Архив

Стартира търгът за лот 1 от магистрала „Марица”

Стартира тръжната процедура за още един лот на автомагистрала у нас. Този път това е „Марица”. Нейното изграждане е започнало през далечната 1979 г. Изпълнението на лот 1 предвижда ново строителство на участък между Оризово и Димитровград, чиято индикативна стойност е 104 млн. евро. Остава да се построят общо 117 км, които, според плановете на регионалното ведомство, трябва да бъдат готови за 3 години. На събитието присъства и изп. директор на КСБ инж. Иван Бойков.
„За да ускорим строителството и за да намалим риска, ние преработихме тръжната процедура така, че вместо 4, лотовете да станат два”, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Първият лот е с дължина 32 км, а вторият - 35. Общият им бюджет е 209 млн. евро, които са осигурени по Оперативна програма „Транспорт”. До дни ще започне тръжната процедура и за лот 2. Идеята на министерството е те да вървят паралелно. Изпълнителите и на двата участъка трябва да са избрани до края на май следващата година, а през юни се очаква да започне строителството. Срокът за изпълнение е 25 месеца. Той беше определен от министър Плевнелиев като „абсолютно реален”. По думите му в края на юни 2013 г. магистрала „Марица” трябва да е окончателно завършена.
Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Георги Прегьов запозна присъстващите с тръжните условия. „Ние искаме да наблегнем на професионализма на кандидатите и затова поставяме едно допълнително изискване, а именно, когато в процедурата участва консорциум или обединение от няколко компании, те да са изпълнявали пътища с товароносимост 11,5 т. Това е физическият измерител на термина магистрали”, обясни той. На въпрос дали новите условия не са дискриминационни спрямо българските строителни компании, които нямат голям опит в строителството на магистрали, Прегьов отговори, че не става дума за строителство на магистрали, а на пътища с такава товароносимост. „Няма дискриминация, ние искаме тези строежи да се изпълняват от компании с опит. Съвсем начинаещите фирми могат да се включат, но като под-изпълнители”, подчерта още зам.-министърът. Другият нов момент в тръжните условия е, че ще се изисква от всички участници в консорциума да подпишат декларация за носене на солидарна отговорност. „Целта е да направим участниците в консорциума още по-обвързани при изпълнението на конкретната задача”, обясни Прегьов. Освен това, ако по вина на възложителя изпълнителят не е в състояние да сертифицира 100% от строителните работи, вече ще има възможност да се сертифицира достатъчно голяма част от етапа и той да бъде разплатен.


Критериите на тръжните процедури обсъдиха на среща председателят на КСБ
инж. Светослав Глосов и министър Росен Плевнелиев











Автор Ренета Николова

Председателят на КСБ е поставил пред регионалния министър на среща в сряда въпроса за тръжните условия за строителството на магистрала „Марица” и дали те не поставят в неравностойно положение българските фирми. Позицията на министър Плевнелиев е била, че критериите са направени така, за да се предотврати участието на изкуствено създадени, само заради конкретния търг, сдружения от фирми, които нямат опит в този вид строителство. На срещата е бил договорен и стартът на пилотен проект за съвместна подготовка от експерти на КСБ и МРРБ на унифицирани критерии и договори за участие в тръжни процедури, така че да бъдат избегнати често срещаните порочни практики, като например предлагането на нереални цени, срокове на изпълнение или гаранции.
През следващата седмица предстои среща на инж. Глосов с министъра по управление на европейските средства Томислав Дончев, на която ще бъдат представени предложенията на КСБ за промени в ЗОП. Министър Плевнелиев е изразил и висока оценка за инициативата на Камарата и фонд „Земеделие”, за която ви информирахме в миналия брой.