На лов за снежинки

Прочетена: 483

Автори Свилена Гражданска
Невена Картулева



Трима от „Автомагистрали“ ЕАД бяха уволнени заради снежната блокада на АМ „Хемус“. Това са председателят на борда на директорите Валентин Николов, изп. директор Антон Антонов и третият член на борда – Иван Илиев. Те бяха освободени със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. На тяхно място тя назначи за председател на Съвета на директорите Емил Миланов, за изп. директор Дафина Станчева и Александър Филев за член на съвета. Решението на министъра включва и промяна в устава на дружеството в посока ясно носене на отговорност. В момента тя е колективна – на председателя на Съвета на директорите и на изпълнителния директор. След измененията представителството и отговорността за дейността на „Автомагистрали“ вече се носи от изп. директор, в случая от Дафина Станчева.
Усложнената обстановка в страната доведе до свикването на кризисен щаб от вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов. Най-критична беше ситуацията на АМ „Хемус“ и „Струма“, където имаше заседнали близо 100 тира. Редица проходи бяха затворени за движение. От агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) съобщиха, че един и същ тир е бил изтеглян от „Хемус“ три пъти. По данни на МВР общо 105 тежкотоварни автомобила и 22 автобуса са били изтеглени на магистралата. Стотици селища и курорти пък останаха без ток и откъснати от света дни наред заради падналия сняг, който доведе до аварии на електропроводи и захранващи подстанции. В Чепеларе беше обявено бедствено положение, след като градът остана без електрозахранване и водоснабдяване. От своя страна туристите напускаха хотелите в разгара на ски сезона.



По пързалката
„В петък очакваме сняг. Да не ви изненада? Отсега искам да чакате с метли и снегорини, като падне снежинка, да я хващате във въздуха! Ако прочета: „Снегът пак ги изненада“, ще бъда много ядосан. Затова ви предупреждавам”, разпореди премиерът Бойко Борисов на вече бившия министър на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в началото на декември 2010 г. по време на заседание на правителството. Заканата му бе подета по-късно и от кмета на София Йорданка Фандъкова.
„Надявам се, че няма да се окажем в ситуация да ловим снежинки, подготвени сме за зимата, имаме сключени договори за текущ ремонт, поддръжка и снегопочистване“, каза министър Лиляна Павлова на 30 септември 2011 г. в присъствието на премиера при рязане на ленти на пет обекта в Североизточна България.
Това обаче не попречи на държавата да се засили по ледената пързалка на снегопочистващите фирми. Самият председател на АПИ инж. Лазар Лазаров обясни, че новите 4-годишни договори за поддръжка на около 20 000 км пътна мрежа предвиждат плащане не за свършена работа, а за готовност на машините. Макар и неизгодни, споразуменията се оказват по-малкото зло, защото с развалянето им държавата ще плати огромни неустойки. Равносметката: 17 млн. лв. повече от джоба на данъкоплатците за зимно почистване, като средствата са за сметка на бюджета за ремонт на пътища, защото бюджетът на АПИ не е увеличаван, пише Лилия Христова в Медиапул. До 2010 г. за зимно почистване Пътната агенция плащаше на фирмите по 35 млн. лв. След сключването на споразуменията за 2011 г. са платени около 50 млн. лв. За зима 2012 са планирани 52 млн. лв., сочи бюджетът на АПИ. По думите на инж. Лазаров фирмите дават единични цени за всяка дейност. Те се коригират с коефициент в зависимост от метеорологичните условия. „Компаниите получават средства дори когато е слънчево, за това, че са в готовност. Когато вали сняг, те получават пълната сума, която са заявили в договора, но пък трябва да почистят. Сключените договори са с четиригодишен срок, за да могат компаниите да инвестират в техника. След три години обаче се предвижда промяна в условията, която ще въведе заплащане според извършената работа. В договорите няма изискване фирмата да почиства, докато вали сняг. Заложеното време за почистване е обвързано с приключването на снеговалежа – в цял свят е така. Заради високата цена нито една фирма не си е купила нов снегорин, а ползват стари, някои от които са на 30-50 години. Роторният снегорин е най-ефикасната техника при силен снеговалеж. Купуването на нов струва около 250–300 хил. евро. Снегорините, които виждате, с греблата, с разпръсквачите на сол, са унифицирани – лятото фирмите махат тези приспособления, слагат един леген отгоре и ги ползват за самосвал. Зимата ги трансформират в снегопочистваща техника. Така че те използват тази техника целогодишно“, обяснява още той.
Тръжните условия за избор на фирмите, поддържащи пътищата, бяха изработени по времето на предшественика на инж. Лазаров – Божидар Йотов, и одобрени от тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството и бъдещ президент Росен Плевнелиев. Търговете също се играха по тяхно време – през 2010 и първата половина на 2011 г. Тогава се очакваха голям брой кандидати и ниски оферти заради конкуренцията в бранша. Но от 27-те разиграни търга за 11 области е имало само една оферта, а в други 9 – по две.
„Трейс“ и „Холдинг Пътища“ чистят половин България.
Те са спечелили най-много договори за поддържане на пътищата, показва справка в Регистъра за обществените поръчки. Самостоятелно и в консорциуми „Трейс“ чистят 4525 км републиканска мрежа в областите Ловеч, Стара Загора, Смолян, Кърджали, Ямбол и София. Компанията, ръководена от Николай Михайлов, беше похвалена за разчистването на преспите в Ловешко и Смолянско от инж. Лазаров. Фирми от „Холдинг Пътища“ на Васил Божков пък са отговорни за чистенето на 3824 км пътища в пет области – Бургас, Монтана, Враца, Видин и Плевен, и на АМ „Люлин“. Лазаров похвали „ПСТ Холдинг“ (новото име на „Пътностроителна техника“), която е част от холдинга, за навременната помощ по разчистването на снега на „Струма“ при с. Боснек. Там в нощта на 7 срещу 8 януари се завъртяха два тира, които блокираха движението и то бе отклонено през Радомир. Виновна за непочистения път е „Стройинженеринг 94“, която работи в област Перник. Заради непочистения сняг фирмата ще бъде глобена, казаха от АПИ.
Още няколко компании държат по две области. Обединението „Североизток груп“ се грижи за зимното чистене във Варна и Добрич. В него влизат „Пътно строителство-Добрич“, варненските „Инжстройинженеринг“ и „Пътища и мостове“. В консорциум с местни компании варненската „Хидрострой“, управлявана от общинския съветник от ГЕРБ Николай Пашов, чисти пътищата в Разград и Шумен. „Пътинженерингстрой-Т“, зад която стои Григор Иванов, чисти в област Търговище, а заедно с Желязко Друмев – и в Силистренска област.



Цветан Цветанов, вицепремиер и министър на вътрешните работи:

Ще има внезапни проверки

От анализа, който беше направен, и от всички действия, които бяха предприети, се установи, че има виновни за създаването и задълбочаването на проблемите по пътищата в зимните условия, по-специално на АМ „Хемус“ и „Струма“. Това са фирмите, които се занимават с почистване на пътищата. Отговорността за ситуацията трябва да се носи от съответната компания, ангажирана с проходимостта на пътищата.
Възложил съм на „Пожарна безопасност и защита на населението“, заедно с АПИ да направят внезапни проверки сред наетите за почистване фирми. По всяка вероятност те декларират наличието на определена техника, когато сключват договорите и когато участват в съответните конкурси. Впоследствие се оказва, че тази техника не е в състояние да бъде експлоатирана или се преотдава на други фирми, които пък участват в други конкурси. Блокирането на „Хемус“ се случи, защото липсваше необходимата обективна информация от фирмата, осъществяваща снегопочистването, защото тя не е кореспондирала с информацията, която самият министър на регионалното развитие и благоустройството е получавал. „Автомагистрали“ например има роторен снегорин за разчистване на преспите, но не е имало кой да го кара.



Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството:

Лъжеха ме за обстановката

Часове наред получавах неточна и непълна информация, лъжи – за това каква е обстановката с почистването на снега. Не искам да влизам в ролята на съдник за това чия вина е по-голяма – на тираджиите, които не са спазили полицейските разпоредби, или на освободеното ръководство на „Автомагистрали“. Обективно вината е обща, доколкото имаме категорично неспазване на разпоредби и непредоставяне възможност на органите да си свършат работата. Това не ни е първата зима и снегът не ни изненадва. Това беше една от причините за моето решение на момента да освободя екипа, управляващ „Автомагистрали“ – дружеството не може да си позволи да бъде стреснато и да загуби самообладание в кризисна ситуация. То трябваше да създаде ефективна организация на движението. Антонов ръководи дружеството от 2003 г. и затова блокажът му в подобен момент ме учудва.
Проверявахме наличността на всички фирми, ангажирани с поддържането на пътищата при зимни условия. Нещата бяха под контрол там, където имаше координация. А това не се случи на АМ „Хемус“. Колегите на останалите места се справиха. Не би трябвало ние с министър Цветанов да осигуряваме ротора. Това е работа на ситуационния център. А техният отговор какъв е? – „Имаме един снегорин, ама няма кой да го кара“. Назначената за изп. директор на „Автомагистрали“ – Дафина Станчева, работи в системата от 1985 г. – човек, започнал от стажант, младши експерт, израствайки в годините до директор, който се занимава със зимно почистване. Под нейно ръководство вярвам, че ще имаме сериозна работа със ситуационния център и с институциите, за да се справяме с критичните ситуации.



Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на превозвачите:

Неудобно е да кажат защо държавна компания не е изчистила пътя

Тировете са необходимият и достатъчен грешник. Това не е първата зима, в която се управляват камиони. Но някой трябва да бъде виновен, защото е малко неудобно да се каже защо една държавна фирма не е изчистила пътя.
Първият камион, който е препречил пътя на Витиня, слава богу, че го е направил, защото отдолу е имало 20 сантиметра лед, а отгоре сняг. Само си представете как една красива колона влиза от естакадата долу в дерето, защото някой не си е свършил работата. Много удобни термини ползват господата от АПИ, че се движим при „зимни условия“. Какво означава това? Всички останали изисквания отпадат и ние се правим на циркаджии по пътищата. Обидно е политиците да имат съветници, които не знаят, че камионите нямат летни гуми. Не забравяйте, че този път е част от европейски коридор, поради което трябва да се поддържа в съответствие с изискванията. Никой не каза това, а всеки казва, че три камиона са препречили пътя.




Инж. Иван Бойков, изп. директор на КСБ, пред Дарик радио:

Зимното почистване през 2012-а – по наредба от 1989 година

Снегопочистващите машини трябва да излязат на пътя чак един час след спирането на валежа, пише в наредба, която не е променяна от 20 години. Това означава да се затворят пътищата и да се чака да спре снегът, макар че сега снегопочистващите машини излизат веднага. Нормативната база все пак се нуждае от корекции. Ключът към адекватната реакция при обилен снеговалеж обаче е професионализъм и координация между институциите. Но има и екстремни ситуации, видяхме такива и в Австрия, и в Германия. Само че по техните магистрали работеха по три машини и нямаше никакво движение. Пътищата бяха спрени за почистване. За съжаление ние все още не разполагаме с машините, почистващи дълбок сняг. Това са роторните снегорини и високопроходимите машини с гребла. Тази модерна техника би улеснила почистването и не би позволила да се стига до критични ситуации на пътя.










Инж. Лазар Лазаров, председател на АПИ:

Виновните фирми са наказани

Г-н Лазаров, голяма част от страната беше блокирана през последните дни, въпреки че по данни на АПИ, отпреди месец, снегопочистващите фирми бяха в готовност. Защо снегът пак ни изненада?
Организацията, създадена от Пътната агенция, не трябваше да допусне ситуацията, в която се оказаха пътуващите по АМ „Хемус”. За случилото се там поднесохме извинения на гражданите, а виновните са наказани. Надяваме се това да послужи за урок на всички останали фирми, които имат договори с АПИ. Не можем да се съгласим с обобщаващите твърдения, че не сме се справили. Не успяха да управляват ситуацията конкретни хора. Положението в страната обаче беше овладяно. На места имаше проблеми, но единственото място, на което липсваха добра координация, комуникация и предприети реални действия, беше тапата, която се образува на Витиня. Най-големият проблем е, че „Автомагистрали” ЕАД не успя да създаде достатъчно организация на място и не предостави истинската информация в ситуационния център на Агенцията.

Вие се заканихте, че ако снегопочистващите фирми не си свършат работата, ще ги санкционирате до 100% от дължимите им плащания. Ще предприемете ли подобни мерки?
Санкциите, съгласно подписаните договори, могат да стигнат до 100% от дължимите плащания за конкретен период. Фирмите ще подадат сертификатите, ще извършим проверките и ще преценим. АПИ прави своите анализи и след като те са готови, ще предприемем нужните мерки.

Снегопочистването на територията на страната се извършва по наредба, обнародвана през 1989 г. Не е ли време в нея да се заложат новите технологии и методи?

Нормативният документ, по който се извършва снегопочистването на републиканските пътища в страната, е публикуван на сайта на агенция „Пътна инфраструктура“ и е в сила от 2009 г. – „Технически правила и изисквания за поддръжка на пътищата“.https://www.api.government.bg/images/stories/Techn_pravila_iziskvaniq.pdf

Защо има голяма разлика в цената за снегопочистване на 1 км в отделните области?

Всички цени за поддържане на пътната мрежа са получени на открита процедура за избор на изпълнител по Закона за обществените поръчки. Разликата в цените е от спецификата на отделните райони – климатичните особености и релефа.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 13.01.2012. Категория Архив. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


%d блогъра харесват това: