Строителите са амбицирани да завършат предсрочно лот 3.3 на АМ „Струма”

Инженерингът допринася за повишаване на качеството на изгражданите обекти

Прочетена: 2027

Мартин Славчев

Членовете на разширения Управителен съвет на Камарата на строителите в България посетиха изграждащия се лот 3.3 на автомагистрала „Струма“. Проектът беше представен от президента на „Главболгарстрой Холдинг“ АД инж. Симеон Пешов и от двамата главни изп. директори на „ГБС инфраструктурно строителство“ АД инж. Тодор Гочев и инж. Георги Кичуков.

Общата дължина на АМ „Струма“ – от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Тя е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия. Трасето на автомагистралата е разделено на четири участъка. Лот 1, 2 и 4 са в експлоатация. За доизграждане остава лот 3 – от Благоевград до Сандански, с дължина от 62 км, като лот 3.1 и лот 3.3 са в процес на строителство, а реализацията на лот 3.2 предстои.

Лот 3.3 от Кресна до Сандански включва участъка на автомагистралния път от км. 397+000 до км. 420+624. Трасето е в близост до р. Струма, като я пресича два пъти при км. 405+380 и км. 406+700. Преминава последователно и през притоците на р. Злинска при км. 401+810 и р. Цапаревска при км. 405+500. Съществуващият път остава западно от трасето на АМ „Струма“. Предвидени са етапна връзка към път I-1 (E-79) при км. 397+000, както и нова пътна връзка на I-1 (E-79) с общински път с. Ново Делчево – с. Дамяница. Краят на автомагистралата съвпада с началото на лот 4 на АМ „Струма“.

Изпълнител на проектирането и строителството е Консорциум „Струма Лот 3.3“

с водещ партньор „ГБС инфраструктурно строителство“ АД и участници – „Пътстрой 92“ АД, „Глав­бол­гар­строй“ АД и „Геострой“ АД. Стойността на договора е 234 123 012 лв. без ДДС. Проектът се финансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“. Срокът за осъществяването на всички дейности е 1280 дни. Началото на СМР е дадено на 30.08.2016 г.

„Проектът се изпълнява на инженеринг. Благодарение на това при изграждането на лот 3.3 съумяхме да използваме най-новите решения в строителството. Този метод допринася за повишаване на качеството и в бъдеще ще има голямо значение за комфорта на преминаващите по магистралата. Така се намаляват и експлоатационните разходи на възложителя“, каза инж. Тодор Гочев.

Общата дължина на трасето е 23,6 км.

На него има два пътни възела – п.в. „Струмяни“ и п.в. „Сандански“, както и 25 бр. големи съоръжения.

„Близо 85% от магистралата са завършени. Износващият пласт вече е положен. Предстои да поставим и маркировката. Стълбовете са монтирани, скоро и осветлението ще е готово. Срокът за предаване на обекта по договор е 30 май 2019 г., но ние ще се опитаме да го завършим по-рано“, заяви инж. Гочев.
„Интересното е, че навсякъде на магистралата има обезопасителна система, тоест и в разделителната ивица, и в банкета има мантинела. Това се прави за първи път в България. Има и преграда

за биологични видове. Друго важно нещо, което трябва да се знае, е, че тук е направена истинска площадка за отдих. На нея е прокарана вода, ток, има канализация, дори са изградени бани и санитарни възли“, подчерта инж. Тодор Гочев. Той обясни, че на лот 3.3 пилотно се прилага у нас и интелигентно управление на транспорта. „Това става с редица датчици в асфалта, които позволяват в реално време да се измерва теглото и броят на автомобилите. Също така има метеорологични станции. Цялата тази информация се предава чрез оптични кабели в център, който може да я обобщава. По магистралата ще видите огромни пана, които на момента дават такива сведения. Те ще показват в реално време дали има пътнотранспортно произшествие или текущ ремонт. Надяваме се, че внедряването на технологията е едно добро начало и в бъдеще тя ще бъде прилагана и на други магистрали“, сподели още главният изп. директор на „ГБС инфраструктурно строителство“ АД. Инж. Гочев добави, че в пиковия момент при изпълнението на обекта на терен е имало около 200 камиона и още около 200 спомагателни машини – багери, булдозери, валяци и др.

Инж. Симеон Пешов, президент на „Главболгарстрой Холдинг“ АД: Изпълнението на инженеринг спестява на инвестиционния процес между 8 и 12 месеца

Когато се използва този метод, при провеждането на конкурса възложителят има възможност да получи най-различни технически решения и да избере най-правилното от тях.

Можем да се ангажираме, че реално магистралната част на лот 3.3. ще бъде готова през октомври, но връзката с международния път Е79 е с кръгово движение, където не са отчуждени няколко имота, има и една малка бензиностанция. Става въпрос за 300 м, които обаче не се правят за един ден, колкото и механизация да се струпа на обекта.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 01.10.2018. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.