Строим най-големия мол в България
През май ще стартира строежът на най-големия търговски комплекс в столицата. Той ще бъде на Околовръстния път на площ от 180 000 кв. м. Проектът е известен под името „Саут ринг мол София”. Негови инвеститори са гръцката „Фурлис груп“, която държи правата за ИКЕА в няколко балкански страни, както и „Данаос Дивелопмънт“ на корабния магнат Йоанис Кустас. В строителството ще бъдат вложени над 100 млн. евро. Това стана ясно след среща между премиера Бойко Борисов, министър Росен Плевнелиев, кмета на столица Йорданка Фандъкова и представителите на чуждата компания. В момента двата най-големи мола в София са с обща площ от 147 хил. кв. м.
Към търговския комплекс на ИКЕА ще бъде изграден и паркинг с над 3000 места. Инвеститорите са собственици на общо 280 хил. кв. м в района, като предвиждат всички площи да бъдат застроени с още търговски сгради, които да не бъдат конкуренция на мола по своето предназначение. Очаква се строителството да приключи до средата на 2012 г.
За да се осигурят по-добри условия за инвеститора, строителният министър издейства намаляване на срока за изграждането на южния локал на Околовръстния път с 15 дни от изпълнителя „Главболгарстрой”. По предварителни разчети този участък трябваше да бъде готов на 30 септември т.г., но ще бъде пуснат в експлоатация на 15 септември. По думите на Плевнелиев инвеститорите са заявили, че се чувстват не просто добре в България, а „екстремно добре”.
Проектът на Околовръстния път се изпълнява по Оперативна програма „Регионално развитие" и включва рехабилитация и реконструкция на 3,6 км от южната дъга на околовръстното трасе и пътна връзка №2 на пътен възел „Младост". Строителството му е разделено на шест етапа, като всеки един от тях представлява завършен подобект със съответна функционалност. Министър Плевнелиев подчерта, че стартът на проекта е прозрачен. Проведен е търг, а в края на октомври 2010 г.
е подписан договор с фирмата изпълнител „Главболгарстрой”. През първия етап ще се извърши рехабилитация в участъка от км 41+100 до км 42+580 и изграждането на връзка 2. През зимния период ще се изпълнява колекторната и дренажната система, а през пролетта ще се полагат пътните основи, асфалтовата настилка и бордюрите.
Вторият етап обхваща южния локал, естакадата, Бистришкото шосе с кръговото движение и водостока, като вече е започната работата по почистване на строителната площадка, изсичане на дървета и направа на временен път за изпълнение на дъждовната канализация.
През следващия ще се работи върху бул. „Климент Охридски” с мостовото съоръжение и съответните пътни части, като ще се извърши реконструкция на стоманените водопроводи и дренажния блок с включващите се в него колектори. Останалите три етапа ще обхванат северния локал и корекция на дерето при км 43+800, както и директното трасе север-юг.
Стойността на проекта е за 44 701 958, 68 лв. Трасето ще е готово изцяло в края на август 2012 г.
„Няма идеален обект. Още при първия етап са възникнали и проблеми. Появил се е огромен водопровод, който не е на мястото, на което се е очаквало. Същевременно автокъща, намираща се в непосредствена близост до участъка, има опасност да се срине. За тези проблеми ще се търсят решения”, уточни строителният министър.
ИНВЕСТИТОРИТЕ НА МОЛА
„Фурлис груп” е една от големите търговски групировки в Гърция, развиваща дейност в три направления – продажби на дребно на мебели чрез франчайза на ИКЕА (пет магазина), на спортни стоки чрез Intersport (52 магазина в Гърция, Кипър, Румъния и България) и продажба на едро чрез представителство на марки като General Electric, Liebherr и Korting. През 2009 г.
е реализирала приходи на стойност над 750 милиона евро и печалба от 37,5 милиона евро.
„Данаос Дивелопмънт“ e собственост на гръцкия магнат Йоанис Кустас. Той е президент и главен изпълнителен директор на „Данаос Корпорейшън“ (Danaos Corporation), водещ международен собственик на контейнерни кораби, които дава под наем на международни логистични оператори. „Данаос Дивелопмънт“ е и най-голямата публична компания за контейнерни превози по размер на флота й и пазарна капитализация.