 май 2016 г. са отчетени около 10 500 автомобила, а през тази година на Гергьовден са регистрирани около 11 900. Подобна е ситуацията и за почивните дни на Великден. През 2016 г. са преминали около 9700 леки автомобила, а през тази година – 11 100.
Реализацията на ключови пътни проекти

„Трасето на републиканския път I-3 e не само в незадоволително, то е в критично състояние, особено в населените места – Луковит, Петревене и Румянцево. Предстои рехабилитация на настилката. За целта ще бъдат отпуснати средства от бюджета на АПИ“, обясни регионалният министър и добави, че извършваните дейности ще бъдат съобразени с трафика през летния сезон. Ремонтът ще отнеме четири месеца, като се оча­ква до края на октомври той да е приключил. Предстои да бъде обявен график за организацията на движението по време на обновяването на трасето.
По АМ „Тракия“ не се предвиждат ремонтни дейности по време на летния сезон. През есента ще се рехабилитира участъкът около Стара Загора, където по думите на Нанков има известни пропадания и не е в добро състояние средната лента за движение.

Продължава реконструкцията на тръбите на тунелите „Витиня“ и „Ечемишка“ на АМ „Хемус“ в посока Варна. До края на юни двата обекта ще бъдат завършени. Ремонтът на мостовото съоръжение след „Витиня“ в посока морската столица ще приключи през август.

„Очакваме решението на ВАС за изграждането на новия участък от 9,3 км от Ябланица до пътен възел Боаза на АМ „Хемус“. Ако то е в полза на АПИ, подписваме договора със строителя и веднага ще стартираме реализацията на проекта. Имаме да отчуждаваме още няколко имота по трасето, но е осигурено финансиране за авансовите плащания“, поясни Нанков.

„На обхода на Габрово се работи с пълна сила, като се изгражда тунелно съоръжение с дължина 540 м. Имаме тежко мостово съоръжение, като планът е през 2018 г. да приключим изцяло с това трасе“, добави той.

Министърът съобщи, че предсрочно завърши рехабилитацията на Аспаруховия мост във Варна.

Строителството на обхода на Ахелой от пътя Бургас – Слънчев бряг е на етап отваряне на оферти за избор на изпълнител. Ако няма обжалване, строителните дейности могат да започнат в началото на юли. Те няма да затруднят по никакъв начин трафика по съществуващото трасе, което минава през населеното място. Реконструкцията на другата част на пътя Бургас – Слънчев бряг с изграждане на второ платно от км. 212 до 217 е в процедура по обжалване пред Върховния административен съд. „След произнасяне на компетентния орган и ако то е в полза на АПИ, ще може да започне строителството веднага, защото имаме строително разрешение и осигурено финансиране“, каза Нанков и добави, че е обявен търг за изграждане и на кръгово кръстовище при входа на град Карлово. По думите му, ако няма обжалване, строителните дейности ще могат да започнат веднага.

Поставя се пътна маркировка на пътя София – Кулата в участъка на Кресненското дефиле с цел пътна безопасност. „Полагаме всички усилия да доизградим АМ „Струма“. Докладът за Оценката за  въздействие върху околната среда за лот 3.2 бе внесен за одобрение в Министерството на околната среда и водите“, посочи той.

Нанков съобщи, че в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е създадена работна група с представители на браншови организации и външни експерти по енергийна ефективност, която до края на месеца трябва да представи оптимизиран модел на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради (НПЕЕМЖС). „Целта ни е подобряване на механизмите за функционирането й, тъй като тези за контрол и в момента работят добре“, заяви той и обърна внимание, че всички разрешени от Закона за устройство на територията форми на проверка са вменени във функциите на общинските администрации.

През тази година ще започнат обновителните дейности по още 1000 обекта със средства от НПЕЕМЖС.

Готови са 403 здания, а по близо 600 се извършват дейности. „Нашата задача е завършването на общо 2022 сгради, за които има осигурено финансиране“, акцентира министърът. „До края на месеца 200 млн. лв. ще бъдат разплатени през бюджета на МРРБ към Българската банка за развитие, а останалите 150 млн. лв. ще се преведат до 3 месеца, след извършване на необходимите документални проверки“, отбеляза той. Министърът подчерта, че ще се засили работата на МРРБ по програмата, като се създаде специално звено в рамките на дирекция „Жилищна политика“. Новата структура ще отговаря само за мониторинга на извършените строителни дейности по програмата. Той коментира, че ще бъдат инициирани законодателни промени за облекчаване на процедури, режими и срокове в инвестиционния процес.

„25% от урбанизираните територии на страната са покрити с кадастрална карта. Само Ловешка област е със 100%“, акцентира Нанков.

„Върви се в посока електронизация на услугите по отношение на кадастъра“, допълни зам.-министър Йовев, в чийто ресор попадат устройството на територията, строителният контрол, геозащитните и благоустройствените дейности и кадастърът. Той посочи, че това ще доведе до облекчаване на бизнеса и гражданите. „Ще се създаде ред за максимално бързо привеждане на кадастралната карта в актуално състояние“, допълни инж. Йовев.

„Ще водим адекватна политика по превенция и ограничаване на свлачищните процеси в България. 2112 са съществуващите свлачища на територията на страната, от които 3 са новопроявените през тази година“, информира инж. Йовев. „3,854 млн. лв. са осигурените по бюджета на МРРБ за тази година средства за геозащита, като основната част от тях ще бъде насочена към финансирането на превантивни действия“, допълни той.

Инж. Йовев съобщи, че в момента се работи по промяна на Наредба 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти съгласно последните изменения на Закона за устройство на територията.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 15.06.2017. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.