Проведе се обществено обсъждане на Доклада за ОВОС за подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ „Струма”

Прочетена: 103

Десислава Бакърджиева

Проведе се обществено обсъждане на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ „Струма“. Петте варианта за преминаване на магистралата през Кресненското дефиле бяха представени в Симитли и Кресна. На двете дискусии присъстваха инж. Дончо Атанасов, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), инж. Светослав Глосов, член на УС на АПИ и почетен председател на Камарата на строителите в България (КСБ), областният управител на Благоевград Бисер Михайлов, проектантите и експертите, изготвили доклада по ОВОС, представители на Министерството на околната среда и водите, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В обсъждането участваха председателят на УС на КСБ инж. Николай Станков, почетният председател на КСБ инж. Симеон Пешов, председателят на ОП на КСБ – Благоевград, инж. Петър Байкушев, инж. Мирослав Мазнев, експерт в КСБ, общински съветници, представители на браншови организации, на бизнеса, еколози и др.

И в двата града срещите започнаха със запознаване на местните жители с петте варианта на трасе за изграждането на най-сложния участък от АМ „Струма“ – между Крупник и Кресна. Главният проектант на разработката за алтернативен вариант на лот 3.2 инж. Йордан Прашанов обясни, че единият е „Дълъг тунелен вариант“, тунел „Кресна“, който е 15,4 км и с две тръби. Т.нар. Източен вариант Г20 е по нов терен извън Кресненското дефиле, Вариант Г20-Син включва максимално използване на трасето на съществуващия път I-1 (Е79). При Вариант Г20-Червен магистралата започва южно от п.в. „Крупник”, като едното платно следва в основната си част съществуващия Е79, а другото се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. След излизане от Кресненското дефиле Г20-Червен преминава източно от гр. Кресна и завършва при п.в. „Кресна”. Петото предложение е Източен вариант Г10,50, при който движението е разделено на две самостоятелни пътни платна. В посока Гърция трасето преминава по път Е-79, а за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле.

След това подробно се представиха резултатите от Доклада по ОВОС. „Източен вариант Г10,50 е най-компромисното решение за реализиране на проекта за лот 3.2 на АМ „Струма“ по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка. При реализацията му ще бъдат въведени всички мерки, включително и допълнителни такива, които предпазват живота и движението на животинските видове. Набелязани са мерки за защита на гражданите от шума, както и пътни връзки, които да улеснят движението в посока Банско и София. Този вариант гарантира и чистотата на въздуха, тъй като трафикът се разделя в две платна“, заяви Диана Страка, ръководител на екипа от експерти, изготвили доклада за ОВОС.

Жителите на Симитли подкрепят Източния вариант Г10,50

Жителите на Симитли подкрепят Източния вариант Г10,50 на трасе за преминаване на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Това стана ясно на общественото обсъждане в препълнената спортна зала „Септември“ в града, където бе представен Докладът за ОВОС за подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ „Струма“. Домакин на срещата беше кметът на община Симитли Апостол Апостолов.

„Благодаря за подкрепата, защото този проект ще модернизира България и ще развие региона“, заяви председателят на УС на АПИ инж. Дончо Атанасов. Той подчерта, че строежът на АМ „Струма“ от Симитли до Кресна е голямо предизвикателство и национална кауза. „Ако не я реализираме, рискуваме да връщаме на ЕС над 1,2 млрд. лв., усвоени за строителството на участъците до момента, а Кресненското дефиле ще остане както е сега – път с огромен трафик и тежки катастрофи. Моят апел към всички е да се обединим и да построим магистралата, защото не може постоянно да разработваме нов вариант и да започваме отначало. Връщане назад не може да има“, подчерта инж. Атанасов. Той бе категоричен, че ако не се довърши АМ „Струма“, загубите за страната и региона ще са огромни. В същото време, ако автомагистралата се доизгради, ползите от нея ще се усетят от всички само за 3 – 4 години.

Инж. Дончо Атанасов информира, че в подкрепа на проекта в Агенция „Пътна инфраструктура“ са постъпили 25 становища от заинтересованата общественост, ведомства и организации, като всичките са положителни. 3 от тях са от държавната администрация – Министерството на икономиката, Министерството на вътрешните работи и Главна дирекция „Национална полиция“ и Министерството на здравеопазването. 7 са експертните декларации от академичните и научните среди – от Българска академия на науките, БАН – Геологически институт, Университет по архитектура строителство и геодезия, Висше строително училище „Любен Каравелов“, Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, Минно-геоложки университет и Лесотехнически университет. От неправителствения сектор положителните становища са 15, сред които е и декларацията за подкрепа на Камарата на строителите в България.
„Източният вариант Г10,50 е компромисен, възможен и най-щадящ от екологична гледна точка. Час по-скоро трябва да се вземе решение в негова полза и да започне строителството“, каза арх. Петър Диков, зам.-председател на УС на Български форум за транспортна инфраструктура. Положителни изказвания за Г10,50 направиха и председателите на „Природа за хората и регионите“ Филип Цанов и на ПК „Екогласност“ инж. Емил Георгиев.

„Вярвам, че Източният вариант Г10,50 е кауза. По данни на МВР за 5 години на пътния участък в района на Кресненското дефиле, който е само 15 км, са загинали 29 души при ПТП, а 130 са ранени. Некоректно е да се спекулира, че Г10,50 ще е трасе убиец. Напротив, статистиката показва, че на магистралите стават най-малко катастрофи. Това е най-безопасният метод за пътуване. Успех на проекта. Дано час по-скоро да започне реализацията му“, акцентира Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи.
Категорична подкрепа бе дадена и от Камарата на строителите в България. Инж. Мирослав Мазнев заяви, че ако не започне строителството на лот 3.2 на АМ „Струма“, само след две години, когато бъде завършен лот 3.1 на магистралата, трафикът ще влезе в града и ще причини задръствания. Той посочи, че избраното трасе е екологично и икономически изгодно, а това се гарантира от техническите разработки, каквито никога не са правени за ОВОС у нас.

„Камарата на строителите в България подкрепя Източен вариант Г10,50. Докладът за ОВОС показва, че той е най-добър. ОВОС е подробно разработен от редица експерти. Решението трябва да се вземе, като бъде съобразено с икономическите и финансовите възможности на страната. Вариантът за лот 3.2 трябва да оказва и минимално въздействие на околната среда. Дългият тунел не е безопасен и не съответства на екологичните изисквания.

Областният съвет на ОП на КСБ – Благоевград, дискутира ДОВОС за лот 3.2 на АМ „Струма” на среща с изп. директор инж. Иван Бойков

Областният съвет на ОП на Камарата на строителите в България в Благоевград се срещна с изп. директор на КСБ инж. Иван Бойков. Тя се проведе във връзка с общественото обсъждане на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ „Струма“. Преди важните публични дискусии местните строители разгледаха петте варианта на преминаване на магистралата през Кресненското дефиле, които са включени в ОВОС-а. На събитието присъства и инж. Мирослав Мазнев, експерт в КСБ, който ги запозна подробно с историята на проекта.

„Източният вариант Г10,50 е компромисният вариант, който се възприе от правителството заради високите социални, икономически, финансови и екологични показатели. За хората в района е важно да запазят поминъка си, а в Г10,50 са предвидени такива решения. В пътните възли, които са вход/изход на магистралата, ще има обособени терени за търговска дейност. Ако двете платна на движение се изнесат в източна посока извън Кресненското дефиле, ще се случи същото като на „Петолъчката“ край Сливен – обезлюдяване. Поради тази и много други причини Камарата на строителите в България подкрепя Източния вариант Г10,50“, заяви инж. Иван Бойков.

„През 1973 г. е направена първата разработка за преминаване на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Когато през 2008 г. са осигурени средства от ЕС за изграждане на някои участъци от магистралата, е трябвало бързо да се приеме ОВОС за цялата АМ „Струма“. Тогава се прави ОВОС, в който лот 3.2 е с вариант тунел с дължина 15,4 км“, разказа инж. Мазнев. „За да се спазят сроковете, не са извършени задълбочени инженерно-геоложки предпроектни проучвания за дългия тунел и ОВОС-а е приет. 2013 е годината, в която се възлага идеен проект за тунела. Той се разработва от Обединение „Виа План – Амберг“, съставено от швейцарската фирма „Амберг инженеринг“ АД и българската „Виа План“ ЕООД“, уточни той. Инж. Мазнев подчерта, че впоследствие е станало ясно, че решението за това съоръжение е прибързано, необосновано, нецелесъобразно и рисковано. „Установиха се редица проблеми, свързани с екологията, със сеизмичността на района, наличието на радиоактивност. Чисто финансово нямаше как да бъде обезпечен, затова и бяха разработени други варианти“, коментира той. Инж. Мирослав Мазнев припомни кои са петте решения, включени в Доклада за оценка на въздействието върху околната среда – Източен вариант Г20, Вариант Г20-Син, Вариант Г20-Червен, Източен вариант Г10,50 и Дълъг тунелен вариант.

„Източният вариант Г10,50 беше предложен от „Агенция „Пътна инфраструктура“. В ОВОС-а той е получил най-високи оценки по отношение на екологията. В него, за да се запази околната среда в района на Кресненското дефиле, са предвидени през 50 м съоръжения за животни. За това решение има и идеен проект, и то с парцеларани планове, като е сравнително добре обследван“, каза инж. Мазнев.

На срещата представителите на ОП – Благоевград обсъдиха заедно с инж. Бойков и инж. Манзев не само резултатите от ОВОС-а за различните варианти, но и предизвикателствата от гледна точка на строителството. Изводът им беше, че и по отношение на изпълнението най-добрият вариант е Г10,50.

Инж. Иван Бойков обърна внимание, че в следващия програмен период ЕС няма да финансира пътни проекти и затова е важно сега, до 2023 г., България да доизгради АМ „Струма“ по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“. Според него строителството на лот 3.2 може да започне най-рано през 2019 г. Инж. Мазнев допълни, че след общественото обсъждане трябва да се направи експертен съвет в МОСВ за приемане на ОВОС. След което ОВОС трябва да се представи на Европейската комисия. Избраното решение ще трябва да премине и през редица процедури, които ще отнемат повече от една година.

Участниците в срещата се обединиха около мнението, че Източен вариант Г10,50 е най-добър за обществото, за държавата и за ЕС. Затова той трябва да бъде одобрен възможно най-бързо, за да приключат всички процедури и да стартира строителството. Само така може да бъде завършен този ключов инфраструктурен обект за България със средства от ЕС. „Камарата на строителите в България иска магистрала „Струма“ да се случи“, завърши инж. Иван Бойков.

Инж. Дончо Атанасов, председател на УС на АПИ: АМ „Струма” ще модернизира Кресна

„АМ „Струма“ трябва да се доизгради не само за да не загубим средствата от ЕС. Магистралата може да донесе просперитет на района на Кресна и Югозападна България. Проектът за лот 3.2 трябва да е в полза на жителите от общината и затова държавата трябва да подходи праг­матично.“ С тези думи кметът на Кресна инж. Николай Георгиев откри публичното обсъждане за Доклада за ОВОС за подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ „Струма“ в сградата на местната администрация. Той настоя пред председателя на УС на АПИ експерт от община Кресна да бъде включен в по-нататъшната работа по проекта за лот 3.2, което беше прието положително от инж. Дончо Атанасов. И дискусията в Кресна премина при голям интерес в присъствието на много граждани, общински съветници, експерти, представители на бизнеса, неправителствени организации.

„Изграждането на лот 3.2 от АМ „Струма“ съгласно Източния вариант Г10,50 ще позволи модернизиране на Кресна. Това е исторически шанс за общината и ще е груба грешка, ако хората не се възползват от него“, заяви председателят на УС на АПИ.

По време на представянето на петте варианта за лот 3.2 на АМ „Струма“ стана ясно, че при Г10,50 се предвижда в Кресна да се изградят две големи площадки за търговия и отдих. Едната ще е на обходния път на града в посока Кулата, а другата ще е по новото трасе към София – на 2 км след п.в. „Кресна“. Инж. Атанасов уточни, че площадките ще са с площ около 30 декара, като и двете ще имат директна връзка с града. Те ще бъдат с електричество, ВиК мрежа, пречиствателни станции за отпадъчни води. „Целта е да бъде осигурено всичко необходимо за осъществяването на търговска дейност и хората от региона да могат да продават продукцията си, както го правят и в момента. Връзката на Кресна с магистралата ще става посредством пътни възли и кръстовища“, подчерта инж. Атанасов.

По време на обсъждането се чуха различни мнения от местните жители, които не бяха единодушни кой е най-добрият вариант за лот 3.2 на АМ „Струма“. Експертите им обясниха, че ако АМ „Струма“ не се реализира или тя заобиколи Кресна, регионът ще е застрашен от обезлюдяване, липса на инвестиционен интерес и перспектива.

„Няма лесен вариант за изграждането на магистралата, но Източният Г10,50 е най-оптималната възможност и компромисен вариант по отношение на екологията в района, интересите на гражданите и финансирането на обекта. Никой не е взел еднолично решение за строителството на отсечката. Всички варианти са разгледани и предложенията са отчетени“, посочи инж. Атанасов. Той допълни, че най-важната цел е да спре черната статистика на Е-79, където десетки хора губят живота си в катастрофи. „Това не бива да продължава. Отворени сме за диалог, разговори, оптимизация, но връщане назад няма“, заяви председателят на УС на АПИ.

На дискусията специалистите разясниха, че вариантът с изграждането на 15-километров тунел е неподходящ, тъй като районът около Кресна е най-сеизмично активният в България. Единодушно бе мнението, че наличието на радиоактивни елементи в скалите ще доведе до тежки екологични последици, защото с прокопаването на такъв тунел ще се извади земна маса над 4 млн. куб. м, която не може да се използва за строителни цели и трябва да се складира в специално депо. Отделно от това от замърсяване с радиоактивни елементи са заплашени подземните води и реките. Дългият тунел ще предизвика и други екологични проблеми според експертите. По първоначални оценки изграждането на съоръжението би струвало около 3 млрд. лв. Негатив е и че реализацията му би отнела най-малко 4 години.

„КСБ подкрепя Източния вариант Г10,50. Камарата е изразила своето положително становище писмено. Неслучайно Г10,50 е подкрепен с общо 25 положителни становища от министерства, браншови и екологични организации, научните среди. КСБ съвсем аргументирано е за Източен вариант Г10,50. Отдавна компетентно следим развитието на проекта за лот 3.2 на АМ „Струма“, имаме специалисти в Камарата, канили сме и редица чужди професионалисти да направят експертиза. В началото на общественото обсъждане ни представиха подробна информация, изготвена от висококвалифицирани специалисти. Видяхме, че в Доклада за ОВОС най-висока оценка е получил Източен вариант Г10,50. Нека не подценяваме труда на експертите, които са го изготвили“, коментира председателят на УС на КСБ инж. Николай Станков.

„Трябва да намерим оптимално решение, за да спрем тежките катастрофи в Кресненското дефиле, а това може да стане само с довършаването на магистралата. Най-бързият и лесен вариант за реализация е Източният вариант Г10,50, за да спрем смъртта“, призова Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи.

„Никой не може да ме убеди, че ако построим Източния вариант Г20, районът на Кресна няма да се обезлюди. Трябва да изберем Източния вариант Г10,50. Това е най-доброто решение за гражданите на Кресна. Източният вариант Г10,50 е най-приемлив, компромисен, финансово изгоден, щадящ природата и с най-бърза реализация“. С тези думи кметът на община Кресна инж. Николай Георгиев закри общественото обсъждане в града за доклада за ОВОС на лот 3.2 на АМ „Струма“.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 14.09.2017. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *