Архив

Новини

До два месеца се очаква заема за БДЖ

До 2 месеца ще бъде подписано споразумението, с което Световната банка ще отпусне заем от 600 млн. лв. за реформи в БДЖ, заяви  новият министър на транспорта Ивайло Московски: „Нека никой не си мисли, че тези пари се изсипват накуп в системата на БДЖ. Те ще влизат на траншове и всеки следващ транш ще бъде осигуряван на разположение, ако бъдат постигнати индикаторите по реформата там. „Концесията за летище София ще бъде подписана след внимателни анализи и не на всяка цена - каза още транспортният министър. - Летището действително е на печалба, въпросът е дали в своето развитие е възможно на базата на тази печалба то да инвестира. Анализът показва, че ще бъде много трудно и ако искаме да се развива летището така с бързи темпове за кратък срок, вероятно ще е необходимо да се направи този вид публично-частно партньорство, за да може концесионерът да е инвеститор, който да има ресурса и възможностите да направи това инвестиране в летището.” Според Ивайло Московски на този етап е невъзможно да се очаква държавата да инвестира в летището.



НСИ: Броят на безработните се увеличава

През първото тримесечие на 2011 година безработните лица в страната са 395,5 хил., а коефициентът на безработица - 12%. В сравнение със същото тримесечие на 2010 година броят на безработните лица се увеличава с 54,5 хил., а коефициентът на безработица - с 1,8 пункта. Това показват резултатите от проведеното от Националния статистически институт наблюдение на работната сила.



МВФ препоръча да задържим дефицита до 2,5%

Мисията на Международния валутен фонд (МВФ), която бе на редовното си посещение в България, препоръча финансите на страната да се съберат в дефицит до 2,5% от БВП. За България ще е изключително важно да се удържи в този дефицит до края на годината, за да не влезе в процедура на свръхдефицит, каза ръководителят на мисията Катрина Пърфийлд в края на посещението на експертите на фонда.
МВФ очаква средногодишната инфлация за 2011 г. да надхвърли 4% заради високите цени на храните и горивата.
Експертите одобряват проекта за пакт за финансова стабилност, защото той дава силен сигнал за финансова дисциплина.
Според Катрина Пър­фийлд изключително важно е да се създадат буфери и да се подобри системата на държавните харчове. Подобряването на ефективността на публичните разходи ще позволи да се преориентират средства към образованието и капиталовите инвестиции.
Според Пърфийлд трябва да се справим с проблема с безработицата, като се потърси баланс между възможностите и нуждите на пазара на труда. Износът ще бъде двигател на икономиката ни през тази година, като фондът очаква 3% растеж на БВП, което е по-ниско от планирания от правителството 3,6% ръст.



ДКВЕР изготви две наказателни постановления срещу ЧЕЗ

ДКЕВР е изготвила две наказателни постановления на дружеството ЧЕЗ заради забавяне изкупуването на нови съоръжения, построени от строителните фирми, оповести  председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев и предупреди, че ако не се уредят отношенията със собствениците на тези съоръжения, ще последват още санкции. Цените на тока от 1 юли няма да се повишат с повече от процент и половина, каза още той.
Леко повишение ще има в графата „зелена енергия“. Семерджиев уточни, че няма да има големи разлики в цените за трите електроразпределителни дружества.



Подобрен вариант на Бургас–Александруполис е внесен за екооценка

Операторът на проекта за строителството на петролопровода Бургас-Александруполис – „Трансболкан Пайплайн”, е предложил изчерпателен алтернативен вариант за разтоварването на петрол в Бургаския залив, съобщиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Документацията е получена на 19 май, доста преди изтичащия в края на месеца срок.
Ведомството на Нона Караджова има един месец да анализира коригирания доклад за оценка на въздействието на проекта върху околната и социалната среда (ОВОС) и евентуално да даде зелена светлина на по-нататъшната му реализация.
В края на март екоминистърът Нона Караджова заяви, че МОСВ приема доклада по „Натура“ на проекта, но не и доклада по ОВОС. Причината е недостатъчно информация за алтернативен вариант за разтоварване на петрола. Инвеститорът иска да използва технология с буйове (разтоварване в морето), но според МОСВ това може да е опасно за залива и екосистемите. За алтернативния вариант – разтоварване на брега, от 2009 г. досега инвеститорът не беше представил изчерпателна информация.
Положителните оценки на двата доклада – ОВОС и съвместимост с „Натура”, не означават задължително реализация на проекта, а че има достатъчно информация за гражданите. За да се стигне до изграждане, е необходимо положително становище на Висшия експертен екологичен съвет към МОСВ.
Проектът за петролопровода, който трябва да транспортира руски нефт от Новоросийск до Бургас в танкери и след това суровината да се претоварва към тръбопровода, за да стигне до Александруполис, е на практика в замразено състояние от близо две години. На последното събрание на акционерите бе решено да се намалят разходите на проектната компания, в която първо България спря да плаща вноските си, а после и Гърция, и евентуално проектът да мине в „спящ режим”.