Архив

Европа дава 2,5 млрд. евро за български магистрали

„Общо седем магистрали и още толкова скоростни пътя от приоритетните за България до 2020 г. са вече част от трансевропейската актуализирана пътна мрежа.” Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев преди редовното заседание на Министерския съвет. По думите му срокът за окончателното решение на Европейската комисия за присъединяването на отсечките е бил 30 юни. Сега предстои ЕК да внесе предложението за гласуване в Европейския парламент, който да даде одобрението си най-късно в началото на 2012 г. „За българските граждани това означава, че АМ „Хемус” и скоростните пътища са вече част от трансевропейската пътна мрежа. Те струват около 3 млрд. евро. От тази сума ЕС дава 80%, или 2,5 млрд. евро”, уточни министър Плевнелиев.
На своето заседание в сряда правителството разреши управляващият орган на ОП „Транспорт” (ОПТ) в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на Националната компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Средствата в размер до 200 млн. лв. са за модернизация на железопътния участък Септември–Пловдив, който е част от трансевропейската железопътна мрежа.
Проектът включва три отделни договора за модернизация на участъка: Септември–Пазарджик, Пазарджик–Стамболийски и Стамболийски–Пловдив. Предстои да бъдат извършени оценки на оперативната съвместимост, съответствието и строителен надзор за проекта. Ще бъдат проектирани и изградени системи за сигнализация в участъка Сепрември–Пловдив и телекомуникации София–Пловдив, надлези, археологически проучвания и опазване паметниците на културата. Одобрение за проекта от страна на Европейската комисия се очаква към края на 2011 г.
Същевременно реализацията му трябва да стартира преди одобрението предвид големия обем и продължителност на извършваните дейности, за да бъде приключен по график и в рамките на програмния период на ОП „Транспорт”. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски съобщи още, че до две седмици предстои подписване на договор с избрания изпълнител.
Очаква се и Дунав мост-2 да получи официално решение за удължаване на финансовия меморандум от Европейската комисия до няколко седмици. Това стана ясно на заседанието на Комитета за наблюдение на ИСПА. Положителното решение на Комисията ще позволи мостът да бъде завършен с европейско финансиране въпреки огромното забавяне, което е било допуснато през миналите години. Очаква се срокът, който изтече в края на 2010 г., да бъде удължен с още две години. Към днешна дата са изпълнени 63% от строително-монтажните работи по мостовото съоръжение. Разплатените средства са в размер на 85 млн. евро. По другия договор – за изграждане на прилежащата инфраструктура, са изпълнени 57% от строителните дейности, а разплатени са над 38 млн. евро. Основният проблем на изпълнителя, свързан с осигуряването на необходимите количества материал за насипи, също е разрешен. Официалното одобряване на концесията за добив на строителни материали беше дадено с решение на Министерския съвет, а изкопните работи започнаха на 24 юни.
Комитетът за наблюдение на ИСПА обсъди и другите два проекта в сектор транспорт – жп линията Пловдив–Свиленград и АМ „Люлин”. По фаза 1 на жп трасето, от Крумово до Първомай, са изпълнени 98% от строителните работи. Дейностите по железния път са приключили, а контактната мрежа е готова. Остава да бъдат завършени електрификацията, въвеждането в експлоатация на надлезите по трасето и изграждането на подстанция Крумово, като към момента са изградени 85% от нея. Разплатените средства по фаза 1 са в размер на 89,3 млн. евро. По фаза 2, Първомай–Димитровград, са изпълнени 78% от строителните работи, а разплатените средства са 55,5 млн. евро. Останалата част от линията, от Димитровград до Свиленград, бе включена в обхвата на ОП „Транспорт”, като апликационната форма на проекта вече е готова и е изпратена в ЕК.
От агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) показаха кадри от вече готовата и пусната в експлоатация автомагистрала „Люлин”, а представителите на ЕК изразиха задоволство, че виждат проекта завършен.