Инж. Джоргов, каква е равносметката Ви за реализираните проекти със средства от капиталовата програма на Столичната община (СО) за 2020 г.?
Въпреки че миналата година беше много трудна, успяхме да свършим сериозен обем работа. През пролетните месеци имаше много неизвестни, свързани със здравната и финансовата криза и по обективни причини не реализирахме някои от задачите, които си бяхме поставили. Успяхме да изпълним 14 обекта на обща стойност 22,8 млн. лв.
През 2020 г. приключихме с обновяването на бул. „Монтевидео“, което включи последните 400 м при метростанция 16 от третата линия на подземната железница. Завършихме и модернизацията на бул. „Асен Йорданов“ от бул. „Шипченски проход“ до бул. „Христофор Колумб“. Беше подновен релсовият път и контактната мрежа по бул. „Шипченски проход“ от бул. „Асен Йорданов“ до трамвайното ухо в кв. „Гео Милев“. Изградихме и пробива на бул. „Петър Дертлиев“ към Софийския околовръстен път (СОП). През есента финализирахме първия етап от ремонта на ул. „Николай Коперник“ от бул. „Цариградско шосе“ до бул. „Шипченски проход“. Той включи 450 м, където изградихме изцяло нова инфраструктура. Инвестицията възлиза на около 1 млн. лв.
Други обекти, които осъществихме м.г., са обособяването на нова улица в с. Иваняне, възстановяването на мост в район „Банкя“, ремонтът на надлез на бул. „България“, като там се изпълняват довършителни дейности по съоръжението. Можем да отчетем още и новото велотрасе по бул. „Ботевградско шосе“, както и изградената ул. „3-та” в кв. „Малинова долина“.

Някои от проектите, по които работихме миналата година, продължават и през 2021 г. като разширението на бул. „Тодор Каблешков“. 2020 г. направихме нова отсечка около 1 км от южното платно на булеварда – от бул. „България“ до ул. „Луи Айер“. Планирали сме и втория етап от ремонта на ул. „Николай Коперник“, и довършване на пътна връзка в кв. „Малинова долина“. Заложили сме и разширение на локалното платно на Софийския околовръстен път (СОП) при ул. „Витошки камбани“, където ще има и кръгово кръстовище. Идеята е да се създаде по-добър транспортен възел.
С р е д от ложе н и те обекти през 2020 г. е обновяването на ул. „Народно хоро“, за която имахме разработен проект и проведена процедура по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за ремонт по съществуващо положение. Но районната администрация поиска ремонтът да се осъществи по регулация. Към момента сме достигнали до компромисно решение за изграждане, като за целта трябва да бъдат отчуждени 4 частни имота, да се направи ново проектиране, както и да се обяви пак търг за избор на изпълнител. Смятаме да свършим всичко това в следващите няколко месеца.
Какво предвиждате по отношение на текущото обновяване на пътната инфраструктура в кварталите? Какви средства ще се насочат за тази дейност?
Въпреки кризата запазваме 50 млн. лв. за текущ ремонт на улици и булеварди, в т.ч. за обновяване на вътрешнокварталните. От тях 10 млн. лв. ще бъдат предоставени директно на кметовете на райони, които ще изразходват съответните суми по тяхна преценка. Смятаме, че столичните администрации добре познават проблемите на кварталите, за които отговарят. Парите, които се предоставят директно, се определят според квадратурата и дължината на уличната мрежа и населението на районите. Отделно от това Столичната община инвестира в текущи ремонти и работа по програми, които са изработени съвместно с кметовете на райони, за ремонти на улици и тротоари. Вече има стартирали дейности за възстановяване на пътни трасета, където се отвориха дупки от снега.

Споменахте някои инфраструктурни обекти, които продължават от 2020 г. Какви други мащабни проекти са заложени в капиталовата програма за тази година?
Ще започна с улиците „Първа българска армия“ и „Кукуш“, за които има обявени процедури за избор на изпълнители и те са в напреднал етап. Очакваме през пролетта или в началото на лятото да започне физическото изпълнение на дейностите. За ул. „Първа българска армия“ е планирано паважната настилка да бъде заменена с асфалтова и да се изградят нови инженерна инфраструктура, тротоари, осветление и отводняване. Трасето, на което ще се работи, е с дължина 2,1 км, а инвестицията ще е 12 млн. лв. На ул. „Кукуш“ ще се реконструират инженерната инфраструктура, пътната настилка и тротоарите, ще се направи и ново осветление и отводняване.
Стратегически пътен обект за София, за който в момента се актуализира проектът, е ремонтът и разширението на ул. „Опълченска“ между булевардите „Тодор Александров“ и „Сливница“. Става въпрос за участък с дължина 700 м. Трасето ще бъде с 2 платна по 3 ленти за движение във всяко. Ще се обособяват нови тротоари и улично осветление, ще се извърши подмяна на инженерната инфраструктура, вкл. изграждането на отливен канал.
Планираме да работим и по кръговото кръстовище на ул. „Св. Климент Охридски“ и бул. „Андрей Ляпчев“. Вече текат съгласувателни процедури и се надявам до месец да обявим и обществена поръчка, за да може лятото да започне строителство.
За кои инфраструктурни обекти ще бъде взет инвестиционен заем и кога ще стартират?
Част от проектите, които ще се финансират със средствата от инвестиционния заем, вече се изграждат. Такива са бул. „Тодор Каблешков“ и ул. „Филип Кутев“. На бул. „Тодор Каблешков“ СМР ще продължат в частта от бул. „България“ до ул. „Луи Айер“. Ще се изпълни реконструкция на северното платно на артерията, като ще се обособят 3 ленти за автомобилно движение, нови велоалея и тротоар. За тази и следващите години планираме на етапи и изграждането на пробива на бул. „Тодор Каблешков“ от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“. По отношение на ул. „Филип Кутев“ трябва да продължи цялостно изграждане на северното пътно платно, което ще е с 4 ленти за движение. В проекта е предвидено да се построи нов мост над р. Драгалевска, както и да се направи корекция на прилежащия участък на реката. Заложени са още ВиК, ел. и комуникационни мрежи, улично осветление. Дължината на трасето е 560 м.
Очакваме да имаме избран изпълнител за обновяването на тунела на бул. „Царица Йоанна“ към жк „Люлин“. Някои от частите на проекта вече са готови и се съгласуват и след приключване на процедурата за избор на строител ще преценим дали СМР да се стартират още през този сезон. Ремонтът ще включва пътни работи на трасе от 450 м, където ще се направи и обновяване на трамвайния релсов път и вентилацията.
Планираме СМР по бул. „Ломско шосе“ в участъка от метро – станция „Бели Дунав“ през ул. „Обелски път“ до жп надлеза. Имаме готов проект и подготвяме тръжната процедура. Тук също финансирането ще се осигури от заемните средства. Също така очакваме да бъде избран изпълнителят за изграждане на Източната скоростна тангента и още напролет да започне същинската работа. Проектът е разделен на два етапа, но има възможност да се осъществи и едновременно. Общата дължина на трасето е 1460 м. Първата част е от Северната скоростна тангента до бул. „Владимир Вазов“, а втората от него до бул. „Ботевградско шосе“. Планират се нови инженерна инфраструктура, улично осветление и дейности по ландшафтната архитектура.

Кога трябва да започне ремонтът на трамвайните релси на „Цар Борис Трети“ и как ще се осъществява движението в района?
Вече имаме избран изпълнител на този обект. Нямаше обжалване на процедурата и дори вече имаме подписан договор. В момента се разработва подробната организация на движението, за да не затрудняваме придвижването на хората в района по време на СМР. Работим заедно с проектантите, с изпълнителя и инженер-консултанта за прецизиране на трафика. Реалните дейности ще започнат през март или най-късно в началото на април. При строителството на релсов път се влагат материали, голяма част от които се доставят от чужбина, и това отнема повече време. Ще започнем от частта, в която дейностите ще бъдат по-лесно обезпечени и по-малко ще затруднят хората. А през лятото, когато традиционно трафикът е по-слаб, ще работим и в останалите зони. Инвестицията е на стойност 40 млн. лв., които са изцяло европейско финансиране. Срокът за изпълнение е 2 години. Отсечката от кв. „Княжево“ до Съдебната палата ще бъде разделена на 6 или 7 етапа.
Как ще продължи изпълнението на проектите за обновяване на Централната градска част – Зона 2 и Зона 4, които се финансират от Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“?
Към тези обекти има голям публичен интерес. Към момента, както знаете, договорите с изпълнителите са прекратени. Направено е актуализиране на проектите, като са прецизирани инженерните мрежи, изработени са нови количествени сметки. Това е част от историческия център на София и дори и най-малките промени в проектите трябва да се съгласуват с Националния институт за недвижимо културно наследство и Министерството на културата (МК). Съгласуването с НИНКН вече приключи, а очакваме да финализираме и всичко с МК. Имаме готовност бързо след това да обявим нова процедура за избор на изпълнители за двете зони. Инвестицията през 2021 г. в тях ще възлезе на 21,3 млн. лв.
В Зона 2 трябва да се работи по улиците „Шести септември“ и „Цар Иван Шишман“, където предизвикателство ще бъде и съгласуването на дейностите със „Софийска вода“ АД и „Топлофикация“ ЕАД. Дружествата ще започнат подмяна на техните съоръжения след края на отоплителния сезон, като те не могат да ги осъществяват едновременно. След приключване на техните СМР избраният от нас изпълнител ще може да започне същинската реализация.
В Зона 4 е направено препроектиране и след приключване на съгласуванията ще обявим процедура за избор на изпълнител.
А по отношение на ВиК инфраструктурата какви инвестиции се очаква да бъдат направени през 2021 г.?
През изминалат
а 2020 г. бяха изградени няколко канализационни клонове в кварталите „Горубляне“, „Модерно предградие“, „Бенковски“, „Суходол“. Тази година ще работим по проекти за 140 млн. лв., които ще се изпълняват по ОП „Околна среда 2014 – 2020“ („ОПОС 2014 – 2020“).
Проектите вече са одобрени от Европейската комисия и JASPERS. Подготвяме процедурите за избор на изпълнители. Обектите ще са в 5 столични района, а обществените поръчки ще бъдат обявени на инженеринг.
Успоредно с това извън „ОПОС 2014 – 2020“ и капиталовата програма на концесионера сме заложили и средства в бюджета на СО за 2021 г. за изграждане на ВиК инфраструктура в районите „Връбница“, „Овча купел“ и „Витоша“. Канализацията е важна тема за столичани и продължаваме да работим за трайното решаване на съществуващите проблеми в това направление.
Разкажете за плановете Ви за образователните обекти в София през 2021 г. В кои райони и колко средства ще бъдат вложени?
Програмата за обновяването на детски градини и училища на територията на столицата е мащабна. Общата стойност за различни дейности в тази сфера е 42 млн. лв. Те ще бъдат инвестирани в довършването на вече започнали обекти и такива, които ще стартират сега.
През 2021 г. планираме да приключим изграждането на 12 нови сгради и преустройство на още 4. Възложител на строителството на детски градини са кметовете на райони и когато те имат готовност с проекти, веднага ще бъдат финансово обезпечени, за да започнат строителство.
Как планирате да продължи съвместната Ви работа с ръководството на Камарата на строителите в България (КСБ) и по-специално с най-голямата структура на организацията – ОП София?
Провеждаме регулярни срещи с КСБ и предвиждаме тази практика да продължи. Търсим експертизата на Камарата по всякакви въпроси – както за капиталовата ни програма, така и по теми, свързани с нови технологии и други. Винаги изслушваме предложенията на КСБ. Строителният бранш най-добре знае какви са възможностите на сектора в момента и как той ще се развива в бъдеще. Ние сме потребител на техните услуги и им представяме нашето виждане как може да се подобри продуктът им. Винаги сме си полезни едни на други.