Искаме от ЕК 800 млн. евро за третия метродиаметър

Прочетена: 68

Председателят на комисията Жозе Мануел Барозу ще пререже лентата на втория лъч на подземната железница

 

 

„Надяваме се, че ще има около 700-800 млн. евро финансиране за метрото, за да продължи работата по третия метродиаметър.“ Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Той заедно с кмета на столицата Йорданка Фандъкова и директора на „Метрополитен“ ЕАД инж. Стоян Братоев направиха инспекция на довършителните работи на някои от новите метростанции и на подготовката на трасето на втората линия на метрото за започване на комплексни пускови изпитания от началото на август. Тримата пропътуваха разстоянието между метростанциите „Сердика” и „Надежда” и се запознаха с напредъка на подземната железница.

„Останалата част на трасето също е във финална фаза на изпълнение и цялата линия от кв. „Лозенец” до кв. „Обеля” се очаква да бъде пусната в експлоатация в края на август“, заяви Ивайло Московски. Предвижда се лентата на обекта в края на лятото да пререже председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу.
По думите на министър Московски за следващия програмен период се договаря ОП „Транспорт“ да разполага с близкия до сегашния си бюджет. „Ако успеем да получим повече от това, ще е успех за нас. Ясни са вече проектите, които ще осъществяваме след 2014 г.“, заяви Московски.
Средствата за този програмен период са малко над 2,003 млрд. евро. В момента договарянето по програмата е 95%, около 34 на сто са реално разплатените средства. Проектът за разширение на столичното метро се финансира по програма „Транспорт”. В неговия първи етап е включен участъкът надлез „Надежда” – пл. „Света Неделя” – кв. „Лозенец” с дължина 6,5 км и 7 метростанции. Срокът на строителство е 45 месеца. Участъкът жк „Обеля” – жк „Надежда” – надлез „Надежда” е обособен като лот 1 в етап II на проекта. Той е с дължина 4,15 км и 4 метростанции. Другият участък, който също беше финансиран по ОП „Транспорт”, между кв. „Младост 1” и бул. „Цариградско шосе” от април тази година вече е в експлоатация.
Всяка спирка
е уникална
„В много европейски столици станциите са напълно еднакви. Тук всяка е с индивидуален облик. Много е красиво, остава съвсем малко работа по обектите“, подчерта транспортният министър. „Това, което виждате в метрото, е около 2-3% от работата. Зад него се крият тежки, сложни конструкции, сложни методи“, обясни инж. Стоян Братоев. По думите му строителите са работили при изключително тежки условия, особено при метростанцията „Света Неделя“. Тя е разположена северно от едноименния площад под пътното платно на бул. „Княгиня Мария-Луиза“. На това място втората линия на метрото прави връзка с първата, поради което метростанцията е преходна и с най-голям брой пътници. Тя ще обслужва плътно застроената делова част на столицата, където освен жилищни са разположени важни държавни и административни сгради. Трасето на метрото преминава под съществуващия подлез между ЦУМ и хотел „Шератон“ и под разположените под този подлез тунели от първата линия на метрото. Спирката е дълбоко под земята и затова на определено подземно ниво над нея са предвидени конструкции за гаражи за около 650 паркоместа.
Сега в процес на довършване е работата на връзката между двете метростанции на „Сердика” – построени са конструкциите, до дни ще започне архитектурното й изграждане и монтирането на ескалатори. По този начин ще може от едната до другата линия да се пътува, без да е необходимо пътникът да излиза на повърхността и да влиза в другата метростанция.
Лъвовете на метростанция „Лъвов мост” са произведени от фирмата строител по снимки на тези от едноименното мостово съоръжение. Те са с размер едно към едно, направени от специален млян камък. Там оригинално е решено пешеходното преминаване под моста. Това става чрез допълнителен тунел, който е изкопан заедно с тези за метрото. По този начин е съкратена с 60 м връзката между южната и северната страна на бул. „Сливница“. Ако не е бил избран този подход, е трябвало да се изгради страничен тунел с криви участъци, което по думите на инж. Братоев щеше да удължи работата по обекта.
Входовете в станцията са разположени северно и южно от р. Владайска в тротоарите на пътните платна на бул. „Сливница“. Станцията ще обслужва едно от най-натоварените с пътници кръстовища в София и гъсто застроената централна градска част в района.
Метроспирката „Централна жп гара” е разположена под предгаровия площад между централните жп и автогара с подземни връзки с тези два големи транспортни възела на столицата. По този начин се прави връзка между надземния и подземния железопътен транспорт. Друго подобно място, където ще се обединяват различните видове транспорт, ще е до продължението на метрото до летището при бул. „Искърско шосе”. Там ще бъде метростанция 21. На кръстовището метрото ще прави връзка с трамвай 20 и с жп линията от Пловдив.
На Централната жп гара поради преминаването на трасето под съществуващите подлези е предвидено изграждането на подземен паркинг с около150 паркоместа над перона на станцията.
Метростанция „Мария-Луиза” се намира под пътното платно на бул. „Княгиня Мария-Луиза“ в кв. „Банишора” в близост до пътен възел „Надежда”.
„Спирките са технологични съоръжения, които трябва да отговарят на определени габарити. Непрекъснато имахме работни срещи с проектантите, като представяхме забележките си за обектите“, обясни инж. Стоян Братоев. По думите му метрото има 18 системи за управление и функциониране, като работата по тях към днешна дата е приключена. Сега предстоят първите изпитания, а в началото на август стартират комплексните.
И още строителство
Дължината на втората линия на подземната железница е 11 км с 11 станции. Заедно с първата те ще достигнат общо 31 км с 27 спирки. Подготвят се още седем метростанции в участък от 7,7 км, които до края на 2014 г. трябва да бъдат готови.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова заяви, че е важно строителството да не прекъсва. Тя напомни, че едновременно се работи и се намира финансиране за метрото. До края на годината трябва да започне изграждането на метроучастъка от бул. „Цариградско шосе“ до летището.
„Скоро ще сключим договори със строителите на два от лотовете на това трасе, а до десет дни очаквам Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе и по третия“, обясни инж. Стоян Братоев. Следващата година ще се работи и по участъка от „Младост” до бизнес парка.
„След пускането на бул. „Ломско шосе” видяхме, че София може да изглежда по различен начин от „Обеля” до бул. „Мария-Луиза”. Това е, което искаме да се случи навсякъде – изцяло нови булеварди, осветление, велоалеи, тротоари и, разбира се, паркинги“, допълни Йорданка Фандъкова.
Спестени пари
и време
След пускането на втория метродиаметър ще се пестят около 65 хил. човекочаса от пътуване. От „Надежда” до „Сердика” ще се стига за 9 мин, а от „Лозенец” до центъра за 6 мин.
По думите на инж. Стоян Братоев още от смяната на проекта за строителство са спестени над 120 млн. лв. Изборът влаковете да се движат в един общ тунел е намалил цената за строителството на километър от трасето. По този начин 1000 м са изградени за около 28 млн. евро, докато стойността на старото трасе е достигала 34 млн. евро.
„Стремим се да осигурим условия хората да пътуват с подземната железница. За целта изграждаме четири буферни паркинга и развиваме най-прохладния и екологичен градски транспорт“, заяви Йорданка Фандъкова. Министър Московски допълни, че метрото е истинска алтернатива на фона на постоянния растеж на цените на горивата.
Сигурността
„Метрото се охранява от полицията, имаме специален договор с тях. В момента те предприемат допълнителни мерки. Има отговорник от наша страна, който кореспондира със силите на реда. Инсталирали сме над 350 камери, а записите се съхраняват в продължение на един месец. По идея на полицията има и охрана с кучета. Предполагам, че тя ще е само за съмнителни багажи“, съобщи още инж. Стоян Братоев, като подчерта, че не всички данни за охраната на метрото трябва да бъдат обявявани публично. Той отбеляза и че на втората линия тече обучение с Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски добави, че се прави допълнителен инструктаж, свързан със сегашната ситуация. По думите му държавата е реагирала адекватно веднага след инцидента в Бургас. „Най-вероятно оттук нататък по различен начин ще се подхожда към всички тези публични места като гари и пристанища. Възможно е увеличаване на периметъра на видеонаблюдението не само в зоната на терминалите, а по цялата територия на съответните съоръжения“, допълни той.

 

Пестим 25% електроенергия с новите метровлакчета

„Първите 12 влака за метрото ще бъдат въведени в експлоатация до края на август, а останалите 6 – до края на ноември”, заяви транспортният министър Ивайло Московски при пускането на новите мотриси на подземната железница.
„Капацитетът на всяка от тях е 1100 пътници и са кооперирано производство между руския завод „Метровагонмаш” и японската фирма „Хитачи”, допълни той. По думите му новите влакове са много по-икономични, тъй като двигателите им са специално оборудвани и при движение по инерция и в спирачен режим работят като генератори. „В резултат разходът на електроенергия при тях е с около 25% по-малко от този при влакове с обикновени двигатели”, обясни Московски.
Според него натрупаният опит и механизмът за закупуване на нови влакове ще бъдат приложени и за БДЖ. Проектът за столичното метро е показал, че когато е налице изградена нова инфраструктура, Европейският съюз би финансирал и закупуването на нов подвижен състав.
Договорът за новите влакове е на стойност над 153 млн. лв. и се финансира по Оперативна програма „Транспорт”. Вече са доставени 8, като 2 се транспортират, а за други два тече процедура на приемане в завода на производителя.
„Те ще се движат и по двете линии на метрото. Изключително сме благодарни на министър Московски, който има личен ангажимент към подземната железница“, заяви Йорданка Фандъкова.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 30.07.2012. Категория Тема. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>