Пуснаха нови 24 км от автомагистрала „Струма“

Лот 3.3 между Кресна и Сандански беше открит предсрочно

Прочетена: 143

Мирослав Еленков

„В изпълнение на програмата на правителството и на приоритетите, които сме си поставили, АМ „Струма“ „порасна“ с 24 км.“ Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при откриването на новоизградения участък на магистралата – лот 3.3 между Кресна и Сандански. Обектът е реализиран по проекта „АМ „Струма“ – лот 3.1, лот 3.3 и тунел „Железница“, който се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и от националния бюджет чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“ („ОПТТИ 2014 – 2020“). Изпълнител на проектирането и строителството е Консорциум „Струма Лот 3.3“ с водещ партньор „ГБС – Инфраструктурно строителство“ АД и участници – „Пътстрой-92“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Геострой“ АД.

На церемонията присъстваха и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Светослав Глосов, народни представители и кметове. От страна на изпълнителите в церемонията участваха инж. Симеон Пешов, президент на „Главболгарстрой Холдинг” АД и почетен председател на Камарата на строителите в България (КСБ), проф. д.т.н. инж. Цоло Вутов, управител на „Геотехмин” ООД, инж. Камен Пешов, председател на Надзорния съвет на „Главболгарстрой Холдинг“ АД и управител на „ГБС – Инфраструктурно строителство“ АД, д-р инж. Владимир Вутов, изп. директор на „Геострой” АД, Доминик Хамерс, изп. директор на „Геотехмин” ООД, д-р инж. Петко Николов, изп. директор на „Пътстрой-92” АД, д-р Иван Вутов, изп. директор на „Геотрейдинг“ АД.

Министър Петя Аврамова връчи разрешението за ползване на участъка на председателя на УС на АПИ инж. Светослав Глосов. Тя отбеляза, че с въвеждането в експлоатация на новите 24 км от АМ „Струма“ се дава шанс на всички български граждани, на гостите на страната и на транзитно преминаващите да пътуват по-бързо и безопасно между Кресна и Сандански. Регионалният министър подчерта, че в отсечката са изградени 25 големи съоръжения, 3 пътни възела и 4 площадки за отдих със санитарни помещения и ТИР паркинги. В бъдеще на тях ще могат да се застроят заведения за хранене и бензиностанции.

Петя Аврамова благодари на строителите за положените усилия, които са дали възможност ползването на участъка да започне пет месеца предсрочно, на АПИ – за доброто администриране на процеса, и на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията – за работата в партньорство при доизграждането на АМ „Струма“.

„За нас е важно и Северна България да има магистрала. Така че средствата, които бяха отпуснати преди няколко дни в размер на 1,35 млрд. лева за изграждане на участък от АМ „Хемус“, са ключови. Ще продължаваме да работим за вертикалните отсечки, за скоростния път „Видин – Ботевград“, защото видяхме, че АМ „Тракия“ даде тласък на развитието на Южна България“, заяви министър Аврамова. Тя съобщи, че изпълнението на отсечката от АМ „Струма“ между Благоевград и Крупник е на 40%. „В ход са тръжните процедури за участъка през Кресненското дефиле.

Има избрани изпълнители за отсечките преди и след тунел „Железница“. Очаква се в скоро време да може да се сключи договор и за самото съоръжение“, посочи още Петя Аврамова. По думите й, се работи с усилени темпове, които трябва да са и по-големи, защото средства са от „ОПТТИ 2014 – 2020“. С Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията работим като добър екип“, каза пред представители на медиите Аврамова.

„Откриването на поредния автомагистрален участък е резултат от устойчивата политика на цялото правителство за изграждане на транспортна свързаност между регионите“, заяви министър Росен Желязков. Той изтъкна, че усилията за подобряване на благосъстоянието на населените места са насочени както към Южна, така и към Северна България. „Всичко това нямаше да бъде факт без последователната политика на премиера Бойко Борисов и далновидността му, че свързаността е инвестиция в бъдещето на всеки регион“, коментира Желязков. По думите на транспортния министър, до момента са изградени 93 км от автомагистралата до Гърция, а срокът за строителството на оставащите 57 км е 2023 г. „Оптимисти сме, че ще успеем да реализираме заложената програма в срок и след 5 години ще пътуваме от София до ГКПП Кулата за един час и половина“, каза още Росен Желязков.

Инж. Светослав Глосов изрази очакване комисията, която ще оценява офертите на участниците в процедурата за избор на изпълнител на участъка през Кресненското дефиле, да си свърши работата добре и бързо, така че да няма обжалвания. „Има 6 месеца срок за проектиране. След това ще започне строителството. Надяваме се това да стане следващата година, така че до края на 2023 г. да бъде завършена цялата магистрала“, каза още председателят на УС на АПИ.

Изграждането на лот 3.3 стартира на 30 август 2016 г., като срокът за завършването на обекта е пролетта на 2019 г. Стойността на договора с изпълнителя Консорциум „Струма Лот 3.3“ е 280 947 614,40 лв. с ДДС, а този на строителния надзор, поверен на „Пътинвестинженеринг“ ЕООД, е 3 597 793,54 лв. с ДДС. В строежа на участъка са положени над 300 хил. т асфалт и са монтирани 95 км мантинели от най-висок клас. В отсечката има 3 пътни възела – „Кресна“, „Струмяни“ и „Сандански“, мостове, виадукт, надлез над жп линията София – Кулата, селскостопански подлези и надлези. П.в. „Кресна“ осъществява връзката на новото трасе на АМ „Струма“ с първокласния път I-1/Е-79 София – Кулата. Пътен възел „Струмяни“ е пресечната точка на АМ „Струма“ с третокласния път III-1081 Струмяни – Берово и осигурява достъпа на жителите от Струмяни, Микрево и още 19 малки населени места в община Струмяни до автомагистралата. П.в. „Сандански“ е в индустриалната зона на града и ще е основната транспортна артерия към него, както и към всички 54 населени места от общината. Изградени са и 4 площадки за отдих с цялостната инфраструктура, включваща паркинги, водоснабдяване, канализация, пречиствателна станция за битови отпадни води и каломаслоуловители за дъждовната канализация. На площадките има всичко необходимо както за отдих, така и за извършването на търговска дейност от жителите на региона.

За първи път в проект за строителство на автомагистрален участък е изградена „Интелигентна транспортна система”, включваща станции за броене и управление на трафика, видео наблюдение, измерване на теглото на превозните средства и метеорологично наблюдение. Камери за видеонаблюдение са разположени на пътните възли „Сандански“ и „Струмяни“, както и в зоните за отдих. Диспечери от контролния център ще следят случващото се на магистралата и при необходимост ще пренасочват трафика чрез пътни знаци, с възможност за дистанционно изменение. Монтирани са информационни табла. На четири места са инсталирани преброителни пунктове на трафика, а на две са разположени пътни станции за измерване на теглото на превозното средство в движение. В участъка има и две метеорологични станции, които ще отчитат температурата и влажността на въздуха, типа и количеството на валежите, видимостта, скорост и посока на вятъра, дебелина на водния слой върху асфалта, точка на замръзване на настилката в зависимост от третирането с луга и други химикали, температурата на повърхността на пътя и 5 см под асфалта. Данните ще дават възможност да се прогнозира кога може да настъпи заскрежаване, заснежаване или заледяване и снегопочистващите фирми ще се информират за необходимостта от обработване на пътната настилка.

За опазване на биоразнообразието в района са направени пътеки за влечуги, които преминават през водостоците. Изградена е и плътна ограда с обща дължина 17 км, която насочва влечугите към предвидените специално за тях проходи под трасето.

Дължината на АМ „Струма“ от Даскалово до границата с Гърция е 150 км. Магистралата е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава трафикът за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Със средства от ОП „Транспорт 2013 – 2017“ са изградени общо 69 км от АМ „Струма“ в отсечките Долна Диканя – Дупница (16,78 км), Дупница – Благоевград (37,48 км) и Сандански – Кулата (14,7 км). С финансиране от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“ продължава строителството и на останалата част от трасето.

Д-р инж. Петко Николов, изп. директор на „Пътстой-92“ АД: Изградихме няколко големи съоръжения

Този обект не ни затрудни, тъй като имаме сериозен опит с подобни дейности, т.е. не беше нещо, което да не сме правили досега. Климатът в региона е благоприятен за строителство и това улесняваше работата ни. В рамките на проекта изградихме няколко големи съоръжения, най-голямото от които е мост с дължина 730 м. Съвместно с „Геострой“ АД се справихме с отсечката, която ни беше поверена. Пътен възел „Сандански“ също беше предизвикателство.

Най-интересното, което не се е правило досега, са площадките за отдих. Работата ни по моста, който минава над жп линията, също беше любопитна. Стиковката ни за това съоръжение с Национална компания „Железопътна инфраструктура“ беше отлична.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 20.12.2018. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.