Странна спънка за лот 2 от АМ „Тракия”
Българите искрено се радват на строежа на АМ „Тракия”, на бързия темп и оптимистичните срокове в строителството. Появи се обаче първият препъникамък по трасето към Бургас. И той е повече от странен.
Стана ясно, че на километър след кръговото кръстовище край Стара Загора строежът е зациклил заради спор около отчуждаването на три частни имота, върху които са изградени птицеферми.
Собствениците изригнаха, че са им предложени скромните 1000 лв. за отчуждаването на имотите и разрушаването на фермите. Тяхно съгласие обаче липсва. Според адвоката на двама от тях - Александър Желязков, те имат нотариални актове за земите си, както и надлежни строителни разрешителни за построяване на две птицеферми за угояване на бройлери с капацитет от 10 000 и
12 500 пернати. Независимо от документите, с които разполагат, парцелите им не били нанесени на кадастралната карта. Интересното е, че този факт е станал известен едва след началото на строителството.
На 6 август областният управител на Стара Загора Йордан Николов издава заповед, в която се твърди, че парцелите са държавна собственост. Дава се 14-дневен срок собствениците доброволно да продадат имотите си. В противен случай на 30 август това ще стане принудително, със заповед по административен ред и със съдействието на органите на полицията.
Николов е на мнение, че постройките трябва да бъдат съборени, а собствениците могат да продължат да търсят правата си в съда. „Заедно с моята заповед за изземване на земята има и успоредна на агенция „Пътна инфраструктура” за събаряне на сградите. Това е, няма как автомагистрала „Тракия” да не продължи”, коментира областният управител.
Собствениците не искат да спират строежа на магистралата. Не искат обаче да се разделят с имотите си за символичната сума. Предложили са да бъдат поканени лицензирани оценители, да се подпише споразумение между тях и пътната агенция, да се стартира процедура по отчуждаване и работата да продължи. Те търсят законово и справедливо обезщетение от държавата. В тази посока на 16 август са депозирани две жалби срещу заповедта на областния управител в Административния съд в Стара Загора.
На специална пресконференция на същата дата адвокатът на птицевъдите Александър Желязков заяви, че областният управител е подведен и кадастралните карти били в министерството, а на местна почва те не можели да бъдат проверени. Доказателство за натиска отгоре било и цитираното в заповедта на областния управител писмо от члена на управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров. В него се твърди, че въпросните парцели са публична държавна собственост и не се признават законните документи на собствениците Божана Петкова и Стойчо Иванов.
По време на пресконференцията той нападна остро и агенция „Пътна инфраструктура”. Според него причината за проблема е очевидна грешка на АПИ, която държавните служители се опитват да компенсират с административно своеволие, грубо погазвайки конституционните права на трима собственици.
Според Желязков липсата на синхрон между държавната и общинската администрация е повече от очевидна, но вместо да се тръгне към незабавна и законна процедура по отчуждаване, от пътната агенция не признавали собствеността. Адвокатът информира, че срещу действията на пътната агенция са заведени две дела в Административен съд-София, за които до момента няма насрочени дати.
Позицията на АПИ обаче е категорична. В отговор на запитване на вестник „Строител” оттам получихме следното съобщение: „По повод появилата се в публичното пространство информация за „блокиране” строителството на лот 2 на АМ „Тракия” агенция „Пътна инфраструктура” заявява, че подготовката на проектирането, строителството и откриването на строителните площадки на отделните лотове на АМ „Тракия” са в съответствие с всички законоустановени норми и задължителни процедури.
Агенция „Пътна инфраструктура” ще продължи политиката си на законност, прозрачност и публичност в своята работа.”
Ясно и лаконично пътната агенция даде да се разбере, че от нейна гледна точка всичко е законосъобразно.
Така или иначе в момента стопаните вече нямат нормален път до фермите си. Те носят вода на ръце на разстояние половин километър. Започнали са да изваждат и птиците от помещенията, очаквайки всеки момент постройките да бъдат разрушени.
Всички се питаме кой е в състояние да отговори на естествения въпрос, който възниква в съзнанието на хората – защо се случват такива неща, след като от толкова много време се знае, че трасето на магистралата ще минава точно оттам? Изглежда, свикнахме с риторичните въпроси и липсващите адекватни отговори.
Дължината на лот 2 от автомагистрала „Тракия” е 31,8 км. Строителството започна през юни тази година, а срокът за изпълнение е 25 месеца. Главен изпълнител е консорциум „Магистрали Трейс” след спечелен търг с цена от 137,868 млн. лв. с ДДС.
Потърсихме и официалната позиция на изпълнителя. До редакционното приключване на броя обаче не получихме отговор на зададените въпроси.