Борислав Тодоров, председател на УС на Асоциацията на търговците на едра строителна техника (АТЕСТ): На АТЕСТ ЕКСПО ще може да се види най-новата едра строителна техника, която се ползва в света
С КСБ имаме прекрасно сътрудничество, надявам се да работим по съвместни инициативи
Мирослав Еленков
Ренета Николова
Г-н Тодоров, какви са тенденциите и новостите на пазара на едра строителна техника? Какво ще представите на Архитектурно-строителната седмица?
Ще започна с баналното, но положително нещо, а това е, че имаме машини. След период от две години на ограничения и затруднения в доставките част от изложителите бяха доста притеснени. Липсата на чипове не е само при автомобилите, тя е същата и при машините. Има забавени производства и това се отразява на доставките на техника, но се стремим и мисля, че успяваме да осигурим нови машини.
Тази година на изложението сме поканили представители на министерства и държавни агенции, на общини, на браншовите организации в сектор „Строителство“ по една специфична причина. Технологиите се развиха много, а ние можем да внесем най-новата и иновативна техника. Вече има машини, които могат да работят независимо – без оператор или той да бъде извън машината. Ние предлагаме и обучение на оператори за машините. Но възниква един сериозен проблем. Дадената машина може да изпълни перфектно необходимите дейности по различни проекти, но някой трябва да въведе 3D проект на цялото задание. Държавата и общините не залагат подобни изисквания в обществените поръчки, логично, такива не се ценообразуват от този, който ги печели. Затова не се заделят средства, за да се плати на архитект, който да направи 3D проект. Имаме прекрасни нови машини с много функции, но не можем да се възползваме от някои от иновациите, които колегите в други страни ползват, заради липса на 3D визуализации.
Друг проблем е проектната документация за подземната инфраструктура, която е доста остаряла. Виждал съм абсурдни ситуации, при които около чисто нова машина, която може да работи напълно автономно, седят по 6-има работници, които гледат да не бъде повреден някой кабел или водопровод, защото не знаят къде и как е сложен в миналото.
Затова тази година ще направим всичко възможно да поканим заинтересованите страни да дойдат и да видят до каква степен на техническо развитие са достигнали машините и да чуят проблемите, които им пречат да работят на пълен капацитет. С иновативните машини времето за изпълнение на даден проект може да се намали драстично.
Разбира се, ще изложим и някои стандартни машини, защото аз обичам и „простичките“ неща, които са се доказали във времето. Има малки машини, които работят с механизация, а все по-често ще се изпълняват проекти, които са ограничени откъм пространство, и те са направени точно за тях.
Стремим се да показваме всички неща в сектора. Наши членове станаха вносители и на нови брандове. Факт е, че пътното строителство, чийто тласък дойде през 2018-2019 г., доведе и до това да минем на друг етап на подмяна на тежки машини - например трошачи и пресевни инсталации. До 2018-а имаше около десетина такива, които работеха предимно на кариерите. Само през последните три години лизинговата индустрия е финансирала покупката на между 20 и 30 нови машини. В този сектор самият пазар тегли напред.
Хубаво е това, че започваме към изложението да каним съпътстващите ни партньори като камиони и самосвали. Ние имаме синергия с колегите, които внасят този тип техника. На място ще има възможност за тест драйв за клиентите, които да видят как работят новите технологии.
Целим да направим събитието постоянно, индустрията, браншът и всички съпътстващи го сектори да знаят, че то се провежда всяка година през последната седмица на март.
Може ли да се каже, че на изложението ще покажем най-новото на световно ниво?
Ще се пошегувам. Единственото, което няма да можем да покажем, е, ако руснаците през последната година са създали нещо иновативно, заради ограниченията, наложени на вноса от Русия. За целия останал свят всичко онова, което се ползва, ще може да се види на изложението.
Българските строителни фирми инвестират ли в нова строителна техника?
Определено инвестициите в техника продължават, което е радостно. Добрият сигнал е, че имаше много проекти, финансирани с европейски средства, чийто процес по финализация е наложителен с оглед края на програмния период. Тук е мястото да благодаря на някои от строителите по лотовете на скоростния път Видин - Ботевград. Фирми, като „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД, „Геострой“ АД и „Грома Холд“ ЕООД, се грижат за това цялата документация да е изрядна и да не се спира строителството на техни обекти. Докато вървят тези проекти, винаги ще има нужда от техника. Предстои още много работа. Имам наблюдения, че строителите свикнаха да работят с нови машини. Това движи пазара и смятам, че сме достигнали над средноевропейско ниво като строителна техника. Факт е, че донякъде катализатор на процеса е липсата на кадри. Когато няма хора, търсим дигитализацията. Нашите машини вече започват да приличат на роботи.
Споменахте, че предлагате и съпътстващо обучение за операторите на машините, които са високотехнологични и скъпи и се налага да се управляват от квалифицирани кадри.
Ние задължително го предлагаме, защото е неизбежно. Членовете на цялата Асоциация сме наясно, че колкото и добро да е обучението на нашите техници, то винаги ще има някакъв абстрактен характер. Нашите младежи се обучават, за да познават общите принципи. Запознаването с детайлите и технологията на функциониране с определен бранд и машина е работа на вносителя. Иновациите и технологиите станаха много. Разбира се, все още сме далеч кабината на машината да заприлича на тази на самолет, но натам вървят нещата. Затова се заделя доста време за обучение, като сме наясно, че това е още един важен елемент за продажбите. Всички колеги имат и мобилни екипи за поддръжка на машината, ако се наложи.
Споменахте проблема с липсата на чипове. Какво според Вас трябва да се приеме на европейско ниво, за да се реши този проблем?
Да върнем част от производствата в Европа. Този проблем възникна и при много други сектори. Видяхме покрай пандемията, че Китай се оказа вносител на 90% от химическите вещества, нужни за производството на лекарства. Да, Европа, за да се „изчисти“ от тези трудоемки производства, ги изнесе, но това повдига и другия проблем – изчистихме Европа екологично, но пренесохме това замърсяване на 1000 км. Планетата е една. Така не си решаваме екологичните проблеми, а тези технологии стават все по-„зелени” и с тези тенденции трябва да върнем част от тях на Стария континент.
Какви други проблеми стоят пред бранша?
Има някои чисто организационни проблеми при работата с държавни структури най-вече. Но нещата не са толкова до проблеми, а до отделни казуси за решаване. Периодично водим разговори и дискусии с Министерството на земеделието и други министерства, за да получим подкрепа процесите да стават по-бързи и гъвкави.
Какъв метод на покупка се предпочита от фирмите, лизингът вероятно е по-търсен?
Да, определено. Ние развиваме тази услуга от много години на пазара. Бих казал, че всеки официален вносител има рамкови договори с по няколко лизингови компании. Вече много продукти, които се продават, не са просто машина. Тя върви в пакет със споразумения за сервизна поддръжка на преференциални цени. Лизинговите компании добиват все повече смелост и когато насреща имат вносителя като партньор, са спокойни какво финансират. В последните години и лихвите бяха изключително ниски. В общи линии лизингът е съпътстващият продукт. Много рядко виждам машина да се купува със сто процента плащане в началото. Лизингът е и по-гъвкавата форма. Вървим към все по-ниски авансови вноски и все по-дълги лизингови срокове.
На пазара вече развиваме и европейски финансови инструменти като Cosme Inofin. Това са инструменти, които гарантират защита при евентуални загуби от страна на лизингодателите. Благодарение на тези програми Европейският съюз разреши да се финансират стартъпи и да могат да се закупуват електрически машини по-лесно, защото както и при колите, те са осезаемо по-скъпи. А и структурата е по-гъвкава – може да се финансира новосъздадено дружество, което няма богата финансова история. Така се движи икономиката.
Сериозен проблем пред бранша е, че договорите за строителство по различните проекти имат нужда от индексация и остават недофинансирани. Ако не се реши този проблем, това според Вас ще повлияе ли негативно и на Вашия бизнес?
Това е риск и той би повлиял на търговията. Тази индексация е изключително нужна. Надявам се да имаме вече стабилно правителство, за да може Методиката за индексация да заработи ефективно. Без нея има сериозни рискове. Надявам се, че ще се намери воля в политиците, за да предприемат нужните стъпки и сътресение на пазара да не се получи.
Кои са най-иновативни и респективно те ли са най-скъпите машини на българския пазар?
Има уникални машини - багери и булдозери, които могат да работят напълно автономно. Те са с GPS насочване и могат да се управляват, без да има визуален контакт с оператора. Освен това имат много допълнителни функции, като това, че кофата на копача мери тонаж, изчислява периметъра около машината. Изключително ефективни са. Най-скъпата машина е тип сонда, струва милиони и преди два месеца такава беше продадена и у нас. А най-голямото и уникално съоръжение, разбира се, е „къртицата“, която копае метрото.
Асоциацията е член на КСБ. Как бихте продължили сътрудничеството си с Камарата на строителите в България?
Бих казал, че ние имаме едно прекрасно сътрудничество. Както казахте, членове сме на Камарата. Надявам се да работим по съвместни инициативи, включително по подобни проблеми като индексацията. КСБ имаше идея да бъдат предоставени терени за изграждането на обучителни центрове. Според мен тя още е на дневен ред. Ние я подкрепяме напълно, защото сме пряко заинтересовани от тези центрове, всички имаме нужда от тях.
Какво е мнението Ви за вестник „Строител“?
Вестник „Строител“ е прекрасно издание. От него се информирам за неща, които човек не може да разбере от друго място. В крайна сметка ние сме членове на КСБ и това е начинът да получаваме информация на седмична база за всяко нещо, което ни касае. Изданието е необходимо на бранша, защото в казионните медии и особено в интернет темите за строителството се размиват. За нас например една тема е важна, а за тях не представлява интерес, защото няма жълт оттенък в дадената новина.
Изразявам адмирациите си към КСБ, че го издава на хартия. Лично за себе си, предвид че съм основно в дигиталния свят в работно време, този вестник държа да го чета на хартия. Комбинирам го с Viber групата, която е невероятно полезно решение. Пожелавам на екипа да продължавате да работите все така професионално и да ни държите винаги добре информирани за най-важните новини и въпроси за бранша.