Архив

ЕК одобрява проекта за „Марица“ до седмица

Автор Асен Начев


„Отиващата си 2011 г. е най-успешната досега при изпълнението на Оперативна програма „Транспорт”. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на форум за изпълнението на програмата, в който участваха още министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, председателят на парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Иван Вълков, зам.-кметът на Столичната община Любомир Христов, ръководствата на бенефициентите, депутати, експерти и представители на неправителствени организации.
По време на форума стана ясно, че през тази година е предоставена безвъзмездна помощ в размер на над 2,2 млрд. лв., което е почти два пъти повече от периода 2007-2010 г. На бенефициентите са изплатени над 617 млн. лв. – три пъти повече в сравнение с предходните три години, а исканията за плащане от ЕС са повече, отколкото през всяка от изминалите три години.
Галина Василева, директор на дирекция „Координация на програми и проекти” към МТИТС и зам.-ръководител на управляващия орган на ОП „Транспорт”, даде по-конкретни данни. По думите й към настоящия момент е предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер на
1,75 млрд. евро, което
е 87% от общия бюджет
на програмата.

В резултат на проведени обществени поръчки са сключени договори за 1,18 млрд. евро, или 59% от общия бюджет. Разликата в тези два процента се дължи на още неприключили тръжни процедури и несключени договори след проведени обществени поръчки, което към момента се коригира. Верифицираните разходи от тези пари са 23 на сто. Изплатените към бенефициенти пари са 428 млн. евро, или 21%. Сертифицираните разходи също са 23%, като от ноември процесът е ускорен. Около 375 млн. евро от началото на програмата вече са възстановени от ЕК и са в бюджета на МТИТС. Процентът отново е 23, защото е съотнесен само към европейското финансиране.
В рамките на събитието всеки от бенефициентите на ОП „Транспорт” представи напредъка в работата по проектите, които изпълнява.
Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен”, съобщи, че тръжната документация за поръчката на разширение на Софийското метро е готова и вече е изпратена в Държавен вестник за публикуване.
Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) освен данните за напредък потвърди, че на 14 декември е получено писмо от председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу до премира Бойко Борисов, в което
АМ „Тракия”, „Люлин” и Софийското метро са представени като добър пример за изграждане на пътна инфраструктура
със средства от европейските фондове. Според инж. Лазаров това е отлична оценка за работата по ОПТ и добър стимул занапред. Председателят на АПИ съобщи още, че подопечното му ведомство е превело всички средства за строителството на АМ „Люлин” и подизпълнителите вече могат да получат парите си.
Георги Генчев, ген. директор на ДП „Пристанищна инфраструктура” представи напредъка по изграждането на системата БУЛРИС и обясни, че през
2012 г. предстои началото на строителството на изцяло новата сграда на речно-информационен център край Русе. Тя ще отговаря на всички модерни изисквания за ергономичност, екологичност и енергийна ефективност.
По отношение на физическото изпълнение на ОП „Транспорт” за 2011 г. до момента управляващият орган е одобрил за финансиране общо 66 инфраструктурни проекта за техническа помощ. В областта на жп сектора те са 4, 3 от които са за над 50 млн. евро. В пътния сектор одобрените проекти са 5, като отново три са за над 50 млн. евро. Одобрени са и два проекта за интермодалност – за първи и втори етап от разширението на метрото в София. Във водния сектор е одобрен един проект за изграждането на БУЛРИС. През тази година ЕК пък е одобрила четири големи проекта – изграждането на АМ „Тракия”, рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас и двата етапа за разширението на софийското метро, чието строителство се очаква да започне през средата на 2012 г. и да приключи след две години.
В последните дни на 2011 г. се очаква ЕК
да одобри апликационните форми по още 3 проекта
- реконструкциите на жп участъците Първомай – Свиленград и Септември – Пловдив и изграждането на АМ „Марица”.
2011 г. стартира изпълнението на рехабилитацията на жп линиите Пловдив – Бургас и Септември – Пловдив, лотове 1 и 2 на АМ „Марица”, лот 1 на АМ „Струма”, като след изтичане на срока на обжалване предстои подписване на договора за изграждане на лот 4 на автомагистралата; връзката на АМ „Хемус” с околовръстния път на София, рехабилитацията и строителството на пътя Кърджали – Подкова. От октомври вече е в експлоатация новоизграденият пътен възел при Стара Загора, който е част от проекта за доизграждане на АМ „Тракия”.
През лятото на
2012 г. предстои да бъде завършен проектът за реконструкция и електрификация на жп линията Свиленград – турска граница, лотове 2 и 3 на АМ „Тракия”. Тогава се очаква да влязат в експлоатация новите отсечки на софийското метро - от кв. „Надежда” до бул. „Черни връх” и участъците от „Надежда” до жк „Обеля” и от „Младост 1” до бул. „Цариградско шосе” и да заработи системата БУЛРИС.
Един от проектите, които нямат шанс да бъдат завършени за този програмен период, е интермодалният терминал в София. Средствата за него са прехвърлени към изграждането на интермодалния терминал в Пловдив.
Отпада и проектът „Супер Бургас”. Тепърва ще се прави проучване за неговата целесъобразност и възможността за финансирането му от други програми.
Целите за 2012 г.,
които управителният орган на ОП „Транспорт” си поставя, са: да се задържи темпът по програмата, постигнат през тази година; да се завърши процесът на договаряне на средствата най-късно до третото тримесечие на 2012 г.; да има добро управление на текущите договори за спазване на заложените срок, цена и качество и последно – да се извършва подготовка за следващия програмен период 2014-2020 г. Този процес вече е стартирал и за него има отделен финансов ресурс за подготовка на проекти. Следващият програмен период обаче няма да бъде толкова гъвкав, какъвто е настоящият, приключващ през 2013 г. Тогава ще има по-консолидиран списък с проекти и по-трудно ще се допуска замяна на един проект с друг.





Петте оси

Данните за петте приоритетни оси в транспорта сочат, че за първата, свързана с развитието на жп проекти, наличният бюджет е 440 млн. евро, или 94% от договорените около 600 млн. Разплащанията са 132 млн. евро. За договаряне по нея остава още един голям инфраструктурен проект - реконструкцията на жп линията Първомай – Димитровград.
По втора приоритетна ос - развитие на пътища и автомагистрали, към настоящия момент са договорени близо 100% от средствата, или 907 млн. евро безвъзмездна финансова помощ (БФП), при цялостен бюджет от тази ос около 920 млн. евро. Това се дължи на подписания на 1 декември договор за изграждане на лотове 1, 2 и 4 на АМ „Струма”. Разплатените средства в сектора са около 139 млн. евро. Ниският процент разплащания по оси 1 и 2 се дължи на почти еднаквото им изоставане, но през тази година забавянето е наваксано. Само през 2011 г. по двете оси са разплатени с 50% повече пари на бенефициентите, отколкото за целия период 2007-2010 г.
При ос 3 - разширяване на Софийското метро, договорените средства са около 185 млн. евро, а разплатените - около 137 млн., равняващи се на около 70% изпълнение.
При приоритетна ос 4 - за подобряване на корабоплаването по вътрешните водни пътища, процентът на договорените и разплатените средства е малък. По нея има подписан един договор за БФП на стойност 18 млн. евро за изграждане на речна информационна система в българската част по р. Дунав (БУЛРИС), като разплащанията по него вече са започнали.
Заради голямото забавяне на проекта за подобряване на корабоплаването по Дунав в участъка на Белене, на последното си заседание на 8 декември комитетът за наблюдение на програмата е взел решение 110 млн. евро от приоритетна ос 4 да бъдат прехвърлени към ос 3.
„Имаме одобрението на ЕК и със средствата ще стартираме изграждането на софийското метро в отсечката от бул. „Цариградско шосе” до летище София в рамките на този програмен период. Около 20 млн. евро от тях ще бъдат предназначени за реконструкция и модернизация на централната гара в столицата и други гари, ако останат пари за тях. Ще изградим и интермодален терминал в Пловдив и ще подготвим строителството на такъв в Русе. Проектите са от огромно обществено значение и ще положим усилия до края на 2014 г. тези от тях, които бъдат изградени – да придобият съвсем различен облик”, обясни министър Московски.
При ос 5, която е за техническа помощ, договорените средства са 9,7 млн. евро.