Около 100 милиарда евро са средствата от ЕС, с които ще се финансира Дунавската стратегия, това каза европейският комисар по регионална политика Йоханес Хан на конференция в Русе, посветена на стратегията. „Тези средства ще бъдат изразходвани за конкретни проекти, като идеята е реализацията им да започне колкото е въз можно по-скоро. Изграждането на някои от тях ще стартира още в края на текущия финансов период 2007-2013, а на други - в началото на следващия”, заяви Йоханес Хан. „Правителството е отворено да съдейства на кметовете във всяко отношение да представят проекти за европейско финансиране. Това заяви министър-председателят Бойко Борисов в словото си при откриване на конференцията. По думите му сега имаме реален шанс да се възползваме от европейската солидарност и да насочим усилията си към реализацията на различни проекти. „Между България и Румъния има 1 мост над Дунав, а само в Будапеща са 9”, не скри възмущението си премиерът и подчерта, че изграждането на Дунав мост 2 е приоритетен обект за България, защото „има ли движение, има пътникопоток и бизнес”. Според премиера е крайно неудобно да се търсят пари от Европейския съюз за рехабилитация на пътища, след като тазидейност е трябвало да бъде завършена от предишните правителства.”
„Дунавската стратегия ще изиграе ролята на този мобилизиращ инструмент, който ще донесе добавена стойност за икономическото и социалното развитие на целия регион”, подчерта министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Той обяви, че от българска страна има над 250 проектни предложения, подадени от кметове, от неправителствени организации, от университети, от бизнеса. Сред тях е изграждането на мостове над Дунав между Силистра и Кълъраш и Оряхово–Бекет. Предлага се още реконструкция и модернизация на фериботни комплекси и пристанища, както и изграждане на дунавски панорамен път. Едно от предложенията е свързано с обособяване на велоалеи по крайбрежието от Видин до Силистра, които да са част от трансевропейска велопътека. Предвижда се построява нето на индустриални паркове и дунавски високотехнологичен клъстер. Голяма част от проектите са свързани с развитието на туризма и с подобряване на условията за корабоплаване по реката. Според еврокомисар Хан сега се използват от 3 до 6% от транспортния капацитет на Дунав и Европейската комисия има за цел този показател да бъде сериозно повишен. „За дълги разстояния транспортирането с кораби е 100 пъти по-евтино, отколкото сухопътния транспорт, а това е и по-екологично”, категоричен е той.
„Европейските пари ще отидат за магистрали, а запазените за това бюджетни средства ще бъдат насочени към общините за пътища и улици”, коментира още премиерът.
Участие в конференцията взе и министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев, според когото планирането трябва да се извършва на мултирегионално ниво, защото „и възможностите, и проблемите не се спират от държавните граници, те съществуват отвъд тях. Само тогава 1 плюс 1 може да се окаже 2,5 или 3”, заяви той.
След присъединяването на Румъния и България към ЕС през 2007 г. река Дунав стана вътрешен воден път за ЕС. Като един от „трансевропейските коридори”, тя представлява приоритетно направление за речния транспорт в рамките на Европейския съюз. Новата стратегия обаче ще бъде фокусирана не само върху Дунав, но и върху по-широкия регион около реката и ще обхваща 14 страни от Германия на запад до Украйна на изток.
Това е четвъртата поред международна конференция, посветена на Дунавската стратегия. В дискусията се включиха около 400 делегати, сред които министри, евродепутати, народни представители, кметове и експерти от различни дунавски страни, като част от заседанията се проведоха в Гюргево. През юни в Румъния ще има още една конференция, посветена на Дунавската стратегия. След това всички идеи, свързани с нея, ще бъдат анализирани и ЕК ще предложи план за действие и система за управление, които се очаква да бъдат приети от държавите членки в началото на 2011 г.