Туризмът – нагоре и напред с инвестиции и законодателни промени

Браншът на една от най-перспективните индустрии у нас засега само мечтае за обединение по примера на КСБ

Прочетена: 125

Мирослав Еленков,

Елица Илчева

По прогнози в разгара на лятото и тази година се очаква ръст на посещенията по морските ни плажове

След като за 2016 г. България отчете най-висок ръст на туризма в Европейския съюз с реализирани 5,5 млрд. лв. директни приходи от нощувки, тенденцията за растеж по различни пера в сектора се запазва. Преди няколко дни ресорното министерство обяви над 1,3 млрд. евро приходи от международен туризъм за първите шест месеца на годината, като се позова на данните на Българската народна банка (БНБ). Ръстът е с 9,7% спрямо същия период на 2017 г., като само за юни постъпленията от чуждестранните пътувания надхвърлят 490 млн. евро и се увеличават с 8,1% в сравнение със същия месец на миналата година.

При летния туризъм, който е в разгара си, само за юни данните показват над 1,2 млн. посещения на българските курорти, или увеличението е 4,7%. За първото полугодие на 2018 г. 3 644 791 чужди туристи са избрали страната ни, или се отбелязва повишение от 8,9% спрямо същия период на 2017 г.

„Резултатите са изключително добри и за пореден път доказват, че туризмът в България се развива с устойчив ръст и че със съвместните усилия на държавата и бранша страната ни се позиционира като дестинация, предлагаща качествен и разнообразен туристически продукт“, коментира министърът на туризма Николина Ангелкова. Позитивно е, че по информацията, която идва от най-големите туроператори, търсещите България все повече наблягат на качеството на разумна цена, а не на ниските бюджети. Благодарение на положителните резултати вече се работи за договаряне на лято 2019, като например с туроператорът „Томас Кук” в Лондон, който по данни на Министерството на туризма (МТ) този сезон е обявил 29,8% ръст на клентите му, посетили България, в сравнение с миналата година.

Държавна политика – добре дошъл на всеки частен инвеститор

Един от елементите, който и стимулира интереса на платежоспособните клиенти, и създава заетост на строителни фирми, е отварянето на висококатегорийнни световно известни хотелски вериги. На 5 август се откри нов 5-звезден хотел в Свиленград. Зам.- министърът на туризма Любен Кънчев заяви, че висококатегорийните обекти повишават нивото на туристическия продукт и привличат посетители от висок клас, като оказват положителен ефект върху цялостния имидж на България.

На 17 август в Бургас министър Николина Ангелкова представи идеята на ведомството за създаването на 12 винено-кулинарни дестинации

Тази година за първи път в страната започва изграждането на хотел от веригата „Мариот”. Тя има такива в 122 държави в света и развива бизнеса си под 30 различни бранда, включително „Шератон“ и „Риц“. През април 2018 г. Черноморската банка за търговия и развитие и Пощенска банка предоставиха 58,3 млн. евро за инвестицията при обща стойност на проекта 100 млн. евро. Обектът ще разполага с 30 надземни етажа с 232 стаи, конферентни и бални зали, а на последния етаж ще има панорамен ресторант с 80 места и тераса. Ще има външни панорамни асансьори, а подземната част ще е на три нива с 40 паркоместа. Комплексът ще се помещава в 107-метрова сграда на мястото на някогашния Солни пазар в столицата до сградата на КНСБ и новата офис кула City Tower на площад „Македония“. По думи на министър Ангелкова брандът има намерение да стъпи и на Българското Черноморие.

„Хаят” също вдигат хотел в София. Той щe бъдe нa мяcтoтo нa бившия „Cepдикa“. Строителството на обекта се забави зapaди apxeoлoгичecки нaxoдки, кoитo бяxa oткpити, нo пpoeктът въpви пo плaн и се очаква лентата да бъде прерязана в края на 2019 г. Cпopeд плaнoвeтe там щe имa 190 cтaи и тpи pecтopaнтa, бap нa пoкpивa, фитнec и CПA цeнтъp.

Инвестиции през европрограмите

Всяко частно вложение е добре дошло, но браншът очаква разработването на цялостни туристически продукти по екологичен и икономически устойчив начин. А възможностите за такива все още са основно в оперативните програми на ЕС.

Общинската власт и концесионерът на ски зоната в Банско полагат сериозни усилия курортът да се превърне в целогодишно разпознаваема туристическа дестинация. Наскоро бе открита нова пешеходна улица „Гоце Делчев“

От МТ напомнят, че 12% от бюджета на ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“ са заделени за туристическа инфраструктура. През април т.г. стартира приемането на проектни предложения, като то ще продължи чак до 31 декември 2021 г. Отворени са процедури за 100 млн. лв., които са за изграждане на атракции, а основната цел е да се подкрепи развитието на конкурентоспособни обекти със „световно“ (от списъка на ЮНЕСКО) и с „национално значение“, които допринасят за диверсификация на туристическия продукт и по-равномерно разпределение на територията на страната на ползите от сектора. Насърчават се екотуризмът и други алтернативни форми, в това число и културен. Допустимите инфраструктурни дейности включват консервация и реставрация, възстановяване, опазване, експониране, социализация, популяризиране на обекти; вертикална планировка и подобряване на прилежащи пространства; дребномащабна техническа инфраструктура към атракциите (ВиК, детски площадки, съоръжения за отдих и спорт, паркинги, зелени площи, осветление и ел. инсталации, малки съоръжения за събиране на отпадъци – ако за тях не се събират такси, и др.). Няма зададен минимален размер на финансовата помощ, като максималният за проекти на обекти с национално значение е до 9 779 150 лв., а за такива, включващи обекти от световно значение, е до 19 558 300 лв. Конкретни получатели на средства са Министерството на културата, общините и институциите на вероизповеданията и техни местни поделения – юридически лица. МТ съвместно с Управляващия орган на ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“ планират до края на 2018 г. да проведат обща информационна кампания. По Съвместна оперативна програма „Черноморски басейн 2014 – 2020“ ще се реализират 23 проекта за близо 20 млн. евро във Варна, Бургас и Стара Загора. Те са одобрени в рамките на първата покана и в тях участват 20 български партньора.

Планиран е и специален фонд за туристическа инфраструктура към Фонда на фондовете. Става въпрос за дългосрочно нисколихвено кредитиране за идеи, които имат подкрепата на общината и бизнесът може да ги реализира. Наскоро бяха избрани посредниците за управление на над 417 млн. лв., предназначени за инвестиции в градско развитие и предприемачество. Новост за настоящия програмен период е, че финансирането ще обхваща 39 общини в сравнение със 7 за миналия.

Десетки храмове в страната пък вече се ремонтират по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на селата” от Програмата за развитие на селските райони, сочат данни на Дъжавен фонд „Земеделие”. Отделените за целта средства са 25 млн. евро.

Големи възможности дават и трансграничните програми. Само с Румъния има 3 проекта на обща стойност над 3 млн. евро за инициативи в сферата на туризма по Програмата за транснационално сътрудничество „Дунав 2014 – 2020“. Министерството на туризма е кандидатствало и с проект за разработване на общи продукти за далечни пазари по INTERREG V-A „Румъния – България 2014 – 2020“.

Пътят към целта „целогодишна дестинация“.

Зам.-министърът на туризма Любен Кънчев реже лентата при откриването на нов 5-звезден хотел в Свиленград

Още от създаването на МТ се работи за това България да бъде превърната в целогодишна туристическа дестинация. И в това се влага много повече от „на море през лятото“ и „на ски през зимата“. По думите на Николина Ангелкова в последните три години към България има устойчив интерес, а през настоящата, дори без анализи и прогнози, се вижда, че туристити, особено чуждестранни, има навсякъде, и то всеки сезон. Една от причините са нискотарифните полети на авиокомпаниите, друга – мащабната външна реклама. Според министър Ангелкова със сигурност след 5 години ще можем да се похвалим с още по-висок интерес. Стъпка именно в тази посока са вече разработените 12 винено-кулинарни дестинации, които ще бъдат обявени наесен. На последната кръгла маса, посветена на популяризиране на проекта – на 17 август в Бургас, Николина Ангелкова подчерта, че целта е именно споменатата – България да се утвърди като разпознаваема за целогодишен туризъм. „С подкрепата на тези дестинации ще насочим вниманието както към основните ни услуги – зимен и летен туризъм, така и към другите видове, които страната може да предложи“, обяви министърът. Тя посочи, че след като се финализират дестинациите, ще бъдат включени в програмата за Национална туристическа реклама за следващата година. Ще се добавят към различни брошури и дипляни, ще бъдат дигитализирани и включени в платформата iLoveBulgaria.

12-те дестинации преминават през територията на цяла България с участието на повече от 50 общини и над 100 туристически обекта. Бройката не е самоцелна – те са толкова, колкото са месеците в годината.

На Бъндеришка поляна всяко лято предлагат нови забавления, сред които най-дългата в Европа водна пързалка

Родината ни не е непозната и като място за СПА, а през 2019 г. ще започне активна реклама в тази насока. Наскоро Николина Ангелкова припомни, че са разработени 7 маршрута за такъв тип почивка или рехабилитация. Единият обхваща Черноморието, планирано е в него да влязат 15 обекта от областите Добрич, Варна и Бургас, които ще бъдат обявени до края на септември. Припомняме, че България е изключително богата на минерални извори и заема второ място в ЕС след Исландия по запаси.

Законодателните промени тепърва предстоят.

Приетият през 2013 г. Закон за туризма е променян 10 пъти, а последните предложени корекции бяха разделени на две. Първата част от тях целяха транспониране на европейската директива за пакетните пътувания и намаляване на административната тежест. Те бяха обнародвани през май 2018 г. С измененията отпаднаха 19 вида документи, които преди това трябваше да се предоставят на хартиен носител, с което значително се облекчава работата на бранша. В момента се подготвят промени в наредбата за категоризация и прекатегоризация, стартирано е изготвянето на платформа за онлайн подаване на документи. Според ресорния министър така ще отпаднат ненужни изисквания, но ще се гарантира запазването на високото качество на услугите.

Важен елемент от новите текстове, които през юли т.г. бяха подложени на обществено обсъждане, е регламентирането на задълженията на общините по отношение на отчетността и техните отговорности в туризма. Кметовете трябва да имат ясно планиране за развитието на сектора и набелязани конкретни дейности, както и да има видима отчетност на приходите от туристическия данък и концесиите и за какво се изразходват тези постъпления. Измененията предвиждат и въвеждането на изискване за задължително създаване на консултативни съвети към местните власти.

Планира се и структуриране на звено за контрол към МТ. То ще има правомощия да следи за спазването на закона, като ще извършва регулярни и инцидентни проверки, ще прилага принудителни административни мерки и ще съставя актове за нарушения. Мнението на министър Ангелкова е, че няма да се нарушава работата на Комисията за защита на потребителите по отношение на функциите й, свързани с правата на потребителите.

Акцент в промените е въвеждането на „Доброволен етикет за качество“, който може да се придобива от категоризираните места за настаняване, за хранене, туроператорите и туристическите агенти. Валидността му ще е 3 години, като ежегодно ще се прави проверка на придобилите го и при нарушения сертификатът ще може да се обезсилва. „Той ще е допълнителна гаранция в категоризираните и сертифицираните туристически обекти, както и за услугите, предоставяни от страна на туроператори и туристически агенти“, пише в предложения текст.

Министерството продължава работа и по въвеждането на Единната система за туристическа информация (ЕСТИ). Очаквания са, че до следващото лято ще има готова демо версия на ЕСТИ и възможност за пилотното въвеждане на системата. Освен това се предвиждат правила за ясно определени ски зони и писти. Има точни регламенти и критерии, според които те да се дефинират като такива.

Обединението на бранша – най-трудната и първостепенна задача

Пред Националния борд по туризъм министър Ангелкова нееднократно обяви, че държавата подкрепя обединението на бранша, като залага такова и в законодателните промени

Що се касае до състоянието на бранша, 5-ата годишна среща на Националния борд по туризъм в средата на юни постави сериозно въпроса за нуждата от обединение. МТ подкрепя идеята, но реалистично предвижда умерена възможност в измененията на нормативната база – в проектозакона са включени по една национална организация за хотелите, за туроператорите и екскурзоводите. Те трябва да обединяват интересите на бизнеса и да се утвърждават с решение на Министерския съвет. Според Николина Ангелкова е изключително важно за работата на ведомството да има ясен и предвидим партньор и съвместно с него да се полагат усилия за устойчивото развитие на сектора. „Ако успеем да постигнем това, ще е голям успех, защото сега има повече от 300 организации“, коментира тя.

Според изп. директор на Сдружение „Национален борд по туризъм“ Поли Карастоянова браншът е готов за това обединение и идеята е то да се направи по примера на Камарата на строителите в България и Националната лозаро-винарска камара.

Назад към зимата

Изминалият зимен сезон е бил всички рекорди от влизането на България в ЕС. Общият брой посещения на чуждестранни туристи е 1 653 490 при 1,476 млн. предходния сезон. Ръстът е изчислен на 12%. В парично изражение по данни на БНБ приходите от международен туризъм за зимен сезон 2017/2018 възлизат на близо 540 млн. евро, което е 11,4% повече от предходния. „Цифрите са повече от положителни и отчитаме дори по-големи ръстове от предварително заложените в нашите прогнози, които бяха между 5 и 10%. Страните от Европейския съюз продължават да са най-важният генериращ пазар с относителен дял 52,8% и общ обем от 872 523 туристически посещения (ръст от 14,4%)“, отговарят на запитване на „Строител“ от МТ и посочват: „От създаването на Министерството на турзима работим активно за реализацията на изпреварваща реклама, като през лятото промотираме зимата, а през зимата – лятото. Големите ни зимни курорти и сега са сред най-търсените и конкурентни в Европа заради доброто съотношение качество – цена в тях и се надяваме предстоящата зима да отбележи нови рекорди. България продължава да е много атрактивна снежна дестинация за всички балкански пазари, Великобритания, Германия, Израел, Русия и бившите републики от някогашния СССР, дори и за традиционно силни като Австрия, Франция, Италия и др.

Страната ни стои много авторитетно и в международния календар като домакин на редица реномирани състезания в белите спортове. Пампорово например спечели домакинството през 2019 г. на най-големия форум в света за професионални ски учители „Интерски“ в жестока конкуренция с такива курорти като Сочи и Леви, което е безспорно признание за страната ни.“

Международната федерация по ски пък отвори широк и дългосрочен хоризонт пред Банско, след като по време на 51-вия си конгрес в гръцката перла Коста Наварино това лято закова в календара 3 поредни световни купи по ски, както и шампионат на планетата.

Инвестициите в СПА туризма, като комплекса „Аквапарк – Персенк“ в Девин, тепърва ще могат да разчитат на реклама от държавата

Започва се още през 2019 г., когато там пристигат мъжете за 3 старта (22 – 24 февруари). Година по-късно на 25 и 26 януари са стартовете за жени. През 2021 г. веднага след мъжката Световна купа на 27 и 28 февруари от 1 до 10 март Бъндеришка поляна ще посрещне и първото си Световно в алпийските ски – за младежи до 20 г.

 

 

 

 

 

Търсят строители за рекламни щандове

Най-голямата „строителна“ поръчка на Министерството на туризма е за щандове. До края на август се приемаха предложения по обявленията за изграждане на палатите за 4 международни изложения. За целта ведомството е заделило над 640 хил. лв. Става въпрос за борсите TTR в румънската столица Букурещ, TT Warsaw – във Варшава, и IGTM, която се провежда в Словения, както и за борсата World Travel Market в Лондон. Най-голям – над 196 кв. м, ще е щандът в Полша, която се смята за най-бързорастящия пазар за морския туризъм в България. С площ от над 80 кв. м ще бъде българският щанд на изложението TTR в съседна Румъния. Този в Словения ще е 48 кв. м, се вижда от условията в поръчката.

Компаниите, които искат да се включат, трябва да докажат, че през последните години са изградили поне един сходен щанд на изложение в България или в чужбина, чиито размери са като тези за всяка от борсите. Офертите ще бъдат класирани по два критерия – качество, който включва визуална концепция и предложение за анимационна програма – с тежест от 60% в крайното класиране, и цена, който има 40% тежест в общата оценка.

В ход е и обществената поръчка за изработване на национален щанд за близо 400 хил. лв. (330 хил. лв. без ДДС) за борсата World Travel Market, която ще се проведе през ноември в Лондон. Това е най-голямото изложение в Европа преди началото на зимния сезон, като България ще се представи на щанд от 296 кв. м, се вижда от данните в поръчката.

 

Иновации в София

 

Видимо е, че в последните години София се радва на висока посещаемост и вече предлага нова туристическа карта Sofia Pass за градския транспорт с отстъпки за редица атракции, която засега е само тридневна. Тя позволява на гостите на града да се возят неограничено с всички линии срещу 20 лв. Притежателите й могат да се възползват също и от отстъпки от 5 до 50% в музеи, галерии, търговски обекти, спортни центрове, заведения за хранене и развлечения. Намаленията са за над 60 обекта, основно за културно наследство. Сред включените са галерията „Квадрат 500“, музеите за съвременно и социалистическо изкуство. Отстъпката важи и за различни заведения, магазини за сувенири, лифта „Симеоново“ и др. Към картата върви каталог с обектите, предоставящи намаленията, с ориентири за тяхното местоположение и схема на транспортните линии в централната градска част.

Sofia Pass е продукт, специално създаден за улеснение на чуждестранните туристи в столицата, но от него могат да се възползват и българи, гости на столицата.

Първоначално ще се рекламира чрез флаери и плакати в обектите и касите на градския транспорт, а в бъдеще и с подкрепата на туроператорите и хотелите, откъдето туристите ще могат по-лесно да разбират за възможността.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 23.08.2018. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.