Анализи

Застоят и подемът в строителния бранш – в крехко равновесие

Таня Бъчварова - гл. експерт, Веселка Пешова - експерт „Анализи, прогнози и мониторинг на обществените поръчки” на КСБ Продължение от бр. 51 Преките инвестиции в страната за януари - септември 2012 г. възлизат на 971,8 млн. евро при 711,9 млн. евро за същия период на миналата година. Това се равнява на ръст от 36,5%. В отрасъл „Строителство“ има инвестиционно нарастване, но то се дължи основно на отпуснатите заеми от страна на чуждите компании към дъщерните им фирми в България. Инвестициите в отрасъла за януари - септември 2012 г. възлизат на 109 млн. евро, което е със 72,8 млн. евро повече в сравнение със същия период на 2011 г. Въпреки този ръст септември е критичен месец по отношение на чуждестранните инвестиции. Тогава има отлив на 167 млн. евро, което се дължи на изплащане на задължения от дъщерните фирми към компаниите майки. Благодарение на инвестиции „на зелено“ и покупки на имоти в страната са влезли 88 млн. евро. Ръстът на преките инвестиции за деветте месеца се дължи на заемите, направени през първото тримесечие на годината. Извод: При наличието на несигурност на строителния пазар тенденцията при инвестициите остава в режим на изчакване. Най-големите преки инвестиции в страната са на Нидерландия (611,3 млн. евро), Русия (139,9 млн. евро) и Швейцария (101,1 млн. евро). Най-големите нетни отрицателни потоци за периода са към Германия (-249,2 млн. евро) и към Гърция (-67,8 млн. евро). Преките чужде­странни инвестиции заедно с еврофондовете остават основният фактор за дългосрочен икономически растеж в България. Справка на сертифицираните инвестиционни проекти по Закона за инвестициите по години: 2007 г. - 10 млрд. лв., осигурени нови работни места за 30 189 души 2008 г. - 1,4 млрд. лв. 2009 г. - 1,8 млрд. лв. 2010 г. - 2,9 млрд. лв. 2011 г. - 165 млн. лв. 2012 г. - 498 млн. лв., нови работни места за 974 души Сключените договори по обществени поръчки към 4.12.2012 г. са 1924 на обща стойност 2,7 млрд. лв., както следва: Поръчки до 200 хил. лв. - 992 бр. на стойност 53 млн. лв. Поръчки до 2 млн.лв. - 752 бр. на стойност 518 млн. лв. Поръчки над 2 млн. лв. - 180 бр. на стойност 2,1 млрд. лв. Резултатите за 2011 г. са: 1903 поръчки на стойност около 2,5 млрд. лв. Сключените договори до този момент са повече в сравнение с 2011 г. като брой и стойност, което е добър знак при запазване на тази тенденция. В сравнение със септември увеличението е с 600 поръчки на стойност 700 млн. лв. Обявените обществени поръчки за ноември са 241, както следва: 67 поръчки за инженерно строителство, 61 за сградно строителство, 22 за ВиК, 74 за надзор, 16 за енергийна инфраструктура. Проблеми, с които се сблъскват строителните фирми при кандидатстване по обществени поръчки: Тежки и понякога абсурдни тръжни процедури при избора на изпълнител на обект. Спорен момент са дискриминационните условия, а това води до редица обжалвания в съда. Обжалва се по реда - пред КЗК и Административния съд. Това обаче бави поръчката с около година, което излага на опасност реализацията на обектите и създава риск да се загубят европарите. Какво се прави: До края на годината трябва да бъде готова инвентаризационна система за обществени поръчки на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (по-популярен като БОРКОР). Чрез нея ще се типизират или стандартизират обществените поръчки. Ще се създават и електронни платформи с мерки и регистър за участие на фирмите в обществените поръчки. По този начин, веднъж посочени в него, фирмите ще могат да се регистрират, да имат електронна сигнатура и подпис. В тази връзка КСБ стои зад предложението за въвеждане на типови процедури и изготвяне на типови договори с ясни правила, без възможности за изменение и допълнение в процеса на изпълнение. Правила, гарантиращи правилния ход на развитие не само на изпълнителите, но и на възложителите. Камарата на строителите в България се ползва със статут на авторитетна институция. Тя сътрудничи с различни комисии на ЕС. През тази година започна упражняване на мониторинг върху обществените поръчки чрез направление към административната структура на КСБ. Тези анализи достигат до ГД „Регионална политика“ и Дирекция „Вътрешни услуги” към ЕК. Целта на мониторинга е да се покажат слабостите при търговете и да се търсят възможности за тяхното отстраняване, защото темата „Обществени поръчки“ и на европейско ниво е с приоритет. Усвояване на еврофондовете Средно 31,7% е усвояването на средствата по европейските програми към 31.10.2012 г. Зад тази цифра стоят не само пари, но и ангажименти, които трябва да доведат до промени, в частност и в развитието на строителния сектор. Неусвоените средства са пропуснати ползи по веригата, непостигнати цели. Електронното обслужване не се случва В момента само 5000 фирми ще имат възможност да се ползват от електронното обслужване. Другите над 100 хил. фирми са в листа на чакащите. Последствията се изразяват в това, че голяма част от инвеститорите се въздържат да предприемат инвестиционни стъпки. Проблеми и пречки при усвояване на еврофондовете Анализите показват, че основните пречки при кандидатстване по различните програми с европейско финансиране са както административни, така и финансови. Административните: - голям обем от дублираща документация - различни тълкувания на текстовете - липса на прозрачност при оценка на проектите - забавени подписи на договорите Финансови: - забавени плащания по проектите - необходимост от собствени средства по банковите гаранции за даден проект. Банковото кредитиране все още остава слабо. Очаквания, перспективи и приоритети: Бюджет 2013 за общините. Общата субсидия на общините за 2013 г. за делегираните от държавата дейности е близо 2 млрд. лв. Това са:  трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища - 19 млн. лв. целева субсидия за капиталови разходи - 102 млн. лв., в това число влизат 50 млн. лв. за изграждане и основен ремонт на общински пътища. Общата изравнителна субсидия се предоставя на общините до 31 януари в размер на 50 на сто, а останалите 50 на сто - до 30 юни. Субсидията за делегираните дейности се определя на базата на натурални показатели и разходни стандарти за отделните дейности. За зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища общо за страната за 2013 г. са предвидени 19 млн. лв. - с 4,9 млн. лв. повече в сравнение с 2012 г. Тези средства се предоставят на общините до 20 януари в размер на 75 на сто и до 30 октомври - останалите 25 на сто. Положително е увеличението на целевата субсидия за капиталови разходи за 2013 г. Средствата са общо 101,9 млн. лв., в това число 50 млн. лв. за изграждане и основен ремонт на общински пътища, които за предходната година са били съответно 70,2 млн. лв. и 42,5 млн. лв. Средствата за капиталови разходи (50,9 млн. лв.) са разпределени по три критерия: брой на населението, брой на населените места и територия на общината. Парите за изграждане и основен ремонт на пътища са определени според дължината на пътната мрежа в конкретната община. За съжаление очакваните спасителни средства за строителния бранш за 2013 г. в размер на около 600 млн. лв., по Оперативна програма „Околна среда”, предназначени за изграждане и реконструкция на нова ВиК мрежа и пречиствателни станции, се пренасочват по друго направление поради реалната заплаха от загуба на тези средства. През октомври от Комитета за наблюдение на ОП „Околна среда” беше получено разрешение за пренасочването на средствата. В момента се очаква решението на Брюксел, за да бъде пуснато договарянето по новите схеми. Налице е подмяна на приоритетите на оперативната програма. Беше планирано за пречистването на отпадните води да бъдат изразходвани над 2,5 млрд. лв. за периода 2007-2013 г. С пренасочване на средствата сумата пада на 2 млрд. лв. От тях до момента са усвоени едва 230 млн. лв., което е близо 16% от предвидения бюджет според данните в системата за управление на евросредствата ИСУН към 31.10.2012 г. Надеждите на водния сектор се отлагат за след 2014 г. За другите три програми освен ОПОС, а именно „Развитие на човешките ресурси“, „Регионално развитие“ и „Техническа помощ“ през последните три години са усвоени само парите, предвидени за 2007-2009 г., а от сумата, заявена за 2010-2012 г., не е възстановено нищо от ЕК. Оперативна програма „Регионално развитие“ се нарежда сред най-успешните в България Разплатените средства по тази програма са на обща стойност 1 млрд. лв. към бенефициенти на проекти по ОП „Регионално развитие”, които представляват една трета от общия бюджет на програмата - 3,131 млрд. лв. От началото на изпълнението й до момента: Подадени са 1773 проектни предложения. Сключени са 981 договора на стойност 2,8 млрд. лв. (90% от общия бюджет). Към настоящия момент са реализирани успешно 228 проекта. Обновени са 298 детски градини и училища. Завършени са 15 проекта за обновена градска среда.  48 са обновените читалища, които могат да бъдат ползвани от над 540 хил. души. Подобрени са условията в 36 социални домове за възрастни. Стойността на договорените средства по ОП „Транспорт” към 30.09.2012 г. е 96% от бюджета на програмата, а извършените плащания са 37% от тези средства. ЕК е изплатила 30% от бюджета на европейското съфинансиране по програмата (около 484 млн. евро). Завършени в срок и пуснати в експлоатация са 2 големи проекта за разширение на метрото в София. Завършени и пуснати в експлоатация са лотове 2, 3 и част от лот 4 на АМ „Тракия”. Основните строителни работи са приключени и предстои пускане в експлоатация на жп отсечката Свиленград - турската граница. Завършен и пуснат в експлоатация е първи етап от Географската информационна система на НК „Железопътна инфраструк­тура”. Изградени и пуснати в експлоатация са над 13 км метролинии с 13 нови метростанции. Ежедневно около 380 000 души в София имат достъп до подобрен градски транспорт. Изградени и пуснати в експлоатация са над 82 км автомагистрали, изградени са над 16 км нови жп линии, рехабилитирани са над 111 км жп линии. Размерът на договорените средства по ОП „Околна среда”  към 30.09.2012 г. е 120% от бюджета на програмата, а плащанията са 12,48% от тези средства. Получените към момента траншове от ЕК (междинни плащания) са на обща стойност 126,18 млн. евро. Изградената и реконструирана канализационна мрежа по програмата е 150,41 км, а изградената и реконструирана водопроводна мрежа - 107,95 км. Допълнителното население, обслужвано от проекти за отпадъчни води, е 179 076 еквивалент жители. Изградени са 3 пречиствателни станции за отпадъчни води, 4 помпени станции, 10 колектора и 3 тласкателя. Предприети действия и стратегия Обмислят се предложения за напредък при усвояване на средства по европроекти за следващия програмен период. Вместо държавната администрация да се занимава с движението на еврофондовете, това да се осъществява от банките. Капацитетът на банките е далеч по-голям и ефективността ще бъде съществена. Това ще гарантира кратък път, ще се премахне бавното административно обслужване, съпроводено от ниска квалификация, ще се постигне намаляване възможността за корупция, нелоялната конкуренция, премахване на затруднения достъп до финансови средства. Процесът на стабилизиране на отрасъл „Строителство” не е едностранен. Нужно е да се поставят на фокус пиоритетите, ключовите фактори, носещи максимални гаранции за бъдещ просперитет. Конкретни предложения за възвръщане на ръста в строителството и инвестициите и въпроси, по които трябва да се направят промени: Повече заложени средства в бюджета на държавата за публични инвестиции - обществени поръчки при ясни правила, по-малко бюрокрация, прозрачност, дисциплина, устойчиви системи за управление и контрол. Стандартизация, типова документация и електронно управление. Създаване на условия от страна на държавата за привличане на чужди инвестиции. Усвояване програмите с европейски средства. През следващия програмен период да се осигури по-добра усвояемост на финансирането по програмите от България. Търсенето на пазари в трети страни да стане държавна политика. Укрепване капацитета на администрацията и бенефициентите. Да не се допускат забавени плащания от страна на държавата. Да не се бави връщането на ДДС. Премахване на високите административни такси. Ефективно противопоставяне на корупцията. Премахване на решения, взети по целесъобразност. Преосмисляне на някои отклонения и тежести върху фирмите не само в България, но и в цяла Европа по отношение на третирането на отпадъците. Да се преосмисли необоснованото вдигане цената на водата за промишлени нужди, при положение, че сондажи, проучвания - всичко е със средства на фирмите. Банките да създават условия за развитие на бизнес средата в страната, на малкия и средния бизнес чрез предоставяне на кредити, както и финансово подпомагане на по-големите компании, които имат нужда от следкризисна оптимизация и модернизация. Заключение Строителният бизнес трябва да създаде подходяща конкурентна среда, ясни правила за действия и отчетност, бързо разплащане на извършените работи, опростени процедури за разрешаване на възникнали спорове. Ясни отговорности и права в целия процес от участието в тръжните процедури до окончателното завършване и разплащане на обектите.